Hjälp mig välja eller bygga en PC.

Permalänk

Hjälp mig välja eller bygga en PC.

Hej jag är en kille som är helt okunnig när det kommer till datorkomponenter och diverse tillbehör.
Jag har varit en konsolspelare i större delen av mitt liv men har nu börjat snegla på datorer eftersom jag även håller på lite med enklare media arbeten på min fritid. Det känns då som att det är smartare att köpa en pc som klarar av det jag spelar samt som jag
kan utföra mina andra uppgifter på istället för att köpa en ny xbox samt en enklare dator för att kunna utföra det jag vill.
Då till problemet! Jag kan ingenting om datorer och har ingen lust att sätta mig in i och börja läsa om vad allt är och vad som krävs. Därför vänder jag mig nu hit efter ett tips av en kompis. Kan ni hjälpa mig att välja ut en pc eller komponeterna som behövs för att sätta ihop en?

Mina behov är dessa:
Kunna spela spel som Call of Duty Modern Warfare Multiplayer/Warzone, Black ops Cold War, BF5 och liknande spel i 120fps
Enkelt Twitchande.
Gärna 1TB SSD lagring då jag har problem i dagsläget med bara 500gb på min xbox one.
Vill gärna kunna ha möjligheten att spela i 4k men förstår att då får man räkna med 60fps.

Är det möjligt att uppnå detta till en rimlig kostnad eller är det billigare och smidigare att bara köpa en Xbox Series X?

Permalänk
Medlem

I en del butiker kan du få datorn ihopsatt åt dig, men då kostar det lite mer som t.ex den här:
https://www.inet.se/datorbygge/b1215833/datorbygge

Vill du plocka ihop själv och orkar hantera flera olika leverantörer så kan du spara en slant och kanske skulle något i den här stilen passa?:

En X-låda är dock betydligt billigare om man kan hitta en.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.