Testpilot: WD Black SN850 NVMe SSD – extrem prestanda med PCI Express 4.0

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: WD Black SN850 NVMe SSD – extrem prestanda med PCI Express 4.0

Björn Endre tar sig an en högpresterande SSD från Western Digital, som erbjuder upp till hela 7 000 MB/s i läsprestanda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skulle nog nämna temperaturerna som lite inom "nackdelar" faktiskt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Priset är ju tråkigt nog dubbelt så högt som billiga NVME-diskar, men behöver man prestandan så är det ju såklart en helt annan nivå...

Permalänk

Men är temperaturen ett problem? Samsung diskarna går ju också väldigt varmt utan fläns men Samsung själva rekommenderar ingen kylfläns, kortet throttlar själv om det blir ett problem.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - SuperNOVA 750 G2 750w - KFA2 GeForce RTX 3080 SG - G.Skill Flare X Black DDR4 3400mhz CL14 - Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk Max - Samsung 850 Series EVO 500gb - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Callister:

Men är temperaturen ett problem? Samsung diskarna går ju också väldigt varmt utan fläns men Samsung själva rekommenderar ingen kylfläns, kortet throttlar själv om det blir ett problem.

Tänkte det samma. Vad säger tillverkaren, 90c kanske är ok?

Permalänk
Medlem

Sista testet med PC Mark 10 för Windows 10, BF:V, CoD: BO4, Iso-Filer (Läs,Skriv), 339 JPEG (Läs,Skriv).

Vilken disk är snabbare där. Är det mätt i ex MS där lägre är bättre eller är högre (poäng?) bättre?

@nyhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Skulle nog nämna temperaturerna som lite inom "nackdelar" faktiskt.

Skrivet av Callister:

Men är temperaturen ett problem? Samsung diskarna går ju också väldigt varmt utan fläns men Samsung själva rekommenderar ingen kylfläns, kortet throttlar själv om det blir ett problem.

Skrivet av anon201296:

Tänkte det samma. Vad säger tillverkaren, 90c kanske är ok?

Säljer dom disken utan så ska den ju klara sig utan.

90C på controllerkretsen bör inte vara något extremt problem tror jag inte

Permalänk
Medlem

Detta är något jag VERKLiGEN skulle vilja se en mastodont recension på som man inte sätt på svensk mark på länge.
Ett SSD test helt enkelt.
Kanske inte så sexigt som grafikkort och kärnornas krig men även denna utveckling har rört sig rejält framåt sedan Sata Ssd var det roligaste man kunde ha.
En personlig förfrågan och tips från lilla mig

Bra test Björn btw

Permalänk

Tack för testet!

Vad jag förstått har alla SSD som baseras på Phison PS5016-E16, som Seagate Firecuda 520, problem med att skrivprestandan sänks avsevärt när de är mer än 50% fulla. Det är tyvärr dock inget jag sett nämnas i någon recension.

Det vore intressant att se tester på hur SN850 påverkas när den håller mer data.

Permalänk
Medlem

SLC/MLC/TLC/QLC? Såg det inte nämnas någonstans. Så jag antar att det är QLC, då det knappast är något som tillverkaren vill skryta med.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Detta är något jag VERKLiGEN skulle vilja se en mastodont recension på som man inte sätt på svensk mark på länge.
Ett SSD test helt enkelt.
Kanske inte så sexigt som grafikkort och kärnornas krig men även denna utveckling har rört sig rejält framåt sedan Sata Ssd var det roligaste man kunde ha.
En personlig förfrågan och tips från lilla mig

Bra test Björn btw

Nu vet jag inte policy på externa länkar och så men det finns andra sidor på svenska med:

https://www.nordichardware.se/ssd-guiden

Edit: haha jäklar vad den sidan ser hemsk ut och inte testat grafikkort på ett tag... jag har inte varit där på länge märker jag. Men SSDer verkar de testa regelbundet fortfarande vilket var frågan här

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nu vet jag inte policy på externa länkar och så men det finns andra sidor på svenska med:

https://www.nordichardware.se/ssd-guiden

Edit: haha jäklar vad den sidan ser hemsk ut och inte testat grafikkort på ett tag... jag har inte varit där på länge märker jag. Men SSDer verkar de testa regelbundet fortfarande vilket var frågan här

Visste inte att det testet fortfarande uppdaterades, TACK kompis ;=)

Permalänk
Medlem

Skulle gärna se ett stor SSD-test där det bl.a tas med hur detta påverkar FPS i spel.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

SLC/MLC/TLC/QLC? Såg det inte nämnas någonstans. Så jag antar att det är QLC, då det knappast är något som tillverkaren vill skryta med.

TLC enligt denna recension, QLC är ju inte direkt något man stoppar i högpresterande SSDer.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Belgaar:

Sista testet med PC Mark 10 för Windows 10, BF:V, CoD: BO4, Iso-Filer (Läs,Skriv), 339 JPEG (Läs,Skriv).

Vilken disk är snabbare där. Är det mätt i ex MS där lägre är bättre eller är högre (poäng?) bättre?

@nyhet

Tjo. ”användaren” Nyhet är bara en bot.
Skulle försöka vara behjälplig med att tagga in Björn som skrivit artikeln men minns inte hur man taggar användare med mellanslag i sina namn. Men du kan klicka på det i artikeln

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Frågan är om man ska slå till nu eller vänta på fler alternativ?

5390 är lite dyrt för en disk som bara har 1200 TBW

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Säljer dom disken utan så ska den ju klara sig utan.

90C på controllerkretsen bör inte vara något extremt problem tror jag inte

Testa det på merparten av Intels CPU:er...

----

Bra snabbtest! Dock vet jag inte om jag är blind eller om det missats, men jag saknar mätningarna av IOPS för läs/skriv? Det känns som en av de viktigare delarna "i verkligheten" än rå prestanda. Kanske slänga in resultatet från "Real World Performance [+Mix]" i CrystalDiskMark 7 när man ändå håller på.
https://i.imgur.com/dKFagLQ.png

Sedan skulle det vara kul att se en manuell tidtagning av att starta valfritt tungladdat spel, i sekunder så att man får en direkt uppfattning om vad för prestandafördel man får som gamer.

Slutligen måste jag tillägga att TBW ser... riktigt dålig ut jämfört med andra NVMe-diskar. Min PNY klarar ~3100 TBW eller liknande och har 5 års garanti tex. Sure, det räcker nog för de flesta med råge, men det kan ju handla om att man får ut många många år extra av SSD:n.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Skulle gärna se ett stor SSD-test där det bl.a tas med hur detta påverkar FPS i spel.

SSD:er har minimal inverkan på FPS. Det du tjänar i spel är tiden det tar att starta spelet, ladda in "save points" etc.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Vive la liberté!

Enligt manualen för moderkortet är den nedre M.2-sloten med kylfläns (M.2_2) kopplad till chipsetet och den övre utan kylfläns (M.2_1) kopplad direkt till CPU.
Eventuellt kan det förklara skillnaderna i prestanda mellan slottarna.

Permalänk
Medlem

Hur står sig denna mot Samsung 980 Pro?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd

Kul att ha

Undrar vad man ska ha dessa till. Man behöver inte dessa hastigheter. När jag köpte mina som ligger på 3500 läs vs 3200 skriv.
Kollar man loggar så duger en SSD hur bra som helst. Ingen skillnad i spel eller vanligt internet tittande eller Kallstart.
Det är till personer som Packar upp 2/10 G filer. Vem gör det ? inte många.
Nu efter hand så ångra jag att jag inte köpte bara SSD. Så man skulle få mer GIG för samma pris.
Sen nu kommer detta. Ja vad ska man ha detta till.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apanx:

Enligt manualen för moderkortet är den nedre M.2-sloten med kylfläns (M.2_2) kopplad till chipsetet och den övre utan kylfläns (M.2_1) kopplad direkt till CPU.
Eventuellt kan det förklara skillnaderna i prestanda mellan slottarna.

Så är det på mitt moderkort. Rejäl skillnad mellan dem.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Avstängd

PCI-E 5 kommer nog en förddubling av m.2 prestanda igen. Vem trodde att lagring skulle ta nytta av detta mer än grafikkorten?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Tjo. ”användaren” Nyhet är bara en bot.
Skulle försöka vara behjälplig med att tagga in Björn som skrivit artikeln men minns inte hur man taggar användare med mellanslag i sina namn. Men du kan klicka på det i artikeln

^

@Björn Endre

Taggad

Sen så taggar man användare genom att sätta Användarnamnet i citationstecken med @ innan första ".

Visa signatur

MAIN » CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

NAS » Silverstone DS380 | Fractal Design 300W PSU | Core i5 3570k | ASUS P8Z77-I Deluxe | Corsair Vengeance LP 2x4 GB 1600MHz CL9 | IBM ServeRAID M5110

Använder Better SweClockers med Soitora's Mörka tema aktivt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Undrar vad man ska ha dessa till. Man behöver inte dessa hastigheter. När jag köpte mina som ligger på 3500 läs vs 3200 skriv.
Kollar man loggar så duger en SSD hur bra som helst. Ingen skillnad i spel eller vanligt internet tittande eller Kallstart.
Det är till personer som Packar upp 2/10 G filer. Vem gör det ? inte många.
Nu efter hand så ångra jag att jag inte köpte bara SSD. Så man skulle få mer GIG för samma pris.
Sen nu kommer detta. Ja vad ska man ha detta till.

Ett exempel är videoredigering. Där är det trevligt med extremt snabba diskar. 6K, 8K och 12K kräver sin disk.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Apanx:

Enligt manualen för moderkortet är den nedre M.2-sloten med kylfläns (M.2_2) kopplad till chipsetet och den övre utan kylfläns (M.2_1) kopplad direkt till CPU.
Eventuellt kan det förklara skillnaderna i prestanda mellan slottarna.

Du har helt rätt. Jag skummade igenom manualen men det slog mig inte att det var så. Det är ju "endast" PCI-E 3 om man har Ryzen 1xxx och 2xxx mend PCI-E 4 om man har Ryzen 3XXX (och sen 5XXX) och det slog mig inte att det betydde att den därför går direkt mot CPU. Det förklarar definitivt. Det är dock en ordentligt skillnad som dock främst syns nu när man har dessa snabbare SSD. Gigabyt'en påverkas inte likadant men den är redan långsammare.

Ang temperatur - versionen med kylfläns är den som de egentligen menar är för en desktop så denna ska officiellt mer vara till för laptops där du har kylning. Så det förväntas att denna kyls. Svårt att veta om man ska se det som en nackdel då majoriteten av nyare moderkort har slot med kylfläns.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Satte in en sånhär 500gb versionen som systemdisk ett par veckor sen när jag uppdaterade datorn med b550 moderkort etc.. visst är den rackarns snabb men inget man behöver eg.. fast.. det är mycket här i livet man inte behöver .. hursomhelst, rackarns snabb disk.
Hade ingen kylfläns den jag beställde från Inet. Men det var en fördel för mig eftersom jag har det på moderkortet.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Du har helt rätt. Jag skummade igenom manualen men det slog mig inte att det var så. Det är ju "endast" PCI-E 3 om man har Ryzen 1xxx och 2xxx mend PCI-E 4 om man har Ryzen 3XXX (och sen 5XXX) och det slog mig inte att det betydde att den därför går direkt mot CPU. Det förklarar definitivt. Det är dock en ordentligt skillnad som dock främst syns nu när man har dessa snabbare SSD. Gigabyt'en påverkas inte likadant men den är redan långsammare.

Ang temperatur - versionen med kylfläns är den som de egentligen menar är för en desktop så denna ska officiellt mer vara till för laptops där du har kylning. Så det förväntas att denna kyls. Svårt att veta om man ska se det som en nackdel då majoriteten av nyare moderkort har slot med kylfläns.

Jag tror många tänker på PS5 när de ser denna prestandan, då blir det svårt eftersom kylfläns inte passar och det inte är så välventilerat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Undrar vad man ska ha dessa till. ... Kollar man loggar så duger en SSD hur bra som helst. Ingen skillnad i spel eller vanligt internet tittande eller Kallstart. ...

Skrivet av aMp:

Sedan skulle det vara kul att se en manuell tidtagning av att starta valfritt tungladdat spel, i sekunder så att man får en direkt uppfattning om vad för prestandafördel man får som gamer.

Det är lite av detta jag saknar: Den mer subjektiva (upplevda) skillnaden mellan "mycket snabb" och "långsam" SSD. Som vanlig användare är det få uppgifter där diskens användning tar mer än någon sekund i anspråk innan andra faktorer blir begränsande. En vanlig uppgift är till exempel att läsa in och packa upp en större komprimerad fil. Uppackningen (som begränsas av CPU och RAM) går långsammare än läsningen, så diskens prestanda har liten inverkan på hur lång tid uppgiften tar.
Om man använder en disk som är +-50% snabbare märks ingen större skillnad. Är dessutom skillnaden i pris större än skillnaden i mätbar prestanda finns ingen anledning att lägga pengar på det dyrare/snabbare alternativet.

När LTT gjorde sitt lilla blindtest att starta och köra ett spel med tre olika SSD var alla tre testpersonerna rörande överens om att den långsamma SATA-anslutna SSDn gav snabbast respons och bäst flyt vid användning.

Skrivet av aMp:

Slutligen måste jag tillägga att TBW ser... riktigt dålig ut jämfört med andra NVMe-diskar. ...

För mig är TBW den viktigaste tekniska faktorn vid val av disk. Viktigare än läs- och skrivhastighet.

Permalänk
Skrivet av Paul50:

Undrar vad man ska ha dessa till. Man behöver inte dessa hastigheter. När jag köpte mina som ligger på 3500 läs vs 3200 skriv.
Kollar man loggar så duger en SSD hur bra som helst. Ingen skillnad i spel eller vanligt internet tittande eller Kallstart.
Det är till personer som Packar upp 2/10 G filer. Vem gör det ? inte många.
Nu efter hand så ångra jag att jag inte köpte bara SSD. Så man skulle få mer GIG för samma pris.
Sen nu kommer detta. Ja vad ska man ha detta till.

Samma sak med externa grafikkort till vad ska man ha dessa till? Man behöver inte ha dessa hastigheter.
De är till för folk som spelar etc. Vem gör det?

Skämtåsido. Men PCI express 4 ssd idag är framförallt till för de med extrema behov, nästan alla kan nöja sig med gamla nmve ssd. Men de nya supersnabba kanske bidrar till att priset på de gamla nmve ssd snabbare sjunker i pris.
För tar vi sata ssd så var de så slöa så att det t.om var störande att normalt arbeta med filer.