Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuken:

Jag tänkte använda castingen för att hjälpa pojken välja i menyer och annat. Men det fungerar typ 2 gånger av 10 för mig. Har också en iPhone. Jag gav upp, castingen fungerar tydligen inte så bra alls.

Måste vara nått med iphone appen?
på min adroid fungerar det utan problem.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Måste vara nått med iphone appen?
på min adroid fungerar det utan problem.

Ok. Ska prova med min Android och se om det fungerar bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuken:

Ok. Ska prova med min Android och se om det fungerar bättre.

Om du har en Chromecast i TV'n, vanlig eller inbyggd, så kan det ju vara värt att prova det med.

Permalänk
Skrivet av Nuken:

Jag tänkte använda castingen för att hjälpa pojken välja i menyer och annat. Men det fungerar typ 2 gånger av 10 för mig. Har också en iPhone. Jag gav upp, castingen fungerar tydligen inte så bra alls.

Fungerar riktigt bra här hemma med min iPhone.
Testa att starta om Oculus appen på telefonen samt som @Molotov skrev; prova att starta Casten i heasetet istället för appen.

Permalänk
Medlem

Har precis fått fiber indraget med uttag nära datorn, så testat en del med den inkluderade routern (Technicolor 799vac Xtream, verkar vara standard hos flera operatörer).

Trots att den inte har externa antenner så kommer jag upp i drygt 90 Mbps. När det var andra enheter på 5Ghz fick jag horribel stuttering regelbundet, nu när de andra enheterna är förpassade till 2.4GHz är det helt stabilt. Jag kan utan större svårigheter se kompression i The Talos Principle och det är inte riktigt i klass med sladden (som också har en del kompression), men det är tillräckligt nära för att jag ska föredra det framför kablat.

Hade varit intressant att se 150 Mbps in action men skulle tro att det är good enough för alla utom de kräsnaste.

Permalänk
Skrivet av Halldin:

Har precis fått fiber indraget med uttag nära datorn, så testat en del med den inkluderade routern (Technicolor 799vac Xtream, verkar vara standard hos flera operatörer).

Trots att den inte har externa antenner så kommer jag upp i drygt 90 Mbps. När det var andra enheter på 5Ghz fick jag horribel stuttering regelbundet, nu när de andra enheterna är förpassade till 2.4GHz är det helt stabilt. Jag kan utan större svårigheter se kompression i The Talos Principle och det är inte riktigt i klass med sladden (som också har en del kompression), men det är tillräckligt nära för att jag ska föredra det framför kablat.

Hade varit intressant att se 150 Mbps in action men skulle tro att det är good enough för alla utom de kräsnaste.

EDIT: Såg nu att detta var en tråd för Quest 1. Jag har Quest 2. My bad!

Jag har samma setup (nätverksmässigt) och kan välja 150 Mbps i VD. Upplevelsen kan väl sammanfattas i mer stuttering och knappt märkbar detaljskillnad i Half-Life: Alyx. Jag ser faktiskt knappt någon skillnad på Low Fidelity och High Fidelity i det spelet. Men det är också det enda spelet jag kört via SteamVR och VD.

Visa signatur

CPU: i7 9700K + be quiet! Pure Rock
GPU: Gigabyte RTX 3060 Ti OC
MoBo: ASUS PRIME Z370-P
RAM: 2x8 GB Corsair Vengeance LPX 3000 MHz
PSU: Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskjefel:

EDIT: Såg nu att detta var en tråd för Quest 1. Jag har Quest 2. My bad!

Jag har samma setup (nätverksmässigt) och kan välja 150 Mbps i VD. Upplevelsen kan väl sammanfattas i mer stuttering och knappt märkbar detaljskillnad i Half-Life: Alyx. Jag ser faktiskt knappt någon skillnad på Low Fidelity och High Fidelity i det spelet. Men det är också det enda spelet jag kört via SteamVR och VD.

Intressant att höra att du kan köra upp till 150 Mbps på den routern dock. Vilken inställning kör du på om du nu har stuttering vid 150?

Gällande Alyx så skalar spelet automatiskt grafiken efter prestanda som jag förstår det så det kanske är därför du inte märker något.

Permalänk
Skrivet av Halldin:

Intressant att höra att du kan köra upp till 150 Mbps på den routern dock. Vilken inställning kör du på om du nu har stuttering vid 150?

Gällande Alyx så skalar spelet automatiskt grafiken efter prestanda som jag förstår det så det kanske är därför du inte märker något.

Inställning i HL:A? Tror jag körde på High Fidelity, inte pillat på de avancerade inställningarna. Sänkte till Medium och fick väl en liten förbättring. Har inte spelat så mycket, får prova mer i helgen.

Jag blev också förvånad att jag kunde välja 150Mbps, men jag ser ingen skillnad på 150 och 90.. Bara högre latens på 150.

Visa signatur

CPU: i7 9700K + be quiet! Pure Rock
GPU: Gigabyte RTX 3060 Ti OC
MoBo: ASUS PRIME Z370-P
RAM: 2x8 GB Corsair Vengeance LPX 3000 MHz
PSU: Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem

Build 23: https://forums.oculusvr.com/community/discussion/95181/quest-...

Specifikt för Quest 1 står det så här:

Quest Display
We’ve improved the Pixel density for Quest, leading to improved image resolution.
This enhancement is for the first-generation Oculus Quest only.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Build 23: https://forums.oculusvr.com/community/discussion/95181/quest-...

Specifikt för Quest 1 står det så här:

Quest Display
We’ve improved the Pixel density for Quest, leading to improved image resolution.
This enhancement is for the first-generation Oculus Quest only.

Så man kan ladda ner fler pixlar?

Visa signatur

Ryzen 5950X | RTX 4090 TUF | 32GB 3600CL16 | Asus ROG Strix B550-F
Asus PG42UQ | Icemat v1 | Logitech G502X | Ducky Premier MX Blue

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roughack:

Så man kan ladda ner fler pixlar?

Oj mina 64GB lär ju försvinna

Visa signatur

Hail to the 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Build 23: https://forums.oculusvr.com/community/discussion/95181/quest-...

Specifikt för Quest 1 står det så här:

Quest Display
We’ve improved the Pixel density for Quest, leading to improved image resolution.
This enhancement is for the first-generation Oculus Quest only.

Oj, det var ju en rolig och överraskande nyhet!

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Humble Bundle har för tillfället en "Humble fall VR bundle". Spelen aktiveras via Steam.
https://www.humblebundle.com/games/fall-vr

Permalänk
Medlem

Jag vet inte när dom fixade det men jag reagerade just på att passthroughbilden har blivit mycket bättre, den var lite förvrängd förr men nu kändes den helt stabil.

Permalänk

Är det någon som fått uppdatering 23 och kan ge ett utlåta de på "fler pixlar"? Har förmodligen för stora förhoppningar men sjukt nyfiken och min Quest vägrar uppdatera sig

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Är det någon som fått uppdatering 23 och kan ge ett utlåta de på "fler pixlar"? Har förmodligen för stora förhoppningar men sjukt nyfiken och min Quest vägrar uppdatera sig

/S

Sökt och bootat om flera ggr. Nope sitter fortfarande på v20 eller vad det är. Kör fb login så inte pga därför.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Är det någon som fått uppdatering 23 och kan ge ett utlåta de på "fler pixlar"? Har förmodligen för stora förhoppningar men sjukt nyfiken och min Quest vägrar uppdatera sig

/S

Jag inbillar mig att upplösningen i hemmiljön är lite högre, det rimliga är väl att dom nu renderar den i lite högre upplösning.

Permalänk
Skrivet av Halldin:

Jag inbillar mig att upplösningen i hemmiljön är lite högre, det rimliga är väl att dom nu renderar den i lite högre upplösning.

Ingen skillnad vid uppspelning av film till exempel? Det är egentligen det enda jag saknar i min Quest

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk

Quest 2 är ju aningen suddig i kanterna.
Har inga godrays eller problem i games så har nog inte fått skadade linser men..

Half Life Alyx över VR är suddigt, om man trycker pistolen nära ögonen till exempel, men det kanske är komprimeringen

texten i menyn är suddig om man stirrar åt sidorna, centret är bra

Visa signatur

i7-10700F | RTX 3060 Ti Phoenix | 32 GB HyperX 3200Mhz

Permalänk

Tog en jäkla tid men fick rätt på IPD:n slutgiltigen
samt satte in glasögon skyddet, då blev det skarpare, men endast där man tittar
men det är så VR är i allmänhet har jag hört

Visa signatur

i7-10700F | RTX 3060 Ti Phoenix | 32 GB HyperX 3200Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallehamez:

Tog en jäkla tid men fick rätt på IPD:n slutgiltigen
samt satte in glasögon skyddet, då blev det skarpare, men endast där man tittar
men det är så VR är i allmänhet har jag hört

Jo, så är det. Själv förstagångsanvändare som undrade om det verkligen är så det ska vara men skarpt där du fokuserar, annars får du använda huvudet Vanesak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallehamez:

Tog en jäkla tid men fick rätt på IPD:n slutgiltigen
samt satte in glasögon skyddet, då blev det skarpare, men endast där man tittar
men det är så VR är i allmänhet har jag hört

Ja, låter som det som brukar kallas sweetspot. Man får vrida huvudet liter mer så man behåller fokus i mitten. Jag har också gått över till att använda glasögon och distansen. Har inget grovt synfel så körde utan i början men känns mycket bättre nu. Det är synd att fov'en blir märkbart sämre men jag slutar tänka på det efter någon minut.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Avstängd

Är detta godkänd hastighet för Oculus Quest 1 VR Headset?:

Den verkar påstå att jag inte har inkopplad till en USB 3.0? Har följande moderkort (TUF Gaming X570 Plus):
https://www.asus.com/se/Motherboards-Components/Motherboards/...

Och det är officiella USB-C-kabeln från Oculus (den där som släpptes ett tag senare man fick köpa vid sidan av - för typ 500 SEK - än den som annars följde med).

Kan det vara att jag ej har installerat drivrutinerna för USB 3.0/C porten? Varför jag frågar allt detta är att ljudet i Oculus Quset 1-headsetet skrapar inuti Virtual Desktop vilket inte borde göra på en 5900x+3090-spelburk?!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Är detta godkänd hastighet för Oculus Quest 1 VR Headset?:
https://i.imgur.com/pixeMQQ.png

Den verkar påstå att jag inte har inkopplad till en USB 3.0? Har följande moderkort (TUF Gaming X570 Plus):
https://www.asus.com/se/Motherboards-Components/Motherboards/...

Och det är officiella USB-C-kabeln från Oculus (den där som släpptes ett tag senare man fick köpa vid sidan av - för typ 500 SEK - än den som annars följde med).

Kan det vara att jag ej har installerat drivrutinerna för USB 3.0/C porten? Varför jag frågar allt detta är att ljudet i Oculus Quset 1-headsetet skrapar inuti Virtual Desktop vilket inte borde göra på en 5900x+3090-spelburk?!

Nej det är ingen bra hastighet.
Du bör installera rätt drivrutiner så det känner av att det är usb 3.
Ljudet skrapar borde också bero på datorn eller nätverket då det är datorns ljud som streamas till headsetet med VD.
Du har inga trådlösa lurar du kan köra från dator och prova om det skrapar eller inte?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd

Fungerar Virtual Desktop även för Quest 1 eller är det endast Quest 2? ( https://www.oculus.com/experiences/quest/2017050365004772/ ) Jag frågar för jag hittar appen länken ovan att köpa men inte inuti Oculus-programmet på datorn när man går in på "Store" eller bara söker efter det.

Routern jag har är RT-AC55U ( https://www.inet.se/produkt/5420046/asus-rt-ac55u-ac1200 ) medan inkluderade WiFi-nätverkskortet till moderkortet är det trådlösa nätverkskort jag har. Vet ej om det kan ge tillräckligt med kräm för att lira HL:A 72Hz Ultra Fidelity över WiFi? Sitter cirka 4 meter från routern.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Molotov:

Nej det är ingen bra hastighet.
Du bör installera rätt drivrutiner så det känner av att det är usb 3.
Ljudet skrapar borde också bero på datorn eller nätverket då det är datorns ljud som streamas till headsetet med VD.
Du har inga trådlösa lurar du kan köra från dator och prova om det skrapar eller inte?

Aha, då verkar det som om drivrutinerna för dem är under "Chipset Driver": https://www.asus.com/Motherboards-Components/Motherboards/All... ? För jag kan inte hitta några specifika drivers som har med USB att göra på sidan där. Går det att installera Chipset drivers inuti OS:et eller måste man göra det via BIOS?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

@AplAy
Du ska installera chipset drivers i OS.

Virtual desktop fungerar för Quest 1 och ska köpa i headsetet/Quest store på mobilen eller hemsidan.
Det är borttaget från PC appen pga det är inte den som ska användas och folk köpte den av misstag.

Edit: PC appen används enbart för att köpa PCVR (Rift) spel.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

@AplAy det är ingen bra hastighet som rapporteras, men den borde vara tillräcklig för att maxa Link på Quest 1.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Halldin:

@AplAy det är ingen bra hastighet som rapporteras, men den borde vara tillräcklig för att maxa Link på Quest 1.

Aha. Ja, jag provade Virtual Desktop nu. Har mellan 70-80 ms i Latency enligt påslagen Overlay inuti HL:A.

Verkar som om kabel då är bättre om man stöter på sådan Latency? Streaming-hastighet var 75 Mbps enligt Overlay.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Aha. Ja, jag provade Virtual Desktop nu. Har mellan 70-80 ms i Latency enligt påslagen Overlay inuti HL:A.

Verkar som om kabel då är bättre om man stöter på sådan Latency? Streaming-hastighet var 75 Mbps enligt Overlay.

Låter rätt högt, du skulle behöva köra med sladd in i routern (läste ovan att du ej verkar göra det).