3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KING_K0NG:

Bra info måste jag säga.
Men fårgan är vilket kort har du beställt? och när har du beställt?
Tycker att dem borde komma med lite info för varje kort. Allt jag får från dem är att datumen som står är en uppskattning när dem har positiv lager saldo.
Om hur det ligger till med sin egen beställning eller hur många kort dem kommer att få in får man ingen svar om... Tycker att dem borde vara öppna med informationen så att kunderna vet :/

Instämmer, ser inte ut som om Webhallens transparens skadar dom. Tvärt om, så här jag vill se ÅFar agera. Och som i Asus fall som tillverkare också informera. De får bra PR, vi kunder får information vi vill ha. Alla glada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Instämmer, ser inte ut som om Webhallens transparens skadar dom. Tvärt om, så här jag vill se ÅFar agera. Och som i Asus fall som tillverkare också informera. De får bra PR, vi kunder får information vi vill ha. Alla glada.

Ja, både ASUS och WH har hållit sig i framkant, trots en lite seg start (men jag tror ingen av dom räknade med trycket). Har varit kund hos WH rätt länge (18 år säger achivementen ), och det lär fortsätta efter det här

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Har Proshop gemensamt lager för Danmark och Sverige? Frågan är förmodligen ställd tidigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Yep.

AMD reveal 29e (+ release omgående?) + 3070 release som respons ifrån nvidia direkt efter.

Om AMD har en 3090 motsvarighet, kanske även en 3080 20GB på marknaden omgående.

Helt plötsligt lossnar det, och det var aldrig någon toarulle kris att tala om

AMD är mer intressant i så fall. Nvidias papperslanseringar bryr jag mig inte om vid det här laget. Tror dock att AMDs försäljning startar om några veckor.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Verkar som att 20GB och 16GB versionerna av Ampere har blivit nedlagda

https://wccftech.com/nvidia-geforce-rtx-3080-20-gb-geforce-rt...

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Förmodligen fake news för att sälja mer 3080s 10GB till upptrissade priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Skrivet av LastNinjas:

Förmodligen fake news för att sälja mer 3080s 10GB till upptrissade priser.

Tror också det är något fishy med detta. Antingen är Big navi inte tillräckligt bra så att dom behöver göra bättre kort eller så är det en bluff och dom gör korten ändå.

Har noll förtroende för Nvidia efter denna release. Ja jag väntar på 3080 och köper ändå ett kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Har hela tiden tyckt att det lät som vansinne att Nvidia skulle släppa en 3080 20GB redan i December med tanke på hur situationen sett ut sedan 17/9 och hur de inte kunnat möta efterfrågan något vidare bra. Skulle dock förvåna mig om vi inte ser dem dyka upp alls. Känns spontant som att det rent taktiskt skulle sätta spiken i kistan för AMD beroende på hur deras kort presterar. Får se om ryktena stämmer!

Bara jag får mitt 3080 som jag väntat på i över en månad och kan släppa allt det här ett tag blir jag nöjd

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | Powercolor RX 9070 XT Red Devil |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
MSI MPG271QRX + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av KING_K0NG:

Bra info måste jag säga.
Men fårgan är vilket kort har du beställt? och när har du beställt?
Tycker att dem borde komma med lite info för varje kort. Allt jag får från dem är att datumen som står är en uppskattning när dem har positiv lager saldo.
Om hur det ligger till med sin egen beställning eller hur många kort dem kommer att få in får man ingen svar om... Tycker att dem borde vara öppna med informationen så att kunderna vet :/

Jag bokade Asus GeForce RTX 3080 10GB Rog Strix Gaming OC. Gjorde det 1a oktober. Så jag är långt efter i kön gissar jag på. Men sen tror jag inte att det dröjer till 4e Januari som det står i min order. Tror jag får det tidigare.
Sen gäller det att prata med rätt person. Var på Inet och hämtade min skärm som jag beställde innan moderkortet för två veckor sen. Då var han i kassan ganska dryg och sa att han inte hade någon info alls. Kanske stämmer, kanske var han trött för att han fått den frågan typ 3 miljoner gånger den dagen. Idag råka jag på en som verkligen ville ge info verkar det som

Visst man vill ha mer info men jag tycker infot jag fått är helt okej med tanke på när jag bokade mitt kort.
Annars tycker jag att Webhallen gjort ett j*vligt bra jobb dels på deras hemsida och dels i forumet.
Apropå Webhallen så har dem ändrat status för kortet jag beställt. Det står "flera leveranser V44-45-46" nu på deras sida. Förmodligen gäller samma sak för Inet och dem andra. Tror många får sina kort dessa veckor

Visa signatur

Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165 Hz||ASUS ROG STRIX B550-F GAMING||Phanteks Revolt Pro 1000W||AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz 36MB||ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC||Phanteks Eclipse P500A D-RGB Black ||G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo ||M.2: Corsair Force MP400 2TB ||Mus: Logitech G402||Tangentbord: Razer Huntsman Elite

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Steffe:

Ja, både ASUS och WH har hållit sig i framkant, trots en lite seg start (men jag tror ingen av dom räknade med trycket). Har varit kund hos WH rätt länge (18 år säger achivementen ), och det lär fortsätta efter det här

Jo precis, det många kanske glömt är att Webhallen fick en del kritik inledningsvis men allt de gjort sedan dess gör det till ett icke-problem. Synd inga andra, förutom Proshop då, satsar på transparens. Jag har inte lusläst men är nog rätt få som avbokat från Webhallen, desto fler hos Dustin och Felgiganten som ingendera verkar vara intresserade av att leverera. Och då har ju Felgiganten 100+ i lager på allt dessutom!

Låter vettigt det! Kommer försöka handla mer därifrån med. Får se om de minskar ner skickandet av begagnade saker bara. Köper jag nytt för fullpris och inte fyndvara för nedsatt pris så vill jag inte få fyndvaran skickad och betala fullpris. Men det kanske är bättre nu. Sedan hade jag handlat mer om de spridit ut butikerna lite mer i landet också.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av the squonk:

Tror att de kommer, men inte före Jul.
Är nog lättare att konstruera ett RTX 3070 med 16 GB, än ett RTX3080 20 GB, eftersom GDDR6 har större minneskapslar än GDDR6x, för tillfället, men blir lite dumt, om lillsyskonet har mer minne.
Tror att GDDR6x får större kapslar i början av nästa år.

För prestanda, tror jag att det har liten betydelse, 8 och 10 GB kommer räcka långt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av arabfis:

Har Proshop gemensamt lager för Danmark och Sverige? Frågan är förmodligen ställd tidigare

Verkar som det! Dom har gemensamt lager för alla länder dom säljer i vad jag har förstått.
Fick mitt kort skickat från danmark

Visa signatur

Lian Li O11D | AMD Ryzen 7 3700X | ASUS ROG Strix B550-E Gaming | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC| 32GB DDR4 3200MHz

Permalänk
Avstängd

Komplett har också ett gemensamt för Sverige, Danmark och Norge?

Ni som har beställt från Komplett och fått kort, erbjuder Komplett också Watch Dogs Legion + Geforce Now 1 Year?

Om inte så är inte det hela världen men vore kul.

Hoppas verkligen det kommer in på Söndag som det står nu, då blir det fest med djuren.

Permalänk
Medlem

Har en order på RTX 3080 TUF OC på Elgiganten. Fick SMS först om att leveransen var flyttad till 5:e oktober, men det flyttades fram ytterligare till 19:e oktober, dvs nu i måndags. Som väntat kom inget kort – men efter att ha pratat med supporten (sent den 19:e) fick jag iaf 500 kronor presentkort hos dem och en ursäkt för att deras SMS-system inte fungerar. Så det är jag ändå hyfsat nöjd med, även om jag hellre skulle haft grafikkortet i händerna nu såklart. Elgiganten har alltid varit trevliga att ha att göra med senaste åren imho, och tar hand om trogna kunder.

Det finns ju vissa rykten om att det nu i första halvan av november kommer att "lossna" för Nvidia och att tillgången kommer att öka många gånger om jämfört vad som skeppas nu. Men som sagt rykten utan något kött på benen, så kan lika väl vara någon på reddit med önsketänkande som hittat på det..

Dold text
Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att priserna har höjts så mycket på korten? Kommer samma sak hända om man väntar på 3070?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tror att de kommer, men inte före Jul.
Är nog lättare att konstruera ett RTX 3070 med 16 GB, än ett RTX3080 20 GB, eftersom GDDR6 har större minneskapslar än GDDR6x, för tillfället, men blir lite dumt, om lillsyskonet har mer minne.
Tror att GDDR6x får större kapslar i början av nästa år.

För prestanda, tror jag att det har liten betydelse, 8 och 10 GB kommer räcka långt.

Har ddr6x någon betydelse när man spelar på 1080p? Stor prestanda skillnad?

Permalänk
Skrivet av Didde95:

Hur kommer det sig att priserna har höjts så mycket på korten? Kommer samma sak hända om man väntar på 3070?

Vissa kort hadde lanseringspris på samma nivå som founders edition den första månaden.

Gjaldt åtminstone ASUS TUF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Didde95:

Det var introduktions-pris första månaden, sedan gick priserna upp någon tusenlapp på just de korten som Nvidia subventionerade. Lägg till en enorm efterfrågan och väldigt liten tillgång så betyder det att marknadsekonomins vanliga regler gäller och priserna går upp.

Skrivet av Didde95:

Njae, i 1080p är du nog i många fall begränsad av din CPU om du har ett RTX 3080. GDDR6X är ju dock snabbare, har högre bandbredd, är svalare än GDDR6. GDDR6X använder sig även av PAM4 vilket bidrar till bättre prestanda, men gör det även känsligare för störningar, och kan därför påverka tillverkningskostnader och blir därför dyrare.

Men kort sagt skulle jag kort sagt svarat nej, det har ingen större betydelse i 1080p. Speciellt då texturer osv får plats och kan laddas in direkt vid start av spel, och därefter inte behöver bytas ut (så det blir ingen direkt "kö" i väntan på minnet). Med det sagt finns det säkert någon speltitel som är regeln som bekräftar undantaget.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Skrivet av RageFire:

Jag bokade Asus GeForce RTX 3080 10GB Rog Strix Gaming OC. Gjorde det 1a oktober. Så jag är långt efter i kön gissar jag på. Men sen tror jag inte att det dröjer till 4e Januari som det står i min order. Tror jag får det tidigare.
Sen gäller det att prata med rätt person. Var på Inet och hämtade min skärm som jag beställde innan moderkortet för två veckor sen. Då var han i kassan ganska dryg och sa att han inte hade någon info alls. Kanske stämmer, kanske var han trött för att han fått den frågan typ 3 miljoner gånger den dagen. Idag råka jag på en som verkligen ville ge info verkar det som

Visst man vill ha mer info men jag tycker infot jag fått är helt okej med tanke på när jag bokade mitt kort.
Annars tycker jag att Webhallen gjort ett j*vligt bra jobb dels på deras hemsida och dels i forumet.
Apropå Webhallen så har dem ändrat status för kortet jag beställt. Det står "flera leveranser V44-45-46" nu på deras sida. Förmodligen gäller samma sak för Inet och dem andra. Tror många får sina kort dessa veckor

Skönt att du fick infot
Ville egentligen beställa via Webhallen men tyvärr har dem inte Aorus i sitt sortiment.

Permalänk
Viking

Avbeställde mitt 3080 Vision OC från Komplett nu. Tänkte få tag på ett Strix istället och klarar att vänta ett tag till.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Didde95:

Har nog en viss betydelse, om man använder ett RTX3080 till 1080p, är man kanske ute efter väldigt höga fps.

edit @aMp detta är vad jag tror, jag kan ha fel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Lagerlöf:

Du får starta en #onlyfans vi kan gå med i, rik direkt.

Haha next level

Skrivet av KING_K0NG:

Skönt att du fick infot
Ville egentligen beställa via Webhallen men tyvärr har dem inte Aorus i sitt sortiment.

Ännu Har valt att lägga upp denna när vi får höra om dens nästa allokering, ska vara extrem brist på Aorus så vill ej få upp folks förhoppningar med att kunna boka i dagsläget.

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

Mitt Strix 3090 OC är nu på väg till Webhallen i Sisjön, framme på lördag. Min beställningen gick igenom 15.01

Permalänk
Skrivet av Webhallen:

Haha next level

Ännu Har valt att lägga upp denna när vi får höra om dens nästa allokering, ska vara extrem brist på Aorus så vill ej få upp folks förhoppningar med att kunna boka i dagsläget.

/Patrik

Tack för återkopplingen
förstår att det är brist, men det är väl brist på alla kort? i alla fall dem som är topp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blurgh:

Komplett har också ett gemensamt för Sverige, Danmark och Norge?

Ni som har beställt från Komplett och fått kort, erbjuder Komplett också Watch Dogs Legion + Geforce Now 1 Year?

Om inte så är inte det hela världen men vore kul.

Hoppas verkligen det kommer in på Söndag som det står nu, då blir det fest med djuren.

Ja jag fick koderna men det tog lite tid .

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Webhallen
Skrivet av KING_K0NG:

Tack för återkopplingen
förstår att det är brist, men det är väl brist på alla kort? i alla fall dem som är topp.

Absolut, men alla kort som är uppe har iaf landat på mitt lager under något tillfälle innan/efter launch (förutom PNY)

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

En parentes med tanke på tidigare dialog här i tråden: NR200P finns på lager nu hos Inet, fick sms imorse om att min order plockas

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Efter att ha följt tråden från första inlägg märker man att det är i princip samma frågor om och om igen 😂bett tips, kolla åtminstone en sida eller två innan ni skriver ett inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Haha next level

/Patrik

Så fort man kan boka Aorus via er kommer jag att avboka på Dustin. Sicken jävla skitfirma.

Hojta till!

Visa signatur

| i9-10900K | G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB DDR4 3600 MHz | ASUS ROG MAXIMUS XII HERO|
| 3080 AORUS XTREME | LIAN LI 011 DYNAMIC XL | ARCTIC LIQUID FREEZER II 360 |
| 6 x CORSAIR ML120 | CORSAIR HX1000i |

Permalänk
Skrivet av Webhallen:

Absolut, men alla kort som är uppe har iaf landat på mitt lager under något tillfälle innan/efter launch (förutom PNY)

Skrivet av Siddi:

Så fort man kan boka Aorus via er kommer jag att avboka på Dustin. Sicken jävla skitfirma.

Hojta till!

Skulle det komma hos Webhallen så kommer jag beställa.

Men jag antar att bristen på Aorus korten är att Master lanserades 2 oktober. Xtreme kom ut för 1-2 veckor sen... Det är en ren gissning från min sida