Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Häng med oss när AMD avtäcker RDNA 2 den 28 oktober klockan 17:00!

Permalänk
Medlem

@0cool: 203 för Biggest Navi.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Biggest navi. 3080 på 187, 5700XT på 91...

Säg 200 jämnt! Det är ju dubbelt antal CU och minst 10% högre klockat (på gpu). Visst är minnet en total ovisshet, men jag gillar att leva farligt!

Gissar på index 174 för big navi vid 4K. Minnesbandbredden är för begränsad för att kunna slå 3080 vid 4K. Däremot är det jämnare vid lägre upplösningar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MarkSix:

Dessa lanserings event är ju urtrista att kika på, mest sälj snack.

Minns det som att events var mer intressanta när man var yngre. Men det kanske mest hänger ihop med att man var mer naiv och mottagling för reklam. Eller så var det faktiskt bättre förr, på så sätt att det var mindre konkurrens i digital media och kanske mer fokus på innehåll.

Nu för tiden är det ju den som skriker högst som vinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon324648:

Minns det som att events var mer intressanta när man var yngre. Men det kanske mest hänger ihop med att man var mer naiv och mottagling för reklam. Eller så var det faktiskt bättre förr, på så sätt att det var mindre konkurrens i digital media och kanske mer fokus på innehåll.

Nu för tiden är det ju den som skriker högst som vinner.

Zen 3 eventet var rätt trevligt tyckte jag. Visst säljar snack, men inte massa BS staplar och siffror. De visade t.om prestanda sämre än 10900K i BF V t.ex

Permalänk
Medlem

Ge mig ett kort som presterar bra i 1440p och har ett bra pris, samt går att köpa idag och ni har vunnit en kund i alla fall.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bankai:

Ge mig ett kort som presterar bra i 1440p och har ett bra pris, samt går att köpa idag och ni har vunnit en kund i alla fall.

Agreed. Hoppas verkligen AMD lyckas. I mina ögon behöver det inte nödvändigtvis vara bättre än 3080. Det räcker om det är t ex lite sämre för att sedan vara billigare.

Permalänk
Medlem

Håller med de två ovanstående. Har avbeställt allt från nVidia...

Permalänk
Medlem

"Ta inte de här siffrorna på allvar nu, vänta till ZEN"

Permalänk
Medlem

Detta ska bli intressant

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Jag gissar på 210 bara för att

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Mitt intryck är att AMD ligger ca 1 generation efter Nvidia, dvs det handlar och 2 år efter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Mitt intryck är att AMD ligger ca 1 generation efter Nvidia, dvs det handlar och 2 år efter!

Den 28 okt får vi reda på det, men det dom har redovisat tyder inte på det.

Permalänk
Medlem

Jobbar den dagen som vanligt . Hoppas Amd smäller till med något riktigt bra så vi får fighten mellan företagen igen . Det är en rolig tid förr när folk fråga om råd på datorbygge var det Intel prolle och Nvidia kort klart . Sen ändrades det med Ryzen . Nu får man tänka till och ställa följd frågor .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Mitt intryck är att AMD ligger ca 1 generation efter Nvidia, dvs det handlar och 2 år efter!

Det folk glömmer är att 5700 xt är tänkt att tävla mot 2070 på Nvidia . Dessa kort är tänkta att tävla mot ampere i alla nivåer .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Det folk glömmer är att 5700 xt är tänkt att tävla mot 2070 på Nvidia . Dessa kort är tänkta att tävla mot ampere i alla nivåer .

Återstår att se...

Permalänk
Medlem

Mitt choochootrain tips är att största Navi kommer slåss med 3090 och att den under klår 3080 en dutt förutom möjligen i raytracing. Detta kan nog även ske i 4k. Minnesbandbredden är smal men de har tydligen hittat på nån väg runt det med sin "infinitycache".

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Ge mig ett kort som presterar bra i 1440p och har ett bra pris, samt går att köpa idag och ni har vunnit en kund i alla fall.

Beroende på hur man räknar så presterar väl 5700XT helt okej i 1440p redan. Vilken bildfrekvens är du ute efter? Vad har du för övriga delar?

Men ja det skulle vara underbart om de kan utmana uppe i toppen, men för 1440p finns det redan många kort som är helt okej tycker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Beroende på hur man räknar så presterar väl 5700XT helt okej i 1440p redan. Vilken bildfrekvens är du ute efter? Vad har du för övriga delar?

Men ja det skulle vara underbart om de kan utmana uppe i toppen, men för 1440p finns det redan många kort som är helt okej tycker jag

Sitter idag på en 8700k + ett 1070 på en skärm som klarar 1440p / 144hz. Jag spelar knappt några spel på PC men man vet ju aldrig.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av EvonS:

Mitt choochootrain tips är att största Navi kommer slåss med 3090 och att den under klår 3080 en dutt förutom möjligen i raytracing. Detta kan nog även ske i 4k. Minnesbandbredden är smal men de har tydligen hittat på nån väg runt det med sin "infinitycache".

All aboard!

Snacket om att RDNA2 har en för smal minnesbuss är intressanta när RTX 3070 uppenbarligen också kör GDDR6 och 256 bit buss.

Vi har ingen aning om deras nya cachelösning men det kan ju mycket väl eliminera många vändor till minnet.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd

Hoppas de håller det lika bra som Ryzen streamen. Clean, rakt på sak, bara info. Precis så man vill ha det. Inget käbbel.

Sen är dessa intressanta för att bygga lite hype om vad man kan förvänta sig. Alla företag tar i lite extra och kör med "tekniskt sett sa vi så och visade si" men man får ett bra hum om vad som komma skall och (viktigt) när. Lite underhållning medans man äter eller ngt i den stilen.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

På grund att svensk vintertid och faktumet att USA inte ändrar förrän om ett par veckor så börjar AMD:s stream vid 17:00. Vi kör försnack från 16:30!

Permalänk
Medlem

Ser ovanligt lovande ut, eller någon som inte håller med?

Permalänk
Medlem

Bakat bullar och fixat flädersaft, alla redo? Nu kör vi!

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk

Finns det någon uppskatning av hur många kort dom vil presentera? Är det bara 3080/3090 konkurrenter, eller kan vi förventa något i klass med 3070 med?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon5930:

Förhoppningen är något effektivare och gärna snabbare än 3080. Och något som går att köpa förstås.

Inte helt bekväm med 350W+ i ett Coolermaster NR200P.

Har ju snackats om 300w och det vore väl inte direkt överraskande, särskilt med kylaren man har sett.

Men inget problem med det, bara att klocka ner lite eller köpa en svagare krets så löser du det.

Har lite liknande problem själv då jag behöver grafikkort med kylare som blåser ut värmen ur chassit. Lär inte komma många kort med radialfläktar om de drar 300w stk och fyfan vad de lär låta. Nvidia FE vore inte helt optimalt men hade nog funkat, tyvärr går de ju inte ens att köpa nu

Permalänk
Medlem

Två stor Online event inom en vecka. Det är inte ofta. Jag kollade på Amiwest under helgen som gick.

Permalänk
Medlem

När är faktisk release egentligen, så man kan se lite prestandasiffror? 19 nov?

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av RunRookieRun:

Finns det någon uppskatning av hur många kort dom vil presentera? Är det bara 3080/3090 konkurrenter, eller kan vi förventa något i klass med 3070 med?

Det sägs att det är "Top Gaming Big Navi", det vill säga: RX: 6800 XTX (eller 6900 XT, namnet varierar), 6800 XT och 6800 som ska motsvara 3090, 3080 och 3070 hos NVIDIA.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon324648:

Minns det som att events var mer intressanta när man var yngre. Men det kanske mest hänger ihop med att man var mer naiv och mottagling för reklam. Eller så var det faktiskt bättre förr, på så sätt att det var mindre konkurrens i digital media och kanske mer fokus på innehåll.

Nu för tiden är det ju den som skriker högst som vinner.

Mer på senare år som jag börjat titta på lanseringar, och jag vet inte, men det kändes som AMDs presentation av 5000-seriens CPUer var så dåligt planerad. Visar staplar i några sekunder, förklarar inte vad de visar, ibland så syntes helt nya staplar i bakgrunden och fokus låg på Lisa. Så AMD har en del att lära sig när det kommer till presentationer.

Ska bli sjukt intressant att se vad de ha att visa upp på Onsdag Och hoppas det är en bättre presentation än de hade förr CPUer

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Mer på senare år som jag börjat titta på lanseringar, och jag vet inte, men det kändes som AMDs presentation av 5000-seriens CPUer var så dåligt planerad. Visar staplar i några sekunder, förklarar inte vad de visar, ibland så syntes helt nya staplar i bakgrunden och fokus låg på Lisa. Så AMD har en del att lära sig när det kommer till presentationer.

Ska bli sjukt intressant att se vad de ha att visa upp på Onsdag Och hoppas det är en bättre presentation än de hade förr CPUer

Säkert lika otydligt, jag tror däremot reviews kommer ge en klar bild.