Permalänk
Medlem

Bättre köp än LG 27" 27GL850?

Hej! Letar efter en skärm till min flickvän. 144hz 1440p 27" är det enda kravet, även om IPS såklart är trevligt. Inet har kampanj på 27GL850 just nu för 4590kr. Jag, som har noll koll på skärm, känner ändå att det är någon form av bra sweetspot som det är värt att lägga pengar på. Hon tycker att den är lite för dyr men jag försöker trycka på så att hon får en skärm hon kan vara nöjd med länge. Gör jag rätt? Är det en bra skärm? Hon spelar mest cinematiska spel likt Witcher och snart Cyberpunk etc.

Finns det andra, bättre alternativ där man får ut mer skärm för samma pengar? Finns det billigare alternativ där man inte behöver få mycket mindre skärm för pengarna? Tack!

Permalänk
Medlem

Det är en riktigt bra deal på den skärmen. Så jag tycker hon sak köra på den. Men Jag såg den här skärmen som verkar riktigt bra
https://www.komplett.se/product/1165706/gaming/spelutrustning...
MSI har fått riktigt bra kritik för sin VA panel. Många tycker att deras panelerna på deras skärmar kan mäta sig med en riktig IPS skärm.

Permalänk
Medlem

Gigabytes nya serie är ruskigt prisvärd: https://www.proshop.se/Bildskaerm/GIGABYTE-27-Bildskaerm-G27Q...

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk

Undrar lite samma. Fick nyligen hem min LG 27GL83A, som ska ha väldigt lika egenskaper, från Netonnet:
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/lg-27gl83a-b/1...

I allmänhet bra färger, men IPS-glowen var ganska påtaglig tycker jag. Kommer från en VA-skärm så ingen riktig referens om vad som är normalt. Sitter jag mitt framför den, cirka 50-60 cm från den, så skiftar nedre vänstra hörnet rätt ordentligt till ljusare vid mörka bilder.

Finns det IPS-skärmar med 144 Hz som presterar bättre ur denna synpunkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dodat:

Hej! Letar efter en skärm till min flickvän. 144hz 1440p 27" är det enda kravet, även om IPS såklart är trevligt. Inet har kampanj på 27GL850 just nu för 4590kr. Jag, som har noll koll på skärm, känner ändå att det är någon form av bra sweetspot som det är värt att lägga pengar på. Hon tycker att den är lite för dyr men jag försöker trycka på så att hon får en skärm hon kan vara nöjd med länge. Gör jag rätt? Är det en bra skärm? Hon spelar mest cinematiska spel likt Witcher och snart Cyberpunk etc.

Finns det andra, bättre alternativ där man får ut mer skärm för samma pengar? Finns det billigare alternativ där man inte behöver få mycket mindre skärm för pengarna? Tack!

Jag har sätt samma LG modell på Amazon.se för 3.8 för några veckor sedan, nu höjde de priset men det är kanske värt att vänta lite. 4.6 är typ den vanliga priset på den här modellen. När det gäller IPS, det beror inte så mycket på vilka spel man spelar, utan använder man skärmen i dagsljus eller mörkret på grund av IPS-glow. Om man använder skärmen i mörkret man skall vara beredd att att gå genom retur lotteri.

Är man väldigt känslig mot glow, då är det kanske säkrare att köra med VA, de är inte så dåliga idag.