SweClockers nya hemsida lanseras skarpt!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stefflo:

Frågan kanske har kommit upp tidigare men skulle vilja ha en kort förklaring om alla nya små söta ikoner som kommit när man trycker på "följda trådar"
Det är gråa eller orangea små eldar, små brev, små nålar och liknande.
Kan man få en teckenförklaring över vad alla dessa egentligen betyder i sina olika skepnader?

Trådikonerna är fortfarande under utveckling och kommer ändras lite mer framöver men tills dess kan jag ge en kort förklaring hur det fungerar just nu. Orange färg betyder ny händelse - dvs nytt inlägg i tråden. En knappnål är en sticky/klistrad tråd, hänglåset är en låst tråd och elden är en het tråd med 50 eller fler inlägg.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Stefflo:

Frågan kanske har kommit upp tidigare men skulle vilja ha en kort förklaring om alla nya små söta ikoner som kommit när man trycker på "följda trådar"
Det är gråa eller orangea små eldar, små brev, små nålar och liknande.
Kan man få en teckenförklaring över vad alla dessa egentligen betyder i sina olika skepnader?

Better SweClockers har exakt en sådan funktion, men den lär ha breakats av den nya responsiva designen. Har skapat ett issue.

EDIT: Bestämde mig för att ta bort funktionen i BSC eftersom SweClockers i princip har den.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurt:

Trådikonerna är fortfarande under utveckling och kommer ändras lite mer framöver men tills dess kan jag ge en kort förklaring hur det fungerar just nu. Orange färg betyder ny händelse - dvs nytt inlägg i tråden. En knappnål är en sticky/klistrad tråd, hänglåset är en låst tråd och elden är en het tråd med 50 eller fler inlägg.

I följda tråda finns även ett brev?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

I följda tråda finns även ett brev?

Glömde lägga till det, brevet är "default" dvs ett grått brev är en tråd där alla inlägg är lästa och ett oranget brev är en tråd med olästa inlägg.

Permalänk
Medlem

Bör vara enkelt att uppdatera "title" fältet med bättre beskrivningar för dessa ikoner? Detta var något som observerades redan i betan, men som aldrig fixades.

Permalänk
Medlem

Beror säkert på att jag använder en blandning av upplösningar och även RDP. Men jag brukar ibland klicka på "Permalänk"-länken för att det inlägg jag läser ska hamna överst och sedan få nyinkomna inlägg under.
Det fungerade hyfsat innan bytet, men efter blir det mer och mer frekvent att jag hamnar mitt i något annat inlägg en halv sida elelr mer bakåt.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Aene:

Beror säkert på att jag använder en blandning av upplösningar och även RDP. Men jag brukar ibland klicka på "Permalänk"-länken för att det inlägg jag läser ska hamna överst och sedan få nyinkomna inlägg under.
Det fungerade hyfsat innan bytet, men efter blir det mer och mer frekvent att jag hamnar mitt i något annat inlägg en halv sida elelr mer bakåt.

Kan det vara för att en bild i ett inlägg högre upp på sidan laddas in och trycker ner efterföljande innehåll? Det är i så fall ett problem som SweClockers inte kan lösa. Det enda de kan göra är att ge oss möjlighet att specificera bilddimensioner i [img]-taggar – vilket hade varit fantastiskt trevligt, @jreklund – men det skulle ju knappt någon göra ändå.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Kan det vara för att en bild i ett inlägg högre upp på sidan laddas in och trycker ner efterföljande innehåll? Det är i så fall ett problem som SweClockers inte kan lösa. Det enda de kan göra är att ge oss möjlighet att specificera bilddimensioner i [img]-taggar – vilket hade varit fantastiskt trevligt, @jreklund – men det skulle ju knappt någon göra ändå.

En sådan sak kan ju lösas med en ’spindel’ som antingen on demand (första gången ett inlägg med bild laddas), när inlägget skapas, ellerett gigantiskt pass över alla inlägg på siten (kanske orealistiskt). Då kan alltså detta script testa och hämta bilden och spara dimensionerna i inläggets tagg. Eller bara ett grundantagande på 4:3 och 80% av bredden eller något kanske (mobil alltså, desktop är lite svårare)

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av medbor:

En sådan sak kan ju lösas med en ’spindel’ som antingen on demand (första gången ett inlägg med bild laddas), när inlägget skapas, ellerett gigantiskt pass över alla inlägg på siten (kanske orealistiskt). Då kan alltså detta script testa och hämta bilden och spara dimensionerna i inläggets tagg. Eller bara ett grundantagande på 4:3 och 80% av bredden eller något kanske (mobil alltså, desktop är lite svårare)

Övervägde precis en sådan lösning men avfärdade den då den skulle vara både komplex och fragil: En [img]-tagg innehåller endast en URL, och bilden som den refererar till kan ändras när som helst till en annan bild med vilka proportioner som helst. En heuristik lik den du föreslår skulle funka för vissa bilder, men inte alls för andra. SweClockers har helt enkelt för lite kunskap om all världens bilder för att kunna låtsas att de har det.

