AMD utlovar stor prestandaökning med arkitekturen Zen 4

Permalänk

Har jag förstått rätt att Zen4 kommer kräva nya moderkort? (Ny sockel)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Lika bra att AMD och Intel lägger ned. Apples A15 kommer ha 150% prestandaökning och framöver så som det ser ut nu.

Skulle vilja se den med 150% prestanda istället, 1,5 gånger sig själv vore något. Var inte speciellt upphetsande.

Bra att Zen 4 påtalas redan. Ockerpriserna på 5000 serien blir inte så intrssanta nu.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Vadå Zen 4.. Väntar på min Zen 3 prolle ännu här. Vilken hets det verkar vara nuförtiden

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

Det kommer hela tiden nya förbättringar.

Det man ska försöka göra är att köpa in sig på vad man själv tycker är viktigt som stora framsteg.

Tänkte själv ha ett system och hålla det några år nu. (jag har inte råd att uppgradera hela tiden)

Använder mina datorer både professionellt och för nöje så det är viktigt för mig med bra prestanda.

Nu i efterhand känns Ryzen 1 lite som Phenom 1. Zen 2 som Phenom II och Zen 3 har ingen motsvarighet då AMD spårade ut.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Ja vad skulle AMD säga annars?
"ZEN4 knappt märkbar prestandaskillnad".

Antar att de vill hålla kvar aktiekursen dagen efter M1an visades upp. (Som sjönk idag)

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobblerone:

Har jag förstått rätt att Zen4 kommer kräva nya moderkort? (Ny sockel)

Det hoppas jag verkligen. Jag räknar kallt med att det blir DDR5-minne för Zen 4.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobblerone:

Har jag förstått rätt att Zen4 kommer kräva nya moderkort? (Ny sockel)

Korrekt. Zen 4 får ny sockel. Kommer att använda sig av DDR5-minnen och PCI-Express 5.0. Själv har jag AMD Threadripper 2950x som cpu och klarar mig tills Zen 4 kommer 2022. Hoppas att RDNA 3 grafikkorten får stöd för pciexpress 5.0

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Påminner mig om detta
Datorn blir för gammal innan du hinner hem
https://www.youtube.com/watch?v=WRHIz97L2iI

Haha tack för det, skratta så jag grina 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Igen och igen blir jag påmind om AMDs marknadsföringschef Don Woligroskis uttalande från 2017:

"I’ve said this before and I think it holds true. Zen, Ryzen, was the worst case scenario. It was a brand new architecture on a brand new node. So the worst case scenario we could’ve possibly had, right? It’s pretty good, you can get to over 4,0 GHz."

Med tanke på hur stora kliv AMD tar gång på gång vid nysläpp så låg det antagligen en hel del sanning bakom de orden ;).
De var nöjda - men såg väl hur mycket potential det fanns framöver med Zenplattformen.

https://www.sweclockers.com/nyhet/24388-amd-ryzen-var-ett-var...

Även om de lyckas med 20% IPC per år är de fortfarande alltså 5 år bakom apple vid samma frekvens. Och det antar då att apple står stilla

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Även om de lyckas med 20% IPC per år är de fortfarande alltså 5 år bakom apple vid samma frekvens. Och det antar då att apple står stilla

Vad har det för relevans när Apple är ett helt separat ekosystem? Antingen har man en riktig dator eller så har man en Apple-mojäng.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Lika bra att AMD och Intel lägger ned. Apples A15 kommer ha 150% prestandaökning och framöver så som det ser ut nu.

Ja, för allt fungerar med ARM just nu... Det kvittar för min del vad Apple kommer ut med, om jag inte kan använda det till att spela spel. För allt annat jag gör på min fritid, behöver jag inte någon kraftfull hårdvara.

Kommer ta lång tid innan man kan spela alla spel i ARM, och vid den tidpunkten kommer det förmodligen se helt annorlunda ut.

Permalänk
Medlem

Zen4 kan nog bli kanon, ny tillverkningsteknik på 5nm och ny plattform med AM5 kommer nog ge bra förutsättningar, lite mognare Moderkort kommer ge potential att köpa ett B650 och sedan glömma bort moderkortet och bara byta processor några generationer.
Tyvärr tror jag att AMD kan bli lite giriga om inte Rocket lake kan peta ner Zen3 från speltronen.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobblerone:

Har jag förstått rätt att Zen4 kommer kräva nya moderkort? (Ny sockel)

Ingen vet säkert än, men om de ska köra DDR5 så ja, då blir det ny sockel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Även om de lyckas med 20% IPC per år är de fortfarande alltså 5 år bakom apple vid samma frekvens. Och det antar då att apple står stilla

Vid samma frekvens...
Arm verkar generellt ha mer problem med högre frekvenser så den liknelsen blir nog mindre relevant här.

Per kärna är M1 väldigt kompetent. Iaf ien del scenarion vad det ser ut som nu. Otroligt bra beräkningsprestanda per förbrukad effekt.
Men den har 4 stora kärnor (och 4 små) utan hyperthreading.

För stationärt har Apple inte någon motsvarighet ännu. En 8kärnig med hyperthreading för stationärt kan inte m1 mäta sig med ännu i total beräkningskapacitet.

Men visst har Apple helt fantastiska grejer. Beräkningskapaciteten i förhållande till effektåtgång ser Apple ut att ligga väldans långt fram. För laptops ser det högst lovande ut :).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Alltså, tror folk på allvar att Apple utvecklar en egen CPU för att göra det bättre för konsumenter?

Helt klart så har relationen med Intel gått åt skogen och av någon anledning så missade dom helt att Ryzen skulle bli bra.
Eller så ville dom inte betala AMD ordentligt för deras produkter och AMD valde att skippa Apples ~7% av PC marknaden.
Så Apple bränner broar åt alla håll och är snart helt isolerade.

Så vad har det med Zen4 att göra?
Vem vet =), men nog är det lite tråkigt att läsa om nästa generation medans man väntar på leverans av dagens.

Och räkna inte bort Intel.
Kom ihåg att Intel i många år har slösat bort CPU plats på en integrerad GPU.
Det har kostat oss konsumenter extra (pengar och prestanda).

Så Intel skulle även kunna utnyttja sig av Chiplet stilen.
Chiplet's kanske är bra om man vill utveckla snabbt, men vill man tjäna pengar är det ju såklart sämre (dyrare tillverkning).

Mycket av Intels stagnation har ju även att göra med tillverkningen och nod krympning.
Och det är ju nånting som kan lösas.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vangen:

Nån sådan här typ av strategisk kurva uppåt har dom blåa aldrig haft vad jag har sett.

Från 2006 (släppet av Core-mikroarkitekturen) till 2015 (släppet av Skylake) så har Intel haft 6 generationer av tick-tock (förbättringar av process / förbättringar av mikroarkitektur).

I det tidsspannet hade vi en ganska legendarisk uppåtgående prestandakurva från Intel som kan jämföras med vad vi sett från AMD sedan 2017, som tyvärr tog stopp när Intel fastnade på Skylake-arkitekturen på 14nm i och med släppet av "7:e generationen" som var i princip samma som 6:e. Allt efter 2015 hos Intel har var varit optimeringar av Skylake. Små små förbättringar av process, små förbättringar av arkitektur, förbättring av paketering, och flera kärnor (möjligt på grund av sjunkande tillverkningskostnader och högre yields). Till syvende och sist är vi kvar på 14 nm (förutom några mobila produkter) och Skylake.

Det vi ser nu från Intel är en stagnation likt den vi såg från AMD efter att de släppte Bulldozer, dock med skillnaden att Skylake åtminstone var bra från start och fortfarande står sig väl 6 år senare, något man inte kan säga om Bulldozer.

Frågan är om Intel är förmögna att göra samma sak som AMD gjorde med Zen efter Bulldozer-fiaskot, eller som Intel själva gjorde med Core efter Netburst/Pentium 4-fiaskot, d.v.s. börja från början med något helt nytt och mycket bättre. De måste då ha jobbat på något sådant internt i flera år för att vi ska kunna se det snart.

AMD har jobbat häcken av sig under flera år för att komma dit de är idag, men att de lyckats köra om Intel efter det extrema försprånget Intel hade måste ändå delvis förklaras av att Intel faktiskt suttit still sedan 2015.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Fast det känns som att det är betydligt dyrare idag. Du behöver ju en dator för 12-15k för att ens matcha konsollerna t ex. Att köpa det var tredje år är inte gångbart för de flesta.

Jasså?

