Nvidia uppges sjösätta Geforce RTX 3080 Ti i januari 2021

Permalänk
Medlem

Min teori, baserad på fakta vi kan se och inte hörsägen. Nvidia skrotade gamla 3080Ti för att yield/funktionalitet på GA-102 är mycket bättre än förväntat.

1. 3080 och 3090 kör bägge GA102, så dåliga kretsar blir 3080 och bra blir 3090.
2. Scan visar att de får in mer och mer 3090 per vecka, medan 3080 inte ökar lika mycket (https://www.scan.co.uk/shops/nvidia/rtx-30-series-faqs)
3. Vi ser knappt några non-OC modeller (speciellt 3080)

Eftersom 3090 är ganska dyr och börjar mätta marknaden snart, så behöver de göra något med alla dessa kretsar som annars skulle gå till 3090. Antagligen hade de trott att kretsarna skulle hamna mellan 3080 och 3090, men nu är yield så bra att de kan ta "fulla" kretsar till både 3080Ti och 3090.

Permalänk
Medlem

3060ti

Skrivet av ipac:

Sägs det?
Inte enl videocardz.com och de brukar vara korrekta.

https://www.youtube.com/watch?v=cYXxSwLEalk

Du hoppas på 6gb så att 3080 10gb verkar bättre eller? 3070 med
16 gb kommer nog också. Konstigt det finns folk som tycker det är okej
vad N håller på med.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Min teori, baserad på fakta vi kan se och inte hörsägen. Nvidia skrotade gamla 3080Ti för att yield/funktionalitet på GA-102 är mycket bättre än förväntat.

1. 3080 och 3090 kör bägge GA102, så dåliga kretsar blir 3080 och bra blir 3090.
2. Scan visar att de får in mer och mer 3090 per vecka, medan 3080 inte ökar lika mycket (https://www.scan.co.uk/shops/nvidia/rtx-30-series-faqs)
3. Vi ser knappt några non-OC modeller (speciellt 3080)

Eftersom 3090 är ganska dyr och börjar mätta marknaden snart, så behöver de göra något med alla dessa kretsar som annars skulle gå till 3090. Antagligen hade de trott att kretsarna skulle hamna mellan 3080 och 3090, men nu är yield så bra att de kan ta "fulla" kretsar till både 3080Ti och 3090.

Min gissning är att 3080ti blir första kortet med 2GB-kretsarna för minnet, därför de inte släppte denna direkt och var tvungna att köra 24 chip på 3090...

Permalänk
Medlem

Så hur många kort kommer finnas på denna lansering......4 eller överskattar jag dem?

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Hur många orders har du?

Fyra. Två av dem på releasedagen (MSI från Webhallen och Elgiganten) och två rätt långt efter (Asus Inet och Elgiganten). Tänkt avbeställa så fort jag får ett av dem.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Hängde på låset på releasedagen(3080) fick såklart inte tag på något nytt kort. såg nu på min orderbekräftelse att att den är restnoterad från januari till februari, kul får man tag på ett AMD kort så är det det som gäller 🙄

Visa signatur

GPU: NVIDIA GeForce 3070, CPU: AMD Ryzen 7 5800x

Permalänk
Skrivet av Boredbynoobs:

Jag verkar vara den enda i världen som tror 3080 Ti kommer slå 3090 i spel med typ 5-10%?

Rent spontant har jag svårt att se varför det ens skulle vara möjligt...?
Om förstås inte det blir fråga om en ännu mer komplett krets i 3080 Ti med fler CUDA-kärnor aktiverade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Moreslawisdead och gamers nexus har pratat om det hela och har även info från kontakter inom industrin, partnertillverkare etc...
Det här är en ungefärlig sammanfattning av vad jag greppat av det de pratat om. Moreslawisdead har sagt redan 2 månader sedan att Nvidia kommer göra såhär.

Nvidias plan var troligen att göra en fuling och samtidigt återfå goodwill. De prissatte 70 och 80 serien relativt "lågt" och partnertillverkarna fick 50$ rabatt första lilla batchen så att de skulle kunna sälja till MSRP lr därikring. Nvidia hade även egna kort en liten batch som de sålde till det priset. Därefter skulle priset höjas till 20serie nivå på rubbet. Nvidia har pressat även partnertillverkarna att acceptera mindre marginaler (så de själva kan behålla sina höga marginaler).
De visste också att AMD kommer med kort som är relativt bra enl deras beräkningar.

Så 3080 t ex var tänkt som "toppkortet" för "normala" konsumenter och 3090 var Ti ersättaren för die hard entusiaster som de gav annat namn, marknadsförde som titanliknande, för att kunna ta än mer betalt för det som tidigare var Ti kort.

Nu ville sig inte verkligheten riktigt leka Nvidias spel. AMD kortens prestanda överraskade Nvidia samtidigt som deras kort inte riktigt nådde dit de tänkt sig pga Samsungs 8nm. Det är Nvidias egen arrogans som försatt dem i en väldigt knepig sits där de gör sig alltmer ovän med entusiaster, partnertillverkare mm. De trodde de kunde pressa ex TSMC och tvinga dem att sälja noder billigare till Nvidia bl a (vilket vi vet inte riktigt fungerade).

För att svara på 6000 serien som försatt dem i en knepig sits där deras motsvarande kort gentemot AMD kostar lika eller mer. 3070 ex kostar detsamma eller mer än vad 6800 kostar och 6800 som dessutom troligen är bra mkt starkare kort. MSRP på 3070 mfl är bara ren båg från Nvidia. 3080 är en hel del dyrare än 6800XT men verkar åka på stryk i det mesta gentemot den. Båda dessa kort har dessutom för lite minne för att vara attraktivt för dem som tänker ha korten några år. Och 3090.. här har de ett bra kort men priset är rent av rubbat, än mer så efter att AMD lanserade 6900XT som presterar ungefär lika med 3090.
Nvidia kan inte gärna sänka priset på 3090... där har de målat in sig i ett hörn. Sänker de priset på det till nivå kring, strax ovan 6900XT blir de som köpt kortet redan galna, samtidigt så blir det alltför uppenbart att Nvidia fulspelat gentemot konsumenterna.
Vad göra? Lansera ett 3080Ti som INTE var planerat, som kommer prestera som 3090 i princip. Till ett lägre pris.

Nvidia har dessutom tillverkat kort. Bristen på kort hade inte behövt vara så stor som den är/varit. De höll tillbaka i början på korten just för att de trodde inte AMD än skulle kunna matcha dem. Det för att kunna ta betalt det de ville för korten, driva upp priset på dem. Och folk hade velat ha dem eftersom de har de bästa korten. Planen var troligen att börja släppa mkt kort nära inpå tidpunkten då AMD skulle börja sälja sina kort. Vi ser nu att det helt plötsligt börjar flöda ut 3070 kort. De har bråttom att få sålt av lagren de hållit på för det kommer ersättare som har mer minne mm som bättre ska kunna slåss mot AMDs kort. 3070 ex är helt obsolete vid det här laget. För dyrt i förhållande till prestanda, minnesmängd mm.
AMD då? Tja, vad MLID o GN menar är att planen var inte än med denna generation slåss i absoluta toppen utan det är nästa generation som ska ta kronan. RDNA 3 ska vara ett monster uppenbarligen. Men pga Nvidia gjorde en General Screw up med 30 serien pga sin arrogans bjöd de in AMD redan denna generation. (De blev tvungen att förlita sig på samsungs 8nm som inte gav det prestandalyftet de förväntat sig av sin arkitektur. (AMD hade också förväntat sig att Nvidias kort skulle prestera bättre än de gör).

MLID berättade också att han pratat med flertalet partnertillverkare som alla nämnt att Nvidia försökt tvinga dem att sänka marginalerna. Partnertillverkarna vill däremot att Nvidia sänker sina marginaler så det är lite låsta positioner. Ett par av partnertillverkarna kan inte sänka mer utan att riskera gå KK.

