Spoltjut/coil whine från VRM efter BIOS-uppdatering - hjälp!

Permalänk
Medlem

Spoltjut/coil whine från VRM efter BIOS-uppdatering - hjälp!

Uppdaterade mitt Gigabyte X570 Aorus Master från F7b till F31j nyss.

Allt verkade fint, men så fort datorn kommer in i Windows börjar det pipa, ganska högt. Ett stadigt tjut på exakt 3996 Hz hela tiden, och jag har mätt med mobilen för att se var i datorn ljudet är starkast. Jag får ungefär lika hög stapel överallt, förutom när jag för mikrofonen intill VRM-området mellan processorn och IO-sektionen. Där slår stapeln i taket, så helt klart är det därifrån tjutet kommer.

Jag hittar inget i datorn som arbetar vid exakt 3996 Hz, så det måste vara en variabel som inte visas för sensorprogram som HWInfo, CPU-Z och liknande.

Innan detta var datorn helt tyst när det gäller pip. Tyvärr är jag extremt känslig för det, så detta är en helt ohållbar situation.

Datorn är tyst tills jag är inloggad i Windows. Först när skrivbordet visas börjar tjutet.

Jag kan testa att backa till föregående BIOS, men samtidigt tänker jag att det kanske går att rädda situationen med nån inställning. Dessutom måste jag ha ett hyfsat sent BIOS för att kunna använda den 5000-serieprocessorn jag har beställt. Hoppas på snabba svar, för detta gör mig galen!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Har du Ryzen Master eller sådana program installerade? Skulle börja med avinstallera dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Har du Ryzen Master eller sådana program installerade? Skulle börja med avinstallera dessa.

Nix. Inget sånt.

Men ljudet påverkas av vilka program som är igång. Tyvärr försvinner det inte helt ens när allt utom systemet är av, det blir bara lite intermittent i stället för nästan helt stadigt. Det går från frrrrrrrrrrrrrrrrrrr frrrrrrrrrrrrrrrrr till fr ... fr ... frffrr ... frrrr ... frfr ... frrrr ... frfr, osv...

Och, som sagt, det var helt ljudlöst innan BIOS-uppdateringen. Jag lyssnade särskilt noga efter spoltjut förra veckan när jag installerade nya grafikkortet nämligen. Verkligen helt tyst, förutom fläktarna då.

För att stå ut i kväll och fram tills jag hittat en långsiktig lösning, blir jag nog tvungen att backa till det gamla. Har ju dual BIOS, så jag kan ha kvar det nya på det ena och köra in F7b på det andra.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Åter knäpptyst med det gamla BIOS:et. Nu hörs bara fläktarnas stilla sus.

Nu är ju frågan om jag alls vågar ha kvar min beställning på en 5950X. Om jag inte kan få bort tjutet som ny BIOS orsakar, så är det ju omöjligt för mig att använda en ny processor...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Har testat med F30-BIOS:et nu. Tyvärr samma pip fortfarande.

Om ingen har nåt bra förslag på lösning jag kan testa får jag avboka min beställning på 5950X. Jäkligt surt!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Gud vad störande det måste vara, hoppas det är något som dom kan fixa!
Rapportera problemet till moderkortstillverkaren!

Permalänk

tippar att de gjorde någon ändring i VRM för att de ska klara 5k serien.

felet kan ju också upphöra när du monterar en cpu ur 5k serien om den belastar vrm annorlunda mot den cpu du har nu.

så har du köpt den i en internetbutik har du ju rätt att testa den och returera inom 14 dagar om du inte är nöjd.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tippar att de gjorde någon ändring i VRM för att de ska klara 5k serien.

felet kan ju också upphöra när du monterar en cpu ur 5k serien om den belastar vrm annorlunda mot den cpu du har nu.

så har du köpt den i en internetbutik har du ju rätt att testa den och returera inom 14 dagar om du inte är nöjd.

Nja, jag avbokade processorn eftersom jag hade valt att hämta i butik. Visst, det kanske hade funkat med den nya processorn, men köpvillkoren medger inte retur med öppnad förpackning, så det var en chansning jag inte var beredd att göra.

Men jag tar mer än gärna emot tips på saker att testa för att bli av med detta. Eftersom jag har dubbla BIOS är det enkelt för mig att växla mellan dem, så det är lätt att testa.

Om jag skulle lyckas lösa det så har jag ju möjlighet att uppgradera processorn senare, typ till sommaren eller så, när köerna förhoppningsvis är bortarbetade.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Lite gammal tråd, men tänkte ändå uppdatera med färsk info.

Testade nyss att först starta igen med F30, och samma envetna tjut kom direkt.
Startade om och körde in F34, och efter det var tjutet kraftigt dämpat, men inte helt borta. Lite mer intermittent också.
Körde senaste, F36f, och den var mer eller mindre samma som F34, kanske lite högre men än mer intermittent.

Startade om med andra BIOS:et, gamla F7b, och tjutet är borta. Eller är det? Nja, det hörs faktiskt där också. Men det är så pass glest mellan "duttarna" av ljud att jag inte riktigt märkt av det. Det är skillnad på ett stadigt, om än varierande, ljud och ett som bara kommer då och då, med komplett tystnad däremellan.

Nu är jag villrådig. Har funderat på en 5950X om en sån dyker upp med rejält sänkt pris under BW/BF, men då måste jag köra på F34 eller F36f. De båda är inte så mycket värre än F7b, men ändå störande att få mer tjut och pip. Det kan också vara så att det förvärras eller förbättras med en annan processor, eftersom det är VRM:erna som tjuter. En jäkla chansning. Jag blir tvungen att beställa processorn på distans i stället för att köpa över disk, för att få ångerrätten, vilket kan begränsa möjligheten att få tag i en. Irriterande!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Lite gammal tråd, men tänkte ändå uppdatera med färsk info.

Testade nyss att först starta igen med F30, och samma envetna tjut kom direkt.
Startade om och körde in F34, och efter det var tjutet kraftigt dämpat, men inte helt borta. Lite mer intermittent också.
Körde senaste, F36f, och den var mer eller mindre samma som F34, kanske lite högre men än mer intermittent.

Startade om med andra BIOS:et, gamla F7b, och tjutet är borta. Eller är det? Nja, det hörs faktiskt där också. Men det är så pass glest mellan "duttarna" av ljud att jag inte riktigt märkt av det. Det är skillnad på ett stadigt, om än varierande, ljud och ett som bara kommer då och då, med komplett tystnad däremellan.

Nu är jag villrådig. Har funderat på en 5950X om en sån dyker upp med rejält sänkt pris under BW/BF, men då måste jag köra på F34 eller F36f. De båda är inte så mycket värre än F7b, men ändå störande att få mer tjut och pip. Det kan också vara så att det förvärras eller förbättras med en annan processor, eftersom det är VRM:erna som tjuter. En jäkla chansning. Jag blir tvungen att beställa processorn på distans i stället för att köpa över disk, för att få ångerrätten, vilket kan begränsa möjligheten att få tag i en. Irriterande!

Dum fråga kanske, men har du testat att justera VRM-inställningarna något? T.ex. switching frequency om din bräda nu har stöd för att ändra det. Det borde ju kunna påverka spoltjut från VRM-delen tycker jag.

Undrar vad det är de ändrat mellan BIOS-versionerna för att ljudet ska ändras så mycket

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Kanske beror på för mycket kylning av VRM sektionen prova att starta med CPU kylarfläkten avstängd och tillåt VRM bli varmare. Försvinner spoltjutet då? Kan eventuellt också experimentera genom att värma upp där med hårtork och se om det hjälper. Ökad värme ger spolen mindre yta att röra sig på vid Lorentz effekten vilket kan få spoltjut att reduceras eller helt upphöra.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Dum fråga kanske, men har du testat att justera VRM-inställningarna något? T.ex. switching frequency om din bräda nu har stöd för att ändra det. Det borde ju kunna påverka spoltjut från VRM-delen tycker jag.

Tror inte det finns en inställning för just det. Det var annars en sån sak jag försökte hitta justering för i första omgången av problemet för två år sen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Kanske beror på för mycket kylning av VRM sektionen prova att starta med CPU kylarfläkten avstängd och tillåt VRM bli varmare. Försvinner spoltjutet då? Kan eventuellt också experimentera genom att värma upp där med hårtork och se om det hjälper. Ökad värme ger spolen mindre yta att röra sig på vid Lorentz effekten vilket kan få spoltjut att reduceras eller helt upphöra.

Knappast.

Det är tyst tills Windows börjar. Efter inloggningen kommer det, oavsett hur länge datorn varit på innan det. Efter det varierar det inte i styrka. Hade det handlat om temperatur hade det ändrats t ex efter en CPU-tung last.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Tror inte det finns en inställning för just det. Det var annars en sån sak jag försökte hitta justering för i första omgången av problemet för två år sen.

