Samlingstråd för oss på jakt efter Ryzen 4000-laptops

Permalänk
Medlem
Skrivet av skreen:

Komplett ligger på 15990, lenovo på 15499, komplett 16490. Så inte 2500 över lenovo.

Däremot hade lenovo höstrea och weekend deal i kombo så då blev det ca 13200 under helgen innan höstrean upphörde.

Skrev ett inlägg förut men verkar blivit något fel.

Helt rätt i det du skriver, jag som var lite snabb och slarvid. Lenovo 15499, komplett 15990, inet 16490.
Inet låg dock på 15990 förut. Och lenovo har ju i princip alltid(?) 10% rabatt, om det är någon specialvecka eller första köper hos dom.

Tror ni att det är någon idé att vänta på black friday? Är sugen på Legion 5 och skulle kunna vänta till dess. Eller finns det någon anledning att vänta ännu längre, kommer det något nytt stort bakom hörnet? Nytt kommer ju alltid men ni fattar vad jag menar.

Ni som har köpt en legion 5 redan får gärna skriva alla intryck av maskinen. Gärna lite extra om ljud/fläktar/värme vid låg och hög belastning och gärna lite info om ni kör skrivbord/kylplatta/soffan etc : )))

Permalänk
Medlem

Letar efter en ny jobbdator till farsan och sökte med filter AMD Ryzen 4000, Runt 7500Kr, helst 14" men kan vara 15", gärna IPS panel. Han har den främst till lite dokument skrivande och för att ladda över programvara till PLC:er. Fördel om den är lite mer robust, ibland har han den ute vid lantbruks maskiner och liknande. Idag har han en 5 år gammal laptop med i3 och den är långsam helt enkelt.

Hittade några modeller som verkade intressanta men nästan inget finns i lager. Någon som vet något prisvärt som finns i lager någonstans? Kan handla från utlandet också.

https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=4071480&view=c

Edit:

Huh, kollar man Lenovos hemsida ser det ut att finnas?

Kollar lite på dessa nu:
8GB
https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/thinkpad/l-series/thinkp...
16GB
https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/thinkpad/l-series/thinkp...

Permalänk
Medlem

Har nu använt min Legion 5 lite grann och hittills har jag inget ont att säga. Har den tillfälligt uppställd på köksbordet. Datorn har tre "temperaturlägen" som det kallas: tyst, balans och prestanda. I prestandaläget så är det bra fart på fläktarna och det är en klar dammsugarvarning på ljudet. Skulle säga att det här läget måste användas med hörlurar som blockerar en del av oväsendet. Nu har jag inte verkligen pushat den men balansläget är avsevärt tystare även när man spelar. Visst, man kan höra datorn men den är ingenting som prestandaläget. Oklart hur stor skillnad i prestanda det är, har inte försökt ta reda på det. Men utifrån vad jag sett hittills så lär jag köra den i balansläge nästan uteslutande.

Den andra reflektionen är att om man ska använda datorn med batteridrift så gör man klokt i att aktivera ett s.k. hybridläge. I den dashboard-programvaran som Lenovo har för att pyssla med dess inställningar beskrivs det med: "Inaktivera avancerade GPU-inställningar när du inte spelar för att förlänga batteritiden". Det krävs en omstart för att byta mellan av/på. Jag gissar att man på något sätt "stänger av" RTX2060 kretsen och byter till integrerad grafik. Prognosen om hur länge batteriet kommer räcka ändras avsevärt om man aktiverar hybridläget iaf, verkar som att 2060-kretsen sörplar i sig en hel del bara i "idle".

Permalänk

Ni som beställt HP Omen 15 från HP:s store, hur lång tid från beställning till leverans?
Beställde 6/10 och fått "uppskattat" leveransdatum uppskjutet flera gånger. Kollar jag sidan med mobilen så står den som ute för leverans, medan det på datorn står att den är på Paketering. Samma datum dock, men kommer ändras igen då den inte lär dyka upp den 2/11.
Vid beställning stod det leverans 5-10 dagar, den har sedan varit slut några gånger men kommit tillbaka med samma leveranstid.
Svenska HP Store har inte jättebra betyg på varken Trustpilot eller Prisjakt.

Permalänk
Medlem

Fick bli denna:

https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/thinkpad/l-series/thinkp...

AMD Ryzen 7 PRO 4750U ( 8 core, 16T ) blir nog en fin uppdatering från en 5 år gammal i3 som är dual core med 4 trådar.

Edit:
Um, säljs inte dessa med Windows?

Operativsystem: Free-DOS

Men det är en Windows 10 pro logga i hörnet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Fick bli denna:

https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/thinkpad/l-series/thinkp...

