Köpråd extern hårddisk för foto/video

Permalänk

Köpråd extern hårddisk för foto/video

Hej,
Skulle verkligen uppskatta hjälp med köp av en extern hårddisk.

Har en del bilder och videoklipp på min bärbara jag skulle vilja säkra upp med en extern hårddisk.

Vet inte alls vad för typ jag ska leta efter förutom att jag tänker mig 1TB minst.
Den kommer användas hemma som en backup så ej på resande fot.

/Technics

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vad har du för budget?

Om du vill "säkra upp" och ha en "backup", så är ju frågan hur säker du vill att den ska vara. Att ha bilderna på en enkel hårddisk, gör inte backupen "säker".
Själv har jag i flera år kört med NAS, som har fyra stycken diskar. 2st som speglas av två andra. Går en disk sönder, så är det bara att poppa ut den och sedan sätta i en ny. Så kopieras alla bilder över till den nya. Att alla fyra skulle gå sönder samtidigt, är ju inte så troligt.
Men för att vara på den säkra sidan, så har jag en NAS till på annan ort också.

Finns NAS:ar med två diskar också, där ena disken speglar den andra.

Om du ändå vill köra med en disk och är mån om att ha kvar bilderna, skulle jag köpt en kvalitéts-disk och satt den i ett externt HD-chassi. Inte den billigaste disken...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Vad har du för budget?

Om du vill "säkra upp" och ha en "backup", så är ju frågan hur säker du vill att den ska vara. Att ha bilderna på en enkel hårddisk, gör inte backupen "säker".
Själv har jag i flera år kört med NAS, som har fyra stycken diskar. 2st som speglas av två andra. Går en disk sönder, så är det bara att poppa ut den och sedan sätta i en ny. Så kopieras alla bilder över till den nya. Att alla fyra skulle gå sönder samtidigt, är ju inte så troligt.
Men för att vara på den säkra sidan, så har jag en NAS till på annan ort också.

Finns NAS:ar med två diskar också, där ena disken speglar den andra.

Om du ändå vill köra med en disk och är mån om att ha kvar bilderna, skulle jag köpt en kvalitéts-disk och satt den i ett externt HD-chassi. Inte den billigaste disken...

Tänkte mig runt 1000kr.
Formulerade mig lite konstigt med säker backup.
Menade på att om laptopen dör/får virus/eller vad som så har jag bilderna på en extern hårddisk.

Har en gammal extern (my eBook något) Western Digital på 320GB som är nog över 15 år. Fungerar fortfarande men är full.

Tänkte mig något liknande men tekniken har utvecklats och jag har inte hängt med haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Technics1210:

Tänkte mig runt 1000kr.
Formulerade mig lite konstigt med säker backup.
Menade på att om laptopen dör/får virus/eller vad som så har jag bilderna på en extern hårddisk.

Har en gammal extern (my eBook något) Western Digital på 320GB som är nog över 15 år. Fungerar fortfarande men är full.

Tänkte mig något liknande men tekniken har utvecklats och jag har inte hängt med haha.

Min tanke var väl mer så här...

Du har dina bilder på laptopen och en backup på en extern hårddisk. Men vad händer om laptopen kraschar/blir stulen och när du sedan skaffar en ny, upptäcker att din backup disk har gett upp?
Att en backup-hd har gett upp, har hänt fler än en, jag känner. Så min tanke var väl mer... Hur rädd är du om bilderna? Klarar du dig utan dem, om den enda backup-disken skulle ge upp? Det är det jag menar med säker lagring. Har man flera diskar, så har man en redundans.

Har försökt förklara detta för min gamle far i flertalet år, men han envisas med att göra backup på sina bilder på USB-minnen.
Man får höra ibland att han saknar bilder och undrar vart de tagit vägen, men han lär sig aldrig och är för snål för att köpa en eller flera hårddiskar.

Tänkte på en annan fördel med NAS, som jag inte skrev i tidigare inlägg.. Du kommer åt den vart du än är, bara du har internet. Så även om du är på semester i Thailand eller hemma hos någon polare i kvarteret, så kommer du åt den och kan hämta eller ladda upp vad du vill.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Technics1210:

Tänkte mig runt 1000kr.
Formulerade mig lite konstigt med säker backup.
Menade på att om laptopen dör/får virus/eller vad som så har jag bilderna på en extern hårddisk.

Har en gammal extern (my eBook något) Western Digital på 320GB som är nog över 15 år. Fungerar fortfarande men är full.

Tänkte mig något liknande men tekniken har utvecklats och jag har inte hängt med haha.

Ojoj en 15 år gammal extern hårddisk bör du verkligen ta backup på!
Jag har haft många hårddiskar som lagt av under åren, ibland får man ingen förvarning alls den bara dör.

Men för 1000kr bör du få en 2-3 TB i alla fall det är en bra början.
Men om dina bilder och filmer är värdefulla så bör du lagra dom på en tredje disk i fall att något händer.

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Min tanke var väl mer så här...

Du har dina bilder på laptopen och en backup på en extern hårddisk. Men vad händer om laptopen kraschar/blir stulen och när du sedan skaffar en ny, upptäcker att din backup disk har gett upp?
Att en backup-hd har gett upp, har hänt fler än en, jag känner. Så min tanke var väl mer... Hur rädd är du om bilderna? Klarar du dig utan dem, om den enda backup-disken skulle ge upp? Det är det jag menar med säker lagring. Har man flera diskar, så har man en redundans.

Har försökt förklara detta för min gamle far i flertalet år, men han envisas med att göra backup på sina bilder på USB-minnen.
Man får höra ibland att han saknar bilder och undrar vart de tagit vägen, men han lär sig aldrig och är för snål för att köpa en eller flera hårddiskar.

Tänkte på en annan fördel med NAS, som jag inte skrev i tidigare inlägg.. Du kommer åt den vart du än är, bara du har internet. Så även om du är på semester i Thailand eller hemma hos någon polare i kvarteret, så kommer du åt den och kan hämta eller ladda upp vad du vill.

Nu förstår jag helt vad du menar och har läst lite om NAS efter du skrev det.
Som jag förstått det så behöver jag en NAS (den är som ett skal och två stycken hårddiskar?)

Någon speciell du rekommenderar?

Skrivet av RCA56:

Ojoj en 15 år gammal extern hårddisk bör du verkligen ta backup på!
Jag har haft många hårddiskar som lagt av under åren, ibland får man ingen förvarning alls den bara dör.

Men för 1000kr bör du få en 2-3 TB i alla fall det är en bra början.
Men om dina bilder och filmer är värdefulla så bör du lagra dom på en tredje disk i fall att något händer.

Ja, trodde den var odödlig haha men ja det blir att handla så man har två backup!
Tar gärna emot tips på vilka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Technics1210:

Nu förstår jag helt vad du menar och har läst lite om NAS efter du skrev det.
Som jag förstått det så behöver jag en NAS (den är som ett skal och två stycken hårddiskar?)

Någon speciell du rekommenderar?

Om du behöver en eller inte, kan bara du svara på. Men om du är rädd om dina bilder, vill ha en smidig säker lagringslösning som du kommer åt vart du än är, så ja då är det nog så.

Själva NAS:en kan nog beskrivas som ett skal, men den är mer som en enklare dator nästan... och du behöver två diskar till, om det inte följer med i köpet. Finns speciella NAS-diskar, WD Red, Seagate Ironwolf etc..
https://www.prisjakt.nu/search?search=Nas%20hårddisk&category...

Val av NAS är lite efter tycke och smak. Själv har jag haft lite olika, men gillar Synology bäst, då de är enkla att jobba med.
Här är en lista på vad som finns, med 2st diskplatser...
https://www.prisjakt.nu/c/nas-servrar?r_5083=2-3

Det kommer bli dyrare än dina 1000kr, men du kommer få så mycket mer för pengarna.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD