Ryzen 5600x med Asus B550M-A Moderkort, Lyser men skärmen säger "No Signal" Hjälp!

Permalänk
Medlem

Ryzen 5600x med Asus B550M-A Moderkort, Lyser men skärmen säger "No Signal" Hjälp!

Hej!

Hoppas att det här är rätt ställe att fråga detta.

Jag köpte nyligen nytt moderkort, cpu och ram minne och tryckte in mitt gamla 780GTX kort.

Problemet jag har är att datorn ser ut att starta, musen och tangentbordet lyser, men skärmen ger enbart no signal.

CPU: https://www.amd.com/en/direct-buy/5450881700/us
Moderkortet i fråga: https://www.asus.com/Motherboards-Components/Motherboards/PRI...
Ram minne ifall det spelar roll: https://www.corsair.com/us/en/Categories/Products/Memory/VENG...

Jag trodde att detta skulle bara start som vanligt. Men något är fel, jag har provat det följande:

• Kopplat ut GPU och köra med moderkortet

• Kopplade ut ett av RAM minnet för att köra på enbart ett av dem

• Både HDMI porten och DVI porten på moderkortet

Oavset vad jag har testat så har samma sak hänt, det startar, moderkortet lyser orange (som jag tror är vanligt? det blinkar inte eller ngt tror det är någon gamerkid lampa för att se "snyggt" ut)

Vetefan vad jag ska göra, måste jag tatillbaka detta till affärn? blir jävla drygt om jag inte kan få igång detta, spenderade ca 2 timmar i affärn för att få min order fixad och detta är ett rejält pungspark.

Hjälp? Någon

Permalänk
Medlem
Skrivet av empa777:

Hej!

Hoppas att det här är rätt ställe att fråga detta.

Jag köpte nyligen nytt moderkort, cpu och ram minne och tryckte in mitt gamla 780GTX kort.

Problemet jag har är att datorn ser ut att starta, musen och tangentbordet lyser, men skärmen ger enbart no signal.

CPU: https://www.amd.com/en/direct-buy/5450881700/us
Moderkortet i fråga: https://www.asus.com/Motherboards-Components/Motherboards/PRI...
Ram minne ifall det spelar roll: https://www.corsair.com/us/en/Categories/Products/Memory/VENG...

Jag trodde att detta skulle bara start som vanligt. Men något är fel, jag har provat det följande:

• Kopplat ut GPU och köra med moderkortet

• Kopplade ut ett av RAM minnet för att köra på enbart ett av dem

• Både HDMI porten och DVI porten på moderkortet

Oavset vad jag har testat så har samma sak hänt, det startar, moderkortet lyser orange (som jag tror är vanligt? det blinkar inte eller ngt tror det är någon gamerkid lampa för att se "snyggt" ut)

Vetefan vad jag ska göra, måste jag tatillbaka detta till affärn? blir jävla drygt om jag inte kan få igång detta, spenderade ca 2 timmar i affärn för att få min order fixad och detta är ett rejält pungspark.

Hjälp? Någon

Rätta mig om jag har fel, men jag tror inte att 5600X har någon inbyggd grafik, så att testa med moderkortets utgångar kommer inte fungera. Vet du att grafikkortet fungerar så är det väl att dubbelkolla så alla kontakter sitter som dom ska, framförallt strömmen till cpu.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat bios?

Visa signatur

SPELDATOR
FRACTAL NORTH MESH BLACK ASUS ROG STRIX B550-E GAMING AMD RYZEN 7 5800X3D FRACTAL LUMEN S36 V2 ASUS TUF GEFORCE RTX 3070 8GB GAMING OC G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB 3600MHZ KINGSTON KC3000 M.2 GEN 4 1024GB CORSAIR RM750X

KRINGUTRUSTNING
LG OLED42C2 HP X27Q VORTEX TAB 75 LOGITECH G303 SWECLOCKERS MUSMATTA HEXAGON LOGITECH G PRO X WIRELESS YAMAHA YAS-207

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Rätta mig om jag har fel, men jag tror inte att 5600X har någon inbyggd grafik, så att testa med moderkortets utgångar kommer inte fungera. Vet du att grafikkortet fungerar så är det väl att dubbelkolla så alla kontakter sitter som dom ska, framförallt strömmen till cpu.

Grafikkortet ska funka, körde det tidigare idag på förra moderkortet.

Skrivet av THURGOOD:

Har du uppdaterat bios?

Nej det har jag inte, håller på söker desperat online atm. Någon på reddit sa att man måste det. problemet är: Hur fan gör jag det utan ett CPU? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av empa777:

Nej det har jag inte, håller på söker desperat online atm. Någon på reddit sa att man måste det. problemet är: Hur fan gör jag det utan ett CPU? :/

Dessvärre verkar inte det moderkortet ha "bios flashback" så man kan flasha utan cpu och minne.

Blir att sätta i en äldre CPU först och sen flasha.

Visa signatur

folding@sweclockers
Gaming: AMD RYZEN 9800X3D @ 5.4GHz, AORUS X870 ELITE ICE, , 2x16GB 6000MHz DDR5 BEAST, 1x 2TB SN850X, ASUS TUF 4080 SUPER 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av empa777:

https://www.webhallen.com/se/product/320147-MSI-MAG-B550M-MOR...

Där har du tex. ett Micro ATX med Flashback functionen, dock lite dyrare.

Visa signatur

SPELDATOR
FRACTAL NORTH MESH BLACK ASUS ROG STRIX B550-E GAMING AMD RYZEN 7 5800X3D FRACTAL LUMEN S36 V2 ASUS TUF GEFORCE RTX 3070 8GB GAMING OC G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB 3600MHZ KINGSTON KC3000 M.2 GEN 4 1024GB CORSAIR RM750X

KRINGUTRUSTNING
LG OLED42C2 HP X27Q VORTEX TAB 75 LOGITECH G303 SWECLOCKERS MUSMATTA HEXAGON LOGITECH G PRO X WIRELESS YAMAHA YAS-207

Permalänk
Medlem
Skrivet av megalex:

Dessvärre verkar inte det moderkortet ha "bios flashback" så man kan flasha utan cpu och minne.

Blir att sätta i en äldre CPU först och sen flasha.

Jaha..

Av uppenbarliga skäl så har jag inte ett äldre CPU, det kan ju knappast vara den enda lösningen.

Fan supporten från där jag köpte sa att skiten skulle passa, helvete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av empa777:

Jaha..

Av uppenbarliga skäl så har jag inte ett äldre CPU, det kan ju knappast vara den enda lösningen.

Fan supporten från där jag köpte sa att skiten skulle passa, helvete.

Så här skriver bland annat Webhallen på moderkorten:

"Detta moderkort har fullt stöd för Zen 3 vid uppdatering av BIOS AGESA 1.1.0.0 Finns just nu. (fullt stöd)
Detta moderkort har stöd för BIOS Flashback, vilket innebär att BIOS kan uppdateras utan medhjälp av en äldre CPU."

Visa signatur

SPELDATOR

KRINGUTRUSTNING

Permalänk
Medlem
Skrivet av THURGOOD:

"Detta moderkort har fullt stöd för Zen 3 vid uppdatering av BIOS AGESA 1.1.0.0 Finns just nu. (fullt stöd)
Detta moderkort har stöd för BIOS Flashback, vilket innebär att BIOS kan uppdateras utan medhjälp av en äldre CPU."

Kolla ASUS sida, står inget om BIOS Flashback.

Inte webhallen heller...

Visa signatur

folding@sweclockers
Gaming: AMD RYZEN 9800X3D @ 5.4GHz, AORUS X870 ELITE ICE, , 2x16GB 6000MHz DDR5 BEAST, 1x 2TB SN850X, ASUS TUF 4080 SUPER 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av megalex:

Kolla ASUS sida, står inget om BIOS Flashback.

Tror Webhallen ljuger dessvärre.

Jag ser dock inte var Webhallen har skrivit att detta moderkort har BIOS Flashback, vart står det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av THURGOOD:

@empa777

_OM_ BIOS Flashback fungerar på ditt moderkort, alltså minst krångliga sättet att flasha (uppdatera) BIOS:et ... 👍

Du behöver ladda ner senaste BIOS för ditt moderkort, på tillverkarens sajt - googla dig dit och sök där (använd modellbeteckning).

Brukar därefter hittas under Support, &/ Download .

Instruktioner bör finnas, men sammanfattat ska du :

* Ladda ner från felfri dator
* Lägga över på USB-minne
* Sätta i USB-minnet i en lämplig port (se manual till moderkortet), helst med strömmen urpluggad från eluttaget
* Sätt i strömmen igen och starta datorn...

Hur länge du får vänta från sista steget ovan tills det är klart, och hur du märker att det är klart... kan jag inte uttala mig om, har inte harvat med denna metod själv (bara läst grundläggande).

HURSOMHELST :
Orkar du inte med sånt här så borde du kunna få ÅF/annan datorbutik ( / kunnig bekant) att fixa åt dig. 👍

EDIT :
Asus har sen ett bra tag en motsvarighet till "BIOS Flashback": "EZ Flash" .
Det fungerar ungefär likadant, men det kan hända att CPU'n måste kunna starta upp delvis (osäker) - och kan också kräva att USB-minnet ska sitta i en specifik port (åter... se manual).

1: småsaker, 2: EZ Flash
Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem

Men det är ju inte moderkortet från MSI trådskaparen har, han har ett från ASUS. https://www.asus.com/Motherboards-Components/Motherboards/PRI...

Webhallen skriver ingenting om någon Flashback-funktion på det moderkortet.
https://www.webhallen.com/se/product/319193-ASUS-PRIME-B550M-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av goat:

Jag ser dock inte var Webhallen har skrivit att detta moderkort har BIOS Flashback, vart står det?

Dom skriver det på moderkort som har det, vilket underlättar när man letar efter moderkort som har flashback

Visa signatur

SPELDATOR

KRINGUTRUSTNING

Permalänk
Medlem
Skrivet av goat:

Men det är ju inte moderkortet från MSI trådskaparen har, han har ett från ASUS. https://www.asus.com/Motherboards-Components/Motherboards/PRI...

Ursäkta om jag var lite otydlig, min tanke var att visa ett exempel på moderkort som har det så han eventuellt kan byta det som han köpt som inte har flashback.

Visa signatur

SPELDATOR

KRINGUTRUSTNING

Permalänk
Medlem
Skrivet av goat:

... vilket man kan förstå när inte ens Asus själva har publik info om dylikt.
Det krävs, mer/mindre, erfarenhet av deras moderkort sedan tidigare... så att man som jag kan utläsa åtminstone lite via termen "EZ Flash" som förekommer någonstans.

Jag skulle råda potentiella köpare av deras moderkort (som tänker köra med Ryzen 5xxx) att klicka "Support" på produktsidan och ladda ner (+lusläsa) manualen innan köp.

Visa signatur

Hårdvara:

Permalänk
Medlem
Skrivet av empa777:

Grafikkortet ska funka, körde det tidigare idag...

Bara för att dubbelkolla ; du har kopplat in skärmen i grafikkortet va? Inte moderkortet! Det har bara bildutgångar utifall du ploppar i en 3200G eller 3400G processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

Bara för att dubbelkolla ; du har kopplat in skärmen i grafikkortet va? Inte moderkortet! Det har bara bildutgångar utifall du ploppar i en 3200G eller 3400G processor.

Jag har provat med både gpu och moderkortet. Exakt samma problem oavsett. Men kan prova med grafikkort igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k3_dd:

Asus har sen ett bra tag en motsvarighet till "BIOS Flashback": "EZ Flash" .
Det fungerar ungefär likadant, men det kan hända att CPU'n måste kunna starta upp delvis (osäker) - och kan också kräva att USB-minnet ska sitta i en specifik port (åter... se manual).

EZ Flash är inte en motsvarighet till BIOS flashback, det är bara Asus namn på deras verktyg att uppdatera BIOS med. Asus skriver "USB BIOS Flashback" i specen på deras moderkort som har stöd för att flasha BIOS utan fungerande CPU, men de brukar endast ha det på deras dyraste modeller (som t.ex. ROG Crosshair VIII HERO).

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

EZ Flash är inte en motsvarighet till BIOS flashback, det är bara Asus namn på deras verktyg att uppdatera BIOS med. Asus skriver "USB BIOS Flashback" i specen på deras moderkort som har stöd för att flasha BIOS utan fungerande CPU, men de brukar endast ha det på deras dyraste modeller (som t.ex. ROG Crosshair VIII HERO).

OK, välkommet klargörande! 👍

Visa signatur

Hårdvara:

Permalänk
Medlem

Det troligaste är att moderkortets UEFI behöver uppgraderas, ser ut att finnas 2 versioner som ger stöd för Zen 3, 1203 och 1212. Men då behövs en äldre CPU. Detta borde butiken hjälpa dig med.
Sen kan det vara så att moderkortet är DOA, "dead on arrival".

Annat som kan vara värt att kolla:

Sitter minnet i rätt slot? (Manualer kan vara otydliga och lura en till att sätta dom fel.)

Resetta bios?

Prova med ett annat grafikkort? (glapp i pci-e kablar/kontakter?)

Permalänk
Medlem

Gick idag till affären och köpte ett äldre CPU en "Ryzen 3 3100" och jag har nu samma problem, fast att nu lyser inte ens tangentbordet och musen.

Vafan ska man göra.. Jag har inte massa annat att testa mig fram på. Ser ut som att byta från Intel till AMD bara är en dålig ide.

Permalänk
Medlem
Skrivet av empa777:

Gick idag till affären och köpte ett äldre CPU en "Ryzen 3 3100" och jag har nu samma problem, fast att nu lyser inte ens tangentbordet och musen.

Vafan ska man göra.. Jag har inte massa annat att testa mig fram på. Ser ut som att byta från Intel till AMD bara är en dålig ide.

Det är bra ide att byta till AMD, snarare SBR som råder här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Det är bra ide att byta till AMD, snarare SBR som råder här.

SBR?

Permalänk
Medlem

Ta bort alla sladdar till moderkortet och börja om att ansluta allt på nytt.

Kanske till och med plocka bort moderkortet så ingen distans i chassit sitter på fel ställe och kortsluter något.

(edit kolla så tex strömmen till processorn är inkopplad.. en liten kontakt uppe till vänster på moderkortet)

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Ta bort alla sladdar till moderkortet och börja om att ansluta allt på nytt.

Kanske till och med plocka bort moderkortet så ingen distans i chassit sitter på fel ställe och kortsluter något.

(edit kolla så tex strömmen till processorn är inkopplad.. en liten kontakt uppe till vänster på moderkortet)

Jag får testa det extra noga igen.

Har provat flera gånger med att ta ut och trycka in sladdar, men kan var någon skruv som inte riktigt är inne hela vägen. Men eftersom moderkortet varken gör något ljud eller blinkar på något sätt så har jag svårt att tro att det är något sådant.

Permalänk
Medlem

Webhallen i Sollentuna tar 199 kr för att uppdatera ett moderkort så man kan köra Ryzen 5000-serien. Bra info till de som har liknande problem men trist för TS att det verkar allvarligare än så.

Visa signatur

| ASUS ROG STRIX B650E-F | AMD RYZEN 9800X3D | ASUS PRIME 9070 XT |
| 64GB DDR5 6000 CL30 | NOCTUA NH-D15 | FRACTAL DESIGN POP AIR |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goatfriend:

Webhallen i Sollentuna tar 199 kr för att uppdatera ett moderkort så man kan köra Ryzen 5000-serien. Bra info till de som har liknande problem men trist för TS att det verkar allvarligare än så.

Jag bor i Finland, så kan göra samma sak på Verkkokauppa.

Hade tänkte göra det men det ska tydligen ta ett par dagar som jag inte har lust att vänta. Förväntade mig att jag kunde iaf rädda söndagskvällen men ser ut som moderkortet är fuckat eller ngt. ska plocka ut allt och prova igen. fml

Permalänk
Skrivet av empa777:

Hej där,

Ryzen 3000 (och som det verkar, 5000) stödjer inte Geforce 700-serien, så det är därför du inte får någon bild. Enda sättet att få det att fungera är att manuellt forcera PCI Express till gen 2 (standard är auto, vilket blir gen 3 eller 4) i BIOS, men då måste du först använda ett annat grafikkort för att kunna se vad du gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hej mannen:

Hej där,

Ryzen 3000 (och som det verkar, 5000) stödjer inte Geforce 700-serien, så det är därför du inte får någon bild. Enda sättet att få det att fungera är att manuellt forcera PCI Express till gen 2 (standard är auto, vilket blir gen 3 eller 4) i BIOS, men då måste du först använda ett annat grafikkort för att kunna se vad du gör.

Men perkele satana...

Aja tack för svar. Då vet jag det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hej mannen:

Hej där,

PCIE är väl bakåtkompatibel så det borde inte vara problemet.

Om TS har kollat så kablar, RAM, GPU sitter som de ska så tror jag det är moderkortet som är DOA.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB