AMD Radeon RX 6800 och RX 6800 XT

Permalänk
Skrivet av Olle P:

För 10 år sedan var FHD i 60 Hz norm. Det är det i någon mån fortfarande, sett till använda skärmar. Grafikprestandan som krävs för att klara att driva den har ökat en hel del, men priset har inte gått upp nämnvärt.
Vill du sedan gå upp till 1440p (60Hz) krävs dubblerad prestanda.
Vill du gå upp till 120Hz? Dubblera prestandabehovet en gång till!
Lägga på raytracing? Öka prestandakravet ytterligare en faktor "mycket"!
Du efterlyser alltså en utveckling där grafikkorten på tio utöver normal prestandaökning för att möta mer komplex grafik i spelen dessutom ska ha "sprungit ifrån" spelutvecklarnas krav med en faktor 6-8, utan att (det inflationsanpassade) priset gått upp?
Jag hade gärna sett kort med denna prestanda prissatta runt 2500kr, men det känns inte riktigt rimligt...

Jag antar att det har att göra med att om det nu släpps kort anpassade för spelande i 1440p och 120 Hz, till ett pris om 3000 sek, skulle det också innebära att skärmar som majoriteten äger, precis som du säger, kunna drivas med allt för stor lätthet. Så länge 1080p föredras så kommer GPU-tillverkarna rikta in prestanda-sweetspoten just där. Och så länge sweet spot för prestanda är 1080p kommer få välja att köpa högre upplöst än 1080p. Hur många vill egentligen lägga ner 10 000 sek för att spela något i hjälplig fps?

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Största skillnaden är nog att SC genomgående använder inställningen "Ultra" medan HU använder "High". (Har inte kollat de övriga, men misstänker att de också kör "Ultra".)
Borde påverka mer än valet av CPU.

Hoppade precis lite snabbt igenom deras 6800 review och alla benchmarks utom Hitman 2 verkar köras på Ultra eller Highest. Men på genomsnitts summeringen står det High Quality. Frågan är vad man menar med det. Borde ju vara svårt att få ett genomsnitt på något annat än det man kört dom individuella benchmarken med.

Permalänk
Medlem

Tycker det här med Raytracing är svårt.

Jag spelar i 1440p och med allt ögongodis påslaget tycker jag egentligen att RT ger för dålig fps även med ett 3080 för att jag ska kunna njuta fullt ut av spelupplevelsen (vilket till 95% av fallen sker i Multiplayer). Samtidigt ger 6800XT fps i RT ett ännu sämre resultat.

Har fått hem ett 6800XT och skulle jag spela utan RT så känns korten i stort sett likvärdiga, för jag tycker ändå att RT är en generation bort för att vara påslaget i min burk. Väldigt svårt val det här i med jag ska trycka på ett vattenblock förr eller senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Längst upp på denna sidan.

Nu börjar jag undra om du försöker dumgöra mig eller något men den länkar ju bara till den sida du länkade till förut. Är det inte enklare att skicka länken direkt till det jag frågar efter. Jag hittar inte den informationen någonstans.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Alphahanne:

Nu börjar jag undra om du försöker dumgöra mig eller något men den länkar ju bara till den sida du länkade till förut. Är det inte enklare att skicka länken direkt till det jag frågar efter. Jag hittar inte den informationen någonstans.

Jag försöker absolut inte dumgöra dig. Länken jag skickade först går till den ursprungliga recensionen av Geforce RTX 3080, och för varje individuellt spel är det beskrivet vilken slinga som används.

Permalänk
Medlem

Någon som sett recension om RT i godfall?`(bara på amd för tillfället)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jag försöker absolut inte dumgöra dig. Länken jag skickade först går till den ursprungliga recensionen av Geforce RTX 3080, och för varje individuellt spel är det beskrivet vilken slinga som används.

Okej, nu är jag med. Men, det var inte riktigt det jag frågade. Jag undrade hur ni väljer ut slinga, inte vilken slinga.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Tycker det här med Raytracing är svårt.

