Permalänk
Medlem

Söker rimlig router för huset

Tja

Äntligen fått fiber till huset och måste köpa mig en vettig router.
Kommer köra på 100/100, om jag inte är nöjd ökar jag till 250.

Huset är på 90 kvm med 90kvm källare, men där är det inte superviktigt med maxad hastighet.

Kommer ha 2-3 trådlösa enheter(2 mobiler och en Chromecast) samt min dator genom kabel.

Tänkte mig nått i stil med: Asus RT-AX82U
Den kanske är lite väl dyr för våra behov? Har väldigt dålig koll på nätverk,router m.m.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Tänk på att placera routern så centralt som möjligt i huset för att få så bra mottagning om möjligt överallt, men jag tror att det kommer bli problem att får bra täckning överallt på båda våningarna med bara en router.

Jag skulle rekommendera att addera minst en accesspunkt.

Permalänk
Medlem

Ska du ha bra täckning överallt särskilt källare där det kanske går rör/ledningar och annat som kan störa blir det svårt att som föregående inlägg bara ha en router för bra performance över hela.

Personligen tycker jag inte att man ska snåla med router då det är en investering på lång sikt. Jag skulle tro att routern du länkat kommer täcka dina största behov.

Mycket handlar om placering, men förvänta dig inte mirakel ner till källaren och kanske planera att dra ner en kabel om du ska ha dator där mm, om du nu inte vill addera en extra accesspunkt för källaren.

Permalänk
Medlem

Jag föredrar att ha samma trådlösa överallt så man kan roama ordentligt, så man slipper behöva byta trådlöst nätverk när man är närmare en annan accesspunkt.
Så jag hade kört typ ubiquiti security gateway som router, kopplat en switch med PoE+ matning efter den och sedan 2-3 accesspunkter.
Men då kostar det nog lite mer.
kan även köra vilken router som helst istället för security gateway och disabla wireless från den om man vill också, så fungerar samma setup.

Visa signatur

OS: Windows 11 Pro | CPU: AYYMD 7800X3D | GPU: 3080 OC Strix MB: ROG Strix B650 E-F | RAM: G.Skill DDR5 2x32GB 6000MHz CL30 | PSU: Corsair RM850i Chassi: Lian Li OC-O11 Dynamic EVO | AIO: EK-AIO Elite 360mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azathoth:

Ska du ha bra täckning överallt särskilt källare där det kanske går rör/ledningar och annat som kan störa blir det svårt att som föregående inlägg bara ha en router för bra performance över hela.

Personligen tycker jag inte att man ska snåla med router då det är en investering på lång sikt. Jag skulle tro att routern du länkat kommer täcka dina största behov.

Mycket handlar om placering, men förvänta dig inte mirakel ner till källaren och kanske planera att dra ner en kabel om du ska ha dator där mm, om du nu inte vill addera en extra accesspunkt för källaren.

Källaren behöver inte någon vidare uppkoppling i dagsläget, om jag vill ha bättre uppkoppling där i framtiden kommer jag dra en kabel och koppla in en till till källaren.
Men tror du den jag länkat kan täcka övervåningen hyffsat? Det är vanliga gipsväggar samt att routern kommer vara placerad i ett rum mitt i övervåningen. Så täckningen bör vara hyffsat kan jag tycka

Permalänk
Medlem
Skrivet av _ASG_:

Jag föredrar att ha samma trådlösa överallt så man kan roama ordentligt, så man slipper behöva byta trådlöst nätverk när man är närmare en annan accesspunkt.
Så jag hade kört typ ubiquiti security gateway som router, kopplat en switch med PoE+ matning efter den och sedan 2-3 accesspunkter.
Men då kostar det nog lite mer.
kan även köra vilken router som helst istället för security gateway och disabla wireless från den om man vill också, så fungerar samma setup.

Varför skulle du behöva byta trådlöst nätverk?

Det har ingen betydelse vad du kopplar in för accesspukter sålänge de är kopplade i samma nätverk och du sätter samma SSID och lösenord så kommer du koppla upp dig mot samma nätverk med dina trådlösa enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Varför skulle du behöva byta trådlöst nätverk?

Det har ingen betydelse vad du kopplar in för accesspukter sålänge de är kopplade i samma nätverk och du sätter samma SSID och lösenord så kommer du koppla upp dig mot samma nätverk med dina trådlösa enheter.

Även om du sätter upp med samma SSID namn och lösenord så är inte klienterna smarta nog för att byta till den med bättre signal för accesspunkterna pratar inte ihop sig. Då får du sticky client problem.

Visa signatur

OS: Windows 11 Pro | CPU: AYYMD 7800X3D | GPU: 3080 OC Strix MB: ROG Strix B650 E-F | RAM: G.Skill DDR5 2x32GB 6000MHz CL30 | PSU: Corsair RM850i Chassi: Lian Li OC-O11 Dynamic EVO | AIO: EK-AIO Elite 360mm

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av _ASG_:

Även om du sätter upp med samma SSID namn och lösenord så är inte klienterna smarta nog för att byta till den med bättre signal för accesspunkterna pratar inte ihop sig. Då får du sticky client problem.

Jag har själv tidigare använt mig av fristående accesspunkter, det har funkat hur bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskar321:

Tja

Äntligen fått fiber till huset och måste köpa mig en vettig router.
Kommer köra på 100/100, om jag inte är nöjd ökar jag till 250.

Huset är på 90 kvm med 90kvm källare, men där är det inte superviktigt med maxad hastighet.

Kommer ha 2-3 trådlösa enheter(2 mobiler och en Chromecast) samt min dator genom kabel.

Tänkte mig nått i stil med: Asus RT-AX82U
Den kanske är lite väl dyr för våra behov? Har väldigt dålig koll på nätverk,router m.m.

Tack på förhand

Hos föräldrarna så är villan på 125kvm + 125kvm källare. Vi har routern i ena änden av huset och det räcker gott o väl till hela huset inkl källare. ibland kan den tappa kontakt ute i garaget. vet inte model men typ basic som följer med Telia bredband

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Jag har själv tidigare använt mig av fristående accesspunkter, det har funkat hur bra.

Ibland kan det fungera bra, men det är vanligt att du får problem med sticky clients.
Det bästa är helt klart att köra samma accesspunkter med samma antal antenner överallt, eftersom då pratar accesspunkterna ihop sig och cachar handshakes etc, så det går snabbare vid roaming.

Har du typ en router/accesspunkt med 4x4 antenner och en med 2x2, så kommer alltid klienter att föredra den med 4x4 tills dom inte kan ansluta till den med 4x4 längre.

Visa signatur

OS: Windows 11 Pro | CPU: AYYMD 7800X3D | GPU: 3080 OC Strix MB: ROG Strix B650 E-F | RAM: G.Skill DDR5 2x32GB 6000MHz CL30 | PSU: Corsair RM850i Chassi: Lian Li OC-O11 Dynamic EVO | AIO: EK-AIO Elite 360mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskar321:

Tja

Äntligen fått fiber till huset och måste köpa mig en vettig router.
Kommer köra på 100/100, om jag inte är nöjd ökar jag till 250.

Huset är på 90 kvm med 90kvm källare, men där är det inte superviktigt med maxad hastighet.

Kommer ha 2-3 trådlösa enheter(2 mobiler och en Chromecast) samt min dator genom kabel.

Tänkte mig nått i stil med: Asus RT-AX82U
Den kanske är lite väl dyr för våra behov? Har väldigt dålig koll på nätverk,router m.m.

Tack på förhand

Den du länkar verkar bra. AX standard och vettigt pris. Fått bra recensioner också:
https://dongknows.com/asus-rt-ax82u-ax5400-gaming-router-revi...

90 kvm är det ingen mening enligt mig att hålla på med flera accesspunkter. Du kan även köra mesh med ASUS i framtiden om du sen skulle vilja ha en till i källaren.

Permalänk
Medlem

På vilket sätt skulle den vara bättre som en hemmarouter än ASUS routern som länkades? Den kostar ju 1000 kr mer och är gamla AC standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

På vilket sätt skulle den vara bättre som en hemmarouter än ASUS routern som länkades? Den kostar ju 1000 kr mer och är gamla AC standard.

För trådstartaren skulle den nog inte vara bättre alls. Förstår inte varför folk rekommenderar Ubiquiti för små nätverk som eventuellt klarar sig med en enda konsumentrouter.

Dom må göra utmärkta produkter (har själv bl.a. Ubiquiti), men är absolut inte rätt i alla fall. Speciellt inte den extremt dyra Dream Machine eller cloud keys osv.

Till TS: Köp routern du länkade (du skulle nog klara dig med något för halva priset eller lägre, du lär inte ha mycket användning för AX när du har 100-250Mbit ändå). Duger det inte så kan du köpa valfri accesspunkt från Ubiquiti, TP-Link eller annan tillverkare. I ditt fall med 90kvm så finns ingen anledning att köpa dyra produkter. Speciellt inte för tre trådlösa och en fast enhet!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av oskar321:

Tja

Äntligen fått fiber till huset och måste köpa mig en vettig router.
Kommer köra på 100/100, om jag inte är nöjd ökar jag till 250.

Huset är på 90 kvm med 90kvm källare, men där är det inte superviktigt med maxad hastighet.

Kommer ha 2-3 trådlösa enheter(2 mobiler och en Chromecast) samt min dator genom kabel.

Tänkte mig nått i stil med: Asus RT-AX82U
Den kanske är lite väl dyr för våra behov? Har väldigt dålig koll på nätverk,router m.m.

Tack på förhand

Jag skulle säga var framtidssäker här o skaffa ett vettig nätverk ubiquiti paket med edgerouter + acesspunkt är rekommenderat, genom att separera router | wifi så får du bättre uppgraderingsmöjligheter och oftast mindre problem. Enklare att utöka om du har deadspots i huset

Min erfarenhet av vanliga konsumentroutrar är att de hänger sig och oftast ger dålig prestanda, lägger hellre till lite extra pengar för att få ett stabilt nätverk utan bekymmer. Simpla guider och hjälp i forumet finns ifall problem skulle uppstå med att sätta upp det.

Har du inga deadspots brukar 1 acesspunkt räcka

https://www.inet.se/produkt/5402738/ubiquiti-edgerouter-x + https://www.inet.se/produkt/5402774/ubiquiti-unifi-ac1300-lon... / https://www.inet.se/produkt/5402737/ubiquiti-unifi-lite-ac120... beroende på hur många framtida enheter du tänker dig du ska ha.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk

Har kört med en gammal dir 842 router dugit gott i mina 90kvm även i garaget och i min oinredda källare.

Bytte nyss till en tp-link ax1800 och blev ännu bättre nu når de utan problem t.om. Ut på gatan utan problem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Jag skulle säga var framtidssäker här o skaffa ett vettig nätverk ubiquiti paket med edgerouter + acesspunkt är rekommenderat, genom att separera router | wifi så får du bättre uppgraderingsmöjligheter och oftast mindre problem. Enklare att utöka om du har deadspots i huset

Min erfarenhet av vanliga konsumentroutrar är att de hänger sig och oftast ger dålig prestanda, lägger hellre till lite extra pengar för att få ett stabilt nätverk utan bekymmer. Simpla guider och hjälp i forumet finns ifall problem skulle uppstå med att sätta upp det.

Har du inga deadspots brukar 1 acesspunkt räcka

https://www.inet.se/produkt/5402738/ubiquiti-edgerouter-x + https://www.inet.se/produkt/5402774/ubiquiti-unifi-ac1300-lon... / https://www.inet.se/produkt/5402737/ubiquiti-unifi-lite-ac120... beroende på hur många framtida enheter du tänker dig du ska ha.

Du rekommenderar trådstartaren att vara framtidssäker, men ger enbart rekommendationer på produkter som inte använder senaste standarden för WiFi. Accesspunkterna är inte "snabba" i jämförelse med likvärdiga eller bättre alternativ från andra tillverkare, men har ett högre pris.

Routern har inte heller någon vettig standard för PoE, vilket förstås är att föredra i kombination med just accesspunkterna du nämnd - och speciellt om man vill vara framtidssäker och inte behöva byta router bara för att slippa ha injektor till alla accesspunkter eller eventuella framtida övervakningskameror.

Ubiquiti gör mycket bra grejer, men i sammanhanget är dom rätt onödiga och produkterna du rekommendeeade är allt annat än "framtidssäkra".

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Blev en Asus rt-ac66u

Täckte hela huset incl källare med en hastighet på inte under 98(90 i källaren) får se hur den håller i ett par veckor med 50 dagars öppet köp om jag är missnöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _ASG_:

Jag föredrar att ha samma trådlösa överallt så man kan roama ordentligt, så man slipper behöva byta trådlöst nätverk när man är närmare en annan accesspunkt.
Så jag hade kört typ ubiquiti security gateway som router, kopplat en switch med PoE+ matning efter den och sedan 2-3 accesspunkter.
Men då kostar det nog lite mer.
kan även köra vilken router som helst istället för security gateway och disabla wireless från den om man vill också, så fungerar samma setup.

Skrivet av No_Jah:

Varför skulle du behöva byta trådlöst nätverk?

Det har ingen betydelse vad du kopplar in för accesspukter sålänge de är kopplade i samma nätverk och du sätter samma SSID och lösenord så kommer du koppla upp dig mot samma nätverk med dina trådlösa enheter.

Skrivet av _ASG_:

Även om du sätter upp med samma SSID namn och lösenord så är inte klienterna smarta nog för att byta till den med bättre signal för accesspunkterna pratar inte ihop sig. Då får du sticky client problem.

Skrivet av _ASG_:

Ibland kan det fungera bra, men det är vanligt att du får problem med sticky clients.
Det bästa är helt klart att köra samma accesspunkter med samma antal antenner överallt, eftersom då pratar accesspunkterna ihop sig och cachar handshakes etc, så det går snabbare vid roaming.

Har du typ en router/accesspunkt med 4x4 antenner och en med 2x2, så kommer alltid klienter att föredra den med 4x4 tills dom inte kan ansluta till den med 4x4 längre.

Roaming sitter i klienterna, APs pratar inte med varandra i 11r/k/v så det är precis som @No_Jah säger. En AP/förstärkare för 500 kr som man sätter direkt i eluttaget har 11k/v.

Att köra samma typ/serie/märke av accesspunkt/router/mesh-router kan däremot vara en bra idé om man vill köra mesh/wireless backhaul och ställa in i allt i samma typ av gränssnitt.

I övrigt så ska man inte räkna med att en router gör att det fungerar bra i hela huset, man får prova sig fram och det beror på vilka krav man har. Ska man ha prestanda, bra hastighet över hela huset så nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskar321:

Blev en Asus rt-ac66u

Täckte hela huset incl källare med en hastighet på inte under 98(90 i källaren) får se hur den håller i ett par veckor med 50 dagars öppet köp om jag är missnöjd.

Bra val av router, har själv haft den första modellen utan antenner och tyckte den funkade bra, tror den kommer hålla bra för ditt ändamål. Minns att det var lite features man kunde stänga av om man fick performance issues.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskar321:

Blev en Asus rt-ac66u

Täckte hela huset incl källare med en hastighet på inte under 98(90 i källaren) får se hur den håller i ett par veckor med 50 dagars öppet köp om jag är missnöjd.

Tror det blir ett bra köp. Speciellt med tanke på priset och det du ska använda den till. Det finns även Merlin Firmware till den routern som är populärt och rekommenderas av många att installera.
https://www.asuswrt-merlin.net/about