Så kontentan är att Nvidia agerat riktigt fult gentemot konsumenter, partnertillverkare och att de vägrar (än så länge) sänka sina marginaler. Och detta kan vara en stor orsak till att kort inte dyker upp. Nvidia har blivit tvungen att planera om allt och det förs säkert diskussioner om de ska sänka marginalerna eller stå på sig gentemot partnertillverkarna... Verkar vara ett riktigt drama som håller på segla upp i Nvidiasåpan.

Nåja blev lite rörigt kanske försökte pussla ihop lite av deras slutsatser.

Inte alls rörigt. Extremt bra förklarat och sammanfattat faktiskt.

Permalänk
Medlem

Konstigt med att ha utrymme för 3080 Ti om det blir av. Själv fick med tur skaffat 3080, men som sagt finns inte att köpa.

Visa signatur

_________________________________________________________________________________
Intel 2600K 4.4 GHz - 16Gb Corsair 16000 - EVGA GTX 580 - Corsair HX850W - SSD Force 3 GT 120 Gb

Permalänk
Medlem

Rätt komiskt att börja snacka om 3080 TI när det känns som ungefär 2% av 3080-marknaden är mättad, dom kanske kunde fokusera på det istället?

Permalänk
Medlem

Rör inte 3060Ti.

Citat:

Du hoppas på 6gb så att 3080 10gb verkar bättre eller? 3070 med
16 gb kommer nog också. Konstigt det finns folk som tycker det är okej
vad N håller på med.

Vad yrar du om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Min teori, baserad på fakta vi kan se och inte hörsägen. Nvidia skrotade gamla 3080Ti för att yield/funktionalitet på GA-102 är mycket bättre än förväntat.

1. 3080 och 3090 kör bägge GA102, så dåliga kretsar blir 3080 och bra blir 3090.
2. Scan visar att de får in mer och mer 3090 per vecka, medan 3080 inte ökar lika mycket (https://www.scan.co.uk/shops/nvidia/rtx-30-series-faqs)
3. Vi ser knappt några non-OC modeller (speciellt 3080)

Eftersom 3090 är ganska dyr och börjar mätta marknaden snart, så behöver de göra något med alla dessa kretsar som annars skulle gå till 3090. Antagligen hade de trott att kretsarna skulle hamna mellan 3080 och 3090, men nu är yield så bra att de kan ta "fulla" kretsar till både 3080Ti och 3090.

Frågan är vad nvidia kommer göra med fungerand 3090-kretsar de inte kan sälja i 1500$ kort? sänka priset?

3080ti kommer ha en minneskontroller avstängd vilket lär tillåta bättre yeilds, det är möjligt att nvidia har sparat kretsar för 3080ti och nu bara väntar på 2GB gddr6x moduler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Den uppgraderade varianten av Geforce RTX 3080 sägs också få en prislapp som direkt konkurrerar med AMD Radeon RX 6900 XT.

Läs hela artikeln här

Oj, detta lär väl ändå hamna på en prislapp vid ca 12k i Sverige för ett 3080 ti?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1440p165:

Frågan är vad nvidia kommer göra med fungerand 3090-kretsar de inte kan sälja i 1500$ kort? sänka priset?

3080ti kommer ha en minneskontroller avstängd vilket lär tillåta bättre yeilds, det är möjligt att nvidia har sparat kretsar för 3080ti och nu bara väntar på 2GB gddr6x moduler.

3080Ti och 3090 ser ju ut att använda samma krets. Så de sprider väl bara ut användningen av kretsen som sagt. Tror inte de sparat in på kretsar då det kommer massa 3090 kort. Däremot I januari kommer nog 3090-marknaden vara ganska så mättad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Rent spontant har jag svårt att se varför det ens skulle vara möjligt...?
Om förstås inte det blir fråga om en ännu mer komplett krets i 3080 Ti med fler CUDA-kärnor aktiverade.

Kommer knappast att vara möjligt eftersom 3080TI kommer ha en mindre minnesbuss och ifall den skulla ha hela kretsen med 10752 Cuda cores så borde den väl klocka sämre och bli varmare eller hur? Dessutom så har 3080 8,704 Cuda cores vilket är en betydligt större skillnad till 3090s 10,496 Cuda cores än vad en ökning med bara 256 st skulle vara och skillnaden mellan 3080 och 3090 är inte speciellt stor i prestanda.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk

En god början skulle ju vara att kunna leverera sina nuvarande produkter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1440p165:

Frågan är vad nvidia kommer göra med fungerand 3090-kretsar de inte kan sälja i 1500$ kort? sänka priset?

Samma sak som man alltid gjort tidigare, server/professionella marknaden. Sen är inte 3090 fulla kretsen heller, har 82st SM medans fulla kretsen erbjuder 84.

Vi konsumenter har alltid fått "andrahandssorteringen" så att säga både på CPU/GPU marknaden när samma kisel använts för andra segment (med bättre marginaler).

Permalänk
Medlem

Det är bara att ta fram popcorn skålen och luta sig tillbaka, oavsett bra för konsumenterna då Nvidia har varit alldeles ensamma på toppen för länge.

Permalänk
Medlem

Nu när det finns läckor som visar att 6800xt klockar över 2500 MHz så måste nvidia trolla med knäna

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

$999 till sek är ca 8625 kr. Sedan 8625 * 1,25 vilket blir ca 10800 kr. Och då kan vi väll säkert lägga på minst 1000 kr för dem billigaste modellerna av kortet. Så 12-14k tycker jag låter helt rimligt.

Och billigaste 3080 gick på 7825 kr. Och då var det ett lanseringspris som inte gäller längre. Du blandar ju ihop med 3070 eller något.

Glöm inte kemikalieskatten!

Permalänk
Skrivet av Varg:

Känns som en av de mest meningslösa produktlanseringarna någonsin. Sänk priset på 3090 istället.

Var skall de då göra av alla kretsar med en kass minneskanal?

Permalänk
Skrivet av magma86:

Har Nvidia gått ut officiellt med detta? Annars är det det bara att "hålla i hästarna" och ha is i magen. Med tanke på vad Nvidia gjort förut skulle jag inte vara förvånad om de drar detta kort, också med tanke på vad amd är på väg med. Vågar inte tänka på hur mycket ström 3080 ti kommer dra om det kommer... Och ja, det var ett misstag att köra med 8 nm samsung. Något de förmodligen kommer undvika med "hopper".

De är inte så bekväma med bara tsmc oxh det sägs att Samsung är 30% billigare. Nvidia gillar sina höga marginaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoolook13:

De är inte så bekväma med bara tsmc oxh det sägs att Samsung är 30% billigare. Nvidia gillar sina höga marginaler.

De där 30% billigare åts uppenbarligen upp av att de var tvungna att använda dyrare komponenter i övrigt för att försöka väga upp den dåliga prestandan i samsungs 8nm jämfört med tsmc 7nm... Kan va uppgifter som inte stämmer men jag tror det är sant. Så Istället för att bli billigare så blev det dyrare för Nvidia att försöka snåla o pressa en stor aktör som TSMC.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Fast det är väl inte ett dåligt köp, ska man tänka så kan man troligtvis aldrig köpa något nytt, speciellt inte inom elektronik.
Nästa generation Ryzen lovar ju stordåd i jämförelse med denna, ska man hoppa över den då om det är ens intresse att leka med datorer? nä, konstigt resonemang från det där.
Tycker du gjorde rätt som köpte något du hade råd med när du behövde/ville ha det

Absolut, men 10% prestanda för 100% högre pris är väl ändå ganska nära ett kasst köp om man pratar för endast spelande. Finns områden där 3090 glänser och behöver man den mängden VRAM till något är det nog värt det. Men sällan är det ett bra köp.

Jag tycker dock verkligen inte om tonen i vissa inlägg här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoolook13:

Var skall de då göra av alla kretsar med en kass minneskanal?

3080?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoolook13:

Glöm inte kemikalieskatten!

Varför skall vi tänka på den? Den är väl fortfarande inte relevant för grafikkort eller har det ändrats på sistonde?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Absolut, men 10% prestanda för 100% högre pris är väl ändå ganska nära ett kasst köp om man pratar för endast spelande. Finns områden där 3090 glänser och behöver man den mängden VRAM till något är det nog värt det. Men sällan är det ett bra köp.

Jag tycker dock verkligen inte om tonen i vissa inlägg här.

Exakt! Jag är fullkomligt medveten om att 3090 inte är ett bra köp om man enbart tar prestanda per krona i beaktan. Men personligen finns det andra saker att tänka på:

  • Jag missade 3080-releasen och vill inte vänta till januari.

  • Jag har redan köpt samtliga resterande delar och vill inte att de står och möglar i flera månader.

  • Jag vill köra i 4K och då kan de extra 10% spela stor roll på ett helt annat sätt än om man sitter med 1080p och det handlar om 400 eller 420 fps.

Argumenterar alltså inte mot dig här utan mot de som tycker att de som köpt 3090 är dumma i huvudet. Det finns alltid speciella omständigheter. Det KAN vara så att man bara vill ha det bästa och har oändligt med pengar, men troligen snarare något annat. Men summa summarum: Jag tror inte att någon säger att +10% prestanda för +100% av priset är en bra deal. Men det är fortfarande det bästa kortet som kan köpas för pengar just nu.

Och jag kan inte hålla med mer angående vissa personers attityd. Inget mot någon specifik, utan det finns en allmän skadeglädje, och också lokalpatriotism för AMD vs Nvidia, som jag ogillar. Herregud, låt folk köpa vad de vill bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Allteftersom man tjänar mer pengar blir tid en relativt mer värdefull resurs, eller pengar blir en relativt mindre värdefull resurs beroende på vilket håll man vill se det ifrån.

Exakt detta.

Det intressanta att satt i sitt perspektiv så är dessa 10.000 kr extra (eller vad det nu blir i slutändan) småpotatis. Jämför exempelvis med att inte orka vänta på att en ny bilmodell ska dyka upp "bättre begagnad" mot att köpa den helt ny eftersom man vill ha den. Då pratar vi flera hundratusen som sannolikt går upp i rök.

Jag har en kompis som varje år köper den mest extrema skotern för lössnö, sprillans ny lämnar han in den på verkstad och får massor av HELT NYA delar bytta och motorn trimmad. Ekonomiskt vansinne såklart, men han vill att den lilla tid han lägger på att åka skoter ska vara perfekt och pengarna är inget problem. Men, alltid gör det något avundsjuk och bitter

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

3080 eller 3090 är ju inget speciellt.. mediokra halvbra kort vänta bara tills 5080 Ti och 5090 korten kommer då snackar vi price / performance

japp jag var ironisk, med tanke på allt gnällande om bra köp av 3090. låt folk köpa vad dom vill..det är ju inte dina pengar..

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Stroker:

Asså vad alla anser som bra eller icke bra deal är ju helt individuellt baserat på vad man som individ har tillgång till eller är villig att betala.
Har personligen köpte ett 3080 för 9k för att slippa vänta på en Gpu där marknadstrycket är helt otroligt. Hade jag väntat på en billigare Gpu som har bättre pris performance värde blir det vänta i några månader. Det är jag inte villig att göra, därav mitt köp. Alla gör olika val här i livet, inget är rätt eller fel, bara olikartade.

Gott för dig att du kan vänta tills du känner dig komfortabel med ett köp som du anser är värt det

Alright 3080 verkar ju nice.

Vilken version blev det? Vilken upplösning kör du i?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X