Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Då går ju paketet tillbaka till säljaren och de får skick iväg det igen? Osäker på om man själv ska betala och sen begära ersättning isåfall.
Hur kontaktar man säljaren direkt? När jag igår skulle fråga angående en beställning fick kag bara upp amazons egna kundtjänst. Obs jag skulle bara fråga om en leverans och inte tull.

Jag har läst och försökt leta runt om vad som egentligen gäller, och intrycket är att man själv betalar tull + moms, och sedan får en återbetalning/ersättning genom Amazon/säljaren. Så det verkar vara ens egna ansvar att kontakta säljaren först för att begära pengarna för tull + moms, och går det inget vidare så går man till Amazon själva.

Någon annan som har erfarenheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Hur kontaktar man säljaren direkt? När jag igår skulle fråga angående en beställning fick kag bara upp amazons egna kundtjänst. Obs jag skulle bara fråga om en leverans och inte tull.

Man får gå till säljarens sida och denna kan hittas genom att man klickar på länken vid Säljs av, på säljarens sida finns det sedan en knapp som heter Ställ en fråga.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keybr:

Jag har läst och försökt leta runt om vad som egentligen gäller, och intrycket är att man själv betalar tull + moms, och sedan får en återbetalning/ersättning genom Amazon/säljaren. Så det verkar vara ens egna ansvar att kontakta säljaren först för att begära pengarna för tull + moms, och går det inget vidare så går man till Amazon själva.

Någon annan som har erfarenheter?

Rent generellt så är säljare på Amazon väldigt tillmötesgående om man tar det direkt med dom och inte eskalerar via Amazon.
(det gäller dock ärliga köp och inte utnyttjande av fel prissättning)
Man skulle mycket väl kunna förklara situationen och be dom skicka via en shipping-tjänst som inte riskerar att åka på tull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Produkt: Toshiba N300 8TB (NAS / 7200rpm / 128MB Cache / HDWN180UZSVA)
Länk: https://www.webhallen.com/se/product/309066-Toshiba-N300-8TB-...
Kategori: Lagring
Prisjakt: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5398646
Pris: Webhallen 1749:-

Står 2249 för mig. Måste man vara medlem av en viss nivå för att man skall få priset? Eller har de ändrat?

Det har säkert diskuterats tidigare om det med nivåer, men hur kan man isåfall se om det är ett pris som bara gäller en viss nivå?

Fel pris
Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bergling:

Står 2249 för mig. Måste man vara medlem av en viss nivå för att man skall få priset? Eller har de ändrat?

Det har säkert diskuterats tidigare om det med nivåer, men hur kan man isåfall se om det är ett pris som bara gäller en viss nivå?

Detta var nog specifikt ett "Singles day"-erbjudande som bara gällde igår, 11/11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Rent generellt så är säljare på Amazon väldigt tillmötesgående om man tar det direkt med dom och inte eskalerar via Amazon.
(det gäller dock ärliga köp och inte utnyttjande av fel prissättning)
Man skulle mycket väl kunna förklara situationen och be dom skicka via en shipping-tjänst som inte riskerar att åka på tull.

Det är också min erfarenhet av Amazon-säljare generellt. Nu var varan jag köpte ett ärligt köp (motsvarande priser på .com/.co.uk/.de) så jag får väl snällt kontakta dem om/när varan anländer till Sverige.

Existerar det shipping-tjänster som inte riskerar att man åker på tull? Vissa tjänster har väl sina egna tullavgifter också har jag för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keybr:

Existerar det shipping-tjänster som inte riskerar att man åker på tull?

Nja, inte direkt men en del säljare har så kallade ompacknings lager i ett EU land som inte har tull på saker som skickas från te.x Asien, dvs. det skickas först dit sedan "packas det om" där och går sedan vidare till Sverige därifrån och eftersom det är tullfritt inom EU så behöver inte tull betalas.

PostNord har dock blivit uppmärksamma på detta, och slår ner som en hök på brev/paket som har fel tulldeklarering.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Nja, inte direkt men en del säljare har så kallade ompacknings lager i ett EU land som inte har tull på saker som skickas från te.x Asien, dvs. det skickas först dit sedan "packas det om" där och går sedan vidare till Sverige därifrån och eftersom det är tullfritt inom EU så behöver inte tull betalas.

