PTS arrangerar tävling – vill förenkla digitala betalningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Detta. Det här är ju bara en PR-byros tafatta "trick" att få bort än mer kontanter från samhället. Kontater kostar pengar, några bittar i etern är billigt. Folket borde slå vakt om kontakthanteringen och bevara den, för när (inte om) det smäller och hela infrastrukturen brakar ihop står folk där i ett bytessamhälle, utan möjlighet att köpa mjölk. Då kommer existerande kontanter väl till pass i en övergång till mer accepterat / gångbart medel.

Om all infrastruktur trillar ihop, då känns det som kontanter eller kort är skit samma. Då är nog mjölken det minsta problemet. När jag får åka ut och byta mitt 2080 mot en enda kotlett så är det ju redan kört.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av KroesusSork:

Detta. Det här är ju bara en PR-byros tafatta "trick" att få bort än mer kontanter från samhället. Kontater kostar pengar, några bittar i etern är billigt. Folket borde slå vakt om kontakthanteringen och bevara den, för när (inte om) det smäller och hela infrastrukturen brakar ihop står folk där i ett bytessamhälle, utan möjlighet att köpa mjölk. Då kommer existerande kontanter väl till pass i en övergång till mer accepterat / gångbart medel.

Nu står du och ropar VARG! utan några konkreta bevis för nånting. Vad är det som ska smälla? Har vi några konkreta hot eller annat som skulle få oss att dra åt svångremmen och börja odla kålrabbi i syrénrabatten?
Med den inställningen skulle folk fortfarande hålla hästar hemma för "när det smäller, då kommer man inte längre att få tag i bensin att köra bil med". Nej, men hästjävlarna kommer också dö, så vad hjälper det?

Om du inte har en infrastruktur att luta dig mot, vem kan säga vad en krona är värd efter samhället rasat ihop? Det finns inga telefoner så du kan inte ringa riksbanken och fråga, direkt. Så om onkel Pelle med enda kon i trakten säger att en liter mjölk kostar 200 spänn, vem är du att säga emot? "Det var inte vad det kostade på ica förra veckan" kommer inte duga som argument. Så fort vi tappar kontakten med något alla kan vara överens om, så är pengar värda precis vad den som vill ha dem säger att de är värda. Eller så kommer ni överens om nånting. Och då är det återigen byteshandel, för nästa gubbe du träffar 3 mil bort som istället vill sälja en låda potatis kommer ha en helt annan uppfattning om vad pengarna är värda för honom, utifrån vad han väntar sig kunna köpa med dem i sin tur. And so on, and so on.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Detta. Det här är ju bara en PR-byros tafatta "trick" att få bort än mer kontanter från samhället. Kontater kostar pengar, några bittar i etern är billigt. Folket borde slå vakt om kontakthanteringen och bevara den, för när (inte om) det smäller och hela infrastrukturen brakar ihop står folk där i ett bytessamhälle, utan möjlighet att köpa mjölk. Då kommer existerande kontanter väl till pass i en övergång till mer accepterat / gångbart medel.

Jag förstår hur du tänker, men nivån av infrastrukturkollaps du ser framför dig kommer antagligen inte hända i annat än ett fullständig krigskatastrof. En situation som liksom sätter all handel på sin kant i vilket fall. En nedstängning i en stad, kommun eller låt säga hela landet i fredstid skulle medföra astronomiska kostnader - det vill säga särskild goda incitament till att få problemet löst. Sverige hade inte förvandlats till Flugornas Herre under tiden.

Nog tycker jag också att vi ska försöka vara måna om att behålla en dräglig nivå kontanthantering i samhället. Men mer för att se till att vi har ett teknik-neutralt sätt att handla. Den stora boven i kontant-dramat i en pandemifri värld är kostnaden för dess hantering. Kostnader som riskerar sticka iväg. Ta bara sådana saker som kontanttransporterna, eller värdetransporterna, som torde bli dyrare och med färre körningar i takt med att driftkostnaden slås ut över färre upphämtningsställen.

Visst kan vi få ännu fler och bättre digitala betalningsmedel och behålla en god kontanthantering. Men det kräver åtgärder som gör kontanthanteringen billigare och effektivare.

Permalänk
Medlem

Mja, Riktigt så illa som FRA* säger kommer det nog inte gå*, men vi kan ju räkna med risken att någon stat tex, blir ilskna på sverige och börjar DDOS'a infrastrukturen. Då skulle vi iallfall få tillfällig störning på betaltjänster, etc. Så länge det är en aktiv attack så kommer den ju anpassa sig till situationen, och störa tillräckligt mycket att det blir svårt att genomföra betalningar. Inga problem om man har kontanter att falla tillbaka på. (Om jag inte minns fel så har bankomater en egen lina btw.)

Men rent generellt så är det alltid bra att ha en 500 lapp i plånboken. för ibland så får ju bankerna problem, och då är man ju glad att man kan betala med kontanter i kassan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Tror alla banker idag använder QR-kod idag vid inloggning och signering. Just på grund utav detta.

Så bra, då är det ett löst problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Om man tänker sig en 100% analog motsträvig gubbe på 70år.
Sen ska han börja Swisha.

Det är ändå en hel del steg som ska uppfyllas.

* Skaffa och lära sig någolunda en smart mobil
* Skaffa konton till mobilen google/appple-konton
* Skaffa appar för bank id och swish
* Skaffa internetbank och skapa sitt mobila bank id
* Aktivera det på mobilen och förstå vad det innebär( phising risken)
* Göra samma resa med swish-appen
* Lära sig nya koder/lösenord
Och inte minst.
*Lära sig konsekvenser av att göra på fel vis.
Dvs någon tömmer hela bankkontot genom en phising attack.

För oss som gjort det 100 ggr och kanske lever i ett komplicerat förhållande ( ) med mobilen är det givetvis busenkelt.
Men det är en ordentlig resa för den som börjar från noll.

Precis, och lägg ovanpå detta rädslan för att bli blåst/hackad/bestulen, vilket är huvudanledningen till att min käre gamle fader aldrig frivilligt kommer acceptera detta.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Hur tänkte du där? Då kan man ju bara använda en och samma enhet eller

Ja, Gemene man använder troligen bara en enhet i vanliga fall. Sin telefon troligen. Att bara denna enhet kan skapa förfrågningar till mobilt bankid per default (Det ska givetvis gå att kring gå om man vill) så skulle det göra det betydligt svårare att lura sig in.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag vill ha tvingande krav på att det ska bli svårare på rätt sätt, dvs att köparen får kontrollen, tex absoluta krav på att säljare inte får lagra kortuppgifter och krav på att alla transaktioner måste verifieras tex genom bankid eller liknade men nån typ av oberoende kvittering på att man vill genomföra betalningen.
Idag finns det alldeles för många oseriösa aktörer på marknaden och de måste lagstiftas bort, helst på EU nivå.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Absolut är de det, det jag menar är att om det blir enklare så ökar riskerna att fler blir drabbade, det är redan rett enkelt att sätta sig in i det om man vill, min farmor hade inga problem med det, hon är dock relativt tekniskt intresserad( för 70+)

Är man lite mer ignorant och teknofob så är man ju i yttersta riskgruppen för att bli lurad, och det skulle bli värre om det blir enklare då det redan finns grupper av personer som riktar sig mot tekniskt okunniga.

I och med att det kan uppfattas som "krångligt" redan nu gör att en del blir räddade av det är jobbigt så dom bara skiter i det. Kanske inte ofta men jag vet av att det hänt

Jag är övertygad om att det kan bli kortare uppstartssträcka utan att nödvändigtvis tumma på säkerheten för de genomförda transaktionerna.

Tror få är "intresserade" av visa-kortet, men man klarar sig med minimal startsträcka ändå.
Man behöver ju tack och lov varken specifikt visa-login, starta om kortet p.g.a. säkerhetsuppdateringar, eller ladda kortet med ström Det bara tuffar på.

Till skillnad från mobilen.... Det är en oändlig flora av checkboxar, next-steg, användaravtal och konton som "behövs" för att man bara ska kunna ladda ner sin första app eller ringa ett samtal. Väldigt få av dessa val ger något som helst mervärde för en ointresserad.

Lika så var det en liten utmaning att hitta var min bank "gömt" swish aktiveringen (men jag var tidigt ute och det kan ju blivit bättre).

Man blir ju som van användare lite blind av alla "idiot-steg" man bara slentrianmässigt klickar bort/vidare, men det tar ju en stund innan man landar där.

Men det behöver nog mötas av utbildning, framförallt i vad som kan hända om du loggar in på fel ställe med ditt bank-id o s v.
Jag tror att bibliotekens dator-kvällar skulle kunna fungera utmärkt som utbildningsställe.
IT-jättarna behöver bara sänka tröskeln lite, och kanske sluta samla in så oändligt många personuppgifter som kräver samtycke, så vi får färre next steg och checkrutor.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag har lyckats få min far att använda internetbank och mobilt bankID för att betala räkningar. Gjordes tidigare med handskrivna lappar. Den resan tog ca 3 år från början till slut. Tror fortfarande han betalar hyran manuellt dock..

Han vill aldrig använda Swish även om hans vänner använder det och säger att det är lätt så vi(han) har inte skaffat det.
Han kan ringa mig under arbetstid med frågan "det dök upp att datorn vill uppdatera, vad ska jag göra? Trycka ok eller stänga av?"... Finns nog dem som är värre än så.
Jag har iaf installerat Teamviewer på både dator och mobil så jag kan hjälpa till.

Kontanter bör dö ut men kort bör finnas kvar iaf i en generation till..

Jag bytte själv nyligen från kort till Google Pay.

Bra kämpat!
Det är mycket bra med fjärrhjälps verktyg.
Jag visste inte ens att Teamviewer funkade på mobilen, det blir nog till att spana in det nästa gång den äldre generationen ringer efter hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Bra kämpat!
Det är mycket bra med fjärrhjälps verktyg.
Jag visste inte ens att Teamviewer funkade på mobilen, det blir nog till att spana in det nästa gång den äldre generationen ringer efter hjälp

Teamviewer Quicksupport tror jag den heter i mobilen. Kan styra från mobil eller PC men iom touchfunktioner är det lättare från mobil till mobil ibland.
Dock måste man godkänna lite saker först så att hjälpa dem starta upp första gången är lite svårare än andra och tredje, då är det enbart unika ID + pass som behövs.
Delayen är nästan obefintlig. Provade styra min mobil från datorn och en halv sekund senare ungefär så skedde allt på mobilen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Inaktiv

Digitalt chip 666, administreras med fördel genom vaccin under rådande massdödsmitta50-50-test. Omgett av konstant avläsning i form av 5G-nätverk och med en e-Krona backad av luft i bankkonton med räntor kontrollerade av ansvarsfulla planekonomer på Riksbanken. Funktionsnedsatta behöver inte ens lyfta ett finger.

Ser fram emot mina 3 mille, PTS.

Permalänk
Medlem

Lösningen

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Svarar i mejmej-format:

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Grundproblemet är valutor som används för att betala för varor. Eliminerar man att valutor och betalningar används då slipper man tekniska betallösningar och betalnings-appar. Tea, Earl Grey, Hot.

Istället blir det väl nån dystopisk hel-automatiserad Amazon Go-liknande butik som övervakar dig med tusentals kameror och mikrofoner för att fastställa din identitet med massor av biometrisk- och plats-data istället. My Voice Is My Passport.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag vill ha tvingande krav på att det ska bli svårare på rätt sätt, dvs att köparen får kontrollen, tex absoluta krav på att säljare inte får lagra kortuppgifter och krav på att alla transaktioner måste verifieras tex genom bankid eller liknade men nån typ av oberoende kvittering på att man vill genomföra betalningen.
Idag finns det alldeles för många oseriösa aktörer på marknaden och de måste lagstiftas bort, helst på EU nivå.

Egentligen vore det väldigt smart om man istället för att ge ut sitt kortnr vände på steken och satte in pengar på butikens :nummer".
Tex att butiken genererar en QR kod som du får scanna med din bank-app för att genomföra betalningen.
Butiken ser bara vilket nummer som ska ha tillbaka pengar vid ett återköp och kan inte själva dra pengar därifrån.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av henkiii:

Egentligen vore det väldigt smart om man istället för att ge ut sitt kortnr vände på steken och satte in pengar på butikens :nummer".
Tex att butiken genererar en QR kod som du får scanna med din bank-app för att genomföra betalningen.
Butiken ser bara vilket nummer som ska ha tillbaka pengar vid ett återköp och kan inte själva dra pengar därifrån.

Ja det har ibland gått att göra så och förr fanns ju e-korten som är/var det enda säkra betalsättet men nu är de borttagna eller komplicerade att få tag på.
Men det har ju också kommit en del lösningar som är så underliga att man kan undra hur de ens får existera typ Trustly som tekniskt verkar vara samma som en "man in the middle attack" och bara tanken på deras upplägg gör att man blir mörkrädd hur lita säkerhetstänk som får förekomma sett med betalarens perspektiv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Har släktingar som är "hopplösa fall" när det gäller smartphones/tablets, hur touchscreen fungerar osv.

Det finns alltid folk som halkar efter i teknikskiften. Och jag ställer mig också skeptisk till att göra saker för enkelt. Säkerhet går först, användarvänlighet 2nd.