Attans, finns ju t.o.m. på mitt sketna X470-F. Då är frågan om man kan påverka det på något sätt förutom ev. BIOS-modd där man ändrar tillbaka vad-det-nu-är de ändrat mellan versionerna för att ljudet ska uppstå.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Kommer spoltjutet från datorn eller genom högtalarna?
Testat att byta PSU.
Byta plats på GPU till en annan PCIe

Mitt spoltjutsproblem hördes ur högtalarna.
Blev mindre när jag flytta GPU från PCIe16 närmast sockel mot den nedre PCIe.
Men hade ändå ett allt för störande spoltjut, vilket jag tillslut löste med att byta till ett externt USB ljudkort istället för att köra med det inbyggda.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Kommer spoltjutet från datorn eller genom högtalarna?
Testat att byta PSU.
Byta plats på GPU till en annan PCIe

Mitt spoltjutsproblem hördes ur högtalarna.
Blev mindre när jag flytta GPU från PCIe16 närmast sockel mot den nedre PCIe.
Men hade ändå ett allt för störande spoltjut, vilket jag tillslut löste med att byta till ett externt USB ljudkort istället för att köra med det inbyggda.

Det är från VRM:en.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Dåliga nyheter...

Köpte en 5900X i dag, och stoppade in den för en stund sen.
Grundpipet, eller kvittret, är kvar och lite starkare än med 3900X. Låter nästan som det gjorde med F30-BIOS på 3900X, fast lite hackigare.

Men, vad värre är, när processorn jobbar är det ett sjuhelsikes väsen. Nästan outhärdligt! Det låter nästan som om man samtidigt skriver på maxfart tíll 3-4 mekaniska hårddiskar. Ett elektriskt fräsande. Ja, klassiskt spoltjut.

Vet inte vad jag ska göra. Det verkar dessutom som om det är ett rätt vanligt problem på X570 Aorus Master-moderkort. Många inlägg om det på olika håll. Irriterande när det är i princip helt tyst med en 3900X.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Dåliga nyheter...

Köpte en 5900X i dag, och stoppade in den för en stund sen.
Grundpipet, eller kvittret, är kvar och lite starkare än med 3900X. Låter nästan som det gjorde med F30-BIOS på 3900X, fast lite hackigare.

Men, vad värre är, när processorn jobbar är det ett sjuhelsikes väsen. Nästan outhärdligt! Det låter nästan som om man samtidigt skriver på maxfart tíll 3-4 mekaniska hårddiskar. Ett elektriskt fräsande. Ja, klassiskt spoltjut.

Vet inte vad jag ska göra. Det verkar dessutom som om det är ett rätt vanligt problem på X570 Aorus Master-moderkort. Många inlägg om det på olika håll. Irriterande när det är i princip helt tyst med en 3900X.

Jäklar vad irriterande. När köpte du moderkortet, igen möjlighet att reklamera? Som redan nämnts så kan ju nätaggregat i vissa fall göra skillnad för spoltjut, men det verkar ju vara ett lotteri med olika hårdvarukombinationer i samspel. Dessutom har du ju ett högkvalitativt agg redan som inte jag skulle vilja byta i onödan iaf.

Är det dessutom ett välkänt problem så minskar det väl chanserna för att det skulle hjälpa.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Jäklar vad irriterande. När köpte du moderkortet, igen möjlighet att reklamera? Som redan nämnts så kan ju nätaggregat i vissa fall göra skillnad, men det verkar ju vara ett lotteri med hårdvarukonfigurationer. Dessutom har du ju ett högkvalitativt agg redan som inte jag skulle vilja byta i onödan iaf.

Är det dessutom ett välkänt problem så minskar det väl chanserna för att det skulle hjälpa.

Moderkortet fyllde nog tre år i mitten av oktober, om jag minns rätt. Så bortom alla garantier och reklamationsrätter.

Kollar just nu en Buildzoid-video där han går igenom olika typer av spolar som används i VRM:er. Den typ som är väldigt benägen att väsnas är sån typ som sitter på moderkortet i mitt fall. Jag ska försöka hitta nån specifikation för den så jag ser hur den ser ut inuti. Om det finns ett utrymme i dem som kan fyllas med superlim så tänker jag göra det. Om de är mer solida kan jag testa att täcka spolarna (eller snarare deras höljen) med nån epoxy eller smältlim för att dämpa det hela lite. En fördel med att brädan är så pass gammal är att jag inte behöver fundera på att garantierna ryker!

R15 L1911 är typen som sitter på moderkortet jag har. Har inte hittat spec än, men ska leta lite mer.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Hmm, det verkar inte vara en spole, utan två metallstycken som omger ett metallband, där ändarna av bandet är lödpunkterna. De två metallstyckena kan vibrera. Frågan är väl om man kan limma dem på nåt sätt, eller om det är ett hopplöst företag.

Ska undersöka vidare, fast inte nu i natt...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S