I9-10900KF, aktivera Thermal Velocity Boost

Permalänk
Medlem

I9-10900KF, aktivera Thermal Velocity Boost

Hejsan på er!

Har en snabb fråga jag tror någon här lätt kan svara på.

Tittade på en video från Sweclockers där dom går igenom i9-10900k och dess Intel Thermal Velocity Boost

Till min fråga,

Detta ska ju köras i 56 sekunder 250w men det skall ju gå att få den att ligga kvar där om värmen inte går över 70c.
Hur/vad måste jag göra för att göra detta?

Är väl bara Cpu och moderkort som är av intresse för att hjälpa mig med detta gissar jag?

i9-10900KF

ASUS ROG STRIX Z490-H GAMING

Mvh Christer

Rubrik förtydligad /Vzano, Mod
Visa signatur

🎮 → Strix B650-A , Ryzen 7 7800x3d , G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400mhz 48GB, Rx 7900 XTX Hellhound White,
🖥️ → Monitor: Samsung Odyssey G7" 2560x1440 240hz G-Syn
⌨️ → No Brand
🖱️ → Razer Naga Pro
🎧 → Sennheiser PC37X

Permalänk
Viking

Om jag förstår frågan rätt så vill du alltså ha tips på en bra kylare?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Unrated:

Hejsan på er!

Har en snabb fråga jag tror någon här lätt kan svara på.

Tittade på en video från Sweclockers där dom går igenom i9-10900k och dess Intel Thermal Velocity Boost

Till min fråga,

Detta ska ju köras i 56 sekunder 250w men det skall ju gå att få den att ligga kvar där om värmen inte går över 70c.
Hur/vad måste jag göra för att göra detta?

Är väl bara Cpu och moderkort som är av intresse för att hjälpa mig med detta gissar jag?

i9-10900KF

ASUS ROG STRIX Z490-H GAMING

Mvh Christer

All-Core Thermal Velocity Boost refers to the speed achievable if every core is active and the CPU is operating under its respective temperature threshold (70 degrees Celsius for desktop chips, 65 degrees Celsius for mobile ones).

Detta är 4,9GHz "bara" och det ligger min konstant på om man bortser från när den smart går ner när det inte behövs. När jag te.x lirar COD ligger min CPU på 65c m.m. Kör en Noctua d15s.
Kan tillägga att jag inte klockar min CPU utom jag har ändrat allt i BIOS så det matchar intel default. I normalfallet på z490 moderkorten så kör den alla cores på 4,9GHz hela tiden automatiskt åt dig dvs OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unrated:

Hejsan på er!

Har en snabb fråga jag tror någon här lätt kan svara på.

Tittade på en video från Sweclockers där dom går igenom i9-10900k och dess Intel Thermal Velocity Boost

Till min fråga,

Detta ska ju köras i 56 sekunder 250w men det skall ju gå att få den att ligga kvar där om värmen inte går över 70c.
Hur/vad måste jag göra för att göra detta?

Är väl bara Cpu och moderkort som är av intresse för att hjälpa mig med detta gissar jag?

i9-10900KF

ASUS ROG STRIX Z490-H GAMING

Mvh Christer

Du kan avaktivera TVB om du vill eller ställa in så att den varar längre i bios.
Du kan också överklocka alla kärnor så att processorn går i 5ghz+ all core hela tiden.
Du kan även släppa lös processorn helt och då boostar den max tills den antingen slår i värmetaket ( som du själv kan ställa in men max 100c )

Har du överklockat tidigare? Känns som att dina funderingar berör ganska grundläggande funktioner och ett tips är att läsa på tills du själv förstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Om jag förstår frågan rätt så vill du alltså ha tips på en bra kylare?

Nja inre riktigt, vill veta hur man får den att stanna kvar på 250w efter 56 sekunder, så att den inte droppar i hastigheten ^^

Visa signatur

🎮 → Strix B650-A , Ryzen 7 7800x3d , G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400mhz 48GB, Rx 7900 XTX Hellhound White,
🖥️ → Monitor: Samsung Odyssey G7" 2560x1440 240hz G-Syn
⌨️ → No Brand
🖱️ → Razer Naga Pro
🎧 → Sennheiser PC37X

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

Du kan avaktivera TVB om du vill eller ställa in så att den varar längre i bios.
Du kan också överklocka alla kärnor så att processorn går i 5ghz+ all core hela tiden.
Du kan även släppa lös processorn helt och då boostar den max tills den antingen slår i värmetaket ( som du själv kan ställa in men max 100c )

Har du överklockat tidigare? Känns som att dina funderingar berör ganska grundläggande funktioner och ett tips är att läsa på tills du själv förstår.

Har aldrig överklockat tidigare

Visa signatur

🎮 → Strix B650-A , Ryzen 7 7800x3d , G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400mhz 48GB, Rx 7900 XTX Hellhound White,
🖥️ → Monitor: Samsung Odyssey G7" 2560x1440 240hz G-Syn
⌨️ → No Brand
🖱️ → Razer Naga Pro
🎧 → Sennheiser PC37X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unrated:

Nja inre riktigt, vill veta hur man får den att stanna kvar på 250w efter 56 sekunder, så att den inte droppar i hastigheten ^^

Finns ingen anledning i sig att få processorn att ligga på en så pass hög strömförbrukning. Hastigheten styr strömförbrukningen, inte tvärtom.