Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Och Quest 2 har plats 25 av populäraste produkter på Prisjakt. Som bäst kom Quest 1 till plats 24 och det tog över ett år efter säljstart. En vecka efter lansering var Quest 1 på plats 203 på Prisjakt.

Fascinerande att trots deras till synes höga popularitet fortfarande finns i lager och går att köpa i butiker utan problem. Antingen byggde de upp hiskeliga lager eller är de mindre populära än det verkar.

Quest 1 var ständigt out of stock priserna i svenska butiker var helt uppåt väggarna.

Quest 2 verkar ha stabilare produktion och priserna är inte lika överdrivna i svenska butiker.
Tidigare iår kunde man läsa att Facebook satsade på att hinna tillverka 2 miljoner under 2020.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av TotalF:

https://i.imgur.com/Gt9rw0x.jpg

https://i.imgur.com/mIbNr8x.jpg

https://i.imgur.com/PJK5AjB.jpg

Testade med en äldre powerbank. Alltså, det funkar men vågar ibte uttala mig om hur det är efter 2 timmars lir.

Man känner sig inte som en idiot med den på skallen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

[quote]

Skrivet av Trigger:

Man känner sig inte som en idiot med den på skallen?

Det skeppet seglade så fort jag beställde questen, enligt min fru iaf 😂😂

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

DAS är med i denna:

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

[quote]

Det skeppet seglade så fort jag beställde questen, enligt min fru iaf 😂😂

Hon ändrar sig nog när hon provat

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte riktigt hur Sidequest och Virtual Desktop hänger ihop. Måste man fortfarande ha Sidequest?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Jag fattar inte riktigt hur Sidequest och Virtual Desktop hänger ihop. Måste man fortfarande ha Sidequest?

Ja efter du köpt virtual desktop måste du sideloada det från SideQuest annars finns inte möjligheten att streama PCVR till headsetet.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja efter du köpt virtual desktop måste du sideloada det från SideQuest annars finns inte möjligheten att streama PCVR till headsetet.

Vad är sideloada?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Vad är sideloada?

Enklaste är att googla på hela förfarandet men innebörden är att det är en installation som sker utanför den officiella butiken. Anledningen är att Oculus hindrade Virtual Desktops streamingfunktion från att finnas i affären, påstått då dom inte ville handskas med diverse tekniska klagomål. Däremot tillåter dom att den erbjuds som en patch via SideQuest.

Permalänk
Medlem

Nån som testat steamvarianten av Google earth? Mitt headset ligger på laddning..

Permalänk
Medlem

Ok, nu kan jag se Windows 10 i mitt headset. Ska man nu bara gå till Steam?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Skrivet av TotalF:

https://i.imgur.com/Gt9rw0x.jpg

https://i.imgur.com/mIbNr8x.jpg

https://i.imgur.com/PJK5AjB.jpg

Testade med en äldre powerbank. Alltså, det funkar men vågar ibte uttala mig om hur det är efter 2 timmars lir.

Vart kan man köpa likvärdig hållare? Fyndiq kanske? Tänker billigast möjligt bara

Permalänk
Medlem

Börjar bli dags att köpa sina första spel, funderar på Beat Saber, Onward och Superhot. Är det något av dessa man bör avvakta med inför eventuell rea?
Såg att Superhot nyligen var på reducerat pris så kanske inte sannolikt att det sker igen i närtid?

EDIT: Är det förresten skillnad på att köpa spelen via appen i mobilen och inne i headsetet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Ok, nu kan jag se Windows 10 i mitt headset. Ska man nu bara gå till Steam?

Vänster kontroll meny-knapp så får du upp virtual desktop menyn. Där kan du ändra lite inställningar både för desktop och VR streamingen.
Även starta spel från games menyn.

Btw x-knappen tar fram tangentbord

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyL:

Börjar bli dags att köpa sina första spel, funderar på Beat Saber, Onward och Superhot. Är det något av dessa man bör avvakta med inför eventuell rea?
Såg att Superhot nyligen var på reducerat pris så kanske inte sannolikt att det sker igen i närtid?

