Permalänk
Vila i frid

Anledning #1 till att inte vara synlig på offantligt media. Kan något missbrukas - kommer det att missbrukas

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.742108/folksam-personu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

En annan sak jag stör mig på är hur folk använder familjeparkeringarna utanför köpcenter och liknande. Ofta är alla platserna upptagna av stora SUV:ar där det är tydligt att inga barn någonsin har varit i bilen liksom. Har man barn så är det en fördel med bredare platser så att man kan stoppa in bråkiga ungar utan att behöva oroa sig så mycket att dörren ska bonka i bilen bredvid eller så. Jag förstår att det också är en fördel om man har en stor SUV, men kan man inte hantera att gå in i sin bil på normalstora parkeringsplatser så kanske man skulle valt en annan bil liksom.

Vi är rätt många som kör "stor SUV" som gör det just för att vi har barn. I mitt tycke vore det rimligare att reagera över alla pickuper, hantverkarskåp, sport-cupéer, tvåsistiga cabbar mm där det är ytterst osannolikt att det finns barn med till affären.
Gnällde på en medelålders man häromåret när han rullade in i familjerutan bredvid mig i en Mustang cab med sin gamla gråhåriga morsa i passagerarsätet. Påpekade att det inte var många barn med i bilen vilket han besvarade med att "de är ju hemma". Hans bil stod inte kvar när vi handlat klart.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Krippa75:

Vi är rätt många som kör "stor SUV" som gör det just för att vi har barn. I mitt tycke vore det rimligare att reagera över alla pickuper, hantverkarskåp, sport-cupéer, tvåsistiga cabbar mm där det är ytterst osannolikt att det finns barn med till affären.
Gnällde på en medelålders man häromåret när han rullade in i familjerutan bredvid mig i en Mustang cab med sin gamla gråhåriga morsa i passagerarsätet. Påpekade att det inte var många barn med i bilen vilket han besvarade med att "de är ju hemma". Hans bil stod inte kvar när vi handlat klart.

Absolut finns det barnfamiljer med stora bilar. Men känslan man får när man själv står och jonglerar barn, kundvagn, kassar och förbipasserande bilar är att de som kommer och ställer sig på familjeplatsen bredvid med en stor bil sällan har barn i den. Med det inte sagt att övriga fordon som ställer sig på familjeplats utan anledning stör, men stora bilar sticker bara liiite mer i ögonen. Man får en "entitled" känsla. "Jag har stor bil, så jag får göra precis som jag vill." Man vill bara nyckla hela jävla sidan och sparka in en framlykta for good measure. Men man är ju svensk, så det blir att knyta näven i fickan och kämpa vidare med sitt eget skit.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Krippa75:

Vi är rätt många som kör "stor SUV" som gör det just för att vi har barn. I mitt tycke vore det rimligare att reagera över alla pickuper, hantverkarskåp, sport-cupéer, tvåsistiga cabbar mm där det är ytterst osannolikt att det finns barn med till affären.
Gnällde på en medelålders man häromåret när han rullade in i familjerutan bredvid mig i en Mustang cab med sin gamla gråhåriga morsa i passagerarsätet. Påpekade att det inte var många barn med i bilen vilket han besvarade med att "de är ju hemma". Hans bil stod inte kvar när vi handlat klart.

Jo, det var inte så mycket just suvarna som var problemet, mer folk som uppenbarligen inte har barn. Stora suvar med en ensam man är överrepresenterade på familjeparkeringen i mina ögon, men det samma gäller finare BMW, Audi och liknande förstås. Samtidigt är ju "familjeparkering" ett brett begrepp, vi tillhör alla en familj liksom, så tekniskt gör man ju inget fel om man parkerar där utan barn med sig, men moraliskt.

Permalänk
Hedersmedlem

Familjeparkering låter som något halvvägs till fullt utvecklad småstadsnazism. Det är nog få som köper en separat bil för att åka till affären och jobbet med, utan man tar samma som man kör familjen i, så att du ser mången ensam man i familjebil är inte så konstigt.

Sen att ”Urban SUV” är något som skulle passa bättre som förskrivet hjälpmedel vid ledgångsreumatism än som kompensation för skrumpnande svällkroppar, det får bli mitt gubbgnäll. Så vi håller oss till ämnet.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Redigt gubbagnäll

Jag stör mig på folk som argumenterar menlöst på internet. Speciellt folk som knappt ens läser rubriken innan de öser galla.

Använd mediet till vad det var tänkt för. Leta fakta, kontakta myndigheter och institutioner samt håll kontakten med familj och vänner.

Sluta gnälla över saker på facebook m.fl. Lägg energin på att fixa det på riktigt istället.

Och sluta vara så förbannat lättkränkta. Någon tyckte inte som du, jaha, låt dem göra det. Du behöver inte gå på som värsta Jehovas vittnen för att banka in din åsikt i deras huvud.

Gud vilken skön tråd. (Det finns naturligtvis andra religiösa överhuvuden man kan åkalla istället.)

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aphex:

Familjeparkering låter som något halvvägs till fullt utvecklad småstadsnazism. Det är nog få som köper en separat bil för att åka till affären och jobbet med, utan man tar samma som man kör familjen i, så att du ser mången ensam man i familjebil är inte så konstigt.

Nej det är inte konstigt, men betyder de att det är ok att de parkerar på familjeparkeringen när de är ensamma i bilen?

Citat:

Sen att ”Urban SUV” är något som skulle passa bättre som förskrivet hjälpmedel vid ledgångsreumatism än som kompensation för skrumpnande svällkroppar, det får bli mitt gubbgnäll. Så vi håller oss till ämnet.

Jo jag tror det är en stor anledning till att de är så populära. Generationen som i stor utsträckning är de som har både ekonomin och viljan att köpa stora suvar är inte medelålders längre förutom i sina egna ögon. De bilar som borde passa bäst för dem, typ Honda Jazz, Yaris Verso, Golf Plus och liknande högre småbilar eller så, vill de inte ha för att de ju är pensionärsbilar liksom. Sen vet jag ju att det finns många barnfamiljer som också kör suvar, de har ju i viss mån tagit över kombins roll, men då är det ofta lite mindre crossovers eller möjligtvis lite äldre eller billigare större suvar. Ser man en ny Range Rover, X5, Q7, XC90 eller liknande så är det nästan uteslutande "gubbar" som är i pensionsåldern som kör dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Jag stör mig på folk som argumenterar menlöst på internet. Speciellt folk som knappt ens läser rubriken innan de öser galla.

Sluta gnälla över saker på facebook m.fl. Lägg energin på att fixa det på riktigt istället.

Sen kan jag personligen tycka att det är tjusningen med forum, att få argumentera. Mitt gubbgnäll blir att folk blir "kränkta" istället för att fortsätta argumentera för sin sak! Vi har alla olika åsikter, ibland är det kul att provocera lite och få till en diskussion och få höra vad för argument "den andra sidan" har, vem vet de kanske har bra argument.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Gubbagnäll 2.0

Skrivet av Mindfighter:

Sen kan jag personligen tycka att det är tjusningen med forum, att få argumentera. Mitt gubbgnäll blir att folk blir "kränkta" istället för att fortsätta argumentera för sin sak! Vi har alla olika åsikter, ibland är det kul att provocera lite och få till en diskussion och få höra vad för argument "den andra sidan" har, vem vet de kanske har bra argument.

Absolut är forum fantastiska, ända till puristerna i mammas källare börjar tjafsa om saker de själva inte har en aning om men har läst om på nätet. Om jag tex skriver om hur nöjd jag är med min stereo kommer något källartroll att klanka ner på den och att en viss 100.000:- stereo minsann är mycket bättre.

Jag erkänner gärna att jag är ett av de största nättrollen på Facebook, men aldrig elak.
Jag är så pass gammal att jag var med innan datorer och internet kom att bli var mans egendom, så jag vet att internet inte är på riktigt. Synd att så många snöflingor inte har insett det.

Om folk KAN argumentera om varför deras metod har fördelar kan det vara en bra diskussion.
Tyvärr verkar de flesta ha inställningen "Jag har alltid rätt och de som inte fattar det är dumma i huvudet och det ska jag tala om för dem."

