CPU flaskhals? 8600K och 3060 Ti

Permalänk

CPU flaskhals? 8600K och 3060 Ti

Tjena!

Beställde nyss https://www.inet.se/produkt/5411888/gigabyte-geforce-rtx-3060....

Jag sitter i dagsläget på en i5 8600K klockad till 4.6ghz och är väl lite orolig för att den ska bottlenecka systemet.
Jag spelar på en 1080p 165hz-skärm och är inte speciellt intresserad av att uppgradera till 1440p.

Vad tror ni? Jag sitter i dagsläget på ett GTX 1080 men det kliade för mycket i fingrarna för att inte köpa..

Visa signatur

CPU: i7 9700K + be quiet! Pure Rock
GPU: Gigabyte RTX 3060 Ti OC
MoBo: ASUS PRIME Z370-P
RAM: 2x8 GB Corsair Vengeance LPX 3000 MHz
PSU: Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem

Inget att oroa sig över.

Permalänk
Skrivet av DeadByBirth:

Inget att oroa sig över.

Vad jag kan läsa mig till verkar det inte vara något att oroa sig för, nej.

Skönt att höra i alla fall! I framtiden lär jag uppgradera moderkort + CPU men det får bli efter jul/nyår!

GTX 1080 till RTX 3060 Ti borde bli en trevlig skjuts i prestanda.

Visa signatur

CPU: i7 9700K + be quiet! Pure Rock
GPU: Gigabyte RTX 3060 Ti OC
MoBo: ASUS PRIME Z370-P
RAM: 2x8 GB Corsair Vengeance LPX 3000 MHz
PSU: Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskjefel:

Vad jag kan läsa mig till verkar det inte vara något att oroa sig för, nej.

Skönt att höra i alla fall! I framtiden lär jag uppgradera moderkort + CPU men det får bli efter jul/nyår!

GTX 1080 till RTX 3060 Ti borde bli en trevlig skjuts i prestanda.

Absolut. Du blir nog nöjd

Permalänk
Skrivet av DeadByBirth:

Absolut. Du blir nog nöjd

Hoppas det jag med! Tack för att du tar dig tiden att svara.

Visa signatur

CPU: i7 9700K + be quiet! Pure Rock
GPU: Gigabyte RTX 3060 Ti OC
MoBo: ASUS PRIME Z370-P
RAM: 2x8 GB Corsair Vengeance LPX 3000 MHz
PSU: Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem

Det som kan hända är att du inte når upp till 165 FPS med din CPU i vissa CPU-krävande spel som CoD Warzone oavsett vad du har för inställningar eller grafikkort. I de flesta andra spelen som är istället grafikkort-bundna kommer det inte vara några problem.

Permalänk
Skrivet av vIKz3080:

Det som kan hända är att du inte når upp till 165 FPS med din CPU i vissa CPU-krävande spel som CoD Warzone oavsett vad du har för inställningar eller grafikkort. I de flesta andra spelen som är istället grafikkort-bundna kommer det inte vara några problem.

Nej, men fan.. Det klarar jag mig nog utan ändå. Får jag över 100+ FPS så är jag ganska nöjd tbh.

Jag spelar mer och mer VR dessutom och som jag förstått det är det mer GPU-krävande än CPU-krävande. En viss bottleneck förväntar jag mig, men inget som är helt tokigt.

Visa signatur

CPU: i7 9700K + be quiet! Pure Rock
GPU: Gigabyte RTX 3060 Ti OC
MoBo: ASUS PRIME Z370-P
RAM: 2x8 GB Corsair Vengeance LPX 3000 MHz
PSU: Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskjefel:

Nej, men fan.. Det klarar jag mig nog utan ändå. Får jag över 100+ FPS så är jag ganska nöjd tbh.

Jag spelar mer och mer VR dessutom och som jag förstått det är det mer GPU-krävande än CPU-krävande. En viss bottleneck förväntar jag mig, men inget som är helt tokigt.

Alltså i de flesta spel lär det bli 0 CPU bottleneck.

Kör en RTX 3080 med en Ryzen 5 3600 och ser konstant 98% GPU användning i Doom Eternal och FPS i 250-300+ i många delar av spelet.

Samma höga GPU användning i Resident Evil 2 eller 7 med löjligt höga FPS.

Sen kommer Warzone och strugglar att få över 160 FPS oavsett vad jag gör, även 1080p Low kan den dippa ner till 130 FPS utan någon som helst "anledning". Då gäller det bara att brute forcea ett dåligt kodad spel med extremt mycket CPU-kraft.

VR borde inte alls vara något problem!

Permalänk
Skrivet av vIKz3080:

Alltså i de flesta spel lär det bli 0 CPU bottleneck.

Kör en RTX 3080 med en Ryzen 5 3600 och ser konstant 98% GPU användning i Doom Eternal och FPS i 250-300+ i många delar av spelet.

Samma höga GPU användning i Resident Evil 2 eller 7 med löjligt höga FPS.

Sen kommer Warzone och strugglar att få över 160 FPS oavsett vad jag gör, även 1080p Low kan den dippa ner till 130 FPS utan någon som helst "anledning". Då gäller det bara att brute forcea ett dåligt kodad spel med extremt mycket CPU-kraft.

VR borde inte alls vara något problem!

Har också läst lite om att Warzone är katastrofalt dåligt optimerat. Spelar inte det som tur är!

Har bara som hastigast provat GTA V Online på högsta grafikinställningarna och ligger stabilt på 80 fps.

Fick dock BSOD med "whea_uncorrectable_error" när jag spelade PGA 2K21. Tror däremot det beror på min OC på processorn. Körde då 4.6ghz med 1.19v. Sänkte till 4.5 och samma volt och kraschade inte när jag lirade GTA V i 30 min eller när jag körde 3DMark bench på både GPU och CPU.

Visa signatur

CPU: i7 9700K + be quiet! Pure Rock
GPU: Gigabyte RTX 3060 Ti OC
MoBo: ASUS PRIME Z370-P
RAM: 2x8 GB Corsair Vengeance LPX 3000 MHz
PSU: Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskjefel:

Har också läst lite om att Warzone är katastrofalt dåligt optimerat. Spelar inte det som tur är!

Har bara som hastigast provat GTA V Online på högsta grafikinställningarna och ligger stabilt på 80 fps.

Fick dock BSOD med "whea_uncorrectable_error" när jag spelade PGA 2K21. Tror däremot det beror på min OC på processorn. Körde då 4.6ghz med 1.19v. Sänkte till 4.5 och samma volt och kraschade inte när jag lirade GTA V i 30 min eller när jag körde 3DMark bench på både GPU och CPU.

Kolla med MSI Afterburner vad din GPU användning ligger på GTA V

Är nyfiken om min teori stämmer hahahah, kanske just GTA V Online är mer CPU krävande så möjligtvis en liten bottleneck där

Permalänk
Skrivet av vIKz3080:

Kolla med MSI Afterburner vad din GPU användning ligger på GTA V

Är nyfiken om min teori stämmer hahahah, kanske just GTA V Online är mer CPU krävande så möjligtvis en liten bottleneck där

Processorn går inte över 80% på någon kärna. Men GPU:n går inte heller över 70-80% typ.

Vad kan man dra för slutsatser av det?

Visa signatur

CPU: i7 9700K + be quiet! Pure Rock
GPU: Gigabyte RTX 3060 Ti OC
MoBo: ASUS PRIME Z370-P
RAM: 2x8 GB Corsair Vengeance LPX 3000 MHz
PSU: Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskjefel:

Processorn går inte över 80% på någon kärna. Men GPU:n går inte heller över 70-80% typ.

Vad kan man dra för slutsatser av det?

Inte alltid att CPU bottleneck beror på maxad CPU användning. Det kan hända rätt lätt när man kör en äldre processor på nyare spel. I ditt fall handlar det mest om inte tillräckligt snabbt enkeltrådad prestanda känner jag. Det varierar från spel till spel.

Det här är bara spekulation från min sida men jag tror att just Ampere-arkitekturen i samtliga 3000 series korten kan påverka det en del. Som du märker har dessa kort löjligt många CUDA-kärnor, en enorm ökning gentemot Turing, utan en proportionellt stor ökning i prestanda. RTX 3070 levererar samma, om ibland inte sämre, prestanda gentemot 2080 Ti trots RTX 3070s 35% högre antal CUDA-kärnor.

Det tycker jag kan definitivt påverka GPU-anvädning, alltså att CPUn måste jobba hårdare för att använda alla dessa CUDA-kärnor, och säkert andra saker med Amperes arkitektur som påverkar det.

Har själv haft möjligheten att testa både ett 6800XT och ett RTX 3080 (:D) på min dator. Jag körde Metro Exodus inbyggda benchmark på båda korten. Jag märkte att 6800XT fick exakt samma FPS som guru3ds recension, exakt samma inställningar (104 FPS). RTX 3080n däremot fick 4 FPS lägre än guru3ds (102 på min mot 106 på deras).

Den största skillnaden är att guru3d använder en i9 9900k medan jag har en Ryzen 5 3600, som är en del saktare för spel, speciellt Metro Exodus verkar tycka om Intel över AMD. Båda korten presterar rätt lika generellt, men på samma spel med samma processor blev min 3080 flaskhalsad, men inte 6800XT.

Fick dock 1 FPS högre (68 vs deras 67) än guru3ds när jag körde på 4K (har inte en 4K skärm men drog 400% resolution scaling på 1080p, så hoppas det blir samma resultat). I 4K försvinner CPU flaskhalsen helt, och då blev det snarare överklockningen på mitt kort som drog hem den där lilla extra FPS:en hahahah.

Tyvärr tror jag att även 3060 Ti lider av samma problem. Lättare att bli flaskhalsad än en 2080 Super med liknande prestanda i slutändan.

Permalänk
Inaktiv

CPU är nog inget problem däremot ifrågasätter jag mig vilken nytta du har av att gå från GTX1080 till RTX3060 för 1080 spel

Edit: Jag hade försökt överklocka CPU så mycket som möjligt och ifall du kör "tävlingsinriktat/battle royale" så kör du givetvis på lägsta möjliga grafikinställningar och då är GTX1080 fullt tillräckligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

CPU är nog inget problem däremot ifrågasätter jag mig vilken nytta du har av att gå från GTX1080 till RTX3080 för 1080 spel

Supersampling, du kan alltid få snyggare fps

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Slap:

Supersampling, du kan alltid få snyggare fps

Vad fan spelar "snyggare FPS" för skillnad i tävlingsinriktade spel eller var betyder ens "snyggare FPS"?

Permalänk
Medlem

Har 9700K i 4,9ghz och 3070. Är delvis CPU flaskad i 1080p men inte så mycket. Så borde gå rätt bra. Men skulle nog inte köpa dyrare än 3060ti om du bara kör i 1080p.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Vad fan spelar "snyggare FPS" för skillnad i tävlingsinriktade spel eller var betyder ens "snyggare FPS"?

TS har inte nämnt något om betydelsen i "tävlingsinriktade spel"? De är skillnad på att maxa fpsen och dra upp grafikinställningarna.

Om man uppleverar att CPUn flaskar på grund av att du har ett starkt grafikkort kan du alltid dra upp grafikinställningana för att få spelen du spelar att se bättre ut visuellt. På så sätt maxar du GPUn trots att du når ditt tak för vad CPUn kan leverera.

TS är orolig för om ett 3060 Ti kommer flaska, jag menar att han kan ändå utnyttja grafikkortet genom att använda sig av t.ex. supersampling. Nej han kommer inte få fler fps än vad hans CPU klarar, men han kan få spelen att se betydligt bättre ut samt utnyttja grafikkortet till max ändå.

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk

Jag ville mest göra mig mer redo för Cyberpunk och få lite mindre stutters i VR. Vilket 3060 Ti hjälpte mig med

Tack för alla svar. Oavsett bottleneck eller inte så presterar kortet bra mycket bättre än mitt 1080!

Visa signatur

CPU: i7 9700K + be quiet! Pure Rock
GPU: Gigabyte RTX 3060 Ti OC
MoBo: ASUS PRIME Z370-P
RAM: 2x8 GB Corsair Vengeance LPX 3000 MHz
PSU: Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av vIKz3080:

Alltså i de flesta spel lär det bli 0 CPU bottleneck.

