1080 till 3090 - Undermålig prestanda

Permalänk

1080 till 3090 - Undermålig prestanda

(postar åt en kompis då han inte har något konto på swec)

Hej Sweclockers

Jag har trots idogt Googlande och desperat felsökning inte hittat något vettigt som fört mig närmare en lösning på mitt problem. Den sista anhalten på nerd-internet blir då goda gamla goda Sweclockers. Jag behöver sparring.

Mitt gamla 1080-kort har ersatts med mitt nya 3090-kort (Gigabyte GeForce RTX™ 3090 TURBO 24G) och prestandan i spel har efter bytet blivit betänkligt sämre. I runda slängar har jag tappat ~20 - 30% FPS i titlar som CSGO och PUBG. Jag får dock, för kortet, habila testresultat i 3d-mark och liknande.

Fakta av värde:
- Gamla drivare är avinstallerade med DDU
- Testat diverse generella och mer spelspecifika settings i NVIDIA kontrollpanel
- Kortet trottlar inte i spel
- Temp på CPU under belastning är låg (~65°)
- Temp på CPU under belastning är låg (~50°)
- Testat med äldre version av drivare
- Inga generella problem med instabilitet eller hängning
- Ingen överklockning av CPU, GPU eller minnen
- Testat att underklocka GPU Core och Minnen
- Kortet trottlar fullt i 3d-mark men inte i speltitlar
- Samma problem oavsett upplösning och övriga settings
- Röjt runt i bios på "frihand" och testat diverse varianter

Övrig hårdvara i burken:
- CPU - i5 7600k
- Moderkort - MSI H110I PRO
- Minnen - 2x16 DDR4 @ 2400mhz
- PSU - 650w (ca 2 år gammal)
- OS - Windows 10 PRO
- Lagring - SSD @ 1tb

Kan det vara så enkelt som att min PSU inte gör jobbet? Jag vet att 750w är rekommenderat men har samtidigt sett otaliga tester där 650w mer än nog.

Den som hittar lösningen på mitt problem får en tacksamhetsgåva i form av att fritt får välja en mus i min överköpta arsenal av lättviktsmöss.

Tack på förhand!

Mvh
Rickard

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk

CS och PUBG är inte direkt dom bästa titlarna att testa något på. Krävs ju ofta ganska mycket optimeringar för att dom ska snurra bra.
Är resultaten i ett GPU benchmark "inline" med ett 3090 ?
Vilken resolution kör du ? Processorn lär ju flaska fan med ett 3090

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk

Hej Kapten,

Allt smed på fint med det gamla 1080-kortet med samma setup så jag tycker bara att det förefaller märkligt att det blir så pass mycket sämre. GPU-resultaten är i den lägre delen av de dokumenterade testerna, men lågt ifrån sämst.

Jag har testat allt från 4k till 640x480 och symptom är dom samma. Ny teknik, nya utmaningar

Mvh
Rickard

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolacrille:

(postar åt en kompis då han inte har något konto på swec)

Hej Sweclockers

Jag har trots idogt Googlande och desperat felsökning inte hittat något vettigt som fört mig närmare en lösning på mitt problem. Den sista anhalten på nerd-internet blir då goda gamla goda Sweclockers. Jag behöver sparring.

Mitt gamla 1080-kort har ersatts med mitt nya 3090-kort (Gigabyte GeForce RTX™ 3090 TURBO 24G) och prestandan i spel har efter bytet blivit betänkligt sämre. I runda slängar har jag tappat ~20 - 30% FPS i titlar som CSGO och PUBG. Jag får dock, för kortet, habila testresultat i 3d-mark och liknande.

Fakta av värde:
- Gamla drivare är avinstallerade med DDU
- Testat diverse generella och mer spelspecifika settings i NVIDIA kontrollpanel
- Kortet trottlar inte i spel
- Temp på CPU under belastning är låg (~65°)
- Temp på CPU under belastning är låg (~50°)
- Testat med äldre version av drivare
- Inga generella problem med instabilitet eller hängning
- Ingen överklockning av CPU, GPU eller minnen
- Testat att underklocka GPU Core och Minnen
- Kortet trottlar fullt i 3d-mark men inte i speltitlar
- Samma problem oavsett upplösning och övriga settings
- Röjt runt i bios på "frihand" och testat diverse varianter

Övrig hårdvara i burken:
- CPU - i5 7600k
- Moderkort - MSI H110I PRO
- Minnen - 2x16 DDR4 @ 2400mhz
- PSU - 650w (ca 2 år gammal)
- OS - Windows 10 PRO
- Lagring - SSD @ 1tb

Kan det vara så enkelt som att min PSU inte gör jobbet? Jag vet att 750w är rekommenderat men har samtidigt sett otaliga tester där 650w mer än nog.

Den som hittar lösningen på mitt problem får en tacksamhetsgåva i form av att fritt får välja en mus i min överköpta arsenal av lättviktsmöss.

Tack på förhand!

Mvh
Rickard

Alltså den processorn med det nya grafikortet låter nästan på nivån att detta är en trollpost.

Helt ärligt: köp en ny processor!

10600K eller 5600X som minst

Dessa processorer med ett 3070 kommer prestera bättre än nuvarande med ett 3090 garanterat!

5600X är solklart bästa valet för CS, men båda förslagen ovan är relevanta beroende på preferens och övriga krav.

Permalänk

Ett riktigt snett bygge och det är medveten om det. Ny 5900x och övriga komponenter är på ingång men det är ju så förbaskat lång väntetid. Svårt att låta bli att inte testa kortet när man äntligen har det i handen.

Det låter rimligt med din CPU-teori.

Tack för svar!

Mvh Rickard

Permalänk
Medlem

1) Din cpu är totalt överbelastad. Den är långt ifrån tillräcklig. 4 kärnor/trådar räcker inte.
2) Låg MHz på ram, idag klassas 3000-3200 som lågt medans 3600 är sweet spot. Gärna med CL 16-16-16.
3) Extremt lågbudget moderkort. Går inte ens överklocka cpun med det.

Dessa lågbudget delar hör inte hemma i samma låda som ett 3090. Byt plattform till tex Ryzen 3000/5000 eller i7/i9 9000/10000.

Idag är det Ryzen 3000 och 5000 som presterar absolut bäst i CS

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Skrivet av mad_marke:

Ett riktigt snett bygge och det är medveten om det. Ny 5900x och övriga komponenter är på ingång men det är ju så förbaskat lång väntetid. Svårt att låta bli att inte testa kortet när man äntligen har det i handen.

Det låter rimligt med din CPU-teori.

Tack för svar!

Mvh Rickard

du lär behöva ny psu med.. 650w med den cpun o det grafikkortet är klent minst sagt , har en 3900x med rtx3080 o är lätt över 600w

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk

Men att ett nyare grafikkort skulle prestera sämre än det äldre låter konstigt tycker jag. Visst jag fattar hela grejen med bottlenecking och sånt men man tycker ju att det åtminstone borde flyta på om inte bättre så iallafall likadant och ge samma fps som det gamla.

Sitter själv med en gammal dator med ett skruttigt gtx 970 där fläktarna låter som småsten i en tvättmaskin och hade hoppats kunna sätta i mitt 3080 som kommer idag och få iallafall samma prestanda men utan fläktoljud medan jag väntar på resten av delarna till mitt uppkommande datorbygge.

Permalänk

Kolla om gpu går i 100% om ej så klar bottleneck, sammtidigt som cpu ej ska vara typ 100% lägre desto bättre

Permalänk
Medlem

Tanka hem GPU-Z och verifiera att du får rätt fart på PCI-E bussen (x16).
Även Bus Interface Load ska vara hyffsat låg vid spelande.

Permalänk
Medlem

Både PUBG och CSGO är typ helt CPU drivet.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Skrivet av SpeedRebirth:

1) Din cpu är totalt överbelastad. Den är långt ifrån tillräcklig. 4 kärnor/trådar räcker inte.
2) Låg MHz på ram, idag klassas 3000-3200 som lågt medans 3600 är sweet spot. Gärna med CL 16-16-16.
3) Extremt lågbudget moderkort. Går inte ens överklocka cpun med det.

Dessa lågbudget delar hör inte hemma i samma låda som ett 3090. Byt plattform till tex Ryzen 3000/5000 eller i7/i9 9000/10000.

Idag är det Ryzen 3000 och 5000 som presterar absolut bäst i CS

Samma minnen och samma cpu levererar ju kraftigt mycket bättre med en långsammare GPU. Jag hade köpt ditt resonemang rätt av om jag fick samma prestanda som med tidigare kort men nu är prestandan sämre. Jag kör trotsallt exakt samma upplösning som tidigare.

Nya komponenter på ingång som sagt.

Tack!

Permalänk
Skrivet av Ejziponken:

Både PUBG och CSGO är typ helt CPU drivet.

Jag vet, men att en ny GPU skulle ge mig sämre fps klarar jag inte att förstå. Min gamla processor klarade framerates runt 300 i csgo, utan problem. Nu är vi nere och sniffar på 150-200.

Permalänk
Skrivet av CaptainCarrot:

Men att ett nyare grafikkort skulle prestera sämre än det äldre låter konstigt tycker jag. Visst jag fattar hela grejen med bottlenecking och sånt men man tycker ju att det åtminstone borde flyta på om inte bättre så iallafall likadant och ge samma fps som det gamla.

Sitter själv med en gammal dator med ett skruttigt gtx 970 där fläktarna låter som småsten i en tvättmaskin och hade hoppats kunna sätta i mitt 3080 som kommer idag och få iallafall samma prestanda men utan fläktoljud medan jag väntar på resten av delarna till mitt uppkommande datorbygge.

Jag ska hålla dig uppdaterad ifall jag hittat roten till mitt problem. Det kan säkert bli nyttigt för dig om resten av grejerna är av det äldre snittet, precis som mina.

Permalänk
Skrivet av Sublett:

Tanka hem GPU-Z och verifiera att du får rätt fart på PCI-E bussen (x16).
Även Bus Interface Load ska vara hyffsat låg vid spelande.

Tack! Ska undersöka.

Permalänk
Medlem

Det nya kortet kräver antagligen mer av drivrutinen för att driva runt eftersom det har sjukt mycket fler finesser, det lastar ner CPU som är riktigt klen från början = det går långsammare. RTX3090 är dessutom gjort för att skina i 4k.

Skulle inte förvåna mig om man får högst fps i CSGO med ett 1660 Super eller liknande, eftersom det inte belastar grafiken speciellt mycket ändå. Det är kraftfull CPU och snabbt RAM man behöver.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Kolla om du kan ställa in DSR (Dynamic Super Resolution) så du får gpun att sträcka lite mer på benen.

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av mad_marke:

Jag vet, men att en ny GPU skulle ge mig sämre fps klarar jag inte att förstå. Min gamla processor klarade framerates runt 300 i csgo, utan problem. Nu är vi nere och sniffar på 150-200.

Har du provat sätta en fps limit på 300 kanske? (inte orkat läsa tråden helt xD)

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Alltså har du dragit rätt kabel från PSU?

Gjorde samma misstag för några år sedan och gav för lite ström till mitt GPU.

Drog en sådan kabel och koppla till båda istället för två separata från PSU.

Hur är kablarna dragna? Du borde dra 2 separata 8 pins kablar EJ Kedja!

Permalänk
Medlem

Sitter i ungefär samma situation och håller på att bygga en ny dator, men det är ju snudd på omöjligt att få tag i grejer.
Så jag sitter kort och gott på min antika rigg och har än så länge bara fått grafikkortet (ett 3080), som jag tryckt in i datorn från mitt tidigare 1080.

Överlag så har jag samma fps eller sämre än innan, kortet tycks köra i 2D läge istället för 3D läge eller något liknande.
Gör nära 0 skillnad i fps om jag kör i 1080, 1440 eller 4k, enda skillnaden är att i 4k så börjar grafikkortet jobba nära 100%, i övriga upplösningar så ligger det runt 30% och fläktarna drar inte ens igång.
Misstänker att det är drivrutinerna som lever rövarn eller så är spelen helt enkelt inte optimerade för dom nya grafikkortet.

I några enstaka scenarion går dock grafikkortet för fullt och då är fps:en betydligt högre än med mitt gamla 1080.

Förstår fullt ut att min gamla rigg håller tillbaka grafikkortet men likt trådskaparen så köper jag inte att ett 3080 skulle prestera sämre eller likvärdigt som ett 1080.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk

ÄNTLIGEN fungerar det!

Efter många om och men så har jag lyckats vända skutan från -20% till +30%.

Jag kan dock inte sätta fingret på vad det var som gjorde att allt släppte för mot slutet var jag så desperat så att jag tillsatte många ingredienser mellan varje provsmakning

Om jag nu, efter att precis har sett CSGO köra i 350-500 fps, hade jag bettat på att det var den här "badboyen" som gjorde jobbet:

https://ibb.co/m61xJh9
Jag dunkade alltså PÅ någon energisparfunktionen. Inställning enligt bilden.

Tack till alla som lagt kalorier på att hjälpa mig att få rätsida på mitt missfoster till datorbygge!

Återkommer så snart jag ringat in vad det var som var lösningen.

Permalänk
Skrivet av swire:

Alltså har du dragit rätt kabel från PSU?

Gjorde samma misstag för några år sedan och gav för lite ström till mitt GPU.

https://i.imgur.com/f55utBe.png
Drog en sådan kabel och koppla till båda istället för två separata från PSU.

Hur är kablarna dragna? Du borde dra 2 separata 8 pins kablar EJ Kedja!

https://i.imgur.com/LDI7S8t.png

Det hade jag koll på men tack för engagemanget

Permalänk
Skrivet av medbor:

Alltså den processorn med det nya grafikortet låter nästan på nivån att detta är en trollpost.

Helt ärligt: köp en ny processor!

10600K eller 5600X som minst

Dessa processorer med ett 3070 kommer prestera bättre än nuvarande med ett 3090 garanterat!

5600X är solklart bästa valet för CS, men båda förslagen ovan är relevanta beroende på preferens och övriga krav.

Löst utan hårdvarubyte. Vi snackar en 2-3x prestanda sedan du dömde ut projektet som en trolltråd.
Kommentarer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mad_marke:

Löst utan hårdvarubyte. Vi snackar en 2-3x prestanda sedan du dömde ut projektet som en trolltråd.
Kommentarer?

Jag hade inte svarat alls om jag trodde det var det på riktigt, jag menade bara att det var så extremt snedbalanserad hårdvara.

Det kan vara så enkelt som att köra DDU för att rensa drivrutinerna helt och hållet.

Grattis att ni fått det att fungera bättre!

Jag står dock fast vid att den processorn är alldeles för långsam för det grafikkortet

Permalänk
Medlem

Yo, det är morgon och jag är trött, vad var det exakt du fixade? Var det exakt du gjorde? Satt du på Måttligt Prestand på PCIE Express grejen eller var det hela energi profilen?

Permalänk

Nu har jag plonkat i mitt 3080 och märkte direkt en enorm skillnad i spel efter nya drivrutiner installerats. Har inga konkreta siffror men kunde iallafall spela Resident Evil 2 med 100+ fps med allt på max, vilket var omöjligt med mitt gamla kort. Lite stutter när jag går in i nya rum men det är ju inte grafikkortets fel. Så nog har jag nytta av mitt nya kort även innan resten av komponenterna kommer. Har en i5 4690 cpu kan nämnas.

Permalänk
Medlem

Om du spelar CPU bundna spel, varför har du eller din kompis slängt 20 000 kr på ett grafikkort när bevisligen CPU är det som håller tillbaka prestandan?

En i5 processor med 4 kärnor är det inget fel på såvida spelet inte flaskhalsas av processorn. Därför är det korrekt att uppgradera datorn efter de spel man lirar, på vald inställning och på vald upplösning. Allt annat är slöseri med pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Om du spelar CPU bundna spel, varför har du eller din kompis slängt 20 000 kr på ett grafikkort när bevisligen CPU är det som håller tillbaka prestandan?

En i5 processor med 4 kärnor är det inget fel på såvida spelet inte flaskhalsas av processorn. Därför är det korrekt att uppgradera datorn efter de spel man lirar, på vald inställning och på vald upplösning. Allt annat är slöseri med pengar.

Bör väl inte vara så svårt att räkna ut att vi är många som beställt delar till nya datorer och så har grafikkorten landat först.
Sen tror jag att många här på sweclockers använder sina datorer till mer än att bara spela på.

Jag har tex fått hem grafikkort, ramminnen samt m2-disk, väntar fortfarande på moderkortet och en försvunnen 5900x cpu

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Skrivet av VideoyGTX:

Om du spelar CPU bundna spel, varför har du eller din kompis slängt 20 000 kr på ett grafikkort när bevisligen CPU är det som håller tillbaka prestandan?

En i5 processor med 4 kärnor är det inget fel på såvida spelet inte flaskhalsas av processorn. Därför är det korrekt att uppgradera datorn efter de spel man lirar, på vald inställning och på vald upplösning. Allt annat är slöseri med pengar.

Slängt o slängt. Du kunde väl åtminstone läst hela tråden?

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival