Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

3 år systemvetenskap, .net utvecklare. Inte orimligt men känns helt klart som jag ligger under medel. Skulle gärna vilja veta vad som är rimligt att begära.

Skrivet av Fatmajk:

En civilingenjör (5årig master) får ca 30 tusen som ingångslön. Räkna på en löneökning på 3% varje år, var hamnar civilingenjören då? Jo på 31'827 kr efter två år. Din lön är inte dålig. Speciellt inte med din utbildning.

Tycker du fortfarande att din lön är kass så får du väl byta jobb. Det krylllar av utvecklar-jobb. Det är så man får upp lönen.

EDIT: Räknar man om exemplet ovan med 4% löneökning så hamnar man på din lön ca 32'500. Då har du alltså fortf samma lön som en civilingenjör trots att du bara gått 3 år och blivit systemutvecklare? Tycker du det fortf är dålig lön?

Gick in på 30k brutto för 1,5 år sedan. Dock inte fått besked om löneökning i år än (känns avlägset). Dock gick jag bara en 2-årig YH. Jobbar inom konsultbranchen fortfarande. Hade för mig att civ-ing etc. brukade gå in på 34-35k?

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

En civilingenjör (5årig master) får ca 30 tusen som ingångslön. Räkna på en löneökning på 3% varje år, var hamnar civilingenjören då? Jo på 31'827 kr efter två år. Din lön är inte dålig. Speciellt inte med din utbildning.

Skrivet av BrutalSwede:

Gick in på 30k brutto för 1,5 år sedan. Dock inte fått besked om löneökning i år än (känns avlägset). Dock gick jag bara en 2-årig YH. Jobbar inom konsultbranchen fortfarande. Hade för mig att civ-ing etc. brukade gå in på 34-35k?

När jag och mina klasskamrater (tog civ.ing-examen 2018) började jobba gick vi in på mellan 32k och 35k SEK, beroende tidigare på erfarenheter. 2020 anställer min nuvarande arbetsgivare nyexade (utan arbetslivserfarenhet) för ~33k. Samtliga jobbar i Göteborg.

När det kommer till löneökningar är det helt individuellt. Är du duktig på att snacka för dig, duktig på ditt jobb, och är villig att ta ditt pick och pack någon annanstans kan du med enkelhet öka ~10% i lön per år (i alla fall i början). För egen del ökade jag min lön med 8.5% efter 9 månader hos samma arbetsgivare. Sen 10.5% när jag bytte till ny arbetsgivare. Förväntar mig en höjning med åtminstone 7% nu till årsskiftet.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Att man som relativt nybakad civilingenjör får 3-4% ökning per år tyder nog på att man är en riktig medelmåtta och/eller att man underpresterar.

Vad "underpresterar" faktiskt betyder beror väldigt mycket både på din organisation och din chef. Nu kanske jag jobbar i ett företag med en väldigt ovanlig kultur (tror inte det) samt att jag har haft extrem otur med mina chefer (tror inte det heller) men pga. den rådande snällhetsdoktrinen så kan du bli överöst med positiv feedback samtidigt som den faktiska belöningen inte sträcker sig längre än att du får 3.5% istället för 2% i löneökning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Gick in på 30k brutto för 1,5 år sedan. Dock inte fått besked om löneökning i år än (känns avlägset). Dock gick jag bara en 2-årig YH. Jobbar inom konsultbranchen fortfarande. Hade för mig att civ-ing etc. brukade gå in på 34-35k?

Skrivet av GLaDER:

När jag och mina klasskamrater (tog civ.ing-examen 2018) började jobba gick vi in på mellan 32k och 35k SEK, beroende tidigare på erfarenheter. 2020 anställer min nuvarande arbetsgivare nyexade (utan arbetslivserfarenhet) för ~33k. Samtliga jobbar i Göteborg.

När det kommer till löneökningar är det helt individuellt. Är du duktig på att snacka för dig, duktig på ditt jobb, och är villig att ta ditt pick och pack någon annanstans kan du med enkelhet öka ~10% i lön per år (i alla fall i början). För egen del ökade jag min lön med 8.5% efter 9 månader hos samma arbetsgivare. Sen 10.5% när jag bytte till ny arbetsgivare. Förväntar mig en höjning med åtminstone 7% nu till årsskiftet.

Skrivet av Olegh:

Att man som relativt nybakad civilingenjör får 3-4% ökning per år tyder nog på att man är en riktig medelmåtta och/eller att man underpresterar.

Vad "underpresterar" faktiskt betyder beror väldigt mycket både på din organisation och din chef. Nu kanske jag jobbar i ett företag med en väldigt ovanlig kultur (tror inte det) samt att jag har haft extrem otur med mina chefer (tror inte det heller) men pga. den rådande snällhetsdoktrinen så kan du bli överöst med positiv feedback samtidigt som den faktiska belöningen inte sträcker sig längre än att du får 3.5% istället för 2% i löneökning.

När jag gick ut för ca 4-5 år sen så fick vi alla runt 28-29 i Malmö/Lund (icke-konsultbolag) på olika företag. Både i Göteborg och Stockholm borde det vara högre tycker man. Det är ingen av oss som fått mer än 5% i löneförhöjning per år. De flesta har legat runt 3-4%. Vi underpresterar inte men det beror säkert på företag och chef också. Vissa företag är mer snåla än andra, den saken är säker. Ingen av oss har arbetat på konsultbolag.

Överlag är det också viktigt att veta att konsultbolag betalar (ibland mycket) mer.

Mina kollegor idag som är nyexade fick 30k på konsultbolag i Malmö, med löfte om löneökning till 32k efter 6mån. Jag tyckte inte det lät dåligt. Man kan inte ett skit som nyexaminerad ändå så man får ju jobba upp sin lön, inte mer med det ju. Vissa av de vet inte ens vad "kontrollpanelen" är i Windows, herregud, och då är de civilingenjörer. Många svenskar verkar tro att man är odödlig bara för att man gått 5 år på universitet och ska ha svinhög lön direkt. Please.
Däremot så ska det skilja i lön om man har utbildningen bakom sig. En snubbe med 5 års erfarenhet som är civilingenjör ska ha högre lön än motsvarande från Yrkeshögskolan, det säger sig själv.

Jag har bytat jobb för att få upp min lön i dagsläget, men sen har jag arbetat utomlands i en del år också, så svårt att jämföra.
Jag frågade en rekryterare i början av året var man bör ligga med 4-5 års erfarenhet i Malmö och då sa hon att 38-39 lät rimligt. På konsultbolag kan man mer kunna komma upp i 42-43, sa hon.

EDIT: Lite orelevant kanske, men...
De bästa cheferna jag haft har alla varit civilingenjörer som börjat på "marken" (som programmerare typ) precis som många andra. De har jobbat sig upp och skaffat en massa kunskaper längs vägen som de använder idag dagligen som förståelse, både för vad vi på "marken" håller på med, men också för att leda teamen. De har förståelse för din utveckling och lön (oftast). Men alla företag försöker trycka tillbaka din lön oavsett.
De sämsta cheferna jag haft är de från ekonomi-programmet (civilekonomer, m.fl.) som genom farsans bekant fått en ledande roll och en hög lön. De kan inte ett j*vla skit, ingen teknisk kompetens och förståelse. Det lyser igenom så det stänker om det, och de tror sig veta en massa. Det blir bara löjligt.

Permalänk
Medlem

Arbetar som politiker. Får ut ungefär 34.000 netto (45.000 brutto). Sedan betalar jag partiskatt ned till 29K. Så det är beloppet jag personligen behåller. När den politiska "karriären" är över så har jag en utbildning som gymnasielärare att falla tillbaka på. Lärare är väl för övrigt en yrkesgrupp med väldigt stor lönespridning idag? Från väldigt lågt i förhållande till utbildningstid till "helt okej".

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Visst är det så, men det betyder ju egentligen inte att du automatiskt tjänar bra. Du kanske råkar vara duktig på att löneförhandla, alternativt har du någon spetskompetens eller så har du bytt arbetsgivare med jämna mellanrum? Jag arbetar exempelvis som systemutvecklare och där är lönerna helt okej, men stannar du kvar på samma ställe så händer det ju inte så mycket mer sen.

Nej det är ju klart, man måste ju även begära betalt, man får inget om man inte begär det här i världen. Däremot har jag aldrig haft större problem med att få upp lönen markant utan att byta jobb, men ibland skall man ju göra det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

När jag gick ut för ca 4-5 år sen så fick vi alla runt 28-29 i Malmö/Lund (icke-konsultbolag) på olika företag. Både i Göteborg och Stockholm borde det vara högre tycker man. Det är ingen av oss som fått mer än 5% i löneförhöjning per år. De flesta har legat runt 3-4%. Vi underpresterar inte men det beror säkert på företag och chef också. Vissa företag är mer snåla än andra, den saken är säker. Ingen av oss har arbetat på konsultbolag.

Överlag är det också viktigt att veta att konsultbolag betalar (ibland mycket) mer.

Mina kollegor idag som är nyexade fick 30k på konsultbolag i Malmö, med löfte om löneökning till 32k efter 6mån. Jag tyckte inte det lät dåligt. Man kan inte ett skit som nyexaminerad ändå så man får ju jobba upp sin lön, inte mer med det ju. Vissa av de vet inte ens vad "kontrollpanelen" är i Windows, herregud, och då är de civilingenjörer. Många svenskar verkar tro att man är odödlig bara för att man gått 5 år på universitet och ska ha svinhög lön direkt. Please.
Däremot så ska det skilja i lön om man har utbildningen bakom sig. En snubbe med 5 års erfarenhet som är civilingenjör ska ha högre lön än motsvarande från Yrkeshögskolan, det säger sig själv.

Jag har bytat jobb för att få upp min lön i dagsläget, men sen har jag arbetat utomlands i en del år också, så svårt att jämföra.
Jag frågade en rekryterare i början av året var man bör ligga med 4-5 års erfarenhet i Malmö och då sa hon att 38-39 lät rimligt. På konsultbolag kan man mer kunna komma upp i 42-43, sa hon.

EDIT: Lite orelevant kanske, men...
De bästa cheferna jag haft har alla varit civilingenjörer som börjat på "marken" (som programmerare typ) precis som många andra. De har jobbat sig upp och skaffat en massa kunskaper längs vägen som de använder idag dagligen som förståelse, både för vad vi på "marken" håller på med, men också för att leda teamen.
De sämsta cheferna jag haft är de från ekonomi-programmet (civilekonomer, m.fl.) som genom farsans bekant fått en ledande roll och en hög lön. De kan inte ett j*vla skit, ingen teknisk kompetens och förstående. Det lyser igenom så det stänker om det, och de tror sig veta en massa. Det blir bara löjligt.

Jag gick in på 28 500Kr som nyexad systemutveckalre hos ett konsultbolag i Malmö. Efter 2 månader fick jag 30 500Kr. Året efter 35 000Kr. Ska snart ha löneförhandling igen, siktar på minst 38 000 denna gång men hade föredragit 40 000Kr. Får känna av lite hur förhandlingarna går. Får jag mindre än 38 000Kr så bytar jag nog bolag.

Permalänk
Medlem

Asbestsanerare, 210kr/h.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimin:

Arbetar som politiker. Får ut ungefär 34.000 netto (45.000 brutto). Sedan betalar jag partiskatt ned till 29K. Så det är beloppet jag personligen behåller. När den politiska "karriären" är över så har jag en utbildning som gymnasielärare att falla tillbaka på. Lärare är väl för övrigt en yrkesgrupp med väldigt stor lönespridning idag? Från väldigt lågt i förhållande till utbildningstid till "helt okej".

Intressant, visste inte att det förekom i Sverige med partiskatt.
Är det en fast procent för alla eller progressiv?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

IT-tekniker på större bolag 46 000:- i månadslön, får övertid, tillägg som gruppledare samt jourersättning 10ggr per år vid jour en vecka i stöten.

Är 41 år och jobbat med IT i snart sju år då jag bytte karriär helt då från nåt helt annat!

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Intressant, visste inte att det förekom i Sverige med partiskatt.
Är det en fast procent för alla eller progressiv?

Är väl ffa V men tydligen även MP som har det av ideologiska skäl.

Saxat från Wiki:

"Företeelsen är ganska ny i Sverige och tillämpas av åtminstone Miljöpartiet[källa behövs] och Vänsterpartiet.[1][2]

I Vänsterpartiet finns två typer av partiskatter. Dels en som regleras lokalt och regionalt när det gäller fritidspolitiker. Det vanliga är att denna ligger på 10% av arvodet (förlorad arbetsförtjänst räknas ej) och pengarna tillfaller den aktuella partiorganisationen. Det finns ytterligare en variant som gäller heltidspolitiker och när det gäller riksdagsledamöter går de pengarna till partiets centrala valfond som används för att finansiera valrörelsen. Ingen politiker i Vänsterpartiet ska få behålla mer än 5/8 av ett basbelopp (ca 28 000:-) efter skatt."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Partiskatt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Överlag är det också viktigt att veta att konsultbolag betalar (ibland mycket) mer.

Nu hedgar du med "överlag", men jag vill bara delge att jag ökade markant i lön när jag lämnade konsultbolaget och gick till ett produktbolag.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Nu hedgar du med "överlag", men jag vill bara delge att jag ökade markant i lön när jag lämnade konsultbolaget och gick till ett produktbolag.

Jämförde du med vad andra konsultbolag hade att erbjuda då? Det var inget annat konsultbolag som kunde erbjuda högre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Jämförde du med vad andra konsultbolag hade att erbjuda då? Det var inget annat konsultbolag som kunde erbjuda högre?

Jag bytte inte jobb för att få ny lön, utan för att jag var trött på konsultbranschen, så jag kollade inte runt på andra konsultbolag.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jag bytte inte jobb för att få ny lön, utan för att jag var trött på konsultbranschen, så jag kollade inte runt på andra konsultbolag.

Hade du gjort det så hade de garanterat kunna erbjuda högre lön. Jag vågar nästan säga till 100%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Hade du gjort det så hade de garanterat kunna erbjuda högre lön. Jag vågar nästan säga till 100%.

Fast varför skulle ett konsultbolag garanterat erbjuda högre lön?
Det torde ju helt bero på persons individuella kvalifikationer och vilken typ av kunder konsultbolaget jobbar mot. I exempelvis Göteborg så är ju konsulter en form av kvalificerad "bemanningsverksamhet" (för Ericsson, Saab, Volvo, etc.), snarare än specifik expertkompetens (även om det såklart finns också). Å är det något vi vet om konsultverksamhet mot stora kunder så är det att det handlar om ramavtal rakt igenom, där man betalar för en konsults "titel" snarare än faktiska kompetens och skicklighet.

Så kan en konsult tjäna mer än en person på ett produktbolag? - Definitivt!
Är det garanterat (eller näst därtill) att en konsult tjänar mer än en person på ett produktbolag? - Definitivt inte!

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Blomman90:

Fast varför skulle ett konsultbolag garanterat erbjuda högre lön?
Det torde ju helt bero på persons individuella kvalifikationer och vilken typ av kunder konsultbolaget jobbar mot. I exempelvis Göteborg så är ju konsulter en form av kvalificerad "bemanningsverksamhet" (för Ericsson, Saab, Volvo, etc.), snarare än specifik expertkompetens (även om det såklart finns också). Å är det något vi vet om konsultverksamhet mot stora kunder så är det att det handlar om ramavtal rakt igenom, där man betalar för en konsults "titel" snarare än faktiska kompetens och skicklighet.

Så kan en konsult tjäna mer än en person på ett produktbolag? - Definitivt!
Är det garanterat (eller näst därtill) att en konsult tjänar mer än en person på ett produktbolag? - Definitivt inte!

Just de där stör mig något enormt med konsultbolag.
Det är som du säger titeln och antal år i branschen som sätter lönen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jag bytte inte jobb för att få ny lön, utan för att jag var trött på konsultbranschen, så jag kollade inte runt på andra konsultbolag.

Ska man jobba som konsult måste det ju vara bäst att köra eget. Som anställd konsult får man ju det sämsta av två världar.
Bara lön, ingen egen vinstudelning (inga fördelar som man får med eget ab), samt det är du själv som ryker först eftersom man är konsult åt något annat företag. Oftast är det ju konsulterna som ryker först och man blir ju inte långvarig som bänkvärmare på ett konsultbolag, gissar jag.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Ska man jobba som konsult måste det ju vara bäst att köra eget. Som anställd konsult får man ju det sämsta av två världar.
Bara lön, ingen egen vinstudelning (inga fördelar som man får med eget ab), samt det är du själv som ryker först eftersom man är konsult åt något annat företag. Oftast är det ju konsulterna som ryker först och man blir ju inte långvarig som bänkvärmare på ett konsultbolag, gissar jag.

Detta är några av anledningarna till jag starta eget.
Du betalar halva din lön i en försäkring kallad för ”tryggheten av en fast anställning”. Men denna ”försäkring” ger dig dock bara några månader med lön efter du blir uppdragslös.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Så kan en konsult tjäna mer än en person på ett produktbolag? - Definitivt!
Är det garanterat (eller näst därtill) att en konsult tjänar mer än en person på ett produktbolag? - Definitivt inte!

Fine...du har väl en poäng...

Permalänk
Medlem

Började som firstlinetekniker med 20 000 i lön, jobbade där i 1,5 år tills jag fick en ”praoplats” på Linux drift. Praoade där ett halvår med 23000 i lön och blev sedan fastanställd med en lön på 39 000. 21 år gammal i Stockholm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsaaKeN:

Började som firstlinetekniker med 20 000 i lön, jobbade där i 1,5 år tills jag fick en ”praoplats” på Linux drift. Praoade där ett halvår med 23000 i lön och blev sedan fastanställd med en lön på 39 000. 21 år gammal i Stockholm.

Snyggt jobbat! Direkt från gymnasiet då förmodar jag?

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Snyggt jobbat! Direkt från gymnasiet då förmodar jag?

Tackar! Yes det stämmer, gick teknikprogrammet med inriktning information och medieteknik.

Permalänk
Medlem

Alltså.. Konsult eller anställd på ett "konsultbolag" är man ju bara om om man har tidigare erfarenhet av väldigt snarlika uppdrag.

Mitt första gig efter universitet var som "konsult" men det är ju ett extremt missvisande epitet. Jag var en inhyrd resurs (numera är jag bara "en resurs") som var lättare för mitt företag (som jag nu jobbar för) att rekrytera och också lättare att göra sig av med. Jag menar har man extremt flyt och branschen man är aktiv inom är extremt ängslig så kanske det blir mer kvar till dig eller mig efter att "konsultbolagets" avans har utgått men annars så kommer man inte tjäna särskilt mycket på att vara "konsult" som (relativt) grön ingenjör. Kanske inget alls.

Lite i linje med vad någon annan skrev så gick jag också upp något i lön genom att byta från min "konsulttjänst" till bolaget som jag jobbade för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Ska man jobba som konsult måste det ju vara bäst att köra eget. Som anställd konsult får man ju det sämsta av två världar.
Bara lön, ingen egen vinstudelning (inga fördelar som man får med eget ab), samt det är du själv som ryker först eftersom man är konsult åt något annat företag. Oftast är det ju konsulterna som ryker först och man blir ju inte långvarig som bänkvärmare på ett konsultbolag, gissar jag.

Det svåra med eget är ju att hitta uppdrag tänker jag, lite det man "betalar" för. Vi har haft folk på bänken i 6 månader nu under coronan, vet inte vart gränsen går riktigt. Men jag har funderat på att starta eget men är inte så värst intresserad av försäljning tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Däremot så ska det skilja i lön om man har utbildningen bakom sig. En snubbe med 5 års erfarenhet som är civilingenjör ska ha högre lön än motsvarande från Yrkeshögskolan, det säger sig själv.

Ponera att du har två utvecklare.
Utvecklare 1 har en kvalificerad yrkeshögskoleexamen från en tvåårig kvalificerad yrkesutbildning (varav 6 månader är LIA).
Utvecklare 2 har en mastersexamen från en 5årig universitetsutbildning.

De är anställda på samma tjänst, båda hade samma ingångslön, de presterar identiskt, och båda har varit anställda i 5år under identiska omständigheter.

Förtjänar utvecklare 2 en högre lön enbart för att hen har en "bättre" examen?

Hade jag satt lönerna på dessa personer hade jag struntat fullständigt i vad de har för utbildning i ryggen, det är vad de gör i arbetet som är intressant.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

27666 + en bra summa i aktier
Servicetekniker Tesla

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Ponera att du har två utvecklare.
Utvecklare 1 har en kvalificerad yrkeshögskoleexamen från en tvåårig kvalificerad yrkesutbildning (varav 6 månader är LIA).
Utvecklare 2 har en mastersexamen från en 5årig universitetsutbildning.

De är anställda på samma tjänst, båda hade samma ingångslön, de presterar identiskt, och båda har varit anställda i 5år under identiska omständigheter.

Förtjänar utvecklare 2 en högre lön enbart för att hen har en "bättre" examen?

Hade jag satt lönerna på dessa personer hade jag struntat fullständigt i vad de har för utbildning i ryggen, det är vad de gör i arbetet som är intressant.

Ptja, känns som att du skippade den svåra biten här, de första fem åren efter anställning. Vad är egentligen planen och förväntningarna på dessa personer? En måste ju ha varit överkvalificerad" och den andra precis rätt kvalificerad eller underkvalificerad.

Examen påverkar förväntningar vilket påverkar lönesättningen. Vill man som arbetsgivare bara ha någon som gör uppgift x under begränsad tid y och skiter fullständigt i resten så är strategin och det man förbinder sig till annorlunda. Det är då man kanske ska betala mer för en riktig konsult, annars är risken att dina anställda kommer börja knorra och bli missnöjda. Ingen gillar att sitta klämd och känna att de har mer att bidra med än vad de har utrymme för.

Permalänk
Medlem

Yrke: IT-konsult.
Utbildning: Systemvetenskap 3 år.
Lön: 30 000.
Erfarenhet: 1½ år.
Förmåner: Telefon, dator, 4000kr i friskvård, 5veckor semester, betald övertid.

Jobbar med systemintegration med fokus på Azure. Började på ett traineeprogram och varit ute hos kund sen i December.
Trivs bra med är lite missnöjd med lönen just nu. Skulle haft löneförhandling i April men den blev framskjuten och har inte hört något sen dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Ponera att du har två utvecklare.
Utvecklare 1 har en kvalificerad yrkeshögskoleexamen från en tvåårig kvalificerad yrkesutbildning (varav 6 månader är LIA).
Utvecklare 2 har en mastersexamen från en 5årig universitetsutbildning.

De är anställda på samma tjänst, båda hade samma ingångslön, de presterar identiskt, och båda har varit anställda i 5år under identiska omständigheter.

Förtjänar utvecklare 2 en högre lön enbart för att hen har en "bättre" examen?

Hade jag satt lönerna på dessa personer hade jag struntat fullständigt i vad de har för utbildning i ryggen, det är vad de gör i arbetet som är intressant.

... Och efter några år är det bara erfarenheten och kompetensen som räknas. Ingen bryr sig, lönemässigt, vad den ene eller andra gick för utbildning innan dessa började jobba.
För mig som jobbat som utvecklare ca 10 år så är det ju inte utbildningen som gör att jag får ett nytt jobb, utan min erfarenhet och kompetens som utvecklare. Sen kan det givetvis vara ett krav att man har "relevant utbildning från högskola eller unibersitet', då det är många som kräver det, men knappast den som avgör min lön.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |