Vinn nätagg från Seasonic

Vad gör en front-end utvecklare med inriktning webbsäkerhet?

Permalänk
Medlem

Vad gör en front-end utvecklare med inriktning webbsäkerhet?

Hej, Jag tänker nu söka till en YH utbildning efter att jag har läst några kurser på högskolan inom Webbutveckling och programmering. Har sett en utbildning med titlen Frontend utvecklare med inriktning webbsäkerhet och jag vet inte faktiskt om utbildningen är bra eller inte och jag vet inte heller vad man kommer jobba med i framtiden liksom vilka typ av projekter.

https://www.jensenyh.se/vara-utbildningar/frontendutvecklare-...

Är det någon som kan hjälpa mig och veta mer om utbildningen och om kursplanen är bra?
Är jensen Yh bra frö att jag har inte sett många som har skrivit om skolan.

Dela gärna med era åsikter och synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Undrar också lite över denna utbildning.
Den lär skilja sig en del mot typ yrkesutbildning Webbutvecklare 1 år på gymnasienivå?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sibbesai:

Hej, Jag tänker nu söka till en YH utbildning efter att jag har läst några kurser på högskolan inom Webbutveckling och programmering. Har sett en utbildning med titlen Frontend utvecklare med inriktning webbsäkerhet och jag vet inte faktiskt om utbildningen är bra eller inte och jag vet inte heller vad man kommer jobba med i framtiden liksom vilka typ av projekter.

https://www.jensenyh.se/vara-utbildningar/frontendutvecklare-...

Är det någon som kan hjälpa mig och veta mer om utbildningen och om kursplanen är bra?
Är jensen Yh bra frö att jag har inte sett många som har skrivit om skolan.

Dela gärna med era åsikter och synpunkter.

Utan att försöka vara den där coola killen som måste säga tuffa saker på forum för att kompensera något annat så verkar denna utbildningen lite schizofren. Det känns som den marknadsför sig som något den inte är eller så är de bara väldigt förvirrade.

Många i denna branchen är förvirrade idag eftersom mer och mer saker i stacken flyttas från backend till frontend. Så tänker man inte till riktigt så tror man att frontendaren ska bygga hela kedjan men så är det naturligtvis inte. Men idag blir ofta projekt balanserade med fler frontendare och mindre backendare och frontendarna får gå djupare i stacken än tidigare. Det är nog dags att kill your darlings här lite för benämningarna håller inte riktigt för det man gör. Fullstack låter också ganska snett så jag vet inte riktigt vad man ska hitta på. Jag har fått epitetet engineer nu ist vilket känns helt vrickat. Men det är kanske så det blir när utvecklingen rusar, då blir det lite kaos emellanåt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon190955:

Utan att försöka vara den där coola killen som måste säga tuffa saker på forum för att kompensera något annat så verkar denna utbildningen lite schizofren. Det känns som den marknadsför sig som något den inte är eller så är de bara väldigt förvirrade.

Många i denna branchen är förvirrade idag eftersom mer och mer saker i stacken flyttas från backend till frontend. Så tänker man inte till riktigt så tror man att frontendaren ska bygga hela kedjan men så är det naturligtvis inte. Men idag blir ofta projekt balanserade med fler frontendare och mindre backendare och frontendarna får gå djupare i stacken än tidigare. Det är nog dags att kill your darlings här lite för benämningarna håller inte riktigt för det man gör. Fullstack låter också ganska snett så jag vet inte riktigt vad man ska hitta på. Jag har fått epitetet engineer nu ist vilket känns helt vrickat. Men det är kanske så det blir när utvecklingen rusar, då blir det lite kaos emellanåt.

Är väl få som klarar sig med enbart HTML/CSS/VanillaJS nu för tiden har jag förstått det som?
Står ju även att man jobbar med node så den är väl mer fullstack än frontend egentligen?

Engineer är väl ifrån jänkarnas kåthet på begreppet?
React Engineer, Cloud engineer, CSS engineer osv... 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190955:

Jag undrar om du inte lyckades, dock? Även om du kanske inte försökte...

Jag kliar mig lite i huvudet över vad du faktiskt försöker säga till TS, jag tror det vore mer hjälpsamt att faktiskt skriva det i klartext istället för bara en antydan om att någonting, ej specificerat vad, inte stämmer (samt en lång utläggning om att du upplever att branschen är förvirrad).

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190955:

Jag blir faktiskt lite förvirrad nu och vet inte vad jag ska göra för att jag vill inte vänta till nästa hösttermin för att börja (2021). Har kollat lite på en andra utbildningar också på it högskolan som börjar snart i december.

.net utvecklare

https://issuu.com/iths/docs/utbildningskatalog_it-h_gskolan_g...

Java utvecklare

Jag vill veta vilken passar mig mer som är intresserad av att jobba med front-end och lite back-end dvs. Jag gillar att se saker hända tex på en applikation och göra design och inte sitta med en console hela tiden. Jag säger detta för att jag har läst C programmering på högskolan och tyckte verkligen inte om det.

Permalänk
Medlem

.NET bör ge dig mer om du vill gå åt frontend tror jag.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

Dessa tre utbildningar så lär du dig nog väldigt mycket samma. Språket om det är .Net, java eller Nodejs med Javascript är bara verktyg och används i lite annan miljö.
Det med minst "console" är nog utbildningen i Jensen med Nodejs och Javascript då dessa är liksom senaste trenden och open source och är mest i webbläsaren/appen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon320419:

Undrar också lite över denna utbildning.
Den lär skilja sig en del mot typ yrkesutbildning Webbutvecklare 1 år på gymnasienivå?

Hur menar du ? Att den ligger på en låg nivå ?

Permalänk
Medlem

@sibbesai

Många YH-utbildningar är snarlika men behöver byta namn för att få godkänt från myndigheten.
Kan vara t.ex. att det redan finns 10 olika Frontend utbildningar, så brukar skolorna köra med att vi har spetsinriktning på X och Y. Så slänger de in en extra kurs i något ämne, men i sin helhet så skiljer sig utbildningarna inte så mycket.

.NET är väldigt eftertraktat inom enterprise, speciellt i Sverige. Själv tycker jag att C# är väldigt trevligt att arbeta med och om du ska gå över till front end så kan Typescript vara något att kika på då, följer ganska snarlika mönster som C# då Microsoft har utvecklat båda språken.

Personligen ogillar jag JavaScript för att man kan komma undan med mycket och att det är i grunden otypat, men detta är för mig som kommer från en mer objektorienterad bakgrund. Men jag tror att det kan vara svårare att gå från JavaScript till ett typat språk som C# än tvärtom. Det viktiga är att du lär dig grunderna inom programmering bra, sen spelar språk och ramverk mindre roll då de kommer och går hela tiden.

Kan tyärr inte svara på hur Jensen är. Men jag gick själv YH och tycker att det jag lärt mig varit perfekt för arbetslivet. Mycket eget ansvar, men så är det med alla studier. Men är du mer praktiskt lagd så är det perfekt. Tycker att det kompletterar bra på arbetsplatsen med de som gått mer teoretiska utbildningar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon320419:

Är väl få som klarar sig med enbart HTML/CSS/VanillaJS nu för tiden har jag förstått det som?
Står ju även att man jobbar med node så den är väl mer fullstack än frontend egentligen?

Engineer är väl ifrån jänkarnas kåthet på begreppet?
React Engineer, Cloud engineer, CSS engineer osv... 😁

Skrivet av evil penguin:

Jag undrar om du inte lyckades, dock? Även om du kanske inte försökte...

Jag kliar mig lite i huvudet över vad du faktiskt försöker säga till TS, jag tror det vore mer hjälpsamt att faktiskt skriva det i klartext istället för bara en antydan om att någonting, ej specificerat vad, inte stämmer (samt en lång utläggning om att du upplever att branschen är förvirrad).

Skrivet av sibbesai:

Jag blir faktiskt lite förvirrad nu och vet inte vad jag ska göra för att jag vill inte vänta till nästa hösttermin för att börja (2021). Har kollat lite på en andra utbildningar också på it högskolan som börjar snart i december.

.net utvecklare

Java utvecklare

Jag vill veta vilken passar mig mer som är intresserad av att jobba med front-end och lite back-end dvs. Jag gillar att se saker hända tex på en applikation och göra design och inte sitta med en console hela tiden. Jag säger detta för att jag har läst C programmering på högskolan och tyckte verkligen inte om det.

Ja det blev jäkligt förvirrat, fick skriva snabbt utan att tänka till riktigt. Men det jag försökte få fram är väl att branchen är lite förvirrad och att man inte ska stirra sig blind på beteckningen man pluggar till.

T ex om du pluggar till javautvecklare kan du med enkelhet jobba med .net efter och tvärtom. Den utbildningen som ts refererar till heter ju frontendare men kan ju resultera i att man jobbar som renodlad backendare.

Det bästa är om du har en känsla över något område du vill åt som verkar intressantare än något annat och anpassa utbildningen åt det. T ex e-handel, i-net of things, games,.. etc etc. Men annars är det väl bara att börja nånstans och sen jobba sig därifrån.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sibbesai:

Hur menar du ? Att den ligger på en låg nivå ?

Gymnasiet lär ju vara låg nivå jämfört med YH?
Gymnasiala utbildningar känns väl lite lotteri.