Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frisell:

Man kan även teleportera. @Larsp777

Det ska hjälpa mot åksjuka.

Som tur är så går det att kombinera bägge. Jag har vanlig FPS gående igång men ibland så kör jag teleport med andra kontrollen, delvis för att kunna komma bort ur jobbigare situationer, det är nästan en form av fusk hur snabbt det går.

Tidigare så var jag tvungen att ha stegvis rörelse hela tiden men nu kan jag FPS gå runt i alla fall. Det ger mycket bättre precision när man ska t.ex. öppna dörrar eller skjuta runt hörnen.

"Jeff" avklarat.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Som tur är så går det att kombinera bägge. Jag har vanlig FPS gående igång men ibland så kör jag teleport med andra kontrollen, delvis för att kunna komma bort ur jobbigare situationer, det är nästan en form av fusk hur snabbt det går.

Tidigare så var jag tvungen att ha stegvis rörelse hela tiden men nu kan jag FPS gå runt i alla fall. Det ger mycket bättre precision när man ska t.ex. öppna dörrar eller skjuta runt hörnen.

"Jeff" avklarat.

Ok. Tackar. Jag har bara installerat och testat 5-10 minuter än.

Permalänk
Medlem

Jag provade sideloada Hbo Nordic appen men den behövde Google Play Services som inte finns på questen. ☹️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Det är min uppfattning också och linserna på Go, Rift S, Quest och Quest 2 ska vara identiska. Känns därför som att det antingen är avvikelse i IPD eller att något med nya designen gör att ögonen hamnar närmare linserna.

Går det inte att justera avståndet till linserna på något vis? Har inte superbra koll på oculus produkter men på min vive har jag ett hjul på sidan som liksom skjuter ut eller in delen som håller face-pad så att man kan hitta rätt avstånd från linserna.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Går det inte att justera avståndet till linserna på något vis? Har inte superbra koll på oculus produkter men på min vive har jag ett hjul på sidan som liksom skjuter ut eller in delen som håller face-pad så att man kan hitta rätt avstånd från linserna.

På Q1 fanns det ett hjul så man kunde finjustera IPD:n. Men på Q2 finns det bara tre olika lägen att välja mellan. Har man otur så kanske man inte hittar sin sweetspot och får nöja sig med något halvdant. Jag hade själv jäkligt tur med detta, jag har 57.5 i IPD och preset 1 på Q2 är satt till 58.

Visa signatur

🌛
R5 3600 / DH-14 / ASUS PRIME B450 PLUS / Corsair Vengence 2x8 @ 3200 MHz / RX 6700 XT/Crucial MX500 250GB / WD Blue 1TB 7200RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Nu har jag testat 90Hz läget i Half Life Alyx. Vet inte om jag såg någon direkt skillnad ärligt talat
Men nu rapporterade SteamVR 90Hz i allafall.

Så 72Hz fungerar nog bra i Half Life Alyx också, det är ju inte ett sådär jättesnabbt spel (när man spelar på lättare svårighetsgrad som jag gör i allafall).

För mig ballade allt ur när jag gick över till 90Hz. Vet inte om problemet är att jag inte hade tillräckligt med fps för detta eller om bandbredden inte räckte, men allt blev ryckigt och skakigt så jag gick tillbaka till att köra 72Hz vilket jag tycker funkar finfint (kanske för att jag inte riktigt har upplevt 90Hz då).

För övrigt, apropå det här med IPD. Jag antar att Facebook/Oculus har valt att bara ha tre olika lägen för att det ska vara lätt för någon annan att fort komma in i det eller för att det ska vara lätt att byta vem som har på sig headsetet utan att man ska behöva genomgå en halv optikerundersökning först varje gång. För mig har det fungerat fint (märker inte någon förbättring när jag lägger mig två lägen ens), så jag är personligen nöjd med denna förenkling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pluffo:

För övrigt, apropå det här med IPD. Jag antar att Facebook/Oculus har valt att bara ha tre olika lägen för att det ska vara lätt för någon annan att fort komma in i det eller för att det ska vara lätt att byta vem som har på sig headsetet utan att man ska behöva genomgå en halv optikerundersökning först varje gång. För mig har det fungerat fint (märker inte någon förbättring när jag lägger mig två lägen ens), så jag är personligen nöjd med denna förenkling.

Det är kanske en delorsak, men jag tror att den största grejen är att presets är en mekaniskt enklare lösning. Mindre mekanik innebär färre potentiella fel, mindre volym på headsetet, lägre vikt och dessutom lägre pris.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Skrivet av Pluffo:

För mig ballade allt ur när jag gick över till 90Hz. Vet inte om problemet är att jag inte hade tillräckligt med fps för detta eller om bandbredden inte räckte, men allt blev ryckigt och skakigt så jag gick tillbaka till att köra 72Hz vilket jag tycker funkar finfint (kanske för att jag inte riktigt har upplevt 90Hz då).

Jag har också problem med 90hz i steamvr via VD. 90hz i Quest2 är inga problem men så fort jag vill köra SteamVR via VD så hackar allt skoningslöst, även i Steam VR home. Har 1200 Mbps via wifi 6 och kör på 85bitrate för mindre inputlag. Men är ospelbart i 90hz. 72hz flyter på hur bra som helst.

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Medlem

Man ska kunna sätta IPD emellan dom tre lägena om man är finkänslig

Jag har tydligen 68,5 enligt en app, så jag vetefan hur det ska bli bra för mig...

Permalänk
Skrivet av totte1015:

Man ska kunna sätta IPD emellan dom tre lägena om man är finkänslig

Jag har tydligen 68,5 enligt en app, så jag vetefan hur det ska bli bra för mig...

Vilken app?

Visa signatur

i7 4770k @ 4.4 with 1080ti 2050/11800 med PQ438Q
Retired 680 GTX SLI @ +120 +500

Retired i5 750@4116 speedstep+vcoreoffset = Love idle/load 1.02-1.34
5970@925/1250

Permalänk
Medlem
Skrivet av tretton37:

Vilken app?

Kom inte håg vad den hette, sök på "IPD measure" så ska något dyka upp som är gratis och lätt att använda, man ska sätta ett kort med magnetremsa på pannan och ta selfie typ, och så ska den räkna ut

Och näe... Är väl inte jättebra sätt att räkna ut IPD men, jag får aldrig perfekt skärpa i Quest 2 så något vajjsing är det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pluffo:

Jag kör 30MBps nu tror jag.
Borde det inte bara vara att starta lågt och gå uppåt, och börjar det lagga så är man troligen för högt upp
Känner dock ingen jätteskillnad även där, om man väljer 20 eller 30mbps, så jag antar att båda är tillräckligt för Quest 2.

Jag ligger runt 120fps i snitt på Half Life Alyx just nu.

Ett spel jag verkligen skulle vilja se en VR-remake på är Battlefield 4.
Spelet är ju fortfarande riktigt snyggt, och skulle nog fungera riktigt bra i VR.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benizakura83:

Jag har också problem med 90hz i steamvr via VD. 90hz i Quest2 är inga problem men så fort jag vill köra SteamVR via VD så hackar allt skoningslöst, även i Steam VR home. Har 1200 Mbps via wifi 6 och kör på 85bitrate för mindre inputlag. Men är ospelbart i 90hz. 72hz flyter på hur bra som helst.

Intressant. Undra om detta kan ha något att göra med att 90Hz inte officiellt är implementerat på Quest 2 ännu. Känns som något som borde kunna fixas länge fram om det är flera som har samma problem alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Jag kör 30MBps nu tror jag.
Borde det inte bara vara att starta lågt och gå uppåt, och börjar det lagga så är man troligen för högt upp
Känner dock ingen jätteskillnad även där, om man väljer 20 eller 30mbps, så jag antar att båda är tillräckligt för Quest 2.

Jag ligger runt 120fps i snitt på Half Life Alyx just nu.

Ett spel jag verkligen skulle vilja se en VR-remake på är Battlefield 4.
Spelet är ju fortfarande riktigt snyggt, och skulle nog fungera riktigt bra i VR.

Ja, det flyter på bra för mig i 72Hz med 60MBps men hackar så det står härliga till vid 90Hz med 30MBps, så det känns inte som att jag borde ha stött på en flaskhals (det vill säga, alternativ 1 känns som om det borde vara mer tungdrivet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pluffo:

Ja, det flyter på bra för mig i 72Hz med 60MBps men hackar så det står härliga till vid 90Hz med 30MBps, så det känns inte som att jag borde ha stött på en flaskhals (det vill säga, alternativ 1 känns som om det borde vara mer tungdrivet).

Jag spelar half life alyx med 90hz och 120MBits utan problem.
Flyter smooth och ser riktigt bra ut.
Det måste vara nått med era datorer och inte questen.

Jag har i7 8700k, 32gb, GTX 1080
D-Link dir 2660 Wifi5 router.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag spelar half life alyx med 90hz och 120MBits utan problem.
Flyter smooth och ser riktigt bra ut.
Det måste vara nått med era datorer och inte questen.

Jag har i7 8700k, 32gb, GTX 1080
D-Link dir 2660 Wifi5 router.

Är det inställning som görs i VD fönstret när man startar VD via Oculus 2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuPe96:

På Q1 fanns det ett hjul så man kunde finjustera IPD:n. Men på Q2 finns det bara tre olika lägen att välja mellan. Har man otur så kanske man inte hittar sin sweetspot och får nöja sig med något halvdant. Jag hade själv jäkligt tur med detta, jag har 57.5 i IPD och preset 1 på Q2 är satt till 58.

Hmm okej, på vive är det mer finjustering än så med en liten ratt och en pot som visar vad du är på för tillfället, men man har även ett hjul på vänster sida headsetet där strapen fäster som man kan vrida för att flytta ut hela display och linser från ansiktet eller närmare ansiktet längs med den del av headset som har kontakt med ansiktet. För att hitta optimalt läge för fokus för min del var jag tvungen att experimentera en hel del med båda, när jag bytte linser fick jag göra om det igen.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Hmm okej, på vive är det mer finjustering än så med en liten ratt och en pot som visar vad du är på för tillfället, men man har även ett hjul på vänster sida headsetet där strapen fäster som man kan vrida för att flytta ut hela display och linser från ansiktet eller närmare ansiktet längs med den del av headset som har kontakt med ansiktet. För att hitta optimalt läge för fokus för min del var jag tvungen att experimentera en hel del med båda, när jag bytte linser fick jag göra om det igen.

Den funktionen att justera ut och in finns inte på Oculus.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Är det inställning som görs i VD fönstret när man startar VD via Oculus 2?

Under "Streaming" ställer man bitrate och FPS.
Om du menar 90hz så måste man aktivera det (tex via SideQuest) innan man startar VD pga det nollställs (till 72hz) varje gång man startar om headsetet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Under "Streaming" ställer man bitrate och FPS.
Om du menar 90hz så måste man aktivera det (tex via SideQuest) innan man startar VD pga det nollställs (till 72hz) varje gång man startar om headsetet.

Synd, eftersom jag har Link så kan jag inte aktivera 90hz innan jag kopplar lös sladden och starta VD!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Synd, eftersom jag har Link så kan jag inte aktivera 90hz innan jag kopplar lös sladden och starta VD!

Link stödjer inte 90hz (ännu) men jag förstår inte riktigt vad du menar.

Link och VD har inget med varandra att göra.
Antingen kör du VD och kan köra 90hz och då är det enklast att aktivera via SideQuest.

Om du ska använda Link så behöver du inte göra den proceduren, då behöver du inte VD överhuvudtaget

Edit Om du menar att du får upp att ansluta med Link när du kopplar in sladden så väljer du bara att neka

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Kontrollerna blir som dina händer kan man säga. Ja du rör dig med joystick eller genom att gå framåt i verkligheten, men det krävs lite utrymme, tillslut måste man röra sig med joysticken.

Skrivet av Frisell:

Man kan även teleportera. @Larsp777

Det ska hjälpa mot åksjuka.

Ok, tack!

Vilka andra spel kan ni rekommendera?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Ok, tack!

Vertigo Remastered.
Liknande inventory system som half life alyx och lite half life 1 känsla i spelet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Ok, tack!

Det här har du säkert redan hört men det var Super Hot till orginal-Riften som fick mig att bli en Believer i vr. Det var nog första spelet sen Super Mario som jag tänkte "OOOOOOH, det här är min grej!!".

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Det här har du säkert redan hört men det var Super Hot till orginal-Riften som fick mig att bli en Believer i vr. Det var nog första spelet sen Super Mario som jag tänkte "OOOOOOH, det här är min grej!!".

Nej, har jag inte hört

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av Larsp777:

Ok, tack!

Vad gillar du för slags spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Vad gillar du för slags spel?

På PC mest FPS. Har försökt spela tredje person men tycker det är svårt.

Annars är jag öppen för det mesta.

Kanske något spel/app som passar extra bra som VR.

Detta är min första riktiga VR.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu har jag fixat virtual desktop och allt sådant och nu även satt upp mitt nätverkskort - https://www.inet.se/produkt/5410638/asus-pci-e-ax200

Men nu är ju Q2 ansluten till den, och själva datorn ansluten med ethernet kabel till min vanliga router. Så får upp varning om att dem är anslutna till 2 olika nätverk och att prestandan kommer att vara sämre. Ska jag göra något annat eller ska det vara såhär?
@Molotov

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

Elite-strap med batteri verkar väldigt försenat.

Någon som har alternativ eller testat med eget batteri eller utan batteri.

Tänker med att batteriet är till för att få motvikt. Tänker inte spela så långa pass.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Nu har jag fixat virtual desktop och allt sådant och nu även satt upp mitt nätverkskort - https://www.inet.se/produkt/5410638/asus-pci-e-ax200

Men nu är ju Q2 ansluten till den, och själva datorn ansluten med ethernet kabel till min vanliga router. Så får upp varning om att dem är anslutna till 2 olika nätverk och att prestandan kommer att vara sämre. Ska jag göra något annat eller ska det vara såhär?
@Molotov

Vad händer om du drar ur ut ethernet kabeln eller av aktivera kabelanslutningen.

Kan du göra en 5ghz hotspot med det nätverkskortet?
Jag har aldrig provat den här metoden för inget kort jag provade med förut fungerade på 5ghz

Visa signatur