Kör en RTX 3080 med en Ryzen 5 3600 och ser konstant 98% GPU användning i Doom Eternal och FPS i 250-300+ i många delar av spelet.

Samma höga GPU användning i Resident Evil 2 eller 7 med löjligt höga FPS.

Sen kommer Warzone och strugglar att få över 160 FPS oavsett vad jag gör, även 1080p Low kan den dippa ner till 130 FPS utan någon som helst "anledning". Då gäller det bara att brute forcea ett dåligt kodad spel med extremt mycket CPU-kraft.

VR borde inte alls vara något problem!

Skrivet av anon201296:

CPU är nog inget problem däremot ifrågasätter jag mig vilken nytta du har av att gå från GTX1080 till RTX3060 för 1080 spel

Edit: Jag hade försökt överklocka CPU så mycket som möjligt och ifall du kör "tävlingsinriktat/battle royale" så kör du givetvis på lägsta möjliga grafikinställningar och då är GTX1080 fullt tillräckligt

Hej gott folk!
Är precis inne på denna fundering...
Har precis suttit och nött Warzone med ett GeForce 1060 och i7 8700k @3.7 GHz. Förtvivlad över att fpsen var så låg men ändå ”jämn” ~90 och grafiken lite ”grynig”.

För att just detta skulle bli bättre så undersöktes uppgraderingen till 30-serien. Tänkte bara skillnaden måste bli enorm i warzone då de jag oftast spelar med sitter med 2080 super och ligger på stabila ~150fps.

Häromdagen hämtade jag ett 3070 gainward och innan dess hann jag med och införskaffa en ROG Swift PG258Q. Nu skulle det bli G-sync och 240Hz om så bara i 1080.. Fipplade med processorn igår och den ligger nu på 4.8Ghz, kan säkert kräma ut mer då den kyls av Noctua NH-D15? Måste jag upp mer här?

Problemet Ja! Det är att fpsen flyger hej vilt och jag upplever ”stutter”. Fpsen kan variera mellan allt från 100 till 200. Läst att vissa upplever det som värre efter de nya drivrutinerna, kan det vara så?

Tankar och idéer? Tips och trix mottages <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darknez:

Hej gott folk!
Är precis inne på denna fundering...
Har precis suttit och nött Warzone med ett GeForce 1060 och i7 8700k @3.7 GHz. Förtvivlad över att fpsen var så låg men ändå ”jämn” ~90 och grafiken lite ”grynig”.

För att just detta skulle bli bättre så undersöktes uppgraderingen till 30-serien. Tänkte bara skillnaden måste bli enorm i warzone då de jag oftast spelar med sitter med 2080 super och ligger på stabila ~150fps.

Häromdagen hämtade jag ett 3070 gainward och innan dess hann jag med och införskaffa en ROG Swift PG258Q. Nu skulle det bli G-sync och 240Hz om så bara i 1080.. Fipplade med processorn igår och den ligger nu på 4.8Ghz, kan säkert kräma ut mer då den kyls av Noctua NH-D15? Måste jag upp mer här?

Problemet Ja! Det är att fpsen flyger hej vilt och jag upplever ”stutter”. Fpsen kan variera mellan allt från 100 till 200. Läst att vissa upplever det som värre efter de nya drivrutinerna, kan det vara så?

Tankar och idéer? Tips och trix mottages <3

Det du kan göra är att överklocka din processor som du gjort, men också försöka manuellt justera ditt minne. Försök få de uppe i 3800-4000 MHz om du har bra minne, och tighta timings så du inte får onödigt mycket latens. Däremot är det något som verkar ha större effekt på Ryzen än Intel, men tror inte det blir sämre av det.

Förutom det kan du testa att gå in i dina filer, Documents - CoD Modern Warfare - players - adv_options och sätta "Memory Scale" till 0.75 och RendererWorkerCount till antalet kärnor din processor har (6). Har läst att stutters kan orsakas av minnesläckor och att dra ner Memory Scale ska hjälpa till med det. Tror det hjälpte för mig i alla fall.

Om inget av detta gör någon märkbar skillnad tyvärr är det bara CPUn som tyvärr inte är tillräckligt snabb för Warzone.

Följer en pro Warzone spelare, Huskerrs, som har en 10900k och RTX 3090, och har sett hans spel dippa ner till 150 som lägst. Han får bara över 200 FPS på Gulag 🤣. Tror han har en 1080p 240 Hz skärm också, inställningar verkar vara 1080p allt på lägsta.

Bara att acceptera att Warzone just nu suger prestanda mässigt :/. Känns som man måste ha en Ryzen 5950X och 4000 MHz CL16 RAM för att få riktigt höga FPS

Permalänk
Skrivet av Darknez:

Hej gott folk!
Är precis inne på denna fundering...
Har precis suttit och nött Warzone med ett GeForce 1060 och i7 8700k @3.7 GHz. Förtvivlad över att fpsen var så låg men ändå ”jämn” ~90 och grafiken lite ”grynig”.

För att just detta skulle bli bättre så undersöktes uppgraderingen till 30-serien. Tänkte bara skillnaden måste bli enorm i warzone då de jag oftast spelar med sitter med 2080 super och ligger på stabila ~150fps.

Häromdagen hämtade jag ett 3070 gainward och innan dess hann jag med och införskaffa en ROG Swift PG258Q. Nu skulle det bli G-sync och 240Hz om så bara i 1080.. Fipplade med processorn igår och den ligger nu på 4.8Ghz, kan säkert kräma ut mer då den kyls av Noctua NH-D15? Måste jag upp mer här?

Problemet Ja! Det är att fpsen flyger hej vilt och jag upplever ”stutter”. Fpsen kan variera mellan allt från 100 till 200. Läst att vissa upplever det som värre efter de nya drivrutinerna, kan det vara så?

Tankar och idéer? Tips och trix mottages <3

Där var en annan användare i forumet som hade i princip samma problem som du med sitt spel. Han hade också 3070/3080 och slutsatsen var väl att Warzone helt enkelt inte är särskilt väloptimerat..

Visa signatur

CPU: i7 9700K + be quiet! Pure Rock
GPU: Gigabyte RTX 3060 Ti OC
MoBo: ASUS PRIME Z370-P
RAM: 2x8 GB Corsair Vengeance LPX 3000 MHz
PSU: Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av vIKz3080:

Det du kan göra är att överklocka din processor som du gjort, men också försöka manuellt justera ditt minne. Försök få de uppe i 3800-4000 MHz om du har bra minne, och tighta timings så du inte får onödigt mycket latens. Däremot är det något som verkar ha större effekt på Ryzen än Intel, men tror inte det blir sämre av det.

Förutom det kan du testa att gå in i dina filer, Documents - CoD Modern Warfare - players - adv_options och sätta "Memory Scale" till 0.75 och RendererWorkerCount till antalet kärnor din processor har (6). Har läst att stutters kan orsakas av minnesläckor och att dra ner Memory Scale ska hjälpa till med det. Tror det hjälpte för mig i alla fall.

Om inget av detta gör någon märkbar skillnad tyvärr är det bara CPUn som tyvärr inte är tillräckligt snabb för Warzone.

Följer en pro Warzone spelare, Huskerrs, som har en 10900k och RTX 3090, och har sett hans spel dippa ner till 150 som lägst. Han får bara över 200 FPS på Gulag 🤣. Tror han har en 1080p 240 Hz skärm också, inställningar verkar vara 1080p allt på lägsta.

Bara att acceptera att Warzone just nu suger prestanda mässigt :/. Känns som man måste ha en Ryzen 5950X och 4000 MHz CL16 RAM för att få riktigt höga FPS

Tack!
Sitter idag med, G.Skill Tridentz RGB 16GB (2x8) 3600MHz DDR4. Hur får jag upp dessa mer? Är inte insatt i det alls. Någon youtube video kanske.
Eller borde jag uppgradera mig? Även om det kanske inte är så lägligt just nu.

Jag får prova med filerna också!
Om inte det funkar får jag kanske som sagt se över komponenterna runt om. Psu 650W borde väl ändå vara tillräckligt i dagsläget ?

Ja, jag följer honom också :). Men som grädde på moset är ju tanken att börja streama också. Det tar kanske inte så mycket av min prestanda i spelet? Huskerrs har ju sponsorer och förmodligen 2 datorer, så han är i en annan liga.

PMa mig om du kommer på fler trix ?

Skrivet av danskjefel:

Där var en annan användare i forumet som hade i princip samma problem som du med sitt spel. Han hade också 3070/3080 och slutsatsen var väl att Warzone helt enkelt inte är särskilt väloptimerat..

Ja så må vara trodde dock denna uppgradering skulle göra susen ☹️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darknez:

Tack!
Sitter idag med, G.Skill Tridentz RGB 16GB (2x8) 3600MHz DDR4. Hur får jag upp dessa mer? Är inte insatt i det alls. Någon youtube video kanske.
Eller borde jag uppgradera mig? Även om det kanske inte är så lägligt just nu.

Jag får prova med filerna också!
Om inte det funkar får jag kanske som sagt se över komponenterna runt om. Psu 650W borde väl ändå vara tillräckligt i dagsläget ?

Ja, jag följer honom också :). Men som grädde på moset är ju tanken att börja streama också. Det tar kanske inte så mycket av min prestanda i spelet? Huskerrs har ju sponsorer och förmodligen 2 datorer, så han är i en annan liga.

PMa mig om du kommer på fler trix ?

Ja så må vara trodde dock denna uppgradering skulle göra susen ☹️

3600 MHz är redan bra! Vet du vad du har för latens? Se till att XMP är påslagen i BIOS i första hand (men tror du har koll på det). Annars denna video förklarar lite vad timings är och hur man får ner dem och prestanda ökningen man kan få
https://youtu.be/v9M5TtUdV9o

Ett bra kvalité 650 nätagg borde man gå långt på ja tendensen i framtiden kommer ju att vara komponenter som drar mindre ström och ändå presterar bättre, mer i stil som AMD har gjort med Ryzen 5000 osv.

Har inte så bra koll på hur mycket streaming borde påverka. Det är då man vill nog ha fler än 6 kärnor, men testa och se i guess hahahah

Visst jag PMar men än så länge har jag inga flera tips

Permalänk
Medlem

Tack igen!
Precis det är på. Måste labba lite mer för att uppnå 5Ghz på cpun.

DDR-4 3600 PC4-28800
CL 16-16-16-36 1.35v

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darknez:

Tack igen!
Precis det är på. Måste labba lite mer för att uppnå 5Ghz på cpun.

DDR-4 3600 PC4-28800
CL 16-16-16-36 1.35v

Det är riktigt bra minnen, du ska kunna få de i 4000 CL16 med lite pillande tror jag.

Frågan som kvarstår är vad för prestanda du vill nå upp till. Allt mellan 100 och 200 på Warzone verkar precis det man förväntar sig tbh.

Tror att I slutändan vill du ha 200+ FPS konstant då ska du köpa en Ryzen 5000 och skruva minnet

Permalänk
Medlem

Känns lite segt att behöva byta moderkort och cpun. Kanske kan utföras.. Men vad skulle prisskillnaden vara med ett byte? I runda slängar.. Asus ROG Strix Z370-E Gaming och 8700k mot det du tror på

Antar att jag kan ha kvar kylaren, Noctua NH-D15.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darknez:

Känns lite segt att behöva byta moderkort och cpun. Kanske kan utföras.. Men vad skulle prisskillnaden vara med ett byte? I runda slängar.. Asus ROG Strix Z370-E Gaming och 8700k mot det du tror på

Antar att jag kan ha kvar kylaren, Noctua NH-D15.

Mannen sånt får du räkna ut själv 😉 Minnet och kylaren kan du självklart behålla

Permalänk
Medlem
Skrivet av vIKz3080:

Mannen sånt får du räkna ut själv 😉 Minnet och kylaren kan du självklart behålla

Det har du helt rätt i!
Sorry

PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darknez:

Det har du helt rätt i!
Sorry

PM

Men aa i runda slängar skulle jag säga ish 1500 för ett decent B550 moderkort och sen 3300 för själva processorn. Vet inte om ditt moderkort stödjer en i7 10700k, det hade nog varit billigare

Permalänk
Medlem

Tyvärr inte.
Asus ROG Strix Z370-E Gaming => Socket Intel Socket 1151-2
Får göra en övervägning, vad som är bäst