AMD Ryzen: 4 vs. 2 Sticks of RAM on R5 5600X for Up to 10% Better Performance

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av qwzxqwzx:

Kanske lite dum fråga här, men finns det inte quad rank?

Det finns, men det är väl främst på serversidan. Så här skriver Hardwaretimes:

Citat:

As you can imagine, there are also quad-rank memory DIMMs as well that can be considered as two dual-rank DIMMs on a single module. Once again, as only one out of the four only one rank is accessible at a time, these modules are a fair bit slower than single-rank DIMMs. For this reason, you won’t find quad-rank modules on mainstream PCs.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Helskumt! Borde ju vara tvärtom tycker man.
Sen att de får ut upp till 10% mera fps är ju anmärkningsvärt mycket.

Blir nog att inköpa två stickor till illa kvickt. 😁

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

Tack, hade gigabytes cpu-z, den har "buffer" där istället som visades blankt.
Trodde bara det var ett skin men skiljer lite tydligen.
Vanliga cpu-z ser ut som din bild, har dual rank

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Tack, hade gigabytes cpu-z, den har "buffer" där istället som visades blankt.
Trodde bara det var ett skin men skiljer lite tydligen.
Vanliga cpu-z ser ut som din bild, har dual rank

Kanon. Mao om du redan har 2st dual rank minnen så är det inget att oroa sig över

Permalänk
Medlem

Då kommer nästa fråga, jag som funderar på dessa minnena...är de Single rank eller dual rank? https://cdon.se/hemelektronik/g-skill-tridentz-neo-series-ddr...
Skulle vara nice att veta INNAN köp Skall paras med en 5600x.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Skummade videon lite snabbt. I beskrivningen står följande:

"This didn't used to matter (much) on previous AMD platforms; in fact, running 2 sticks of RAM was sometimes better because it'd be easier to stabilize the tighter timings and higher frequencies than running 4 sticks of RAM."

Jag kan mkt riktigt klocka 2 stickor högre än 4. Det där ser ju ut att antyda att så inte är fallet längre, vilket inte verkar helt logiskt imho. Nämns nåt om det i videon?

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av KingCobra:

Då kommer nästa fråga, jag som funderar på dessa minnena...är de Single rank eller dual rank? https://cdon.se/hemelektronik/g-skill-tridentz-neo-series-ddr...
Skulle vara nice att veta INNAN köp Skall paras med en 5600x.

Det är i princip bara Crucial Ballistix Max som ska vara single rank 16GB enligt Reddit. Dock oklart om det finns någon annan variant tillgänglig i Europa, men allt tyder på att minnet du länkar till är dual rank.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Kanon. Mao om du redan har 2st dual rank minnen så är det inget att oroa sig över

Gott, tryckte i 2x16 direkt eftersom det är ITX med bara två platser.

Skrivet av KingCobra:

Då kommer nästa fråga, jag som funderar på dessa minnena...är de Single rank eller dual rank? https://cdon.se/hemelektronik/g-skill-tridentz-neo-series-ddr...
Skulle vara nice att veta INNAN köp Skall paras med en 5600x.

Det är de minnena jag har, mina visar dual rank.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Gott, tryckte i 2x16 direkt eftersom det är ITX med bara två platser.

Det är de minnena jag har, mina visar dual rank.

Tackar!

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

Skummade videon lite snabbt. I beskrivningen står följande:

"This didn't used to matter (much) on previous AMD platforms; in fact, running 2 sticks of RAM was sometimes better because it'd be easier to stabilize the tighter timings and higher frequencies than running 4 sticks of RAM."

Jag kan mkt riktigt klocka 2 stickor högre än 4. Det där ser ju ut att antyda att så inte är fallet längre, vilket inte verkar helt logiskt imho. Nämns nåt om det i videon?

Gissar på att minneskontrollen (IMC) helt enkelt är så bra i Zen 3 att fördelarna med 4 ranks överväger nackdelarna. AMD har haft gott om tid att finslipa den (det är väl samma I/O die på Zen 3 som på Zen 2 som jag förstått det) och vi har sett stora förbättringar från en generation Zen till nästa varje gång.

2xSR kommer säkerligen fortfarande nå högre frekvenser och lägre latenser vid överklockning, men initialt ser det ju ut som att 4 ranks presterar betydligt bättre nu.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

[quote postid="18712738" userid="324506" name="Samsung"]

Beroende på moderkortets topologi (daisy chain eller T) kan två stickor dual rank 16GB vara att föredra över fyra stickor single rank 8GB (daisy chain som är vanligast föredrar det förstnämnda).

Hur kan man få fram vilken topologi (daisy chain eller T) som
moderkortet har ?

Har precis inskaffat ett MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI

Visa signatur

| Fractal Design Meshify 2 Compact | Corsair AX860i |
| Msi Mag X570 Tomahawk | Ryzen 7 5800X | Noctua NH D15S |
| 2x16 GB G.Skill F4-3200C14 @ 3600C14| Acer XB271HU |
| Asus 2080 Strix Gaming OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av s010di:

[quote postid="18712738" userid="324506" name="Samsung"]

Beroende på moderkortets topologi (daisy chain eller T) kan två stickor dual rank 16GB vara att föredra över fyra stickor single rank 8GB (daisy chain som är vanligast föredrar det förstnämnda).

Hur kan man få fram vilken topologi (daisy chain eller T) som
moderkortet har ?

Har precis inskaffat ett MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI

Svaret finns i denna video. Väldigt sevärd.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Ok, tack för den videon
daisy chain alltså
Jag har en 5800X till min x570 Tomahawk
och jag fundera på dessa till

https://www.amazon.se/G-Skill-DDR4-3200-arbetsminne-F4-3200C1...

Visa signatur

| Fractal Design Meshify 2 Compact | Corsair AX860i |
| Msi Mag X570 Tomahawk | Ryzen 7 5800X | Noctua NH D15S |
| 2x16 GB G.Skill F4-3200C14 @ 3600C14| Acer XB271HU |
| Asus 2080 Strix Gaming OC |

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av s010di:

Ok, tack för den videon
daisy chain alltså
Jag har en 5800X till min x570 Tomahawk
och jag fundera på dessa till

https://www.amazon.se/G-Skill-DDR4-3200-arbetsminne-F4-3200C1...

De här är några hundralappar billigare, också B-die. Kör själv med dessa. https://www.amazon.se/G-Skill-F4-3200C14D-32GVK-arbetsminne-D...

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

De här är några hundralappar billigare, också B-die. Kör själv med dessa. https://www.amazon.se/G-Skill-F4-3200C14D-32GVK-arbetsminne-D...

Är det något som skiljer dessa minne åt förutom kylaren? G-skill har ju rätt många minnen med vad som ser ut som samma specar fast olika "skal".

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Sgart:

Är det något som skiljer dessa minne åt förutom kylaren? G-skill har ju rätt många minnen med vad som ser ut som samma specar fast olika "skal".

Man får kika på exempelvis B-die finder eller på inlägg på forum för att vara säker att det är B-die om det är vad man är ute efter, men jag tror att alla 3200-C14D-modeller är B-die, så då ska det bara vara kosmetiskt.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Finns det dock inte lite motsägelser i själva videon, resultatet och de slutsatser alla drar?
- Tidigare har 2xSR vart bäst pga memory controllern som orkat hålla högre frekvens/timings = mer prestanda.
- Nu är den så pass bra att man kan köra 2xDR eller 4 stickor SR och orkar hålla "samma" frekvens som SR gjort tidigare = mer prestanda
I testet som utförs ovan funkar dock SR med högre frekvens oftast sämre än SR med låg frekvens? Vad hände nu? Samtidigt som DR med hög frekvens oftast funkar bättre än DR med låg frekvens? Det blir liksom inte logiskt i min värld...

EDIT: Oftast kanske var att ta i, men det är ofta som 3200/cl14 SR är bättre än 3600/cl16 SR SAMTIDIGT som 3600/cl16 DR är bättre än 3200/cl14 DR. Blir inte klok på det här.

Permalänk
Medlem

En video från Hardware Unboxed som testar lite minneskonfigurationer med Ryzen 5000.

Hardware Unboxed - Ryzen 5000 DDR4 Memory Performance, XMP vs Manual Timings, Single vs Dual Rank

Permalänk
Medlem

Shit, jag måste vara korkad.
Jag förstod inte redigt testerna.
I första testet med 2 vs 4 moduler, vara alla moduler single rank? och att sen när man satte i 4st så började dom köras automatiskt i dual rank?

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Medlem

Samma sak här....
Körs dom i 2x8GB, eller 2x16GB?

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Medlem

Där det står single rank är 2st 8GB stickor; Gkill tridentz 16GB är dual rank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Där det står single rank är 2st 8GB stickor; Gkill tridentz 16GB är dual rank.

tack

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Fulci:

En video från Hardware Unboxed som testar lite minneskonfigurationer med Ryzen 5000.

Hardware Unboxed - Ryzen 5000 DDR4 Memory Performance, XMP vs Manual Timings, Single vs Dual Rank
https://www.youtube.com/watch?v=AGux0pANft0

Väldigt mycket data som produceras, men det är nästan total avsaknad av någon form av aggregering av data. I stället lyfter man fram enstaka fall som ofta visa atypiskt stora skillnader i det man undersöker.

Här verkar man testat två av de titlar som såg absolut störst skillnad. Tittar man på enskilda mätvärden spretar det en hel del, t.ex. kan man undrar varför lägsta FPS i SoTR ökar väsentligt mindre än genomsnittlig FPS på 5900X, medan lägsta FPS ökar mer än genomsnittlig FPS för 10900K medan 3900X ser ungefär samma ökning i båda fallen. Stora frågan man bör ställa sig här är: hur stor är egentligen run-to-run-variation?

Aggregerar* man alla siffror slås man av en annan sak: i det som HU testar är det i princip identisk vinst för 5900X och 3900X, trots att det spretar rätt ordentligt i enskilda mätningar. Båda ser samma 10,8 % ökning.
Men uppenbarligen är prestandavinsten inte isolerat till Zen2/3, faktum är att 10900K ser en klart större ökning om 18,4 % (ökningen är större för lägsta FPS, hela 23 % vilket känns orimligt stort -> åter igen, hur stor är run-to-run-variation?).

Detta kan kanske förklara varför Comet Lake klarade sig bättre i GN test (där man körde med 4 stickor DDR3200 CL14) jämfört med i SweC test (där man körde med 2 stickor DDR3200 CL14). I GN hade faktiskt 10900K högre lägsta FPS än 5900X/5950X medan det var jämt skägg hos SweC, i båda testerna var 5900X/5950X snabbare sett till genomsnittlig FPS.

* Använde geometrisk medelvärde då det är den vanligaste metoden för att göra ett övergripande medelvärde av flera benchmarks.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

I testet visas resultatet för DDR4-3600 CL 18, FCLK 1800 MHz, Dual-Rank [2x16GB]
Men sa dom något om hur DDR4-3600 CL 16, FCLK 1800 MHz, Dual-Rank [2x16GB]?
Eller blev detta helt utelämnat?

Det är ju uppenbart att CL16 presterar bättre än CL18 (eller?)

Men vart skulle ett par DDR4-3600 CL 16, FCLK 1800 MHz, Dual-Rank [2x16GB] hamna i prestandatesterna?

-------Fråga 2--------

Ska jag anta att alla G.Skill F4-3600C16 8GB moduler kör single-rank?
Finns det någon lista på detta, eller annan information?

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Medlem

Min fråga efter att ha sett Hardware Unboxed videon

Vilka minnen finns i konfigurationen 2x16GB 3600Mhz CL16 som har dual rank?

Känns som 3600 cl16 är sweetspot pris/prestanda med Ryzen 5000 men vill gärna veta om det är dual rank innan köp. Någon som har koll?

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Min fråga efter att ha sett Hardware Unboxed videon

Vilka minnen finns i konfigurationen 2x16GB 3600Mhz CL16 som har dual rank?

Känns som 3600 cl16 är sweetspot pris/prestanda med Ryzen 5000 men vill gärna veta om det är dual rank innan köp. Någon som har koll?

Det är inte helt självklart om det inte framgår av tillverkaren, eller om du kan kolla själv i CPU-Z.

Men med största sannolikhet är 16GB moduler dual ranked.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stocken:

Shit, jag måste vara korkad.
Jag förstod inte redigt testerna.
I första testet med 2 vs 4 moduler, vara alla moduler single rank? och att sen när man satte i 4st så började dom köras automatiskt i dual rank?

Det var oklart när man bara pausade och kollade data, men det är som adzer sa. Han pratade innan om minnet som han tweakat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Väldigt mycket data som produceras, men det är nästan total avsaknad av någon form av aggregering av data. I stället lyfter man fram enstaka fall som ofta visa atypiskt stora skillnader i det man undersöker.

Här verkar man testat två av de titlar som såg absolut störst skillnad. Tittar man på enskilda mätvärden spretar det en hel del, t.ex. kan man undrar varför lägsta FPS i SoTR ökar väsentligt mindre än genomsnittlig FPS på 5900X, medan lägsta FPS ökar mer än genomsnittlig FPS för 10900K medan 3900X ser ungefär samma ökning i båda fallen. Stora frågan man bör ställa sig här är: hur stor är egentligen run-to-run-variation?

Aggregerar* man alla siffror slås man av en annan sak: i det som HU testar är det i princip identisk vinst för 5900X och 3900X, trots att det spretar rätt ordentligt i enskilda mätningar. Båda ser samma 10,8 % ökning.
Men uppenbarligen är prestandavinsten inte isolerat till Zen2/3, faktum är att 10900K ser en klart större ökning om 18,4 % (ökningen är större för lägsta FPS, hela 23 % vilket känns orimligt stort -> åter igen, hur stor är run-to-run-variation?).

Detta kan kanske förklara varför Comet Lake klarade sig bättre i GN test (där man körde med 4 stickor DDR3200 CL14) jämfört med i SweC test (där man körde med 2 stickor DDR3200 CL14). I GN hade faktiskt 10900K högre lägsta FPS än 5900X/5950X medan det var jämt skägg hos SweC, i båda testerna var 5900X/5950X snabbare sett till genomsnittlig FPS.

* Använde geometrisk medelvärde då det är den vanligaste metoden för att göra ett övergripande medelvärde av flera benchmarks.

Ja, det kan jag hålla med om. Video i all ära, men ibland är det trevligt med en webbsida med tabeller och datasammanställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stocken:

I testet visas resultatet för DDR4-3600 CL 18, FCLK 1800 MHz, Dual-Rank [2x16GB]
Men sa dom något om hur DDR4-3600 CL 16, FCLK 1800 MHz, Dual-Rank [2x16GB]?
Eller blev detta helt utelämnat?

Det är ju uppenbart att CL16 presterar bättre än CL18 (eller?)

Men vart skulle ett par DDR4-3600 CL 16, FCLK 1800 MHz, Dual-Rank [2x16GB] hamna i prestandatesterna?

-------Fråga 2--------

Ska jag anta att alla G.Skill F4-3600C16 8GB moduler kör single-rank?
Finns det någon lista på detta, eller annan information?

Jag förutsätter att CL16 dual rank presterar bättre än CL18 dual rank på samma frekvens. Borde inte vara några konstigheter där, de hade antagligen inte tillgång till den typen av minnen eller tid att testa mer exempel.

Det var även väldigt lika prestanda mellan DDR4-3200 CL14 (DR) och DDR4-3600 CL18 (DR).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det är i princip bara Crucial Ballistix Max som ska vara single rank 16GB enligt Reddit. Dock oklart om det finns någon annan variant tillgänglig i Europa, men allt tyder på att minnet du länkar till är dual rank.

Jahapp, hänger inte riktigt med här(skitsvårt med minnen) men finns risk att jag gjort bort mig? Fick precis hem mina Crucial Ballistix Max 4000MHz 2x16.

https://www.amazon.se/Crucial-Ballistix-BLM2K16G40C18U4B-stat...

Returnera o ta någon g.skill 2x16 3600MHz istället??
Ska ha till en 5900x på x570 Tomahawk bräda.

Skrot också...🤔