Beat saber har vad jag vet aldrig varit på rea bara deras music pak.
Onward är inte så gammalt så det har nog inte varit på rea än

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Steam nekade min förfrågan på att refunda Beat Saber. Men istället för att sura över det så körde jag Beat Saber i en timma, och växlade fram och tillbaka mellan steam med link - versionen och Quest demot. Och jag har kommit fram till att det inte spelar någon roll vilken man väljer, så länge man inte planerar att gå pro

Båda versionerna fungerade felfritt, förutom att det med link hackade till en gång i någon halv sekund. Detta var då en gång under 50 minuter. Annars spelade båda versionerna precis likadant och det flöt på utan problem. Det enda andra anmärkningsvärda jag har att säga är att lasersvärden kändes aningen "trögare" med link än vad de gjorde på Quest versionen. Och detta var så lite att det mycket väl kan vara jag som inbillade mig det, men annars så har det troligtvis att göra med att det är lite högre latens med link. Men det märkte jag inte alls tills jag bytte till Quest versionen. Men detta stoppade mig inte alls utan klarade i princip varenda map jag körde på expert, och kom igenom halva på en på expert+, och varför jag förlorade var inte på grund av tracking eller latens eller liknande, utan min egen bristande förmåga!

Så för att sammanfatta, Link fungerar extremt bra. Native i Quest fungerar säkert pytte lite bättre. Men för de flesta så spelar det troligtvis ingen roll vilken man väljer!

Men den klara fördelen med Steam är ju såklart att om du i framtiden skulle byta till ett icke oculus quest headset, så behöver du inte köpa om spelet igen! Och så är det också lättare att importera låtar och det finns fler mods!
Men om jag fick chansen nu så skulle jag nog fortfarande köpa Quest versionen. Detta då jag är hemskt tävlingsinriktad och hatar när det finns saker som påverkar min prestanda negativt! Men det är nog bara jag det

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyL:

Börjar bli dags att köpa sina första spel, funderar på Beat Saber, Onward och Superhot. Är det något av dessa man bör avvakta med inför eventuell rea?
Såg att Superhot nyligen var på reducerat pris så kanske inte sannolikt att det sker igen i närtid?

EDIT: Är det förresten skillnad på att köpa spelen via appen i mobilen och inne i headsetet?

Beat Saber har aldrig varit på rea. Så det är bara att köpa!
Onward har inte funnits på Quest så länge, så det har troligtvis inte hunnit komma på rea än. Mycket möjligt att det gör det i framtiden dock, då det ständigt är på rea på Steam. Men det är omöjligt att säga.
Superhot är ständigt på rea. Var exempelvis nästan halva priset en vecka innan Quest 2 släpptes!

Vet ej när reor kommer, läst att de brukar vara en titel på rea per dag. Men har ärligt talat ingen aningen förutom det då jag köper mina spel genom Steam!

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Vart kan man köpa likvärdig hållare? Fyndiq kanske? Tänker billigast möjligt bara

Just den där är från aliexpress. Har du möjlighet att gå in i fysisk butik och känna på prylarna hsde jag gjort det i första hand 👍🏻

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk

Nice

Förresten en annan fråga kring VR... Ingår Quest 2an i hemförsäkringen?? Eller måste man lägga till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Ok, nu kan jag se Windows 10 i mitt headset. Ska man nu bara gå till Steam?

Om du bara har installerat Virtual Desktop via Quest store och inte gjort något annat, så nej - då får du bara upp en platt bild av det som visas på din PC-skärm.

Du behöver lägga in SideQuest och göra en ”sideloading” av en patchad version av Virtual Desktop som finns där för att streamingen av SteamVR-spel ska fungera. Finns guider på YouTube om hur man går tillväga.

Just nu är sideloading lite bökigt att komma igång med, om ett tag ska SideQuest bli ett officiellt verktyg och då blir förfarandet troligen enklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Vänster kontroll meny-knapp så får du upp virtual desktop menyn. Där kan du ändra lite inställningar både för desktop och VR streamingen.
Även starta spel från games menyn.