AMD Ryzen 7 PRO 4750U ( 8 core, 16T ) blir nog en fin uppdatering från en 5 år gammal i3 som är dual core med 4 trådar.

Ser ut att vara riktigt bra valuta för pengarna utifrån specen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Fick bli denna:

https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/thinkpad/l-series/thinkp...

AMD Ryzen 7 PRO 4750U ( 8 core, 16T ) blir nog en fin uppdatering från en 5 år gammal i3 som är dual core med 4 trådar.

Edit:
Um, säljs inte dessa med Windows?

Operativsystem: Free-DOS

Men det är en Windows 10 pro logga i hörnet?

Är så lätt o köpa en windows nyckel via nån sajt för några kronor. Inte alls dyrt idag. Kollar på allkeyshop och där finns flertalet för 20spänn, windows 10 pro.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Är så lätt o köpa en windows nyckel via nån sajt för några kronor. Inte alls dyrt idag. Kollar på allkeyshop och där finns flertalet för 20spänn, windows 10 pro.

Ja, det är väl lika bra, föredrar att göra ren installation på laptops ändå så man slipper allt skit dom skickar med.

Permalänk
Skrivet av classified:

Ni som beställt HP Omen 15 från HP:s store, hur lång tid från beställning till leverans?
Beställde 6/10 och fått "uppskattat" leveransdatum uppskjutet flera gånger. Kollar jag sidan med mobilen så står den som ute för leverans, medan det på datorn står att den är på Paketering. Samma datum dock, men kommer ändras igen då den inte lär dyka upp den 2/11.
Vid beställning stod det leverans 5-10 dagar, den har sedan varit slut några gånger men kommit tillbaka med samma leveranstid.
Svenska HP Store har inte jättebra betyg på varken Trustpilot eller Prisjakt.

Samma läge som du! Jag kontaktade kundtjänst för att reda ut det (dvs varför det står olika på mobilen kontra datorn) och killen i kundtjänst svarade att den kommer skickas 4/11. Jag beställde något senare än du.

Permalänk
Medlem

An Affordable Ryzen POWERHOUSE - Acer Swift 3 Laptop Review

https://www.youtube.com/watch?v=6fxHxeIVtcI&ab_channel=Hardwa...

Permalänk
Medlem

https://www.proshop.se/Baerbar-dator/Lenovo-Legion-5-15ARH05H...

250~kr billigare än lenovos egna hemsida med 10% blackfridayrabatt. Dock 512GB i stället för 1TB hårddisk, annars verkar det inte skilja sig något specmässigt (?)

Permalänk
Skrivet av buckthetruck:

Samma läge som du! Jag kontaktade kundtjänst för att reda ut det (dvs varför det står olika på mobilen kontra datorn) och killen i kundtjänst svarade att den kommer skickas 4/11. Jag beställde något senare än du.

Idag uppdaterades beräknade leveransdatumet till 9/11...

Permalänk
Skrivet av buckthetruck:

Idag uppdaterades beräknade leveransdatumet till 9/11...

Ja, samma här.
Samtidigt som det stått 5-10 dagars leveranstid sen jag genomförde köpet för 4 veckor sedan.

Permalänk
Skrivet av classified:

Ja, samma här.
Samtidigt som det stått 5-10 dagars leveranstid sen jag genomförde köpet för 4 veckor sedan.

Jag beställde en Omen 15 den 15 okt och den har ännu inte skickats. Förra veckan sa kundtjänst att de skulle skicka datorn den 30, och igår sköts datumet upp till den 9 november.

Beställde en Lenovo Legion 5 istället, för jag blev så lack.

Permalänk
Skrivet av Malakhanna:

Jag beställde en Omen 15 den 15 okt och den har ännu inte skickats. Förra veckan sa kundtjänst att de skulle skicka datorn den 30, och igår sköts datumet upp till den 9 november.

Beställde en Lenovo Legion 5 istället, för jag blev så lack.

Bra beslut, jag var nära på att göra det nu på morgonen men fick Omen-datorn för 11990kr genom Benify, är för snål för att lägga de två tusen extra för att få en Legion 5 haha.

Permalänk
Skrivet av Oggmeiler:

Hämtade min HP Omen 15 idag, helnöjd än så länge 😁

När beställde du din? Vi verkar vara ett gäng vars leverans strular. Hur lång tid tog det att få hem den efter att du fått mail om leverans?

Permalänk
Skrivet av buckthetruck:

Bra beslut, jag var nära på att göra det nu på morgonen men fick Omen-datorn för 11990kr genom Benify, är för snål för att lägga de två tusen extra för att få en Legion 5 haha.

Fick också HP för 11990, men Lenovo hade Black Friday-erbjudande + studentrabatt. Så fick den för 12300 tillslut. Du kanske ska kolla upp det, om du inte vill vänta.

Permalänk
Skrivet av Malakhanna:

Fick också HP för 11990, men Lenovo hade Black Friday-erbjudande + studentrabatt. Så fick den för 12300 tillslut. Du kanske ska kolla upp det, om du inte vill vänta.

Är tyvärr ej student längre Bra deal dock! Hade gjort likadant.

Permalänk
Medlem

Ett litet tips till er som kör Legion 5: HP Thunderbolt dock G2 funkar perfekt med maskinen, till skillnad från Lenovos Hybrid Dock som kör med "Display Link" och laggande grafik som följd.

Jag köpte Lenovo-dockan men fick returnera den pga dess seghet. Däremot provade jag med min HP-docka som jag hade liggandes och där funkade det perfekt med dubbla 2560*1440*60Hz-skärmar med endast en USBC-anslutning. Dessutom gick det att beställa en extra G2-docka inklusive en 230w nätdel på Ebay (jag behöver två), tanken är att bygga om HP-kontakten så att den passar Lenovo-burken (samma spänning och strömkapacitet så det räcker). En G2-docka inklusive 230w nätdel kostar ca 1000 på Ebay.

Visa signatur

Hobbymusiker, fotograf & företagare som gör krocksimuleringar & konsulteri inom bilsäkerhet.
Lenovo Legion 4800H 1650Ti: Musikmakeri, fotomeck & remote desktop-klient
11600k, Z590 & 3080 + Pico 4: VR-burk

Permalänk
Medlem

Själv har jag beställt en Tuxedo Pulse 15, perfekt programmeringslaptop on the go. Den enda nackdelen med den datorn är att USB-C porten inte har DisplayPort, men vid programmering kan DisplayLink användas(borde inte köpas om detta är en dealbreaker!). Kostade 12000kr med 4800H,1TB SSD och 32gb 3200MHz ram. Får se när den anländer.

Permalänk
Skrivet av Malakhanna:

Jag beställde en Omen 15 den 15 okt och den har ännu inte skickats. Förra veckan sa kundtjänst att de skulle skicka datorn den 30, och igår sköts datumet upp till den 9 november.

Beställde en Lenovo Legion 5 istället, för jag blev så lack.

Skrivet av buckthetruck:

Bra beslut, jag var nära på att göra det nu på morgonen men fick Omen-datorn för 11990kr genom Benify, är för snål för att lägga de två tusen extra för att få en Legion 5 haha.

Jag fick notis i Postnord-appen att min HP Omen är registrerad nu iaf, så förhoppningsvis dyker den upp snart.

Btw, på HP:s produktsida står det nu "Leverans inom 48 timmar", ifall någon fortfarande är intresserad och vågar hoppas på snabb leverans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av classified:

Jag fick notis i Postnord-appen att min HP Omen är registrerad nu iaf, så förhoppningsvis dyker den upp snart.

Btw, på HP:s produktsida står det nu "Leverans inom 48 timmar", ifall någon fortfarande är intresserad och vågar hoppas på snabb leverans.

Jag beställde i september tror jag och fick den inom två veckor en dag innan avtalad tid. Är mycket nöjd med datorn. Tycker inte den låter för mycket om man har den i det balansläget. Tror att den blev bättre efter en biosuppdatering så se till att göra den snabbt som blixten. Styrplattan är lite svampig i nedtrycket men något ska man väl få klaga på.

Edit:
Gkömde nämna att man kan uppgradera både lagring och minne själv vilket är ett stort plus. Verkar rymmas inom garantin så länge man inte själv pajkar något.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Ni som talar om Omen 15, är det denna ni beställt? https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=13D34E...

Är nämligen också på jakt efter en Laptop som är för studier, inte ser ut som ett rymdskepp och klarar av lättare spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeBron:

Ni som talar om Omen 15, är det denna ni beställt? https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=13D34E...

Är nämligen också på jakt efter en Laptop som är för studier, inte ser ut som ett rymdskepp och klarar av lättare spel.

Det är den, i alla fall för mig-

Visa signatur

Stationär: 7600XT - Radeon 6800 XT
Bärbar: HP Omen 15 - Ryzen 4800H, RTX 2060
Server: Define R3 - Phenom II X6 - WD 3TB Red x3, Seagate Ironwolf 3TB x3

Permalänk
Medlem

Hur tror ni suget på att köpa en 2 månader gammal
Yoga Slim 7 14ARE05 är ?
4700U
16 gb ram
512 gb lagring
Finns det någon som vill betala nästan fullpris?
Att nämna är väl att den är i nyskick förstås

Blev extremt sugen på att testa nya Macen, aldrig ägt en sån innan så hade varit skoj...
Men mina 60 dagars öppet köp hos komplett gick ut för två veckor sen med

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvillen:

Hur tror ni suget på att köpa en 2 månader gammal
Yoga Slim 7 14ARE05 är ?
4700U
16 gb ram
512 gb lagring
Finns det någon som vill betala nästan fullpris?
Att nämna är väl att den är i nyskick förstås

Blev extremt sugen på att testa nya Macen, aldrig ägt en sån innan så hade varit skoj...
Men mina 60 dagars öppet köp hos komplett gick ut för två veckor sen med

Mvh

Har du länk till Komplett? Hittar inte den modellen.

Vad hade du tänkt dig för pris / ort?

Permalänk
Medlem

Väcker lite liv i tråden igen iom black friday.

Har snöat in på en legion 5 men är fortfarande inte helt hundra på vilken av uppsättningarna.
Den med ryzen 7 4800h, som jag varit mest sugen på, verkar iaf hittills inte vara på rabatt någonstans. Däremot är den med en intel Core i7-10750H och 240Hz 500 nits-skärm nedsatt 3000kr ned till 14990 (intel), en tusing mindre än ryzen 7(ryzen 4800h).
Börjar fundera på om intelen är mer prisvärd? Sen finns ju den med ryzen 4600h som ligger på runt 11 men uppgraderingen till 4800h känns som det är värt extra pengar.

Till sist, på proshop finns det en med vad jag kan se bara skiljer sig avseende lagringsutrymme på 500gb och den går på "bara" 13490 (ryzen 4800h billigare)

Vilken djungel det är... vilken ska man välja? Hur tänker/hade ni tänkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av logpog:

Väcker lite liv i tråden igen iom black friday.

Har snöat in på en legion 5 men är fortfarande inte helt hundra på vilken av uppsättningarna.
Den med ryzen 7 4800h, som jag varit mest sugen på, verkar iaf hittills inte vara på rabatt någonstans. Däremot är den med en intel Core i7-10750H och 240Hz 500 nits-skärm nedsatt 3000kr ned till 14990 (intel), en tusing mindre än ryzen 7(ryzen 4800h).
Börjar fundera på om intelen är mer prisvärd? Sen finns ju den med ryzen 4600h som ligger på runt 11 men uppgraderingen till 4800h känns som det är värt extra pengar.

Till sist, på proshop finns det en med vad jag kan se bara skiljer sig avseende lagringsutrymme på 500gb och den går på "bara" 13490 (ryzen 4800h billigare)

Vilken djungel det är... vilken ska man välja? Hur tänker/hade ni tänkt?

Den på Proshop har en skärm på 144hz medan den på komplett (i7an) har 240hz skärm, jag har aldrig kört med mer än 144hz men har hört från se som gör det att det är en väldigt stor skillnad. Kommer laptopen upp i minst 240fps i de spelen du ska köra? Annars är det i princip sak samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeBron:

Den på Proshop har en skärm på 144hz medan den på komplett (i7an) har 240hz skärm, jag har aldrig kört med mer än 144hz men har hört från se som gör det att det är en väldigt stor skillnad. Kommer laptopen upp i minst 240fps i de spelen du ska köra? Annars är det i princip sak samma.

Det skulle väl vara i CS som man kommer upp ens i närheten av 240 gissar jag, tror att 144 räcker. Kommer spela en del men det är lite halvgamla spel främst. Sen kommer jag nog vilja prova lite typ gta, battlefield, maffia 3 men där är ju inte fps och skärm riiktigt lika viktiga, undantag battlefield kanske. Men såklart vill man ha starkast möjliga och den som håller sig längst prestandamässigt.

Har svårt att avgöra vilken som är mest prisvärt och "bäst/starkast"? De kostar ju 13.5k(ryz7), 15k(i7, nedsatt) och 16k(ryz7) och jag har svårt att jämföra de sinsemellan, framförallt de två med ryzen. Jag kanske är blind men vad jag kan se betalar man 2500kr för 500gb extra utrymme.

Just nu när den med i7 och dessutom bättre skärm(?) lockar den lite medans den med ryzen7 känns närmast överprissatt

Permalänk
Medlem

Vågar man köpa legion 5 med 120hz-skärmen? Har hittat den för ca 10.000:-

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold