Permalänk
Medlem

Ram minnena går på halv fart

Tjenare precis plockat ihop första burken här nu och har problem med att få upp ramminnena till att gå i 3200mhz. Så fort jag har ställt upp dom i bios (msi) eller satt på xmp så står det bara no signal och jag får återställa minnet på moderkortet för att ens få bild på skärmen. Snart låter jag dom köra runt på 2130mhz om jag inte hittar en lösning 😅

Permalänk

Senast bios. Testa sätt 3200 själv utan xmp. Eller strax under

Permalänk
Medlem

Har du kollat så att dina minnen finns med på msi's qvl? Ska mycket till att det inte ska funka, men listan finns ju av en anledning.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[AOC CU34G2X 144hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Kan fungera att "träna" upp dem till 3200mhz. Säg att du höjer spänningen och stegar upp mhz och systematiskt startar om datorn tills du når 3200mhz. Därefter kan du testa köra default profil och återgå till XMP.

Permalänk
Medlem

Vet ju inte om det är jag som är korkad eller något. Har lyckats få upp minnena till 3200mhz nu men nu är ju problemet att den inte hittar boot disken längre så kommer inte längre än till bios

Permalänk
Medlem

Jag har 2 st Kingston m2 diskar i och den hittar i boot menyn bara den som är helt tom men inte den som windows och allt annat är installerat på