Spotify låter artister gå före i kön – mot lägre ersättning

Permalänk
Medlem

Detta är som att artisterna får betalt som vanligt men att Spotify skulle ha en tjänst likt Google AdWords som artisten kunde använda en del av sina intjänade pengar på. Men istället har Spotify bara hoppat över några steg i processen. Skillnaden kanske även blir skattemässig för artisten dock som får lägre vinst att deklarera då man avstår en del av utbetalningen? Eller får artisten en specifikation ändå där tjänsten är specificerad som ett köp?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Är det inte så radio redan fungerar och anledningen till att mix/rix/fix/dix/... alltid bara spelar ett fåtal låtar runt runt runt?

Permalänk
Medlem

Låter smart. Gynnar de artister som faktiskt är artister/underhållare, inte bara spelar in musik och hoppas de ska leva på sin "IP". Nu under Corona är det väl såklart tufft. Men i övrigt, folk vill inte betala för att lyssna, man vill betala för att uppleva.

Permalänk
Medlem

Jag har haft Spotify Premium sen det kom men jag har aldrig gillat deras ersättningsmodell. Varför kan de inte bara ta sin del av månadsavgiften och sen, baserat på lyssnade sekunder, fördela resten mellan de artister jag faktiskt har lyssnat på?

Edit: Jag skulle faktiskt vara beredd att betala det dubbla om pengarna fördelades så.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Att mer än hälften av de aktiva användare faktiskt pallar med reklamen som spelar stup i kvarten fattar jag inte

Kör free i några månader, lyssnar man bara mellan 23-07 så är det nästan ingen reklam.
Man får en reklam sen är det 30min utan, en reklam sen 30min utan. Ibland körs det 1h utan reklam.

Lyssnar man på dagen är det dock hemskt.

Folk klagar på låg ersättning men är det inte så att Spotify tappar pengar om man lyssnar mer än 40h per vecka? Så egentligen är Spotify också för billigt eftersom typ alla lätt går förbi dessa 40h?

Själv har jag nog igång Spotify kring 100h i veckan.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Billigare med family ju
Samma kör youtube premium på 6 pers, Spotfiy 6 pers, Netflix, Plex, Disney!

Så jävla nice

Beror väl på om man har någon att dela med 👌 vilket en annan inte har

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

Jag har haft Spotify Premium sen det kom men jag har aldrig gillat deras ersättningsmodell. Varför kan de inte bara ta sin del av månadsavgiften och sen, baserat på lyssnade sekunder, fördela resten mellan de artister jag faktiskt har lyssnat på?

Edit: Jag skulle faktiskt vara beredd att betala det dubbla om pengarna fördelades så.

För att Premium användarna finansierar Spotify Free, gratisversionen är inte självförsörjande utan det är premiumanvändarna och artisterna som står för kalaset. Hade inte gratisversionen existerar så hade större delen av månadsavgiften kunnat fördelas ut till artisterna.

Permalänk
Medlem

Som lyssnare: Nej tack, Spotifys algoritm är värdelös nog som den är, att folk ska kunna betala för att göra den ännu mer irrelevant är hål i huvudet.

Som artist: Nej tack. Jag skulle aldrig acceptera ännu lägre ersättning än den redan pisslåga som redan är där för att folk som ändå inte vill höra min musik ska få höra den.

Min lyssnarbas är genuint intresserad av min musik och så vill jag gärna att det fortsätter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Betala för musik.. ehehe
Jag kör free, dok är spotify nu avinstallerat och jag ladda in mina 2000 mp3s från 2005! riktigt gött!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necragaming:

Betala för musik.. ehehe
Jag kör free, dok är spotify nu avinstallerat och jag ladda in mina 2000 mp3s från 2005! riktigt gött!

Men du skulle inte stjäla en bil?

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Deras "Discover weekly" är nästan helt värdelös.
Från ingenstans så har jag massa finsk rap som jag varje gång sätter "I don't like this artist" men skiten fortsätter att komma.

Satte "I don't like this artist" runt 10 låtar på igår och lär väl behöva göra samma sak nästa vecka..

Testa funktionen på desktop att sätta ihop en liten lista med bra musik högerklicka och välj "skapa liknande spellista" ... Ger mycket mer fokuserad musik och skippar då de där enstaka låtarna som ger en underliga/dåliga discovery weekly.

Och alla ni som räknar 50k streams≠50k unika lyssnare... Vet folk som lyssnar på samma 20-30 låtar i månader vilket gör att de kan göra flera tusen enskilda spelningar/streams till vissa låtar så 50k streams kan vara 50 personer som strömmat låten 1000ggr... Och 50k unika lyssnare är ofta mer värt för då kan man faktiskt nå en ny publik.

Intressant idé men riskerar bli ett "race to the bottom" på redan låga inkomster, vill se vad utfallet blir innan jag vågar säga bu eller bä...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Billigare med family ju
Samma kör youtube premium på 6 pers, Spotfiy 6 pers, Netflix, Plex, Disney!

Så jävla nice

Rabattkungen! "Företagen hatar tvelander - här berättar han varför".

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

Jag har haft Spotify Premium sen det kom men jag har aldrig gillat deras ersättningsmodell. Varför kan de inte bara ta sin del av månadsavgiften och sen, baserat på lyssnade sekunder, fördela resten mellan de artister jag faktiskt har lyssnat på?

Edit: Jag skulle faktiskt vara beredd att betala det dubbla om pengarna fördelades så.

Jag som själv har min musik på spotify vet hur det fungerar.

Har du premium och lyssnar på min musik så ser det ut såhär:

Din månadsavgift - spotify's del av kakan - distributörens del av kakan /antalet streams jag har genererat.

Förenklat så ser det alltså ut såhär om du bara lyssnat på min musik en hel månad:

Månadsavgift 99Kr (orkar inte med momsberäkning)
Spotify tar 30%, 69,3Kr kvar
I mitt fall har jag CD-Baby som distributör, de tar 9%, så 63,063Kr kvar
Detta är alltså vad jag får om du endast lyssnar på min musik. I annat fall fördelas pengarna på alla streams som varat minst 30 sekunder.

Samma beräkning kan göras med gratisvarianten, fast där byter man då ut månadsavgiften mot reklamintäkterna per lyssnare.

Det är ett mindre belopp, men fortfarande rätt bra pengar. Så gratisvarianten uppskattas av mig som artist. De som har gratisvarianten idag skulle aldrig drömma om att betala med pengar om den togs bort, så då skulle piratkopieringen öka igen. Och det är inte så att man inte "betalar", utan det handlar bara om ifall man vill betala med pengar eller reklamexponering. för mig som artist är båda lika värdefulla.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag som själv har min musik på spotify vet hur det fungerar.

Har du premium och lyssnar på min musik så ser det ut såhär:

Din månadsavgift - spotify's del av kakan - distributörens del av kakan /antalet streams jag har genererat.

Förenklat så ser det alltså ut såhär om du bara lyssnat på min musik en hel månad:

Månadsavgift 99Kr (orkar inte med momsberäkning)
Spotify tar 30%, 69,3Kr kvar

Herregud vilken stor avgift Spotify tar, ser tyvärr liknande ut på andra plattformar så som appbutiker (Google/Apple).

Som lyssnare så känns det sådär att artisterna som man gillar endast får ca 63% av det jag betalar, det borde vara åtminstone 75% kan jag tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dravond:

Testa funktionen på desktop att sätta ihop en liten lista med bra musik högerklicka och välj "skapa liknande spellista" ... Ger mycket mer fokuserad musik och skippar då de där enstaka låtarna som ger en underliga/dåliga discovery weekly.

Och alla ni som räknar 50k streams≠50k unika lyssnare... Vet folk som lyssnar på samma 20-30 låtar i månader vilket gör att de kan göra flera tusen enskilda spelningar/streams till vissa låtar så 50k streams kan vara 50 personer som strömmat låten 1000ggr... Och 50k unika lyssnare är ofta mer värt för då kan man faktiskt nå en ny publik.

Intressant idé men riskerar bli ett "race to the bottom" på redan låga inkomster, vill se vad utfallet blir innan jag vågar säga bu eller bä...

Lyssnar på väldigt mycket olika genrer så vill inte ha en "liknande" spellista utan vill gärna ha lite blandat men finsk rap förstår jag inte.. Hade jag varit finsk och lyssnat på finsk musik så kunde jag väl haft någon förståelse i det.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Calisthenics:

Låter smart. Gynnar de artister som faktiskt är artister/underhållare, inte bara spelar in musik och hoppas de ska leva på sin "IP". Nu under Corona är det väl såklart tufft. Men i övrigt, folk vill inte betala för att lyssna, man vill betala för att uppleva.

Jag har faktiskt upplevt Coronaeffekterna som positiva på möjligheten att upptäcka ny musik men det är väl ungefär det enda positivt de inneburit.

Jag har för länge sedan närmast helt slutat använda Spotify (och jag tror aldrig jag upptäckt ny musik den vägen heller) men pga Corona har ju otroligt mycket musik och musiker hamnat på nätet på andra sätt i år och utbudet av musik man aldrig har hört har närmast exploderat för att det inte drunknar i den mest internationellt kommersiella musikgröten.
Många artister är ju i år aktiva på nätet på ett sätt vi aldrig varit med om tidigare och har fått spridning på ställen där de aldrig dykt upp via "det traditionella sättet."

Jag är kluven till effekterna av Corona och att köpa platser i kösystem, kösystemet lär väl inte ta in totalt nya typer av musik utan bara nya artister med en mycket snarlik stil så att man ändå inte breddar utbudet vad gäller genrer.

Att det inte varit några konserter att tala om i hela världen i år har däremot gjort att många verkligen kreativa artister har gett sig ut på nätet på olika sätt och lekt på ett sätt som inte hänt innan och de som varit musikaliskt duktiga av de som inte varit etablerade artister har fått en ganska stor spridning via fans i år eftersom ingen har kunnat vara på spelningar.

I år verkar det i vart fall mest positivt att bruset från den kommersiella amerikanska musiken har tryckts ner och det har ju snurrat mycket musik från i princip allt annat än de kommersiella USA artister som inte är musiker utan bara är en kommersiell produkt, bolagen har inte haft råd att pressa ut skräpet som måste "säljas med tvång" utan möjlighet till konserter utan det är de riktiga musikerna som tagit över i år, de sprids mycket lättare just nu och jag tror inte de hade fått hjälp med spridning via "högre rankning" på Spotify.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag/vi har precis producerat en skiva för 100 000. Min uppfattning är att spotify är, från artisternas sida, en gratistjänst. Det finns inget som heter ekonomisk vinst från spotify för nästan någon musiker.

100 000 lyssningar uppskattar 600-800 kronor ersättning. Även med en miljon lyssningar så får man alltså <10 000 kronor. Och vid det laget är artisten mycket djupare ekonomiskt investerad på andra håll. Är du intresserad att försörja dig så kommer vid det laget nästan alltid spotify att vara obetydligt klirr i kassan i förhållande till kostnaderna.

Så vad som kommer att hända, i min lätt dystopiska vision, är att alla mindre band får 300 kronor istället för 600 kronor för sin skiva som kostat allt från 20 000 kr till 200 000 kr att producera, inte medräknat oftast hundratals eller tusentals arbetstimmar. Ändå kommer alla att tacka ja, för vid det laget betyder 300 kronor ingenting ändå. Och därför kommer i sin tur ingen längre att gå först i kön, för att alla är först i kön. Spotify betalar av mer av sina skulder då de får behålla mer pengar. Alternativt så hörs man mindre eller inte alls för att man inte viker sig för "exponering" i en öävermättad marknad, och så förblir man ohörd.

Summa summarum - jag bjuder på skivan för att jag vill. Jag förstår att banden är många och personerna som investerar få. Allt klirr i kassan får jag se som en bonus i ett dyrt intresse. Det enda jag hoppas är att jag kan bjuda folket på något de tycker om utan att förstöra musikklimatet,samtidigt som jag kan sprida mer kärlek och musik åt folket och njuta mer musik i framtiden

Visa signatur

Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB - CM hyper 212 evo
970 EVO 500 Gb + Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB
MSI RTX 4080 SUPRIM X - Gigabyte M28u, Benq TK800M
Kingston HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16
Gigabyte Z390 AORUS ELITE, EVGA BQ 850W, Övrigt: MX keys, Razer Viper Pro v2, Samsung S22 plus, Meta Quest 2&3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Så en ny rörmokarfirma behöver inte betala för reklam för att folk ska veta att den existerar menar du? Exposure är ju bara ett annat ord för reklam. Har funnits i hundratals år, om inte tusentals. Sen kan man gilla eller hata det, men det här är inget nytt.

Jag vet inte vad du gör för att livnära dig, men tvivlar på att du skulle vilja utföra gratisjobb mot "exposure".
I detta fallet så snackar vi inte om reklam i vanlig mening, utan om att tweaka en algoritm att prioritera vissa artister. En algoritm som redan finns där, och redan gör samma jobb. (mao, inte köpa reklam plats.) Den stora fördelen för Spotify är att dom tweakar en algoritm lite granna, och sedan tjänar dom mera pengar. Inte för att dom får in mera pengar, utan för att dom behåller ännu större bit av kakan. Detta om ett företag som redan kritiseras för sina låga ersättningar, och i en pandemi som i princip inneburit näringsförbud för artister. Med en model som är något av en kliché.
Tondövt!

Detta är den gamla debatten om nätneutralitet i ett nötskal. Det stora problemet här, är inte att "vissa" kan "betala" för att få fördelar. Utan att alla andra påverkas negativt av detta. Allt eftersom fler anser sig tvungna att byta inkomster mot exponering, så kommer fler bli tvungna att göra det för att synas överhuvudtaget.

I slutändan så är det skivbolagen som vinner på detta. (delägare i spotify.) Artisterna som vi gillar blir förlorare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Herregud vilken stor avgift Spotify tar, ser tyvärr liknande ut på andra plattformar så som appbutiker (Google/Apple).

Som lyssnare så känns det sådär att artisterna som man gillar endast får ca 63% av det jag betalar, det borde vara åtminstone 75% kan jag tycka.

Är nog värre för signade artister skulle jag tro. CDBaby låter mig ju ändå behålla 91% av det de får in, Men har svårt att tänka mig att de större skivbolagen låter artisterna behålla 91% av intäkterna.

Sen är det väl också så att är man en etablerad artist med ett skivbolags marknadsföringsmaskineri i ryggen så får man betydligt fler streams på en timme än jag har fått sedan jag la ut min musik på Spotify 2015, så det kanske väger upp.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det enda denna ändring kommer leda till är bättre marginaler för spotify själva eftersom alla som inte accepterar rabatten blir en droppe i havet

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Kör free i några månader, lyssnar man bara mellan 23-07 så är det nästan ingen reklam.
...
Lyssnar man på dagen är det dock hemskt.

Ja jo...men vem tusan lyssnar nattetid? På natten sover de flesta.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av trickeh2k:

Rabattkungen! "Företagen hatar tvelander - här berättar han varför".

Hahah, dom har råd

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Känns som om det kommer att gynna bara en specifik grupp av artister.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Att mer än hälften av de aktiva användare faktiskt pallar med reklamen som spelar stup i kvarten fattar jag inte

Använder inte Spotify längre men när jag gjorde det så fanns det adblocker, vet inte om det fortfarande finns

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Misstänker att Lars Winnerbäck har sålt sin själ till Spotify, för han dyker tamejtusan upp överallt. Hatar honom!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Använder inte Spotify längre men när jag gjorde det så fanns det adblocker, vet inte om det fortfarande finns

Jag betalar för spotify, men tack ändå Om någon har tips om det du nämnde så tveka inte att skriva det i tråden !

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Smack Jack:

Misstänker att Lars Winnerbäck har sålt sin själ till Spotify, för han dyker tamejtusan upp överallt. Hatar honom!

Då får du lyssna på Lars Vinterdäck i stället.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

För att hänga med i racet så måste alla välja ökad exponering och då blir resultatet enbart en sänkning av ersättningen för alla och Spotify kan hävda att artisterna gjort det av eget val... en rävsax helt enkelt och Spotify kan göra det med tanke på sin storlek på marknaden.

Missbruk av dominerande ställning kallas det med juridiska termer och är förstås ett brott.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Ja jo...men vem tusan lyssnar nattetid? På natten sover de flesta.

Vi som jobbar på natten
Är en större andel personer än folk tror.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Larri:

Jag/vi har precis producerat en skiva för 100 000. Min uppfattning är att spotify är, från artisternas sida, en gratistjänst. Det finns inget som heter ekonomisk vinst från spotify för nästan någon musiker.

100 000 lyssningar uppskattar 600-800 kronor ersättning. Även med en miljon lyssningar så får man alltså <10 000 kronor. Och vid det laget är artisten mycket djupare ekonomiskt investerad på andra håll. Är du intresserad att försörja dig så kommer vid det laget nästan alltid spotify att vara obetydligt klirr i kassan i förhållande till kostnaderna.

Så vad som kommer att hända, i min lätt dystopiska vision, är att alla mindre band får 300 kronor istället för 600 kronor för sin skiva som kostat allt från 20 000 kr till 200 000 kr att producera, inte medräknat oftast hundratals eller tusentals arbetstimmar. Ändå kommer alla att tacka ja, för vid det laget betyder 300 kronor ingenting ändå. Och därför kommer i sin tur ingen längre att gå först i kön, för att alla är först i kön. Spotify betalar av mer av sina skulder då de får behålla mer pengar. Alternativt så hörs man mindre eller inte alls för att man inte viker sig för "exponering" i en öävermättad marknad, och så förblir man ohörd.

Summa summarum - jag bjuder på skivan för att jag vill. Jag förstår att banden är många och personerna som investerar få. Allt klirr i kassan får jag se som en bonus i ett dyrt intresse. Det enda jag hoppas är att jag kan bjuda folket på något de tycker om utan att förstöra musikklimatet,samtidigt som jag kan sprida mer kärlek och musik åt folket och njuta mer musik i framtiden

Vilka andra sätt finns eller har funnits att göra pengar på din musik? Bli spelad i radio och TV? Sälja CD eller mp3'or?

När jag var ung (idag 46) så fanns det lokala band som skramlade ihop pengar för att spela in en skiva och sedan försökte de sälja dem. Kan inte tänka mig att det gick jämnt upp. Hur skulle man bli spelad i radio? Inte en chans att bli utgiven.

För de flesta har det aldrig handlat om att tjäna massor med pengar på sin musik. Sanningen är att det aldrig funnits bättre möjligheter att sälja sin musik än nu och tjäna något på den. Förutsatt att den lockar någon det vill säga.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!