Tog några exempel lite rappt ur gamla PC tidningar, detta är även helt utan uppgraderingar man kanske vill ha som ljudkort (de två första maskinerna är helt utan ljudkort) eller bättre videokort, mer primärminne etc. Det finns billigare och väldigt mycket dyrare maskiner, men man vill inte köpa förra generationens processorer om man skall ha den i tre år.
Så en lite fingervisning av priser från förr.

Så säg att man får spara undan 350-400~ kronor per månad i 3 år för att köpa ny dator i prisklasserna du nämner, låter det verkligen orimligt för de flesta?

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkiii:

Tanken va att vänta på Zen 4, men jag hade fått för mig att dom skulle komma 2021. Blir det 2022, då kanske det blir en uppdatering innan dess ändå.

Lär ju ändå inte finnas på lager förrän 2023 i så fall så går nog inte att vänta hela tiden.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

AMD kan ju börja med att leverera Zen 3 till sina kunder innan dom pratar om Zen 4

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

What about Zen3 Threadripper?

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad är du mest spänd på att se, Zen 4 eller RDNA 3?

RDNA3 såklart. Navi2x är 2x snabbare än 5700xt. Navi3x mål bör då vara ...
Ska bli kul att se hur de löser det med chiplets, om det nu är sant. Och tydligen ska de ha förbättrat geometriprestandan.
Om de lyckas få ut det på ~ ett år så är det toppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Fast det känns som att det är betydligt dyrare idag. Du behöver ju en dator för 12-15k för att ens matcha konsollerna t ex. Att köpa det var tredje år är inte gångbart för de flesta.

Eeh va? Matcha konsolerna är inte så dyrt OCH en PC och är ju marginellt mer mångsidig.

Då jag började med sånt här var det ju 15k per år om man skulle vara relevant. Nu är det dator vart 5e år och gpu var/vartannat år. Billigt numer anser jag.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Fast det känns som att det är betydligt dyrare idag. Du behöver ju en dator för 12-15k för att ens matcha konsollerna t ex. Att köpa det var tredje år är inte gångbart för de flesta.

Det var betydligt dyrare förr i tiden med en bra dator. Nu får man en rätt bra dator helt komplett för "bara" 12-15k". Det är tvärtom helt gångbart för de flesta som har ett dator/spel intresse. Ca 400 kr/mån blir det om man nu vill köpa nytt var tredje år som du skriver, vilket är en liten kostnad om man arbetar. Dessutom kan man göra som jag, att jag ofta behåller någon skärm, chassi och kanske mus/tangentbord och högtalare med. Så ibland byter jag bara moderkort/cpu/gpu och då kommer jag ner rätt bra i pris

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Det var betydligt dyrare förr i tiden med en bra dator. Nu får man en rätt bra dator helt komplett för "bara" 12-15k". Det är tvärtom helt gångbart för de flesta som har ett dator/spel intresse. Ca 400 kr/mån blir det om man nu vill köpa nytt var tredje år som du skriver, vilket är en liten kostnad om man arbetar. Dessutom kan man göra som jag, att jag ofta behåller någon skärm, chassi och kanske mus/tangentbord och högtalare med. Så ibland byter jag bara moderkort/cpu/gpu och då kommer jag ner rätt bra i pris

Kanske jag som inbillar mig. Tänker mest att CPU, Grafikkort och RAM blivit betydligt dyrare? Nu har jag inte köpte dator på 10 år men då kostade i5 2500k runt 2000Kr och ett radeon 6950 runt 2500Kr om jag inte minns fel? Nu får man ju ge närmare det dubbla, 5000 för CPU och 5000 för grafikkort för att få något i mellanklassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Kanske jag som inbillar mig. Tänker mest att CPU, Grafikkort och RAM blivit betydligt dyrare? Nu har jag inte köpte dator på 10 år men då kostade i5 2500k runt 2000Kr och ett radeon 6950 runt 2500Kr om jag inte minns fel? Nu får man ju ge närmare det dubbla, 5000 för CPU och 5000 för grafikkort för att få något i mellanklassen.

Det är ju "high-end" prylar som rasat iväg.
Du kan ju fortfarande köpa helt OK spelprylar för en billig slant.
Men tillverkarna har ju insett att det finns en liten men lukrativ marknad för dyra värstingprylar.
RAM priser går dock upp och ner som en jojo, just nu verkar det vara på G uppåt igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loyd:

Här sitter jag fortfarade med i2500k@4.8Ghz ja kanske dax för en uppdatering snart, iof har jag inga problem att gå ner i grafik inställningar på de spel jag spelar så klarar mig nog ett år till. alt köpa ett 2600k för nån hundring så har man iaf hyper threading nu när spel verkar vilja ha lite mer threads

Nu vet jag inte vilka spel du spelar, vilket grafikkort och vilken fps/hz du är ute efter men, jag hoppade från 2500k till en 3770k och lägstanivån fick en klar boost.