PostNord har dock blivit uppmärksamma på detta, och slår ner som en hök på brev/paket som har fel tulldeklarering.

Fast om paketet mellanlandar i EU så borde tullen vara 0. Det landet som paketet mellanlandar i styr ju tullen in från EU isåfall?
Tänker rent generellt?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Fast om paketet mellanlandar i EU så borde tullen vara 0. Det landet som paketet mellanlandar i styr ju tullen in från EU isåfall?
Tänker rent generellt?

Nej, paket förtullas först när de skall lämna tullupplaget. Om ett paket aldrig lämnar fraktbolagets lager i första ankomstlandet utan bara sorteras om och skickas vidare så anses det inte kommit ut i unionen, det är bara "på genomresa" och skall istället förses med en etikett som talar om att paketet skall förtullas där kunden finns. En stor poäng med EU är att ha hyfsat gemensamma tullregler och -satser, dvs man skall betala lika mycket i tull oavsett land (däremot varierar momssatsen från land till land).

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Seziuo:

Fick precis SMS från DHL om att betala 160,5kr i tull för en vara skickad från Hong Kong (värd 30kr) trots att det stod i Amazons villkor att säljaren betalar tull. Amazon skulle skicka ett mail till säljaren och be dem att betala, får se hur det går när Kina upptäcker svenska tullen

Och det är verkligen tull du fått en faktura på ? Jag tror det är importdeklaration och moms och inte tull för det är få saker det tas ut tull på och saker med värde under 500 kr är normalt tullbefriade.

Det jag syftar på är att du kanske fått en avgift men jag tror inte att det är tull så säljaren kan ju ha rätt i att de står för tull men att du får betala avgiften för importdeklaration och så naturligtvis moms.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte vad som är frestelsen med Amazon?

Alla här verkar vara besatta av Amazon men det enda jag ser är att det strular till hela tiden sen .se kom in i marknaden. Antingen finns inte varorna på lagret eller så åker man på tull och får kontakta Amazon-support som verkar vara sura - vilket gör att man slösar timmar i onödan (och tid är ju också pengar...).

Är det inte bättre att stötta svenska ÅF som Inet, Webhallen osv ? De har ju också rejäla kampanjer och snart är det BF. Dagligen ser man Amazon-inlägg där saker och ting går åt skogen. Amazon kanske till och med förtjänar en egen tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asterion:

Alla här verkar vara besatta av Amazon men det enda jag ser är att det strular till hela tiden sen .se kom in i marknaden. Antingen finns inte varorna på lagret eller så åker man på tull och får kontakta Amazon-support som verkar vara sura - vilket gör att man slösar timmar i onödan (och tid är ju också pengar...).

Är det inte bättre att stötta svenska ÅF som Inet, Webhallen osv ? De har ju också rejäla kampanjer och snart är det BF. Dagligen ser man Amazon-inlägg där saker och ting går åt skogen. Amazon kanske till och med förtjänar en egen tråd.

Det kommer lugna sig när felpriser och extremrabatter är löst. Köper hellre från inhemska butiker än Amazon men om besparingen är 90% så..
Edit: Och hittils har inget av det jag köpt på Amazon funnits på tex Svenska ÅF som Inet, Webhallen med mera. Skulle jag köpt samma produkt i Sverige hade jag nog fått kika på kanske fyndic eller så (importerar ändå)

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

För den som inte kan eller vill bygga ihop en speldator själv så är detta ett bra köp.

Produkt: HP Omen 25 Ll 0807no
Länk: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...
Kategori: Stationär dator
Prisjakt: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5492852
Pris: 7990 kr

AMD Radeon RX 5700XT, Ryzen 5 3600-processor, 8 GB RAM, 512 GB SSD lagring

HPs sida säger det är RT5700 (inget XT). (elgigantens beskrivning blandar lite)
https://www.omen.com/us/en/desktops/omen-25l-30l/specificatio...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asterion:

Totally agreed, stödjer hellre Inet och liknande butiker.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Asterion:

Jag var inte sugen på Amazon alls, men hittills så har jag köpt några småprylar som antingen inte fanns någon annanstans eller som var väldigt mycket dyrare i vanliga svenska butiker. Till exempel köpte jag en SATA-USB 3 adapter för runt en hundring, bra uppladdningsbara AA-batterier (Eneloop) för typ 85 för fyra och en "8K-redo" HDMI-kabel för runt femtiolappen. Jag köpte också en felaktigt prissatt skinnjacka för 150.

För mig är det vissa saker jag saknar på den svenska marknaden som Amazon verkar ha, väldigt specifika produkter mestadels som reservdelar till laptops eller halvobskyra prylar som annars bara finns att köpa från Kina. Men jag kommer inte köpa saker som finns i vanliga butiker om inte priset är väldigt mycket bättre.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snajk:

Jag var inte sugen på Amazon alls, men hittills så har jag köpt några småprylar som antingen inte fanns någon annanstans eller som var väldigt mycket dyrare i vanliga svenska butiker. Till exempel köpte jag en SATA-USB 3 adapter för runt en hundring, bra uppladdningsbara AA-batterier (Eneloop) för typ 85 för fyra och en "8K-redo" HDMI-kabel för runt femtiolappen. Jag köpte också en felaktigt prissatt skinnjacka för 150.

För mig är det vissa saker jag saknar på den svenska marknaden som Amazon verkar ha, väldigt specifika produkter mestadels som reservdelar till laptops eller halvobskyra prylar som annars bara finns att köpa från Kina. Men jag kommer inte köpa saker som finns i vanliga butiker om inte priset är väldigt mycket bättre.

Batterierna är billigare på Ikea (69kr/4st) och hdmi kabeln är troligen inte certifierad utan det är nån marknadsföringshittepå som troligen inte klarar bandbredden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Och det är verkligen tull du fått en faktura på ? Jag tror det är importdeklaration och moms och inte tull för det är få saker det tas ut tull på och saker med värde under 500 kr är normalt tullbefriade.

Det jag syftar på är att du kanske fått en avgift men jag tror inte att det är tull så säljaren kan ju ha rätt i att de står för tull men att du får betala avgiften för importdeklaration och så naturligtvis moms.

I SMS:et står det att mitt paket är "införtullat" och att mina "importavgifter" uppgår till 160,5kr. Kanske jag som blandar ihop termerna

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | Gigabyte B650 Aorus Elite AX V2 | Corsair Vengeance RGB 32GB (2x16GB) DDR5 6000MT/s CL30 | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | Intel 510 120GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av rotkiv42:

HPs sida säger det är RT5700 (inget XT). (elgigantens beskrivning blandar lite)
https://www.omen.com/us/en/desktops/omen-25l-30l/specificatio...

Kanske är ett ok köp ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leonberger:

Kanske är ett ok köp ändå?

Jo det är vettigt köp oavsett. Men bra om man vet vad man köper!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

Du har också 2 dagar på dig att betala eller? Undra vad som händer om jag inte betalar för att säljaren är för seg på att svara..

Ja, man kan nästan tolka sms:et som att man bara har två dagar på sig att betala. Inte betalat, antar att det kommer en faktura hem också.

Min säljare svarade faktiskt snabbt (och på svenska) och bad mig skicka tullkvittot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

https://www.dustinhome.se/product/5011170141/solid-state-driv...

Intel Solid-State Drive 665p Series
1024GB M.2 2280 PCI Express 3.0 x4 (NVMe)

Kostar 899kr på Rea.

Tror ni detta är ett bra kap?

Bra köp, 665p är en bra disk, mycket bättre än 660p, synd att jag missade!

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borked:

.. och däääääär kom min LG 27GL850 från Amazon.
Det står att den skulle komma den 16:e november, men jääääääävlar vad snabba de är!

Grattis! Jag har fått ringa två gånger nu idag. De hade den på lastbilen igår. Åkte från Jönköping till Motala. (10mil/enkel resa) Kom inte in för jag hade portkod, så den vände tillbaka. Ringde imorse och de fick portkod och föraren skulle ringa mig innan. "-Den kommer idag", sa han på kundtjänst. Men de uppgifterna som han knaprade in kan ta upp till 72 timmar. (ett datasystem som inte uppdateras på 72tim inom ett företag....??.) Så de kör tillbaka den till Jönköping idag med. Han gjorde något extra idag nu på eftermiddagen för att försöka skynda på, så den kanske kommer fram imorgon. Varför inte testa ring en gång till kunden, kostar ju massor med pengar att hantera paketet flera dagar för dom, och större chans att gå sönder.

Har hört om UPS förut men detta är ju så sjukt. Visserligen har den åkt från Italien, men liksom hur sjukt är inte detta. Fram och tillbaka i Sverige också!

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Bra köp, 665p är en bra disk, mycket bättre än 660p, synd att jag missade!

Blev inget köp. Hittade så lite om den & det verkade inte som ett vettigt köp ifrån det jag kunde hitta..

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
AMD Ryzen 7 9800X3D
Kingston BEAST 32GB DDR5 6000Mhz
@4K/138Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lagers:

Grattis! Jag har fått ringa två gånger nu idag. De hade den på lastbilen igår. Åkte från Jönköping till Motala. (10mil/enkel resa) Kom inte in för jag hade portkod, så den vände tillbaka. Ringde imorse och de fick portkod och föraren skulle ringa mig innan. "-Den kommer idag", sa han på kundtjänst. Men de uppgifterna som han knaprade in kan ta upp till 72 timmar. (ett datasystem som inte uppdateras på 72tim inom ett företag....??.) Så de kör tillbaka den till Jönköping idag med. Han gjorde något extra idag nu på eftermiddagen för att försöka skynda på, så den kanske kommer fram imorgon. Varför inte testa ring en gång till kunden, kostar ju massor med pengar att hantera paketet flera dagar för dom, och större chans att gå sönder.

Har hört om UPS förut men detta är ju så sjukt. Visserligen har den åkt från Italien, men liksom hur sjukt är inte detta. Fram och tillbaka i Sverige också!

Jag avskyr UPS. Undviker att köpa där UPS kan stå för leveransen. Tar alltid extremt lång tid, första leveransförsöket är fejkat och då är det två försök till innan de skickar tillbaks. Ett jäkla jagande och planerande för att de som kör ut kanske försöker leverera.

När DHL, Postnord och Schenker är så smidiga är det sjukt att se att UPS på något vis fortfarande finns kvar. DHL är favoriten, dygnet-efter leverans från Frankrike genom halva nordvästra Europa landvägen till typ Berlin, flyg till Arlanda och sedan leverans på min utlämningsplats. Underhållande som fan att följa transporten på. Beställningar via DHL från Polen kommer typ alltid dagen efter med, oftast flyg även där.

Jag lider med dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag avskyr UPS. Undviker att köpa där UPS kan stå för leveransen. Tar alltid extremt lång tid, första leveransförsöket är fejkat och då är det två försök till innan de skickar tillbaks. Ett jäkla jagande och planerande för att de som kör ut kanske försöker leverera.

När DHL, Postnord och Schenker är så smidiga är det sjukt att se att UPS på något vis fortfarande finns kvar. DHL är favoriten, dygnet-efter leverans från Frankrike genom halva nordvästra Europa landvägen till typ Berlin, flyg till Arlanda och sedan leverans på min utlämningsplats. Underhållande som fan att följa transporten på. Beställningar via DHL från Polen kommer typ alltid dagen efter med, oftast flyg även där.

Jag lider med dig!

Jag har inte så många erfarenheter av UPS, men likväl positiva. Senast idag lämnades ett paket på min altan under eftermiddagen. Beställdes igår av Amazon och skickades från England(!). Planerat leveransdatum var tis 17/11. Bra jobbat, UPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag lider med dig!

Tack att du lider med mig! UPS verkar ju vara skitdåliga, eller iaf med hemkörning som jag tänkte skulle bli smidigt att betala extra för. Men från amazon när man är lite stressad och oerfaren av sådant här, så tänker man inte på sådant. Får hoppas den är hel när den kommer, jag är alltid orolig att saker är trasiga när de kommer fram. Att chauffören inte kan slå en signal är ju helt sjukt, bättre att köra det 40 mil extra och hålla på några dagar med hanteringen...

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Hedersmedlem

*OT raderat*

Observera att Övriga fynd-relaterade diskussioner hör hemma i Övriga Fynd - Diskussionstråden.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag lider med dig!

Ett Tips
Om man registrerar sig på UPS hemsidans så kan man välja att paketen ska lämnas på en UPS Access point om man inte är hemma.
Har aldrig haft problem med leverans från UPS efter att jag fixad det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boegas:

Ett Tips
Om man registrerar sig på UPS hemsidans så kan man välja att paketen ska lämnas på en UPS Access point om man inte är hemma.
Har aldrig haft problem med leverans från UPS efter att jag fixad det.

Det var en djungel att regga sig för ett par år sedan. Lättare nu?