Förbudet mot Huawei-hårdvara i svenska 5G-nätverk upphävs

Permalänk
Medlem

Lugna ner er lite. Det här beslutet är ju bara en skenmanöver för att ge legitimitet till förbudet som kommer i domen. Man vill kunna visa att rättsstaten fungerar och är "neutralt" i frågan så att man möjligen kan undkomma mindre tjafs från främmande makt sen när domen kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Hur menar du då? Huawei är nog de som drivit forskningen mest inom 5g. Annars var det väl Sydkorea som startade det hela?

Med Ericssons skumraskaffärer som bakgrund kan man ju undra vem som stal från vem...

Huawei är garanterat inte de som drivit forskningen mest inom 5G. Huawei har antagligen däremot stulit mest teknik från konkurrerande företag när det gäller forskningen av 5G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Du är medveten om att det är sedan 2017 lag i Kina, att både företag och privatpersoner är pliktade till att utlämna information till den Kinesiska underättelsetjänsten?

Och i USA är företag tvungna att lämna ut information till NSA om de blir ombedda, vet inte varför de två sakerna alltid formuleras så annorlunda i Sverige.

Permalänk
Medlem

Om Säkerhetspolisen och Försvarsmakten bedömer som dom gjort så borde förbudet ligga kvar tills efter rättegången. Om landets säkerhets står på spel så bör det gå före och då kan man istället häva förbudet efter rättegången om det visas sig osant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squeky:

Om Säkerhetspolisen och Försvarsmakten bedömer som dom gjort så borde förbudet ligga kvar tills efter rättegången. Om landets säkerhets står på spel så bör det gå före och då kan man istället häva förbudet efter rättegången om det visas sig osant.

Välkommen till det Svenska rättssystemet.

Eftersom det var varken SÄPO eller Försvarsmakten som beslutade om förbudet gällande Huawei utan det var PTS (vilket gick på deras linje) och eftersom PTS är en myndighet måste de följa Svensk lag, så om Förvaltningsrätten (vilket är en högre instans än PTS) beslutar om inhibition så har PTS inget annat val än att följa det.

PTS kan alltså inte hålla kvar det förbud gällande Huawei de beslutade om eftersom de då bryter mot Svensk lag.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Skulle inte förvåna mig om det har med Biden att göra

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Måste? Förstår inte vad du pratar om, när det gäller utveckling skulle telekombolagen gå i konkurs om de drog sig ur Kina. Inte för att Kina som marknad är så stor för dem utanför att en betydande del av FoU sker i Kina utöver att en stor del av distributionskedjan finns där.

Jag menar precis vad jag skriver. Jag har inte talat om att dra sig ut ur Kina, men att granska det som utvecklas där efter konstens alla regler. Så länge merparten av bolaget är verksamt på andra marknader finns det en betydlig risk med att låta utvecklingsenheter från Kina härja fritt med produkterna. Utveckling som görs av utländskt ägda bolag i Kina behöver granskas innan de kan integreras med övrig utveckling för att man ska kunna skilja ett sådant bolag från ett som har all verksamhet inom Kina. Gör man inte det, är man om inte helt identisk med Huawei i alla fall tämligen lik. Det spelar ingen roll om ledningen sitter i Kista eller San Diego.

EDIT: Jag kanske ska förtydliga att jag avser produkter där man kräver viss grad av assurans.

Du har nog helt rätt i att det är strategiskt viktigt att vara på plats i Kina, kanske inte primärt för att spela på marknaden utan för att nyttja intellektuell arbetskraft och ha en närvaro inom FoU.

Ser man på patentportföljerna så står Ericsson mycket starkt om man räknar de patent som är essentiella för 5G-standarden (SEPs), men ZTE och Huawei står tillsammans starkare: Determining which companies are leading the 5G race (infographic)
Determining which companies are leading the 5G race (article).

Skrivet av Petterk:

I övrigt är det svårt att veta om det finns något riktigt incitament för kinesiska medborgare att begå brott mot oss, tycker underrättelsetjänsten att de går över styr så kan de bli straffade i Kina så väl som landet de kanske befinner sig i. Det är inte fritt fram att missbruka underrättelsetjänsten för att berika sig.

Jag tror att det finns goda incitament för en kinesisk medborgare eller till och med svenska medborgare med familj / rötter i Kina att sköta sig. Den regimen skyr inga medel. Vilket turerna kring Gui Mihai tydligt visar. Man behöver inte besudla sin egen underrättelsetjänst, det räcker med tillräckligt lojala tjänstemän. Med att påtryckningen äger rum i Kina, menade jag att man ofta utgår från något som knyter personen till Kina exempelvis släkt och vänner.

Skrivet av SleeZy:

En liten fotnot här kan väl göras med mitt favoritspel, path of exile.

Jag förstår ingenting av det där, sorry

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lozz:

Huawei är garanterat inte de som drivit forskningen mest inom 5G. Huawei har antagligen däremot stulit mest teknik från konkurrerande företag när det gäller forskningen av 5G.

Vad baserar du dina tankar på? För England, som var bland de första att bannlysa dem, har gett dem fina priser för forskning och framsteg inom 5g utveckling. Tror knappast de skulle belönat stöld? Ericssons pris var för mest pengar investerat. Inte för några uppfinningar...

Eller har du andra källor som England missat?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bader:

Och i USA är företag tvungna att lämna ut information till NSA om de blir ombedda, vet inte varför de två sakerna alltid formuleras så annorlunda i Sverige.

Försöker antyda att det är sak samma har du ju helt enkelt fel. FISA låter den amerikanske justiteministern och högsta underrättelsechefen i USA tillsammans, efter en domstolsprövning samla in information om en utländsk person om det finns en skälig misstanke om överhängande anfall, sabotage eller terrorism. Allt under översyn av en domstol och med möjlighet till ersättning för enskilda.

I Kina finns ingen översyn, insyn eller domstolsprövade krav alls. Samtidigt är det helt uppenbart att Kinas intressen ligger långt ifrån de intressen som Sverige har. Jag tror knappast att någon skulle klaga om USA lyckades avvärja ett terrorangrepp i Europa, medan de flesta nog skulle motsätta sig insamling av information om uigurer i exil.

Permalänk
Medlem

Detta är sjukt bra för Ericsson! Hoppas att överklagandet får igenom!

Ärlit talat bryr jag mig väldigt lite om kina spionerar på 3s kunder eller inte. Det kommer bara leda till att myndigheter etc. inte använder 3s abonemang.

Men ericcson kundre ha förlorat massvis om kina hade hämnats och banlyst ericsson i kina.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk

??

Skrivet av IlyaZ:

Ser mer ut som att det är de amatörmässiga bedömningarna från storkapitalets säkerhetspolis och försvarsmakt som innebär reell risk för landets säkerhet.

Det är naivt att säga/peka på en sak på ett land.

Tydligen så har Trump(eten) en stark påverkan på många.

Det finns sjukt mycket bakdörrar i många andra nätverksutrustningar.

Pengar/makt/politik styr.

Visa signatur

OS: Windows 11 Prro | Chassi: Fractal Design Define 7 Svart | Moderkort: Asus Rog Strix Z390-F Gaming | Kylning: Corsair CPU Cooling Hydro H100X / 2*240mm | CPU: I9 Socket-LGA1151, 8-Core (16-Thread) 3.60GHz@5Gh (1.33v) | PSU: Corsair 1200W | HDD: Corsair SSD 120GB (OS), Intel 256GB SSD (Games), Seagate 1TB HDD (APPS/DL), Seagate 1TB HDD (Recordings) | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: Gigabyte GTX 980 Ti 6GB | Monitor: HP Omen 27, TN-panel, 27", 165Hz och Nvidia G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Patetiskt av SÄPO och Försvarsmakten...

Det är återigen stor skillnad på Kina (Diktaturstat) och USA (Rikmansland) även om båda är två dåliga äpplen plockade från samma fruktkorg.

Men testa gärna att prata kritiskt om USA i USA och sedan kritiskt om Kina i Kina så får du se den stora skillnaden i praktiken!

Vi kommer få höra hur det gick för dem i USA.
Vi kommer få söka hur det gick för dem i Kina

Permalänk
Medlem
Skrivet av TigerStock:

Detta är det sämsta beslutet taget någonsin.
Undrar hur mycket påtryckning som kommit från Kinesiska diktaturen för att häva detta för att inte straffa de få fortfarande svenska företagen.
Usch, det var inte för inget som SÄPO och Försvarsmakten dömde ut Huawei.

Ja man kan ju gissa vad lilla export-beroende Sverige har att sätta emot när storebror säger till

(S.24) Länk till Säpos årsbok för alla dem som kommer argumentera att det saknar grund

Citat:

Sverige har det ryska underrättelse-hotet under lång tid varit störst. Vad vi sett på senare tid är hur det kinesiska underrättelsehotet nu börjat närma sig och ligger i nivå med Rysslands. Samtidigt skiljer sig hoten åt. I Kinas fall handlar de strategiska målen om att komma åt teknologi och kunskap som finns i Sverige, dels genom underrättelse-tjänster, dels genom civila kinesiskägda företag, som måste dela med sig av tekno-logi och kunskap till den kinesiska mili-tären, säger Kennet Alexandersson.Kina har också utmärkt sig genom ett höjt tonläge gentemot Sverige och svens-ka företrädare det senaste året. Säker-hetspolisen ser hur Kina försöker påverka politiska beslutsfattare för att stärka sin ställning och försvara Kinas uppfattade hot mot den territoriella integriteten.

Jag tycker hela skiten är skumt. Om nu ett lands försvarsmakt tillsammans med säkerhetspolis säger att dem har reservationer att tillåta att det landet som spionerar mest på Sverige, att tillhandahålla kritisk infrastruktur, så kan man väl köpa det..

Helt rätt att det utreds visserligen (Rättstat, yay) men av vilka utreds det av? Samma personer som anser att privatkopieringsavgiften fortfarande är sund? Samma människor som tycker att subventionering av serverhallar gynnar ekonomin?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Jag menar precis vad jag skriver. Jag har inte talat om att dra sig ut ur Kina, men att granska det som utvecklas där efter konstens alla regler. Så länge merparten av bolaget är verksamt på andra marknader finns det en betydlig risk med att låta utvecklingsenheter från Kina härja fritt med produkterna. Utveckling som görs av utländskt ägda bolag i Kina behöver granskas innan de kan integreras med övrig utveckling för att man ska kunna skilja ett sådant bolag från ett som har all verksamhet inom Kina. Gör man inte det, är man om inte helt identisk med Huawei i alla fall tämligen lik. Det spelar ingen roll om ledningen sitter i Kista eller San Diego.

Det finns inget måste där, det finns ingen som kan kräva detta måste. Säkerhetsrisker och källkodskvalité måste granskas på samma sätt oavsett om en kinesisk medborgare sitter i Linköping eller Peking eller om vi pratar om någon annan nationalitet. De produkter de jobbar med behöver de insyn i.

Skrivet av beh:

Jag tror att det finns goda incitament för en kinesisk medborgare eller till och med svenska medborgare med familj / rötter i Kina att sköta sig. Den regimen skyr inga medel. Vilket turerna kring Gui Mihai tydligt visar. Man behöver inte besudla sin egen underrättelsetjänst, det räcker med tillräckligt lojala tjänstemän. Med att påtryckningen äger rum i Kina, menade jag att man ofta utgår från något som knyter personen till Kina exempelvis släkt och vänner.

Det finns inget regelverk som en vanlig person som blir uppmanad av underrättelsetjänsten att begå brott att följa, så det de potentiellt gör kan även straffa de i Kina om de lyder. Om de inte lyder order om att begå brott så kommer i princip inget hända. Menar man att Kina ändå inte följer några lagar så är hela National Intelligence Law helt betydelselös vilket som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det finns inget måste där, det finns ingen som kan kräva detta måste. Säkerhetsrisker och källkodskvalité måste granskas på samma sätt oavsett om en kinesisk medborgare sitter i Linköping eller Peking eller om vi pratar om någon annan nationalitet. De produkter de jobbar med behöver de insyn i.

"Måstet" är det kunden som styr över. Givet National Intelligence Law anser jag att man behöver göra en sådan granskning om man vill kunna hålla någon form av assurans på leveransen. I övrigt håller jag med dig. Allt som gäller företag med verksamhet i Kina gäller även kinesiska medborgare som arbetar för företag baserade utanför Kina.

Skrivet av Petterk:

Det finns inget regelverk som en vanlig person som blir uppmanad av underrättelsetjänsten att begå brott att följa, så det de potentiellt gör kan även straffa de i Kina om de lyder. Om de inte lyder order om att begå brott så kommer i princip inget hända. Menar man att Kina ändå inte följer några lagar så är hela National Intelligence Law helt betydelselös vilket som.

National Intelligence Law är väl ett verktyg bland många. Förfarandet är inte främmande när det gäller Uigurer eller personer som inte delar regimens åsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

"Måstet" är det kunden som styr över. Givet National Intelligence Law anser jag att man behöver göra en sådan granskning om man vill kunna hålla någon form av assurans på leveransen. I övrigt håller jag med dig. Allt som gäller företag med verksamhet i Kina gäller även kinesiska medborgare som arbetar för företag baserade utanför Kina.

Problemet är bara att företag med huvudkontor i Kina kan vara mer öppna för granskning från operatörerna än de med huvudkontor i Europa eller USA. Sen vet jag inte vad som är ett måste när operatörerna inte heller har något krav på att göra någon sådan granskning. Utan att myndigheter blandar sig in med politiskt motiverade beslut som förmodligen strider mot lagen så är det upp till operatörerna och då kommer de välja bland annat Huawei om än inte som huvudleverantör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Försöker antyda att det är sak samma har du ju helt enkelt fel. FISA låter den amerikanske justiteministern och högsta underrättelsechefen i USA tillsammans, efter en domstolsprövning samla in information om en utländsk person om det finns en skälig misstanke om överhängande anfall, sabotage eller terrorism. Allt under översyn av en domstol och med möjlighet till ersättning för enskilda.

Vet inte varför du citerar mitt inlägg som handlar om insamlande av information från företag när du pratar om privatpersoners rättigheter? Det där gäller även riktad övervakning, inte massövervakning.

Skrivet av Efta:

I Kina finns ingen översyn, insyn eller domstolsprövade krav alls. Samtidigt är det helt uppenbart att Kinas intressen ligger långt ifrån de intressen som Sverige har. Jag tror knappast att någon skulle klaga om USA lyckades avvärja ett terrorangrepp i Europa, medan de flesta nog skulle motsätta sig insamling av information om uigurer i exil.

Min tanke var inte att lägga någon vikt, åt något håll, vid den delen av debatten. Utan mitt inlägg var bara för att belysa att vi borde inte accepterna något från en sida, men inte från en annan. Det borde vara lika illa, men i verkligheten brukar detta beskrivas helt annorlunda när det dyker upp i media beroende på vem som står för gärningen.

Om jag nu skulle gå off topic och diskutera vem jag är mest orolig över ska komma över mina privata data, så är det inte någon i dagsläget faktiskt. Men när vi börjar acceptera datainsamling från fler och fler, och i större och större skala, då kommer jag bli orolig. Bit för bit är vi tyvärr på väg åt det hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bader:

Vet inte varför du citerar mitt inlägg som handlar om insamlande av information från företag när du pratar om privatpersoners rättigheter? Det där gäller även riktad övervakning, inte massövervakning.

Min tanke var inte att lägga någon vikt, åt något håll, vid den delen av debatten. Utan mitt inlägg var bara för att belysa att vi borde inte accepterna något från en sida, men inte från en annan. Det borde vara lika illa, men i verkligheten brukar detta beskrivas helt annorlunda när det dyker upp i media beroende på vem som står för gärningen.

Om jag nu skulle gå off topic och diskutera vem jag är mest orolig över ska komma över mina privata data, så är det inte någon i dagsläget faktiskt. Men när vi börjar acceptera datainsamling från fler och fler, och i större och större skala, då kommer jag bli orolig. Bit för bit är vi tyvärr på väg åt det hållet.

Därför att FISA och PRISM handlar om insamlande av information från företag. Syftade du till något annat får du gärna utveckla grunderna för ditt påstående. Ursäktar om jag misstolkade ditt inlägg i så fall.

Att köra "whataboutism" på internet är så jäkla meta bland 50-centligan och vatniks idag, och det är så tröttsamt att läsa. Finns ingen anledning alls egentligen att dra paralleller till något annat lands misskötsel när ämnet är säkerhetsrisker associerade med Huawei.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Confusion:

Snälla, sluta sprid konspirationsteorier utan belägg eller kunskap hur domstolarna fungerar. Domstolsväsendet i Sverige är väldigt självständigt och dömer enligt lagen, och i detta fallet verkar beslutet från PTS varit ogenomtänkt.

Mycket kan hända innan domstolen.mellan olika aktörer.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Därför att FISA och PRISM handlar om insamlande av information från företag. Syftade du till något annat får du gärna utveckla grunderna för ditt påstående. Ursäktar om jag misstolkade ditt inlägg i så fall.

Att köra "whataboutism" på internet är så jäkla meta bland 50-centligan och vatniks idag, och det är så tröttsamt att läsa. Finns ingen anledning alls egentligen att dra paralleller till något annat lands misskötsel när ämnet är säkerhetsrisker associerade med Huawei.

Jag syftade till att de får tvinga företag att lämna ut data, kanske inte om individer men det skrev jag inte heller. Angående whataboutism, det måste ändå få finnas utrymme i debatten att belysa att det vi beskyller någon för att göra accepterar vi rakt av från andra håll. Man kan inte bara nämna ordet whataboutism för att vifta bort det. Om det är rätt eller fel det Kina (med flera) gör lägger jag ingen vikt i. Jag är bara trött på argumentet att det Kina gör är fel, för att det är de som gör det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JDM:

Stulen svensk teknologi ska säljas till oss från tjuvarna själva, låter ju toppen.

detta...

Kina är en stormakt nu förtiden, inte för att de har en stor befolkning.. utan för att deras industri är stor.
Hur har den blivit störst i världen?
De är inte tjuvar.

Kina har skickat ut observatörer, till bla svensk industri ex. ABB, Ericsson mfl
Kina har alltså helt öppet (med svenska företags välsignelse) dokumenterat, fotat, uppmätt produktions tid osv osv.
De har skrivit ner ALLT i tillverkningsprocessen... och tagit med det hem till kinas arbetare slavar.

HUR är detta möjligt?

.. här i Sverige hatar vi vårt jobb så mycket att vi hellre låter någon annan göra det.. eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon125263:

detta...

Kina är en stormakt nu förtiden, inte för att de har en stor befolkning.. utan för att deras industri är stor.
Hur har den blivit störst i världen?
De är inte tjuvar.

Kina har skickat ut observatörer, till bla svensk industri ex. ABB, Ericsson mfl
Kina har alltså helt öppet (med svenska företags välsignelse) dokumenterat, fotat, uppmätt produktions tid osv osv.
De har skrivit ner ALLT i tillverkningsprocessen... och tagit med det hem till kinas arbetare slavar.

HUR är detta möjligt?

.. här i Sverige hatar vi vårt jobb så mycket att vi hellre låter någon annan göra det.. eller?

När man sluta läsa historia...

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

När man sluta läsa historia...

Av historia kan man lära sig mycket om hur världen idag fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Problemet är bara att företag med huvudkontor i Kina kan vara mer öppna för granskning från operatörerna än de med huvudkontor i Europa eller USA. Sen vet jag inte vad som är ett måste när operatörerna inte heller har något krav på att göra någon sådan granskning. Utan att myndigheter blandar sig in med politiskt motiverade beslut som förmodligen strider mot lagen så är det upp till operatörerna och då kommer de välja bland annat Huawei om än inte som huvudleverantör.

Ser inte problemet. Det är väl superbra om företag är öppna för granskning, kinesiska såväl som andra. Samtliga stora 5G-leverantörer (Nokia, Ericsson, ZTE och Huawei) har ju exempelvis genomfört godkända Nesas-granskningar och visar det sig några problem med godkända leverantörer i framtiden så finns det anledning att se över hur dessa granskningar ägt rum och standarderna som de baserar sig på.

Att staten har bestämt sig för att bygga ännu ett dyrt Rakel-nät är ett exempel på en aktivitet som undergräver marknaden för säkerhet i de allmänna näten och låser upp naturresurser i form av spektrum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bader:

Om det är rätt eller fel det Kina (med flera) gör lägger jag ingen vikt i.

Intressant.

Men du verkar extremt intresserad av om USA gör rätt eller fel (med uppenbar tyngdpunkt åt det senare)?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Intressant.

Men du verkar extremt intresserad av om USA gör rätt eller fel (med uppenbar tyngdpunkt åt det senare)?

Det är värt att nyansera debatten och påvisa att man kan känna precis likadant för länder som av den breda massan anses vara "goda allierade"..

Jag personligen tycker inte "spioneri" utvecklingen är skrämmande, jag tycker det är förfärligt.. och jag skyller på politiker i Sverige som inte kan ha civilkurage att blockera all typ av otillbörlig övervakning.
Varför godkänns appar som säger "jag vill göra det bättre för dig" men inte länder som säger samma sak?

Problemet i samhället/demokrati kanske är att idioters talan också förs..? (och rädsla dikterar)
För det är väl faktiskt bara jubel idioter(?) som tycker att ett övervakningssamhälle ifrån staten är värre än ett övervaknings samhälle ifrån kommersiella bolag?

kommersiella system är ju trots allt anledningen till varför jorden håller på och gå under, inte pga diktaurer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squeky:

Om Säkerhetspolisen och Försvarsmakten bedömer som dom gjort så borde förbudet ligga kvar tills efter rättegången. Om landets säkerhets står på spel så bör det gå före och då kan man istället häva förbudet efter rättegången om det visas sig osant.

Skrivet av Belzader:

Välkommen till det Svenska rättssystemet.

Eftersom det var varken SÄPO eller Försvarsmakten som beslutade om förbudet gällande Huawei utan det var PTS (vilket gick på deras linje) och eftersom PTS är en myndighet måste de följa Svensk lag, så om Förvaltningsrätten (vilket är en högre instans än PTS) beslutar om inhibition så har PTS inget annat val än att följa det.

PTS kan alltså inte hålla kvar det förbud gällande Huawei de beslutade om eftersom de då bryter mot Svensk lag.

Jag vet vad lagstiftningen säger men som jag sa så BÖR det vara så som jag utryckte mig enligt min tanke iaf.

Permalänk
Medlem

Sverige står för telekom infrastrukturen i de flesta länder som raserats i krig, och det är helt i sin ordning. ser ingen anledning att inte låta kina stå för vår egna telekom infrastruktur enligt samma premiss. Vi måste leva som vi lär. Vi måste öppna vår egen marknad om vi ska ges tillgång till andras marknader.

Permalänk
Medlem

Huawei ska inte finnas i vår samhällskritiska infrastruktur. Det är ett företag i en totalitär stat som stjäl företagshemligheter i parti och minut. Att vi skulle installera deras utrustning för kommunikation i vårt nät som användas av såväl folkvalda som Försvarsmakten är inte aktuellt. Att förvaltningsrätten motsätter sig detta tyder på avsaknad på kompetens i frågan. Lyssna på experterna?

/En som arbetar med frågorna

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad på otrevligheter*

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord