Har inte byggt dator sen Jesus gick på vatten, vad gäller?

Permalänk
Medlem

Har inte byggt dator sen Jesus gick på vatten, vad gäller?

Nja, kanske inte så länge sedan, men har några frågor:

Bör jag uppdatera BIOS på moderkortet? I så fall, skall jag göra detta före eller efter jag installerat windows?

Kan jag ladda ner windows från microsoft, installera, och sedan köpa en nyckel för runt 300kr online och ange den i det installerade windows? Jag gör en bootbar usb med windows, sedan installerar jag windows på en m.2 ssd.

Om det medföljer en massa lull lull program med moderkortet, tex fläktkontroller, drivrutiner etc, skall jag även installera detta efter att windows är installerat?

Skall jag aktivera något som heter "XMP" i BIOS direkt innan jag installerar windows? Jag skall inte överklocka från början, men XMP är väl ändå bra för att få ram att gå i hög hastighet?

Behöver jag förbereda ssd-disken på något sätt, tex formatera, installera eller nått sådant? Eller är det bara att trycka den på plats så är den sedan redo?

Cpu: i5 10600K
Mobo: MSI Z490-A Pro
Ram: HyperX 2x8Gb DDR4 3200Mhz
SSD: WD Blue SN550 SSD 500GB M.2 NVMe
Kylare: Be Quiet Pure Rock 2

Något annat jag bör tänka på? Tänkte installera allt och förbereda med inbyggda grafiken. Sedan när jag får tag i ett RTX 3060TI så åker även det in.

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill-Hertzhog:

Nja, kanske inte så länge sedan, men har några frågor:

Bör jag uppdatera BIOS på moderkortet? I så fall, skall jag göra detta före eller efter jag installerat windows?

Kan jag ladda ner windows från microsoft, installera, och sedan köpa en nyckel för runt 300kr online och ange den i det installerade windows? Jag gör en bootbar usb med windows, sedan installerar jag windows på en m.2 ssd.

Om det medföljer en massa lull lull program med moderkortet, tex fläktkontroller, drivrutiner etc, skall jag även installera detta efter att windows är installerat?

Skall jag aktivera något som heter "XMP" i BIOS direkt innan jag installerar windows? Jag skall inte överklocka från början, men XMP är väl ändå bra för att få ram att gå i hög hastighet?

Behöver jag förbereda ssd-disken på något sätt, tex formatera, installera eller nått sådant? Eller är det bara att trycka den på plats så är den sedan redo?

Cpu: i5 10600K
Mobo: MSI Z490-A Pro
Ram: HyperX 2x8Gb DDR4 3200Mhz
SSD: WD Blue SN550 SSD 500GB M.2 NVMe
Kylare: Be Quiet Pure Rock 2

Något annat jag bör tänka på? Tänkte installera allt och förbereda med inbyggda grafiken. Sedan när jag får tag i ett RTX 3060TI så åker även det in.

Jag kan rekommendera den här videon: https://www.youtube.com/watch?v=RYYoCXh2gtw

Han går igenom i princip allt du undrar över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krntz:

Jag kan rekommendera den här videon: https://www.youtube.com/watch?v=RYYoCXh2gtw

Han går igenom i princip allt du undrar över.

Tack, ja han gick igenom det mesta. Men dock inte BIOS uppdatering, dvs om det är vettigt att göra eller inte. Spontant vill jag inte göra det för att slippa ev problem vid uppdateringen men samtidigt vill jag att mina minnen ska fungera i sin fulla xmp-hastighet osv.

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem

Så länge du inte kör något beta-bios så är det bäst att uppdatera det först.

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.