Jag gjorde sedan klivet till en 8700k och gick ifrån låt säga 80 fps i Pubg när det händer mycket till att ligga stabilt 120+ när det smäller från alla möjliga håll och kanter.

Redan nu så ser det ut som att Zen3 är ett hyffsat kliv över 8700k. Det är alltid svårt att sia utifrån ”prestandatester” som görs med en slinga och en helt annan grej att köra multiplayerspel där allt kan hända.

Jag trodde inte det skulle vara så stor skillnad eftersom man set många tyckare säga si eller så, att skillnaden inte är så stor bla bla.

Det jag har att säga är att det mest var snack, för mig så var det som natt och dag.

Kör man i 1080p och nöjer sig med 60hz är det en sak, men redan vid 144hz 1080p så smakade det mer än vad uppgraderingen kostade.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av the squonk:

AMD kan ju börja med att leverera Zen 3 till sina kunder innan dom pratar om Zen 4

AMD har olika team som jobbar på olika generationer parallellt. Det är så de levererat den raska utvecklingstakten sedan 2017. Att de redan pratar om Zen 4 är absolut i sin ordning.

Angående Zen 3 så har inte CPU:erna ens vart ute en vecka, så det känns lite tidigt att börja ha synpunkter på hur de skött lanseringen ännu.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Kanske jag som inbillar mig. Tänker mest att CPU, Grafikkort och RAM blivit betydligt dyrare? Nu har jag inte köpte dator på 10 år men då kostade i5 2500k runt 2000Kr och ett radeon 6950 runt 2500Kr om jag inte minns fel? Nu får man ju ge närmare det dubbla, 5000 för CPU och 5000 för grafikkort för att få något i mellanklassen.

Det beror förstås på vad man menar med förr i tiden. Men för 25+ år sedan t.ex. var datorer riktigt dyrt. Nu har utvecklingen gått så sakta sista åren så i dagsläget behöver man inte uppgradera särskilt ofta egentligen om man spelar vanliga spel eller ändå mer sällan om man endast använder enklare program och webbläsare. Man behöver inte CPU för 5k t.ex. för att kunna spela alla vanliga spel i 60+ FPS. En komplett dator för 12-15k som skrevs om tidigare räcker till rätt bra och håller längre nu än tidigare eftersom utvecklingen inte går lika snabbt längre.

Min dator som exempel är 4,5 år gammal nu. Jag har bytt grafikkortet sedan dess bara där jag köpte ett begagnat GTX 1070 för 2000 kr om jag minns rätt på priset. Snart dags att uppgradera CPU+Mobo+GPU till helt nya delar däremot. Men med dagens löner tycker jag inte de ca 400 kr/mån jag lägger på datorn är mycket alls. Jag lägger betydligt mer på andra saker, som jag dessutom inte använder i närheten lika mycket.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Blir väl som på den gamla goda tiden då datorn man köpte för tre år sen var en hopplöst uråldrig relik. Spännande och kul med utveckling! Att det sen innebär att man får öppna plånboken oftare är väl baksidan av myntet och inget att gnälla över. Förhoppningsvis får Intel tummen ur och NVIDIA fortsätter leverera så vi får en sund konkurrens och slipper överpriser för att en aktör är ensam herre på täpoa.

Oj nu blir jag nostalgisk
Minns när jag uppgraderade min första Pentium 100Mhz CPU till en 200Mhz model året efter (för någon hundring).
Nu sitter folk och lägger 8000kr för att uppgradera sill grafikkort till något som är 20% snabbare än det man redan har (man lär knappast märka 20% prestanda lyft)
Tycker vi fastställer en gång för alla att det va bättre förr (iallafall i relativ prestanda lyft, kanske inte är jättesugen på att backa tillbaka till Pentium 1 )

Permalänk
Medlem

Blir Ryzen 6000 den sista generationen med DDR4 eller hinner de klämma in en generation till innan DDR5 är det som gäller? Vad tror ni?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO