Permalänk
Inaktiv

RANT: Bredband2

Hej!

Började med en driftstörning i området jag bor (Halmstad) igår.
Helt omöjligt att få kontakt med deras kundtjänst, men tänkte att de löser nog problemet inom några timmar.

Börjar jobbet (distansarbete, hemifrån) tidigt imorse & har fortfarande ingen uppkoppling.
Deras kundtjänst öppnar kl 9 så innan dess är det inget att göra åt saken & de har inte heller någon info om att det är en driftstörning.
Borde ju va automatisk kontroll iaf några gånger per dygn kan man tycka.
Men men, driftstörningar drabbar de flesta & inte det jag blev sne på.

När jag loggade in på deras sida så la jag märke till att de saltat min månadskostnad med 64kr, till en månadskostnad de inte har i någon av sina prisplaner.
Skaffade deras bredband under en av deras regelbundna "billigare i 3 månader" kampanjer.
Betalade då 164kr/månad.
Efter det så skulle kostnaden va 265kr/månad, vilket det va under 6 månader.
Sedan ändrade de min "prisplan" till 329kr/månad.
Kontaktade kundtjänst & de svarade att min månadsavgift är enligt min nuvarande prisplan, vilket i sig är korrekt.
Det som INTE är korrekt är att de ändrat min prisplan utan att fråga/informera mig.

Deras kundtjänst svarade att de anser att priset på fakturan är information om att priset har ändrat sig.
Väldigt praktiskt för dem då många (som jag) betalar fasta utgifter (bredband, telefon, etc..) automatiskt.

Har sagt upp mitt bredband hos dem & hoppas många andra gör detsamma.
Tål inte fulspel & pajasföretag.

Permalänk
Hedersmedlem

Ett företag som du har avtal hos får, såvida ingen bindningstid finns, höja sina priser när som helst och för vilken anledning som helst. Även om du betalar med Autogiro, får du inga fakturor alls?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Deras kundtjänst svarade att de anser att priset på fakturan är information om att priset har ändrat sig.

Det är faktigst många företag som gör så, och det är helt enligt regler att inte informera om prisökning annat än att det är högre på faktura.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ett företag som du har avtal hos får, såvida ingen bindningstid finns, höja sina priser när som helst och för vilken anledning som helst. Även om du betalar med Autogiro, får du inga fakturor alls?

Som pv2b skrev. Alla ISP osv gör så. De höjer med X summa för befintliga kunder och man får säga upp avtalet om man kontaktar dem innan betalningen sker. Måste meddelas 1 månad innan, brukar stå med pyttetext på fakturan om de är fula.
Du kan alltid prata med din ISP och få ned priset till nuvarande aktivt pris på hemsidan och du inte har bindningstid också dock. Men ingen ISP kommer sänka din kostnad även om de sänker för nya kunder. Alltid uppåt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pv2b:

Skrivet av Belzader:

Det är faktigst många företag som gör så, och det är helt enligt regler att inte informera om prisökning annat än att det är högre på faktura.

Visst att det är lagligt, tycker ändå att det är rimligt med ett mail med info.
Det jag stör mig mest på är dock att de höjt priset till mer än vad de säger att deras 100/100 abonnemang kostar (329 istället för 289).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Det jag stör mig mest på är dock att de höjt priset till mer än vad de säger att deras 100/100 abonnemang kostar (329 istället för 289).

På en ISP jag jobbade på tidigare så stötte jag på ADSL-kunder som betalade 350-450 kr för ett 8Mbps abonnemang. Nya kunder tecknade det för 199/månad. Jag jobbade på kundtjänst och även om vi inte fick nämna det rakt av så brukade jag hinta om att de kunde kolla på hemsidan för nuvarande priser, vilket de då gjorde och ville ha billigare priset och sen kunde jag bara byta.
Ruttet? Japp. Lagligt. Tyvärr.
Jag anser att infon borde komma ut väldigt tydligt vid både prishöjningar och (om än extremt få) prissänkningar. Tex via separat brev eller mail / sms. Samt att det ej får vara kryptiskt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

På en ISP jag jobbade på tidigare så stötte jag på ADSL-kunder som betalade 350-450 kr för ett 8Mbps abonnemang. Nya kunder tecknade det för 199/månad. Jag jobbade på kundtjänst och även om vi inte fick nämna det rakt av så brukade jag hinta om att de kunde kolla på hemsidan för nuvarande priser, vilket de då gjorde och ville ha billigare priset och sen kunde jag bara byta.
Ruttet? Japp. Lagligt. Tyvärr.
Jag anser att infon borde komma ut väldigt tydligt vid både prishöjningar och (om än extremt få) prissänkningar. Tex via separat brev eller mail / sms. Samt att det ej får vara kryptiskt.

Håller med. Självklart att företag måste höja priserna med jämna mellanrum, men det ska va tydligt & inget fulspel.
I mitt fall så va det tack och lov enkelt att säga upp abonnemanget & gå över till ny ISP inom 1 månad.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon236072:

Du har inte svarat på min fråga. Får du inte några fakturor eller någonting alls? Utan de bara drar pengar?

Att man har autogiro tar inte bort ditt ansvar att titta på alla fakturor du får. Om inte annat för att det kan bli helt galet fel.

Personligen använder jag aldrig autogiro, utan jag har allt som går på e-faktura, just så att jag vet att jag måste kolla på allt. Om inte annat så kan du åtminstone se att beloppet stämmer när du godkänner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Personligen använder jag aldrig autogiro, utan jag har allt som går på e-faktura, just så att jag vet att jag måste kolla på allt. Om inte annat så kan du åtminstone se att beloppet stämmer när du godkänner.

Hos iaf. Swedbank så listas farmtida autogiro betalningar minst några dagar innan än de ska dras, så man kan alltid se om beloppet är ändrat.
Hur många dagar innan är beroende på när företaget har skickat in informationen till Bankgirocentralen, då informationen hämtas därifrån.

Men jag kan hålla med om att e-faktura är bättre, just för att man måste godkänna en sådan manuellt och därmed ser om beloppet är ändrat.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.