Jag spelar i 1440p och med allt ögongodis påslaget tycker jag egentligen att RT ger för dålig fps även med ett 3080 för att jag ska kunna njuta fullt ut av spelupplevelsen (vilket till 95% av fallen sker i Multiplayer). Samtidigt ger 6800XT fps i RT ett ännu sämre resultat.

Har fått hem ett 6800XT och skulle jag spela utan RT så känns korten i stort sett likvärdiga, för jag tycker ändå att RT är en generation bort för att vara påslaget i min burk. Väldigt svårt val det här i med jag ska trycka på ett vattenblock förr eller senare.

Anser du att RT är för kostsamt för att använda denna generationen skulle jag personligen kört på 6800XT (speciellt om jag fått tag i ett!). Det är i sin linda och AMD har ett facit över att kunna kräma ut bra mycket mer ur prestanda ur sina kort när dom får mogna lite (drivrutiner). Hade ett 5700XT tidigare (3080 idag) som gick ut emot 2060S när det kom. Idag står det upp mot 2070S (enligt nutida benchmarks). Själv är RT prestandan viktig för mig denna generationen då jag "hoppade över" RT med 5700XT vill jag gärna ha så bra upplevelse jag kan ha denna gång med RT påslaget.

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

"Inferiösa" Är du på riktigt? DLSS kommer AMD troligtvis komma med något eget alternativ till, så att säga att det är dubbla prestandan i Nvidia korten är inte bara lite missvisande.
Det är rätt bra mycket Nvidia fanboy över hela inlägget måste jag säga.

"Troligt komma med något eget alternativ".
Två saker.
Dels så finns det redan nu till Nvidia och det dröjer okänd tid för AMD.
Sen är frågan om det blir lika bra på AMD. Bildkvalitet och hastighet.
Ja. Dom är just nu och under en längre tid inferiösa till Nvidia på punkter som är avgörande för del flesta.
Vid icke-RTX så är ändå 3080 snabbare än AMD vid höga upplösningar. Vid lägre så är frameraten ändå sanslöst hög och CPU blir en växande flaskhals.
Vid Raytracing så krävs vartenda muskel där AMD redan är ca 30% efter och där är någon form av avancerad uppskalning för att kunna köra i 1440p och uppåt. Oh saknar då AMD just nu något som har DLSS 2.0 funktion och prestanda så kan jag inte annat än se dom som inferiösa till Nvidia för den stora massan UTOM för multiplayer online FPS där skärmar körs på typ 144 Hz och med 1080p.
För dom kan jag tänka mig att ett 6800 (Ej XT-varianten) skulle vara prisvärt.

NVidia fanboy?
Jag hade mer än gärna sett att AMD klått Nvidia nu då all konkurrens är bra eftersom Nivida har kört med ockerpriser de senaste åren.
Om drivrutinerna äntligen funkar bra för Radeonkorten och dom varit likärdiga vid RTX och vid höga upplösningar utan RTX så hade jag utan tvekan valt dom om legat lite under i pris jfrt med Nvidia (Vilket dom nog gör på sikt).
Som sagt så är det ändå bra att många trots bristande prestanda där det gäller ändå vill köpa AMD-kort då det då blir lite färre som konkurrerar om att köpa Nvidia-korten som ständigt är slut.
Så det är bra att det lyfts fram med AMD-fördelarna för dom med höga Hz-skärmar och vid lägre upplösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Undrar vart du tittar då, kolla swectester igen, när jag kollar testarna så med 5900 cpu och SAM på så slår 6800xt RTX3080 endast i 4/12 tester 1440p och 1/12 test i 4k

Han kanske är detaljerad på vissa saker, men de faller på saker som de missar eller väljer bort att göra

3950 är en motsatsen till optimal cpu för att göra speltester, det borde han vara införstådd med.

Jag skrev exakt I ett inlägg vad jag tyckte illa om, det är inga subjektiva saker.

https://m.youtube.com/watch?v=yMz-5uP8sBw&t=650s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Nja, våra tester säger annorlunda. Korten blir ju snabbare såklart men skulle inte säga att båda slår 3090 med hästlängder.
https://www.sweclockers.com/test/30790-amd-radeon-rx-6800-och...

https://m.youtube.com/watch?v=yMz-5uP8sBw&t=650s

Jag kan ha fel men hittat han + några andra som har andra resultat.
Jag är inte fanboy av varken amd eller nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aagii247:

https://m.youtube.com/watch?v=yMz-5uP8sBw&t=650s

Jag kan ha fel men hittat han + några andra som har andra resultat.
Jag är inte fanboy av varken amd eller nvidia.

Level 1 tech är ju lite rolig som kör på ett "vanligt" system. Inget tok klockat utan så som jag har min dator. Lagom timing på minnen, stock klock etc.

Permalänk
Digital fyndjägare
Skrivet av The Kristoffer:

Frågan är, är det värt 10 000 sek?

10 000:- ?
Du kanske räknar "GPU+RAM", "GPU+SSD", "GPU+CPU" eller "GPU+Skärm".

RTX 3070 (fr. 6059:-) > https://www.prisjakt.nu/search?search=rtx%203070&sort=lowest_...
RTX 3080 (fr. 8282:-) > https://www.prisjakt.nu/search?search=rtx%203080&sort=lowest_...

AMD har gjort bra ifrån sig med Navi men tyvärr så är lanseringen en stor besvikelse just nu.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Avstängd

Kollade en video som Moore's Law is Dead hade gjort om AMD-korten för skojs skull. Kom som en chock att han tyckte att dom var bättre än ampere.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Måste vara extremt lätt missa för jag hittar den ändå inte.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Alphahanne:

Okej, nu är jag med. Men, det var inte riktigt det jag frågade. Jag undrade hur ni väljer ut slinga, inte vilken slinga.

Jahaaaa, då är jag med! Vi väljer slingor baserade på GPU-last, huruvida scenen går att reproducera enkelt samt att resultaten är konsekventa mellan körningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jahaaaa, då är jag med! Vi väljer slingor baserade på GPU-last, huruvida scenen går att reproducera enkelt samt att resultaten är konsekventa mellan körningarna.

Jag är 100% säker att du och @Kenneth satt oc diskuterade exakt detta i en video för inte så länge sedan, kanske en fredagspanel? Kanske var förra året dock...

(Inte bara videon i 3080-artikeln precis ovan alltså)

Permalänk
Medlem

Känner mig tveksam när exempelvis 6800 och 6800xt vinner över 3090 i rt I alla upplösningar i dirt 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

"Troligt komma med något eget alternativ".
Två saker.
Dels så finns det redan nu till Nvidia och det dröjer okänd tid för AMD.
Sen är frågan om det blir lika bra på AMD. Bildkvalitet och hastighet.
Ja. Dom är just nu och under en längre tid inferiösa till Nvidia på punkter som är avgörande för del flesta.
Vid icke-RTX så är ändå 3080 snabbare än AMD vid höga upplösningar. Vid lägre så är frameraten ändå sanslöst hög och CPU blir en växande flaskhals.
Vid Raytracing så krävs vartenda muskel där AMD redan är ca 30% efter och där är någon form av avancerad uppskalning för att kunna köra i 1440p och uppåt. Oh saknar då AMD just nu något som har DLSS 2.0 funktion och prestanda så kan jag inte annat än se dom som inferiösa till Nvidia för den stora massan UTOM för multiplayer online FPS där skärmar körs på typ 144 Hz och med 1080p.
För dom kan jag tänka mig att ett 6800 (Ej XT-varianten) skulle vara prisvärt.

NVidia fanboy?
Jag hade mer än gärna sett att AMD klått Nvidia nu då all konkurrens är bra eftersom Nivida har kört med ockerpriser de senaste åren.
Om drivrutinerna äntligen funkar bra för Radeonkorten och dom varit likärdiga vid RTX och vid höga upplösningar utan RTX så hade jag utan tvekan valt dom om legat lite under i pris jfrt med Nvidia (Vilket dom nog gör på sikt).
Som sagt så är det ändå bra att många trots bristande prestanda där det gäller ändå vill köpa AMD-kort då det då blir lite färre som konkurrerar om att köpa Nvidia-korten som ständigt är slut.
Så det är bra att det lyfts fram med AMD-fördelarna för dom med höga Hz-skärmar och vid lägre upplösningar.

Hade du skrivit lite utförligare, mindre barnsligt (som nu) och utan stora bokstäver så hade jag inte svarat dig så.
Btw, är inferiösa ens ett ord? 😂

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Webhallen
Skrivet av lighisse:

Hämta ett 6800XT på Webhallen någon som vet ifall det finns något sätt att sneaka till sig Godfall likt driven AMD har med 5000 serien? @webhallen har du koll?

https://www.amd.com/en/gaming/raise-the-game

Vet ej om motorn är igångslagen av IT men jag har koder hur som helst

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Känner mig tveksam när exempelvis 6800 och 6800xt vinner över 3090 i rt I alla upplösningar i dirt 😅

Inte så konstigt när de sammarbetat för att optimera det spelet speciellt för AMD.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av medbor:

Jag är 100% säker att du och @Kenneth satt oc diskuterade exakt detta i en video för inte så länge sedan, kanske en fredagspanel? Kanske var förra året dock...

(Inte bara videon i 3080-artikeln precis ovan alltså)

Kan det vara från videon när vi byggde nya testsystem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jahaaaa, då är jag med! Vi väljer slingor baserade på GPU-last, huruvida scenen går att reproducera enkelt samt att resultaten är konsekventa mellan körningarna.

Tack. Det jag ville veta. Låter bra.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Vet ej om motorn är igångslagen av IT men jag har koder hur som helst

Grymt
Har samma nick på webhallen som här ordnr: xxxx9074

Permalänk
Medlem

@webhallen

Tänkte jag frågar dig som verkar bäst koll på kön och tilldelningen, tror du publicerade igår ett visst spann av ordernr som skulle få tilldelning 905x-9081 tror jag det var.

Jag sitter på 9070 och fick mitt bekräftelsemail 15.00.18 men idag ser jag i min beställning att "Din order är inte redo för upphämtning då följande produkter saknas i lager:
328155 saknas i lager. Vi har i dagsläget inte ett bekräftat leveransdatum."

Valde hämta i butik (gbg) men det ska väl knappast påverka?

Du kanske kan ge lite klarhet?

Mvh

Visa signatur

|| Ryzen 5900X || Asus Rog B550-f Strix || MSI 6800 XT || Ripjaws V 3600mhz-CL16 (b-die) || NOCTUA NH-U12A || NZXT C850W || WD Black SN750 1tb ||WD Black SN850 1tb || Crucial MX300 525gb || Seagate 3tb 7200rpm || Acer XB271HU || LG 27GL850 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

Nä, inte en chans, har du hört talas om Gamers Nexus?
Det finns ingen som gör mer nogranna tester å samtidigt är skönt trött på skitsnack som dem

Nja, 1% low spelar inte lika stor roll som frame times, kolla Gamers Nexus video.
Förstår ärligt talat inte varför Swec inte anammat det än, FPS är inte alls lika viktigt som frame times för upplevelsen.
Det finns många exempel på när tester å benchmarks visar höga fps men när man spelar så märker man drops, kanske inte drops som påverkar 1% low men drops som gör det hackigt å störande.

Detta var något av det mest korkade jag läst.
De flesta bryr sig inte om RT å DLSS än, speciellt iom att RT snor så mycket prestanda. Å DLSS, många spel har ju inte ens skiten en.
Får man välja mellan 120+ fps utan skiten eller 60+ med skiten så väljer bara en människa med extremt billig skärm det senare alternativet (det är dock bara en spekulation från min sida ).

Ja, du kan ju också välja att köra med low istället för ultra för allt så ska du se att du får FPS.
Min spekulation är att folk är tokfixerade vid FPS>60 även om dom inte är competitive gamers.
Den största bluffen som gått igenom under alla år på PC-sidan.
Skulle det vara så absolut totalt avgörande så skulle vartenda konsolspelare ha varit på det för länge sen.
Men då dom bara verkligen har att välja på bildkvalitet och FPS så väljer dom, hör och häpna, bildkvalitet.
Testade själv hur FPS-känslig jag är på något test för ett par år sen. "Cutoffen" för mig låg vid 47 FPS. Över detta så var det aboslut noll skillnad för mig och då jag inte spelar multiplayerspel där latency/lag spelar roll så finns det NOLL anledning för just mig att köpa en skärm som kör över 60 FPS.
Kass skärm? Vad som är kasst för mig är att köra i låga upplösningar och med en liten skärm. Ge mig 55 tum och 4k eller 1440p med ultra rätt igenom! Det gällde ALLTID genom alla år tidigare. Upplösning och Ultrakvalitet.
60 FPS var arkadstandard under många år.

Men det är bra att många går på det här med FPS:en.
Då köper fler AMD.
Konkurrensen behövs och det kan fria upp 3080-kort på Nvididasidan!
Win-win!
Go AMD!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Var inte 2080TI tänkt att köra spel i 4K då heller?

Sen så "gott och väl" håller jag inte alls med om. Finns spel ute redan nu som behöver ~7 - 8GB VRAM när man maxar allt i 1440p (Watch Dogs: Legion t.ex). Köper jag ett grafikkort för 600€ vill jag nog att det ska klara sig i minst 2 år. 8GB VRAM för spel som kommer ut 2021/2022 ser jag som ett rätt stort problem även för 1440p.

Finns en hel del variabler och du kan inte jämföra kort mot kort med olika minnesbussar och hastighet.
Och att Watch dogs allokerar nästan 8gb videominne betyder inte att det ANVÄNDER 7-8gb videominne. Att det ska vara så svårt att förstå för vissa.

Lägg märke till att 1440p ultra och 2160p ultra "Använder" lika mycket videominne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Ja, du kan ju också välja att köra med low istället för ultra för allt så ska du se att du får FPS.
Min spekulation är att folk är tokfixerade vid FPS>60 även om dom inte är competitive gamers.
Den största bluffen som gått igenom under alla år på PC-sidan.
Skulle det vara så absolut totalt avgörande så skulle vartenda konsolspelare ha varit på det för länge sen.
Men då dom bara verkligen har att välja på bildkvalitet och FPS så väljer dom, hör och häpna, bildkvalitet.
Testade själv hur FPS-känslig jag är på något test för ett par år sen. "Cutoffen" för mig låg vid 47 FPS. Över detta så var det aboslut noll skillnad för mig och då jag inte spelar multiplayerspel där latency/lag spelar roll så finns det NOLL anledning för just mig att köpa en skärm som kör över 60 FPS.
Kass skärm? Vad som är kasst för mig är att köra i låga upplösningar och med en liten skärm. Ge mig 55 tum och 4k eller 1440p med ultra rätt igenom! Det gällde ALLTID genom alla år tidigare. Upplösning och Ultrakvalitet.
60 FPS var arkadstandard under många år.

Men det är bra att många går på det här med FPS:en.
Då köper fler AMD.
Konkurrensen behövs och det kan fria upp 3080-kort på Nvididasidan!
Win-win!
Go AMD!

Fast, om du inte har en skärm med hög uppdatering, hur har du då testat var din "cutoff" ligger?
Att man behöver välja är inte heller sant, jag gick från en 27" 2560x1440 med 165Hz till en 34" 3440x1440 med 144Hz, och allt man spelar blir bättre med FPS >60

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av Daemon85:

Känner mig tveksam när exempelvis 6800 och 6800xt vinner över 3090 i rt I alla upplösningar i dirt 😅

Är ju det som kan bli lite spännande. Hur ser det ut om ett år när spel utvecklade till de nya konsolerna släppts? Omvänd spelplan? 🙂

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Inaktiv

Någon som vet när tredjepartstillverkarnas 6800 XT släpps?