Denna bilden ser jag framför mig när jag känner att "denna personen ska få svar på tal", sedan skrollar jag bara vidare.
(OBS! Kan verka stötande)

Dold text
Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Tycker dessa "Familjeparkeringar" är ganska intressant fenomen faktiskt.
Jag har flera gånger sett folk med barn som väljer bort just dessa parkeringar för de står för långt ifrån ingången och de vill inte dra med ungarna över hela parkeringen utan de skall trängs in sig så nära de bara kan så de inte behöver gå.
Fick ta kort och skicka till en ägare av en bil här om månaden för en familj med 2 ungar tryckte in sig så nära de kunde ingången och slog upp dörrarna i bredvid varande bil, jag frågade Pappan att kommer han skriva en lapp till ägaren av bilen bredvid eller skall jag ta ett kort och skicka till denne.
Pappan blev måttligt road och sa att han skulle göra det (jag skickade en bild på pappans reg till ägaren av bilen som fick uppslag ifall att han inte gjorde det själv, fick inget mer än ett tack tillbaka av ägaren så han kanske inte brydde sig, vem vet)
Påpekade även som en jobbig person att det finns typ 6 lediga familjeparkeringar i andra änden som han kan använda men han muttrade bara att det är för långt bort...

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Cequence:

Tycker dessa "Familjeparkeringar" är ganska intressant fenomen faktiskt.
Jag har flera gånger sett folk med barn som väljer bort just dessa parkeringar för de står för långt ifrån ingången och de vill inte dra med ungarna över hela parkeringen utan de skall trängs in sig så nära de bara kan så de inte behöver gå.
Fick ta kort och skicka till en ägare av en bil här om månaden för en familj med 2 ungar tryckte in sig så nära de kunde ingången och slog upp dörrarna i bredvid varande bil, jag frågade Pappan att kommer han skriva en lapp till ägaren av bilen bredvid eller skall jag ta ett kort och skicka till denne.
Pappan blev måttligt road och sa att han skulle göra det (jag skickade en bild på pappans reg till ägaren av bilen som fick uppslag ifall att han inte gjorde det själv, fick inget mer än ett tack tillbaka av ägaren så han kanske inte brydde sig, vem vet)
Påpekade även som en jobbig person att det finns typ 6 lediga familjeparkeringar i andra änden som han kan använda men han muttrade bara att det är för långt bort...

Vart handlar du där familjeparkeringarna är så långt bort? Vid alla ställen jag mer eller mindre frekvent handlar på är de i anslutning till ingången, i stil med handikapparkeringarna. På Väla är de dessutom anordnade längs en upphöjd trottoar tvärs över parkeringen, så barnfamiljer inte ska behöva knalla tvärs över bilstråken för att komma till entrén.
Ur min synvinkel verkar detta vara den stora attraktionen för 50+ utan kids i stor SUV: generös parkeringsficka nära ingången. Perfekt när man är medelålders, tjock, lat och bara tänker på sig själv.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Tycker just det där med att folk tvunget ska parkera så nära ingången som möjligt är faschinerande. Man ska in i en affär och inte sällan gå x hundratals meter därinne, men dom där 10 extra metrarna ute på parkeringen är livsviktiga. Vad är man rädd för? Skoskav? Solljus?

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kundun:

Tycker just det där med att folk tvunget ska parkera så nära ingången som möjligt är faschinerande. Man ska in i en affär och inte sällan gå x hundratals meter därinne, men dom där 10 extra metrarna ute på parkeringen är livsviktiga. Vad är man rädd för? Skoskav? Solljus?

Regn? Att ens barn ska bli påkörda när man försöker navigera hela familjen igenom en enorm P-plats utan någon form av gångvägar?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av kundun:

Tycker just det där med att folk tvunget ska parkera så nära ingången som möjligt är faschinerande. Man ska in i en affär och inte sällan gå x hundratals meter därinne, men dom där 10 extra metrarna ute på parkeringen är livsviktiga. Vad är man rädd för? Skoskav? Solljus?

Det roliga är ju att det oftast tar längre tid att leta efter en parkering nära än att bara parkera vid första bästa ruta lite längre bort och sen gå till ingången.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shudnawz:

Vart handlar du där familjeparkeringarna är så långt bort? Vid alla ställen jag mer eller mindre frekvent handlar på är de i anslutning till ingången, i stil med handikapparkeringarna. På Väla är de dessutom anordnade längs en upphöjd trottoar tvärs över parkeringen, så barnfamiljer inte ska behöva knalla tvärs över bilstråken för att komma till entrén.
Ur min synvinkel verkar detta vara den stora attraktionen för 50+ utan kids i stor SUV: generös parkeringsficka nära ingången. Perfekt när man är medelålders, tjock, lat och bara tänker på sig själv.

Här är en annan ide:
Gör alla rutor lite större så slipper man försöka socialingenjöra människor in absurdum. Fuck the familjeparkeringssystem! ✊

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aphex:

Här är en annan ide:
Gör alla rutor lite större så slipper man försöka socialingenjöra människor in absurdum. Fuck the familjeparkeringssystem! ✊

Håller med, problemet är att det är en ekonomisk fråga för butiken. Parkeringsyta är dyrt och de bryr sig ju inte om bilar får lite dörruppslag på sig och liknande för det påverkar ju inte deras ekonomi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Regn? Att ens barn ska bli påkörda när man försöker navigera hela familjen igenom en enorm P-plats utan någon form av gångvägar?

Du klarar alltså inte av att hantera 10m gång i regn eller att säkert navigera dina barn samma sträcka på en parkeringsplats... Det var ju bränsle till lite mer gubbgnäll
😉

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Regn? Att ens barn ska bli påkörda när man försöker navigera hela familjen igenom en enorm P-plats utan någon form av gångvägar?

Du kanske ska lära dina barn att man ska lyssna på sina föräldrar och hålla koll på andra trafikanter så ska du se att ni kan gå 20 meter utan problem på en parkering.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Du kanske ska lära dina barn att man ska lyssna på sina föräldrar och hålla koll på andra trafikanter så ska du se att ni kan gå 20 meter utan problem på en parkering.

Testa säg det där till en småbarnsförälder på en parkeringsplats och få en gratis smocka

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av izcho:

Testa säg det där till en småbarnsförälder på en parkeringsplats och få en gratis smocka

Amen!

Skrivet av Stefflo:

Du kanske ska lära dina barn att man ska lyssna på sina föräldrar och hålla koll på andra trafikanter så ska du se att ni kan gå 20 meter utan problem på en parkering.

Nu ska jag gnälla.

Du har aldrig varit med en 3 åring va? Har du någon erfarenhet av barn? Snacka om noll koll om man kommer med en sådan kommentar.

Att lära barn hur världen fungerar är en process. Det är inte som att ett jävla barn kommer förmonterad och redo från Inet om du tror det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Amen!

Nu ska jag gnälla.

Du har aldrig varit med en 3 åring va? Har du någon erfarenhet av barn? Snacka om noll koll om man kommer med en sådan kommentar.

Att lära barn hur världen fungerar är en process. Det är inte som att ett jävla barn kommer förmonterad och redo från Inet om du tror det.

Nu blev det att jag bara citerade dig, men kommenterar familjeparkeringar mer generellt i inlägget också.

Är ungen bara tre år borde man väl hålla handen och hjälpa till att navigera över parkeringen inte låta den springa vind för våg och riskera att en olycka sker. Likaså kan man låsa innerhandtagen till dörrarna på bilen så ungarna inte själva kan slå upp dem i bilen bredvid, så kan man som förälder försiktigt öppna och släppa ut dem.

Självklart har alla bilister ett lika stort ansvar att inte köra som idioter på parkeringen när barnfamiljer passerar, det är tyvärr en insikt vissa individer saknar.

Jag tycker inte att man är värd specialparkering och med det nån slags högre status bara för att man skaffat barn, parkera bland oss andra och ta det försiktigt så funkar det. Jag har full förståelse för att handikapplatser finns nära ingången, men man är inte värd samma särbehandling för att man är småbarnsförälder. Tvärt emot är de flesta småbarnsföräldrarna i åldern där man är vuxen, frisk och ansvarstagande med en bra bit kvar till att bli gammal och skruttig.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Nu blev det att jag bara citerade dig, men kommenterar familjeparkeringar mer generellt i inlägget också.

Är ungen bara tre år borde man väl hålla handen och hjälpa till att navigera över parkeringen inte låta den springa vind för våg och riskera att en olycka sker. Likaså kan man låsa innerhandtagen till dörrarna på bilen så ungarna inte själva kan slå upp dem i bilen bredvid, så kan man som förälder försiktigt öppna och släppa ut dem.

Självklart har alla bilister ett lika stort ansvar att inte köra som idioter på parkeringen när barnfamiljer passerar, det är tyvärr en insikt vissa individer saknar.

Jag tycker inte att man är värd specialparkering och med det nån slags högre status bara för att man skaffat barn, parkera bland oss andra och ta det försiktigt så funkar det. Jag har full förståelse för att handikapplatser finns nära ingången, men man är inte värd samma särbehandling för att man är småbarnsförälder. Tvärt emot är de flesta småbarnsföräldrarna i åldern där man är vuxen, frisk och ansvarstagande med en bra bit kvar till att bli gammal och skruttig.

Ändå upp till barn är vuxna individer är det högst oberäkneligt hur vissa barn agerar. En 5 åring lär sig jäkligt snabbt hur man tar bort barnlåset på dörren, sen flyger dörren upp. Så istället för alla trevnad så försöker man ställa sig så man inte kan ta i någons bil. Familjeparkingen är väldigt uppskattad då och jag tror de som inte har barn nu kommer ändra sig lagom tills dess att de själva har barn.

§1 /mod
Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Är ungen bara tre år borde man väl hålla handen och hjälpa till att navigera över parkeringen inte låta den springa vind för våg och riskera att en olycka sker. Likaså kan man låsa innerhandtagen till dörrarna på bilen så ungarna inte själva kan slå upp dem i bilen bredvid, så kan man som förälder försiktigt öppna och släppa ut dem.

+1 på den, familjeparkering fanns inte när jag hade småbarn och vi stod aldrig närmast ingången, gick bra ändå. Man har stort ansvar som förälder att hålla rätt på sina barn och påstå att man inte klarar av att hålla rätt på var ens treåring springer... och en femåring är inte omöjlig att lära att inte förstöra andras bilar...

Gubbgnället blir på alla föräldrar som tror att det är ok att låta barnen springa runt, pilla på allt och skrika så högt de vill överallt.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Lego Master
Skrivet av klirre:

Nu blev det att jag bara citerade dig, men kommenterar familjeparkeringar mer generellt i inlägget också.

Är ungen bara tre år borde man väl hålla handen och hjälpa till att navigera över parkeringen inte låta den springa vind för våg och riskera att en olycka sker. Likaså kan man låsa innerhandtagen till dörrarna på bilen så ungarna inte själva kan slå upp dem i bilen bredvid, så kan man som förälder försiktigt öppna och släppa ut dem.

Självklart har alla bilister ett lika stort ansvar att inte köra som idioter på parkeringen när barnfamiljer passerar, det är tyvärr en insikt vissa individer saknar.

Jag tycker inte att man är värd specialparkering och med det nån slags högre status bara för att man skaffat barn, parkera bland oss andra och ta det försiktigt så funkar det. Jag har full förståelse för att handikapplatser finns nära ingången, men man är inte värd samma särbehandling för att man är småbarnsförälder. Tvärt emot är de flesta småbarnsföräldrarna i åldern där man är vuxen, frisk och ansvarstagande med en bra bit kvar till att bli gammal och skruttig.

Har du försökt få ut/in en babysitter ur/i en bil som står inklämd mellan två SUVar på en normalstor parkering? Det är inte helt lätt, samtidigt som man ska vara försiktig med grannarnas bilar. Och i de fall man faktiskt kom ur bilen okej, men när man sen är tillbaka och ska in igen, så har nån RIKTIG JÄVLA RÖVHATT parkerat så nära att du själv knappt kommer in? Vad gör du av din 3 månaders bebis medan du tråcklar ut bilen från rutan för att kunna öppna dörren? Du vill inte hamna i ett läge där du måste flytta bilen utan att barnet sitter fast ordentligt, eller ännu värre, är nån annanstans än hos dig.

Det finns en anledning till att matvarubutiker faktiskt skaffade familjeparkeringar, och det är inte för att det är precis lika enkelt att komma i och ur en bil med barn, som utan.

Även när ungarna blir lite äldre behöver man ändå ha upp dörrarna lite bredare för att komma åt att spänna fast bälten i bilstolar, tex. Det är lätt att gnälla på småbarnsföräldrar när man själv inte är eller har varit en, men som många andra sagt tidigare: kom igen när du har egna.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Nu blev det att jag bara citerade dig, men kommenterar familjeparkeringar mer generellt i inlägget också.

Är ungen bara tre år borde man väl hålla handen och hjälpa till att navigera över parkeringen inte låta den springa vind för våg och riskera att en olycka sker. Likaså kan man låsa innerhandtagen till dörrarna på bilen så ungarna inte själva kan slå upp dem i bilen bredvid, så kan man som förälder försiktigt öppna och släppa ut dem.

Självklart har alla bilister ett lika stort ansvar att inte köra som idioter på parkeringen när barnfamiljer passerar, det är tyvärr en insikt vissa individer saknar.

Jag tycker inte att man är värd specialparkering och med det nån slags högre status bara för att man skaffat barn, parkera bland oss andra och ta det försiktigt så funkar det. Jag har full förståelse för att handikapplatser finns nära ingången, men man är inte värd samma särbehandling för att man är småbarnsförälder. Tvärt emot är de flesta småbarnsföräldrarna i åldern där man är vuxen, frisk och ansvarstagande med en bra bit kvar till att bli gammal och skruttig.

Förstår helt ditt resonemang - Men familjeparkeringarna handlar ju mindre om att man ska få stå närmast ingången, och mer om att få plats med en barnvagn mellan bilarna och kunna få in barnen utan att behöva krångla allt för mycket.
Jag har en ett- och en treåring, det är fan en jävla pärs att ha med båda ensam och handla som det är. Jag menar inte att klaga nu, jag har liksom skaffat de frivilligt, men när båda skriker för full hals, det är sopfullt på parkeringen och man har 20 centimeter till bilen bredvid är det lätt att hålla sig för skratt.

Normalt är jag den som parkerar absolut längst bort från affären bara för att slippa ens vara i närheten av både andra bilar och den trafik som är på en parkering, men på många ställen är parkeringssituationen sådan att man får bilar bredvid sig var man än står.
Att då ha möjligheten att kunna ställa barnvagnen direkt vid dörren bredvid bilen gör enorm skillnad. Att behöva lämna en ettåring i barnvagn bakom bilen medan man ska trycka in en frenetiskt skrikande treåring i barnstolen - samtidigt som det susar förbi bilar i långt över gångfart precis vid barnvagnen med andra ungen i - Man får fan hjärtsnörp för mindre.

Ett annat problem är just att det lätt blir jävligt tight mellan bilarna - Och jag har inga problem med att se till att mina ungar inte slår upp dörren i bilen bredvid, men det krävs en del plats för att kunna trycka in en unge i en barnstol, för att inte tala om du har babyskydd med dig.
Upprepade gånger har jag varit med om att folk står så nära inpå att det inte är fysiskt möjligt att få in ett babyskydd i bilen - Gissa om jag kände mig som parent of the fucking year den gången jag fick ställa ungen i babyskyddet i bakluckan för att kunna parkera om bilen för att ens få in honom... Oftast löser det ju sig, men det är omständigt.

Så för min del gör de där familjeparkeringarna faktiskt mycket - Det händer att jag åker vidare till nästa affär om familjeparkeringen är full. Och med tanke på vad det står på kvittot varenda jävla gång man ska in och "köpa en liter mjölk och ett paket blöjor" så kan jag tänka mig att vi är en relativt attraktiv målgrupp att få in i butikerna...

EDIT:
En gång har jag blivit riktigt jävla förbannad på en familjeparkering, Biltema där jag bodde tidigare har av någon anledning valt att sätta upp familjeparkering precis utanför ingången. Eftersom just Biltema är en sådan affär där det inte allt för sällan handlas relativt stora och klumpiga saker som folk inte orkar släpa tio meter extra så är den parkeringen ALLTID full, och det är ytterst jävla sällan det är barnstolar i de bilarna som står där.
Nåja. Jag parkerar där när jag har båda ungarna i dubbelvagn - ett jävla monster som knappt går in i kombin ihopfälld, känns som den är sju meter bred - och går in och handlar vad jag nu skulle ha. Kommer tillbaka ut, och då har någon tomte ställt sig bokstavligt talat 5 centimeter ifrån bakänden på min bil med sin jävla XC90 (Familjepakeringen är alltså i "dubbelrader").
Det innebär att det är helt omöjligt för mig att få in något i bakluckan - Jag kan knappt öppna den - Och framförallt inte Monster Behemot Vagnjävel 9000. Precis när jag svurit en lång fin ramsa som äldsta ungen upprepade i månader så kommer ägaren till XC90n ut, med en sådan där lastvagn full med isolering, och börjar lasta in. Då har han fällt alla säten i bilen och vinklat fram höger framsäte så långt det går, så familjen har han antingen lagt i utrymmet för reservhjulet under lastgolvet i bak, eller så är han bara en rövhatt som skiter i att det är familjeparkering.
Jag konfronterar Herr Rövhatt relativt lugnt, och frågar varför han står där han gör, då det är väldigt tydligt uppmärkt med familjeparkering och jag nu inte kommer in i bakluckan för att lasta in barnvagnen. Han svarar - jag parafraserar nu - "Och vad är du för jävla parkeringsvakt, håll käften och sköt ditt eget din idiot".
Här någonstans brinner det för mig, jag hade inte haft några problem alls med en halvhjärtad ursäkt och "Oj, ja, men du jag backar en meter, jag ska bara lasta in det här!". Så efter att jag svarat honom vad jag tycker om hans parkering, hans bil, hans isolering, hans liv i allmänhet och förklarat att jag tänker lasta in vagnen med hans bil som stöd om han inte flyttar på sig jävligt omgående så blir han helt tyst, innan han får fram ett "Förlåt då..." med allmänt ledsen ton innan han kliver in och backar ut sin bil.
Överreagerade jag? Jo. Tyckte jag lite synd om den här killen i efterhand? Kanske. Men satan vad less jag var... Och lite roligt är det i efterhand att han gick från skitkaxig till helt förstummad på en minut...

Permalänk
Skrivet av PhaCe:

Förstår helt ditt resonemang - Men familjeparkeringarna handlar ju mindre om att man ska få stå närmast ingången, och mer om att få plats med en barnvagn mellan bilarna och kunna få in barnen utan att behöva krångla allt för mycket.
Jag har en ett- och en treåring, det är fan en jävla pärs att ha med båda ensam och handla som det är. Jag menar inte att klaga nu, jag har liksom skaffat de frivilligt, men när båda skriker för full hals, det är sopfullt på parkeringen och man har 20 centimeter till bilen bredvid är det lätt att hålla sig för skratt.

Normalt är jag den som parkerar absolut längst bort från affären bara för att slippa ens vara i närheten av både andra bilar och den trafik som är på en parkering, men på många ställen är parkeringssituationen sådan att man får bilar bredvid sig var man än står.
Att då ha möjligheten att kunna ställa barnvagnen direkt vid dörren bredvid bilen gör enorm skillnad. Att behöva lämna en ettåring i barnvagn bakom bilen medan man ska trycka in en frenetiskt skrikande treåring i barnstolen - samtidigt som det susar förbi bilar i långt över gångfart precis vid barnvagnen med andra ungen i - Man får fan hjärtsnörp för mindre.

Ett annat problem är just att det lätt blir jävligt tight mellan bilarna - Och jag har inga problem med att se till att mina ungar inte slår upp dörren i bilen bredvid, men det krävs en del plats för att kunna trycka in en unge i en barnstol, för att inte tala om du har babyskydd med dig.
Upprepade gånger har jag varit med om att folk står så nära inpå att det inte är fysiskt möjligt att få in ett babyskydd i bilen - Gissa om jag kände mig som parent of the fucking year den gången jag fick ställa ungen i babyskyddet i bakluckan för att kunna parkera om bilen för att ens få in honom... Oftast löser det ju sig, men det är omständigt.

Så för min del gör de där familjeparkeringarna faktiskt mycket - Det händer att jag åker vidare till nästa affär om familjeparkeringen är full. Och med tanke på vad det står på kvittot varenda jävla gång man ska in och "köpa en liter mjölk och ett paket blöjor" så kan jag tänka mig att vi är en relativt attraktiv målgrupp att få in i butikerna...

Ett tips är annars att köpa små plastskydd du sätter i dörrkanterna, sen är det bara att slå upp dörren och göra ditt. Är inte mitt problem att folk parkerar som stjärtgossar.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kundun:

Du klarar alltså inte av att hantera 10m gång i regn eller att säkert navigera dina barn samma sträcka på en parkeringsplats... Det var ju bränsle till lite mer gubbgnäll
😉

Skrivet av Stefflo:

Du kanske ska lära dina barn att man ska lyssna på sina föräldrar och hålla koll på andra trafikanter så ska du se att ni kan gå 20 meter utan problem på en parkering.

Jag talar inte riktigt för mig själv här, jag har bara ett barn så jag kan hålla kollen på honom ganska bra. Men det är inte enkelt och jag vet inte hur bra koll jag hade lyckats ha om jag hade två-tre småbarn som ensam vuxen på en parkering. Det är inte så lätt att hålla ett barn samtidigt som man ska plocka loss ett annat ur barnstolen än mindre att ha kontrollen över två i samma situation.

När jag var liten, på åttiotalet, fanns inte familjeparkeringar men man slutade också med barnstol mycket tidigare och köpcentrum i stadens utkanter var inte alls så vanliga eller välbesökta som idag.

Angående regn så är jag absolut en sådan som kör ett extravarv på parkeringen för att undvika det så mycket som möjligt. Inte om det duggar lite men om det regnar ordentligt, speciellt det här trevliga regnet från sidan vi har här i Göteborg minst hundra dagar om året. Har jag sonen med mig så är han förstås tvungen att hoppa i varenda vattenpöl också oavsett om han har stövlar eller inte så då är det rätt skönt att parkera nära av för att minimera det också.

I den butik som jag handlar i hyfsat ofta där det finns familjeparkering (Ica Maxi 421 i Högsbo) är de platserna inte riktigt de närmast affären men de är nära en gång med ett tak över som går till affärerna. Så jag brukar inte använda de om det inte regnar ganska ordentligt eller om de mot förmodan skulle vara de sista lediga platserna hyfsat nära. Jag förstår inte heller varför folk som är ensamma i sina bilar väljer att ta de platserna då det finns andra närmare platser. Hela det köpcentret är ganska nytt också så alla platser är ju hyfsat stora med dubbellinjer mellan, så att man har en stor suv borde inte spela någon större roll. Snarare är väl risken större att man får parkeringsskador på familjeparkeringen där det sker en massa bråkande med barnstolar och liknande.

Edit: Handikapplatserna däremot är många och närmast och i princip alltid tomma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Ett tips är annars att köpa små plastskydd du sätter i dörrkanterna, sen är det bara att slå upp dörren och göra ditt. Är inte mitt problem att folk parkerar som stjärtgossar.

Jag håller inte med dig, bara för att någon ställt sig som en idiot ger det inte mig rätten att dunka upp dörren i sidan på deras bil. Jag har garanterat ställt mig som en idiot själv många gånger utan att tänka på det, och då vill jag inte att någon slår upp dörren i min bil heller - plastskydd eller inte

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PhaCe:

Jag håller inte med dig, bara för att någon ställt sig som en idiot ger det inte mig rätten att dunka upp dörren i sidan på deras bil. Jag har garanterat ställt mig som en idiot själv många gånger utan att tänka på det, och då vill jag inte att någon slår upp dörren i min bil heller - plastskydd eller inte

Nej, och det kan ju faktiskt vara så att bilen på andra sidan är den som parkerar som en idiot och bilen närmast gjorde vad den kunde för att ge plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Vi är rätt många som kör "stor SUV" som gör det just för att vi har barn. I mitt tycke vore det rimligare att reagera över alla pickuper, hantverkarskåp, sport-cupéer, tvåsistiga cabbar mm där det är ytterst osannolikt att det finns barn med till affären.
Gnällde på en medelålders man häromåret när han rullade in i familjerutan bredvid mig i en Mustang cab med sin gamla gråhåriga morsa i passagerarsätet. Påpekade att det inte var många barn med i bilen vilket han besvarade med att "de är ju hemma". Hans bil stod inte kvar när vi handlat klart.

Problemet som jag ser det är att familjeplatserna är närmast ingången. Hade gjort det stora fina familjeplatserna längre bort med en gångväg till ingången så tror jag att de där lata jävlarna i sportbil hade valt de smala platserna närmast ingången och vi som är föräldrar hade haft våra platser ifred. Problem solved!