Btw x-knappen tar fram tangentbord

Ok, ska testa. Tack!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Om du bara har installerat Virtual Desktop via Quest store och inte gjort något annat, så nej - då får du bara upp en platt bild av det som visas på din PC-skärm.

Du behöver lägga in SideQuest och göra en ”sideloading” av en patchad version av Virtual Desktop som finns där för att streamingen av SteamVR-spel ska fungera. Finns guider på YouTube om hur man går tillväga.

Just nu är sideloading lite bökigt att komma igång med, om ett tag ska SideQuest bli ett officiellt verktyg och då blir förfarandet troligen enklare.

Så man gör detta via SideQuest?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Tänkte bara meddela att Moss gick hem klockrent hos frun och den typen av spel är lite av en favorit för egen del också.
När man kan luta sig in och titta runt saker, lite som med en modell.

Hade älskat att se spel som total war, age of empire, warhammer 40k etc. i samma skala. Så det blir som ett levande tabletop spel typ.
Skulle nog även fungera med NBA, NHL och NHL spel på samma sätt men då skulle man nog vilja ha en xbox controller eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

Nån som testat steamvarianten av Google earth? Mitt headset ligger på laddning..

Svarar mig själv då jag googlade lite. Tydligen ska det fungera med Win-appen, men jag har inte listat ut hur än. =P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Så man gör detta via SideQuest?

Du köper Virtual Desktop i Quest store, men du installerar/installerar om det via SideQuest. Som sagt är det enklast att följa någon tutorial på YouTube.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

Svarar mig själv då jag googlade lite. Tydligen ska det fungera med Win-appen, men jag har inte listat ut hur än. =P

Jag pratar om google earth. Såg att det blev lite otydligt.

EDIT: Nya upptäckter. Man installerar tydligen Firefox Reality på headsettet och bara glider in på hemsidan.

https://earth.google.com/web/

oxå, följande:

oh maybe you have to change the browser settings in firefox reality to 'desktop' mode.

------------------

Yep, that's what got it working. Thanks! For others: In firefox, you can switch to desktop mode in the menu next to the address bar. After i did that, Google earth worked well within the browser.

Saxat från Reddit. https://www.reddit.com/r/OculusQuest/comments/fan6pt/google_e...

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Nice

Förresten en annan fråga kring VR... Ingår Quest 2an i hemförsäkringen?? Eller måste man lägga till?

Fick du ingen garanti när du köpte den?

edit . vad dum jag är, tänkte inte på om man tappar den i golvet
men det borde väl ingå i lösöre på hemförsäkringen?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

Jag pratar om google earth. Såg att det blev lite otydligt.

EDIT: Nya upptäckter. Man installerar tydligen Firefox Reality på headsettet och bara glider in på hemsidan.

Funkar inte Google Earth VR?

https://www.oculus.com/experiences/rift/1513995308673845/
https://store.steampowered.com/app/348250/Google_Earth_VR/

Edit: Eller menar du att köra direkt på Questen utan PC?

Tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av stewed:

Funkar inte Google Earth VR?

https://www.oculus.com/experiences/rift/1513995308673845/
https://store.steampowered.com/app/348250/Google_Earth_VR/

Edit: Eller menar du att köra direkt på Questen utan PC?

Vad jag ser gäller det där bara Rift/Rift S och inte Quest. Jag tog en paus från VR nu så jag har inte testat lösningen jag postade tidigare, men det går nog

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Strap-on vet jag inte om jag rekommenderar för Quest (kör en Google bildsök så får du se varför...). Vad gäller vikten så är det inte totalvikten som är det avgörande, utan hur vikten är fördelad. Valve Index anses tillhöra en av de bekvämare headseten men den är mer än 50% tyngre än Quest. Genom att få på mer vikt baktill så flyttas trycket från panna och kinder till toppen av huvudet.

Jag har 4670K, 1070 och 16GB RAM så inget idealt system. Har man bättre prylar kan man supersampla för att få bättre bildkvalitet.

Tack för svar. Missade ditt inlägg och såg det nu. Ville bara säga att jag sa strap-on med glimten i ögat. Kan förvisso vara svårt att tyda i text