Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Till och med menyn laggar?

Har kört BF5 sedan det släpptes. Har alltid flutit som mjukt smör. Nu i höst har det plötsligt börjat lagga rejält. Till och med menyn är seg!? Det har släppts flera gpu-drivisar men fortfarande samma problem. reparerade spelet, ingen skillnad, installerade om spelet, ingen skillnad.
Det är bara BF5 som krånglar, alla andra spel fungerar fint.

ROD Strix X470 Gaming
AMD Ryzen 5 2600
16Gb DDR4
Titan X 12Gb

Någon som har någon ide?

Mvh Emil

Permalänk
Skrivet av EmilH:

Har kört BF5 sedan det släpptes. Har alltid flutit som mjukt smör. Nu i höst har det plötsligt börjat lagga rejält. Till och med menyn är seg!? Det har släppts flera gpu-drivisar men fortfarande samma problem. reparerade spelet, ingen skillnad, installerade om spelet, ingen skillnad.
Det är bara BF5 som krånglar, alla andra spel fungerar fint.

ROD Strix X470 Gaming
AMD Ryzen 5 2600
16Gb DDR4
Titan X 12Gb

Någon som har någon ide?

Mvh Emil

Jag har tyvärr inget förslag/lösning utan vill bara meddela att även jag har upplevt mycket lagg/stutter i BF senaste tiden.

Jag har testat samma saker som dig och även installerat om windows om det var något där som spökade men det verkar inte hjälpa.

Jag märker främst när man ska spawna eller när man dör och kamerabilden går till/från checkpoint när man väljer. Blir väldigt ryckigt.
Sen har jag märkt att det laggar när man köra scope på sniper och när det märks även lite när man drar med musen för att byta riktning.

Nu formaterade jag dock datorn igen igår, installerade spelet åter igen och idag verkade det flyta på rätt bra jämfört med vad det har gjort.

Känns som att det fungerade mycket bättre med mitt 1080ti än med 3090. Jag har kollat temps på cpu och gpu men ser inget konstigt där.

Har även kollat load och min cpu ligger på 70-75% och 3090 ligger typ på max.

Hårdvara står i sign.

Har inte testat så många fler grafikkrävande spel än, det enda är väl Watch Dogs som jag fick med kortet och det flyter på riktigt bra. Nu är väl kanske det optimerat för nvidias 3000-serie antar jag men man tycker att ett x antal år gammalt spel ska fungera bättre på hyfsat ny hårdvara.

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem

Tack för ett uttömmande svar. Känns bättre när man i alla fall inte är ensam om problemet :). Din beskrivning stämmer exakt med mina upplevda problem. Det verkar som om det är något med gpu-drivrutinerna/direct X. Något har gått snett i kompabiliteten med varandra. När det inte ens hjälpte att inst. om windows för dig så säger det mig att det är ett fel som handlar om kompabilitet snarare än ett "fel". Och det är väl egentligen det jag känt hela tiden. När till och med menyn i BF5 laggar på min rätt spänstiga dator så är det något som är rejält knas. Jag tror vi får hoppas på en ny drivrutin. Den senaste drivrutinen fron Nvidia gjorde spelet pyttelite bättre, men det är fortfarande katastrof.
GTA5 som är ökänt tungdrivet är mjukt som smör i ultra.

Trevlig helg

Permalänk
Medlem

Kan man köra Bf5 i windowmode, eller liknande ?:)

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

Kan man köra Bf5 i windowmode, eller liknande ?:)

Det kan man, men det vill man nog inte