Hade forumet haft stöd för bilduppladdning hade det förstås varit en annan femma, men problemet med bilder länkade från tredjepartssajter hade ändå kvarstått, bara i mindre omfattning.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Övervägde precis en sådan lösning men avfärdade den då den skulle vara både komplex och fragil: En [img]-tagg innehåller endast en URL, och bilden som den refererar till kan ändras när som helst till en annan bild med vilka proportioner som helst. En heuristik lik den du föreslår skulle funka för vissa bilder, men inte alls för andra. SweClockers har helt enkelt för lite kunskap om all världens bilder för att kunna låtsas att de har det.

Hade forumet haft stöd för bilduppladdning hade det förstås varit en annan femma, men problemet med bilder länkade från tredjepartssajter hade ändå kvarstått, bara i mindre omfattning.

Borde ju kunna spara om bildens storlek varje vecka i sådana fall eller något? Javascriptet i webbläsaren känner ju till bildens storlek till exemepel.

Men jag håller helt och hållet med om att det skulle bli en stor ny sak att skriva och underhålla.

Alternativet är ju egen bild-hosting?

Men @jreklund: för att göra upplevelsen bättre på sidan kan man ju se till att ha en delay innan man scrollar till rätt inlägg intråden för att bilderna ska hinna renderas, eller kanske rent av uppdatera scroll-positionen några gånger under första sekunden (dvs fixa symptomen, inte ursprungliga felet som i det här fallet är svårare)

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av medbor:

Alternativet är ju egen bild-hosting?

Ja, men det skulle inte eliminera problemet, eftersom inbäddade bilder från tredjepartssajter fortfarande skulle – och borde – förekomma.

Citat:

Men @jreklund: för att göra upplevelsen bättre på sidan kan man ju se till att ha en delay innan man scrollar till rätt inlägg intråden för att bilderna ska hinna renderas, eller kanske rent av uppdatera scroll-positionen några gånger under första sekunden (dvs fixa symptomen, inte ursprungliga felet som i det här fallet är svårare)

Tror bara det hade gjort en vansinnig när man försöker navigera/scrolla och blir motarbetad av ett JavaScript. Nej, man bör hålla sig till vanliga hederliga fragmentidentifierare i möjligaste mån.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurt:

Glömde lägga till det, brevet är "default" dvs ett grått brev är en tråd där alla inlägg är lästa och ett oranget brev är en tråd med olästa inlägg.

Men såvitt jag lyckats se har markering av vilka trådar man skrivit i försvunnit, eller har jag missat något? Även om man bevakar trådar så är det lite irriterande när man t ex går in och listar aktiva trådar och då måste fundera aktivt över vilka man skrivit i, alternativt dubbelkontrollera under följda trådar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ztenlund:

Men såvitt jag lyckats se har markering av vilka trådar man skrivit i försvunnit, eller har jag missat något? Även om man bevakar trådar så är det lite irriterande när man t ex går in och listar aktiva trådar och då måste fundera aktivt över vilka man skrivit i, alternativt dubbelkontrollera under följda trådar.

Det kommer en uppdatering inom en snar framtid som löser problemet du beskriver

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ja, men det skulle inte eliminera problemet, eftersom inbäddade bilder från tredjepartssajter fortfarande skulle – och borde – förekomma.

Tror bara det hade gjort en vansinnig när man försöker navigera/scrolla och blir motarbetad av ett JavaScript. Nej, man bör hålla sig till vanliga hederliga fragmentidentifierare i möjligaste mån.

Mjo, men nu försöker du nog tillskriva mig saker, jag menar absolut inte att den ska hoppa efter man rört skärmen, men det som händer nu är ju att man komme till rätt ställe, sedan efter några ms kommer bilderna. Det beteende jag skulle vilja ha är då att övre kanten på inlägget man skulle landa på håller sig i överkant på skärmen. Kanske går att observera all ’img’ taggar (innan posten man är intresserad av) och hur de ändras medan sidan laddar? Jag vet inte. Försöker bara komma på något alternativt, för detta kan ju inte vara helt omöjligt att göra bättre i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurt:

Glömde lägga till det, brevet är "default" dvs ett grått brev är en tråd där alla inlägg är lästa och ett oranget brev är en tråd med olästa inlägg.

Elden borde nog vara baserad på antalet inlägg senaste dagarna/timmen eller något sånt, inte totala mängden inlägg.

Brevet ger mig en känsla av att ’jag’ fått ett mail, alltså pm, eller i det här fallet citat skulle vara min tolkning, inte bara nya inlägg i en tråd.

Jag vet dock inte exakt vilken ikon som är bättre heller, men de är lite otydliga sett till spontanförståelse i alla fall...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurt:

Det kommer en uppdatering inom en snar framtid som löser problemet du beskriver

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Elden borde nog vara baserad på antalet inlägg senaste dagarna/timmen eller något sånt, inte totala mängden inlägg.

Brevet ger mig en känsla av att ’jag’ fått ett mail, alltså pm, eller i det här fallet citat skulle vara min tolkning, inte bara nya inlägg i en tråd.

Jag vet dock inte exakt vilken ikon som är bättre heller, men de är lite otydliga sett till spontanförståelse i alla fall...

Ett oöppnat brev brukar generellt användas för ett "Oläst meddelande" vilket det betyder även här. För mig är det en logisk ikon att använda för just detta syfte.

Ang. elden så ser jag däremot att det kanske passar bättre för en "het" tråd som är väldigt populär just nu (baserat på ett tidsintervall) istället för bara antal. Men vad vet jag, ni kanske anser att en tråd från 2011 fortfarande är "het"?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Ett oöppnat brev brukar generellt användas för ett "Oläst meddelande" vilket det betyder även här. För mig är det en logisk ikon att använda för just detta syfte.

Ang. elden så ser jag däremot att det kanske passar bättre för en "het" tråd som är väldigt populär just nu (baserat på ett tidsintervall) istället för bara antal. Men vad vet jag, ni kanske anser att en tråd från 2011 fortfarande är "het"?
https://puu.sh/GN8ke/cb1fa33574.png

Jag ser också såklart att det kan vara en giltig tolkning, men den ikonen används ju redan för PM i menyn/bannern, därför jag känner att budskapet blir lite blandat.

Mitt förslag är istället att återanvända ikonerna som finns uppe i menyn:
’Citat (eller brevet)’ - jag har blivit citerad sen senast
’Följda Trådar’ - default istället för brevet
’Elden’ - reserverat för trådar med mer än 10 inlägg senaste timmarna? Ersätter då default (citat har högre prio)

Permalänk
Medlem

Bilder i forumet fungerar dåligt (ios/safari)

Många trådar man går in i som länkar bilder i [url]-taggar syns inte (tom liten ruta), men om jag tar urlen och pastear som [img] tag så fungerar det fint.

Ännu mer konstigt är det att om jag citerar någon för att hjälpa till/korrigera misstaget så fungerar det (såklart) men oftast börjar även den ursprungliga fungera när man laddar om sidan.

Ingen förklaring på vad problemet är, men det är just [url] med bilder som verkar trigga det

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av medbor:

Bilder i forumet fungerar dåligt (ios/safari)

Många trådar man går in i som länkar bilder i [url]-taggar syns inte (tom liten ruta), men om jag tar urlen och pastear som [img] tag så fungerar det fint.

Ännu mer konstigt är det att om jag citerar någon för att hjälpa till/korrigera misstaget så fungerar det (såklart) men oftast börjar även den ursprungliga fungera när man laddar om sidan.

Ingen förklaring på vad problemet är, men det är just [url] med bilder som verkar trigga det

Menar du till exempel så här?

[url="https://github.com/SimonAlling/better-sweclockers"]
[img]https://github.com/SimonAlling/better-sweclockers/raw/master/docs/logo.png[/img]
[/url]

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Menar du till exempel så här?

[url="https://github.com/SimonAlling/better-sweclockers"]
[img]https://github.com/SimonAlling/better-sweclockers/raw/master/docs/logo.png[/img]
[/url]

Snarare så här:

[url href="https://github.com/SimonAlling/better-sweclockers/raw/master/docs/logo.png”]https://github.com/SimonAlling/better-sweclockers/raw/master/docs/logo.png
[/url]

Eller ett exempel från OLED-tråden:

Citat:

Vid en mätning av 1000 punkter är högsta delta E 1.06 och de allra flesta långt under det. Resultatet är fantastiskt men det tar en del tid.
[url href="https://i.imgur.com/So0eNsP.png"]https://i.imgur.com/So0eNsP.png[/url]

#18727641

Permalänk
Medlem

Nej, jag har inte publicerat två stycken artiklar

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

En sak som stör mig är att man i listan över användares inlägg bara kan se det senaste inlägget i varje tråd. På de flesta håll listas varje inlägg. Jag kan förstå om man tycker det ser rörigt ut, men det är rätt jobbigt att inte snabbt kunna hitta tillbaks till ett visst inlägg bara för att man råkat hinna skriva ett eller flera inlägg till efter det.

De flesta forum jag är på listar samtliga inlägg i en tråd.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Nej, jag har inte publicerat två stycken artiklar
https://i.imgur.com/MNrONCH.jpg

Du verkar ha skickat in tips om det som skrevs i artiklarna, du står namngiven under artikeln

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Du verkar ha skickat in tips om det som skrevs i artiklarna, du står namngiven under artikeln

Yes jag har exakt samma sak

Permalänk
Medlem

@UndaC:

https://gfycat.com/slushyvastgermanspitz

På iOS är det ofta bilder inte visas/fungerar i forumet.

Det verkar som att många bäddar in bilder i [ url ] -taggar och det brukar vara problemet. Men om man öppnar länken manuellt i webbläsaren och sen laddar om forumtråden så visas den?!

Sen har vi thumb-formatet ovan som inte alls verkar fungera i Safari?

Ville bara väcka liv i tråden med några problem som jag sett ibland.

Överlag är nya sidan riktigt bra, och har inte mycket att klaga på förutom färgsättningen på ’följda trådar’-listan

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av medbor:

@UndaC:

https://gfycat.com/slushyvastgermanspitz

https://i.imgur.com/F0eiFNL.png

https://i.imgur.com/yVuJpVi.png

På iOS är det ofta bilder inte visas/fungerar i forumet.

Det verkar som att många bäddar in bilder i [ url ] -taggar och det brukar vara problemet. Men om man öppnar länken manuellt i webbläsaren och sen laddar om forumtråden så visas den?!

Sen har vi thumb-formatet ovan som inte alls verkar fungera i Safari?

Vill bara förtydliga att [img]x[/img] (som @Hybe troligtvis skrev) alltid blir [url href="x"]x[/url] i citat (per design).

hybe → Hybe
Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Vill bara förtydliga att [img]x[/img] (som @hybe troligtvis skrev) alltid blir [url href="x"]x[/url] i citat (per design).

Intressant, det visste jag inte. I så fall är beteendet ännu mer konstigt tycker jag. Oftast är det vanliga jpg eller png som inte fungerar, exemplet från ovan var bara från idag...

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av medbor:

@UndaC:

https://gfycat.com/slushyvastgermanspitz

https://i.imgur.com/F0eiFNL.png

https://i.imgur.com/yVuJpVi.png

På iOS är det ofta bilder inte visas/fungerar i forumet.

Det verkar som att många bäddar in bilder i [ url ] -taggar och det brukar vara problemet. Men om man öppnar länken manuellt i webbläsaren och sen laddar om forumtråden så visas den?!

Sen har vi thumb-formatet ovan som inte alls verkar fungera i Safari?

Ville bara väcka liv i tråden med några problem som jag sett ibland.

Överlag är nya sidan riktigt bra, och har inte mycket att klaga på förutom färgsättningen på ’följda trådar’-listan

Får nog tagga in @jreklund här då detta är bortom mina kunskaper

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av medbor:

Men om man öppnar länken manuellt i webbläsaren och sen laddar om forumtråden så visas den?!

Om detta sker med en korrekt [img]-uppmärkt bild gissar jag på något med hur webbservern serverar bilden (tänk Content-Type eller dylikt) som gör att den inte visas korrekt när den är inbäddad. När man efterfrågar bilden i en egen flik laddas den däremot in utan problem och cachas då i webbläsaren, varför även den inbäddade bilden därefter fungerar.

Man kan även tänka sig något i stil med att författaren bäddat in en felaktig länk som dock vidarebefordrar till den faktiska bilden på ett sätt som funkar i en egen flik men inte för en inbäddad bild. Att den inbäddade funkar efter manuell förfrågan i egen flik skulle då, precis som ovan, bero på cache.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers