byta 2x8 rätt till 2x32 på asus z170 pro gaming?

Permalänk
Avstängd

byta 2x8 rätt till 2x32 på asus z170 pro gaming?

Hallå,

Detta må vara lite dumt frågat, sitter med datorn i princip orörd sen den byggdes för ca 5 år sen och har inte hållit mig uppdaterad på datorfronten sen dess. Går nu i tankarna att uppgradera med kommande black friday, sitter som sagt med en z170 pro gaming (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3266699) med 2x8 och går väl bra att behålla moderkortet och bara uppgradera stickorna.

Prisskillnaden är ju på tusenlappen, så kan lika gärna köra på 2x32 ist för 2x16 för framtiden? Skulle jag byta moderkort längre ner i tiden skulle jag ju bara flytta med stickorna..? Har i dagsläget dessa https://www.webhallen.com/se/product/225255-Corsair-Vengeance...
och då bör det gå fint att köra ex samma fast 2x32 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5241481 ?

Moderkortet stöder ju ddr4-3200 samt upp till 64gb minne

Tack på förhand
// en numera inkompetent datorfantast

Permalänk
Medlem

Om du inte använder datorn speciellt mycket eller kör program som kräver den mängden RAM så känns det som en ganska onödig uppgradering.
16GB räcker gott för de flesta idag. Sen är det ju en fråga också hur länge du tänkt sitta på din nuvarande plattform då DDR5 är på gång. Nu lär väl inte det komma till konsumenter på bred front förrän om ~2år.
En stor SSD hade kanske vart en roligare/mer märkbar uppgradering?

Visa signatur

Åbäke: AMD R7 5700X3D | ASUS X470 Strix-F | AMD RX 7900XT | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: Intel i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | EVGA GTX 1080 FTW | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Avstängd
Skrivet av makarickiri:

Om du inte använder datorn speciellt mycket eller kör program som kräver den mängden RAM så känns det som en ganska onödig uppgradering.
16GB räcker gott för de flesta idag. Sen är det ju en fråga också hur länge du tänkt sitta på din nuvarande plattform då DDR5 är på gång. Nu lär väl inte det komma till konsumenter på bred front förrän om ~2år.
En stor SSD hade kanske vart en roligare/mer märkbar uppgradering?

ja 64gb lär ju va lite overkill, men min viktiga fråga är att det dock ändå går att köra samma serie (oavsett 32/64) in i framtiden? Moderkortet kommer ju forslas inom närmsta åren, när det väl blir en 3080/90 är min 6700k nog inte så stark längre och då blir det utbytt, då i det scenariot passar stickorna jag köper idag bra i den setupen?

Sitter med en 500gb evo SSD + en vanlig 3TB HDD så inget brådskande på den fronten, men blir det vänligt för plånkan lägger jag kanske på en 1tb

Permalänk
Medlem

@ank44 Stickorna är inga problem att flytta vidare till nästa setup sålänge det moderkortet också använder DDR4.

Visa signatur

Åbäke: AMD R7 5700X3D | ASUS X470 Strix-F | AMD RX 7900XT | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: Intel i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | EVGA GTX 1080 FTW | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii