Häng med oss när AMD avtäcker RDNA 2 den 28 oktober klockan 17:00!

Permalänk
Melding Plague

Häng med oss när AMD avtäcker RDNA 2 den 28 oktober klockan 17:00!

AMD levererade en lovande förhandstitt på kommande Zen 3-baserade processorer förra veckan, nästa vecka står grafikkort på tur.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ska verkligen bli roligt se vad AMD har att levererar, förhoppningsvis kan de överraska i både prestanda och pris.

förhoppningen är ju att det verkligen har kort som klarar Nvidia

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk

Är review-embargo-datumet för Zen3/RDNA2 hemligt under NDA?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har hängt med på Ampere och Zen 3-eventen men kommer tyvärr missa denna p.g.a. kvällsmöte. Hoppas inte AMD har över 10K cuda-kärnor för vill ej missa reaktionen live.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Är review-embargo-datumet för Zen3/RDNA2 hemligt under NDA?

Brukar vara under NDA mer eller mindre alltid, ifall de blir sista minuten förseningar. Sen räkna med att det datumet är samma som releasen alternetivt någon enstaka dag innan

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Har inga direkta förväntningar, då vad jag är ute efter är ett kort i nivå med 200-250W effektuttag. Det mesta som gått att hitta mer eller mindre osäker förhandsinformation kring gäller något mer strömhungriga varianter. Prestandan i 4K med raytracing är inte direkt vad jag suktar efter.

Permalänk
Medlem

Lite bloopers o kvällen är räddad

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Hoppas inte AMD har över 10K cuda-kärnor för vill ej missa reaktionen live.

Föga troligt då det bara är nVidia som använder sig av cudakärnor och AMD kallar sina Stream Processors.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RekiN:

Jag har hängt med på Ampere och Zen 3-eventen men kommer tyvärr missa denna p.g.a. kvällsmöte. Hoppas inte AMD har över 10K cuda-kärnor för vill ej missa reaktionen live.

cuda kärnor inget att gå efter hir många cluster av kärnor som finns är ett bättre sätt att mäta en grafikkrets på. O vad som är en cuda kärna har ändrats över åren.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk

Oj självklart kommer bli intressant detta

Visa signatur

🧔🏻 ⚙️Fractal Design Meshify C TG white ⚙️Asus ROG Strix B550-E Gaming ⚙️Zotac GeForce RTX 3060 AMP White Edition ⚙️Acer Predator XB273UGS QHD IPS 165 Hz (2x27") ⚙️Amd Ryzen 9 5900X ⚙️Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD ⚙️HyperX Fury RGB DDR4 32GB (2x16GB) ⚙️Seagate BarraCuda 2TB 3.5'' HDD ⚙️Western Digital EX 14TB HDD ⚙️Cooler Master Hyper 212 ⚙️Cooler Master Sickleflow 120mm ARGB 5st ⚙️Corsair TX650M PSU ⚙️Canon i-Sensys MF643CDW ⚙️Logi C920s PRO HD ⚙️Logi G915 Tactile ⚙️Logi G703 ⚙️Logi G PowerPlay ⚙️Win 11 installerad.

Permalänk
Medlem

Denna missar jag inte i alla fall! Ska bli roligt att se vad de har att komma med. Kanske blir uppgradering från Vega 64

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Lodisen:

Föga troligt då det bara är nVidia som använder sig av cudakärnor och AMD kallar sina Stream Processors.

Ja eller compute unit använder sig AMD av nuförtiden.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv

Förhoppningen är något effektivare och gärna snabbare än 3080. Och något som går att köpa förstås.

Inte helt bekväm med 350W+ i ett Coolermaster NR200P.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Ja eller compute unit använder sig AMD av nuförtiden.

Trodde Compute Units använde sig av stream processors. T.ex. 5700 XT som har 40 CU's som vardera använder sig av 64 stream processors för totalt 2560 stream processors.

Jag är bara lekman inom området men jag är 99.9% att @Yoshman kan sprida klarhet i det hela.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Jag har hängt med på Ampere och Zen 3-eventen men kommer tyvärr missa denna p.g.a. kvällsmöte. Hoppas inte AMD har över 10K cuda-kärnor för vill ej missa reaktionen live.

Host, host... Corona... Ont i halsen....
Ja, du fattar.

Permalänk
Medlem

Är det RDNA 2 det som är i Xbox X och PS5?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Lodisen:

Trodde Compute Units använde sig av stream processors. T.ex. 5700 XT som har 40 CU's som vardera använder sig av 64 stream processors för totalt 2560 stream processors.

Jag är bara lekman inom området men jag är 99.9% att @Yoshman kan sprida klarhet i det hela.

Så är det.

En compute unit eller SIMD (single instruction multiple data) består av ett antal stream multiprocessorer som i sin tur består av ett antal stream processorer. Det Nvidia gillar att använda sitt CUDA mumbo jumbo till.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Dessa lanserings event är ju urtrista att kika på, mest sälj snack. Det som är intressant är när vi få se de oberoende testerna men vi är väl inne i halva November innan vi får se några tester på dessa kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Är det RDNA 2 det som är i Xbox X och PS5?

Ja. Det sitter en specialanpassad grafikkrets baserad på RDNA 2 i båda konsolerna.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Dessa lanserings event är ju urtrista att kika på, mest sälj snack. Det som är intressant är när vi få se de oberoende testerna men vi är väl inne i halva November innan vi får se några tester på dessa kort.

Håller med dig till fullo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Förhoppningen är något effektivare och gärna snabbare än 3080. Och något som går att köpa förstås.

Inte helt bekväm med 350W+ i ett Coolermaster NR200P.

Med största säkerhet en del energieffektivare än Ampere. För mycket info som läckt för att det inte ska stämma.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarkSix:

Dessa lanserings event är ju urtrista att kika på, mest sälj snack. Det som är intressant är när vi få se de oberoende testerna men vi är väl inne i halva November innan vi får se några tester på dessa kort.

Se dessa lanseringsevenemang som pekfinger för vad att vänta i oberoende prestandatest samt prisavtäckningar!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Dessa lanserings event är ju urtrista att kika på, mest sälj snack. Det som är intressant är när vi få se de oberoende testerna men vi är väl inne i halva November innan vi får se några tester på dessa kort.

Själva grejen är ju att titta på dem tillsammans med en annan Tech kanal på tuben tex Sweclockers. Då blir det roligare... Man kollar ju inte original streamen....

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Detta event är ju årets höjdpunkt sett till tech. Eller alltså denna lansering inklusive recensionerna. AMDs återtåg till prestandatoppen och troligen med ett kort som kan kämpa mot åtminstone 3080. Så många som helt räknat ut dem och ’2080 ti skulle vara bra jobbat’. Den som lever får se, men det känns som det kan bli jämnt även högst uppe i toppen!

Permalänk
Medlem

Tycker det blir svårt att höra eventet när swec nördarna babblar på men för snacket är bra.
Får väll försöka igen men det blir nog att jag kör orginal streamen och slår över till swec när det blir lite ointressant.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Vilken tid börjar AMDs presentation? Antar att det är samma tid som vid Zen 3? Var det 18.00 svensk tid? Kommer inte ihåg =P

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Frisell:

Vilken tid börjar AMDs presentation? Antar att det är samma tid som vid Zen 3? Var det 18.00 svensk tid? Kommer inte ihåg =P

Jupp, 18!

Permalänk
Medlem

En utmaning, för "the honors" - har du tolkat rykten och leaks rätt?

Gissa på var det snabbaste radeonkortet som lanseras den 28 kommer landa, på sweclockers prestandaindex 3840x2160, där index 100 motsvarar 2070 super. Sweclockers prestandaindex för grafikkort

RTX 3080 ligger på 187.

Närmaste gissning vinner, gissningen måste göras innan den 28, och inga edits givetvis. Priset är clairvoyance bragging rights och ni får själva hålla koll och stå för the bragging.

Min egen gissning: Radeon "biggest navi" landar på 170 poäng.

Permalänk
Medlem

Det ser ju lovande ut när man ser DFs effektmätning

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

En utmaning, för "the honors" - har du tolkat rykten och leaks rätt?

Gissa på var det snabbaste radeonkortet som lanseras den 28 kommer landa, på sweclockers prestandaindex 3840x2160, där index 100 motsvarar 2070 super. Sweclockers prestandaindex för grafikkort

RTX 3080 ligger på 187.

Närmaste gissning vinner, gissningen måste göras innan den 28, och inga edits givetvis. Priset är clairvoyance bragging rights och ni får själva hålla koll och stå för the bragging.

Min egen gissning: Radeon "biggest navi" landar på 170 poäng.

Biggest navi. 3080 på 187, 5700XT på 91...

Säg 200 jämnt! Det är ju dubbelt antal CU och minst 10% högre klockat (på gpu). Visst är minnet en total ovisshet, men jag gillar att leva farligt!