PTS arrangerar tävling – vill förenkla digitala betalningar

Permalänk
Melding Plague

PTS arrangerar tävling – vill förenkla digitala betalningar

Med vinst på 3 miljoner kronor vill Post- och telestyrelsen göra lättanvända betaltjänster tillgängliga för så många som möjligt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Just i vår familj så är där inte mycket problem, dom släktingar vi har med funktionsnedsättningar klarar det ändå eller i ett fall finns där en "god man" som har hand om den ekonomiska biten.

Frågan jag ställer mig är om det ska vara enklare? Vi ser redan en trend hos mindre schyssta aktörer som drar nytta av att folk inte riktigt förstår tekniken.

På vilket sätt är det dom tänker sig att det ska förenklas på?

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant och bra initiativ! Håller delvis med @SwedenVirre att det i vissa avseenden är lite för enkelt idag, där skulle man ju vilja se funktioner som gör det svårare att bli lurad utan att ta bort enkelheten. Att man godkänner med bankID i Swish är väldigt smidigt, å andra sidan så använder man ju även det för att logga in i internetbanken vilket är en möjlig väg för bedragare att lura folk att godkänna banktransaktioner.
En tanke jag haft är att man skulle vilja se mer information när man använder bankID, vilken tjänst är det, varifrån kommer förfrågan, vad kommer autentiseringen ge tillgång till, om det är en transaktion man godkänner, vilket belopp och var skickas pengarna mm. mm.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

"Upplever du att digitala betalmetoder är svåra att använda eller har du bekanta som har svårigheter med dessa?"
Problemet är inte att det är svårt, problemet är att det är FÖR enkelt.
Det är lite som att hävda att folk har svårt att äta godis, för att hetsa dem till att motbevisa det.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Om det är gamlingarna som står och räknar upp mynt i 15min i ica kassan så är det kört. Dom har inte lärt sig kontanter på 90år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

"Upplever du att digitala betalmetoder är svåra att använda eller har du bekanta som har svårigheter med dessa?"
Problemet är inte att det är svårt, problemet är att det är FÖR enkelt.
Det är lite som att hävda att folk har svårt att äta godis, för att hetsa dem till att motbevisa det.

Detta. Det här är ju bara en PR-byros tafatta "trick" att få bort än mer kontanter från samhället. Kontater kostar pengar, några bittar i etern är billigt. Folket borde slå vakt om kontakthanteringen och bevara den, för när (inte om) det smäller och hela infrastrukturen brakar ihop står folk där i ett bytessamhälle, utan möjlighet att köpa mjölk. Då kommer existerande kontanter väl till pass i en övergång till mer accepterat / gångbart medel.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

ÅÅ, Hatar tävlingar där man måste motivera eller skapa något. Varför kan man inte bara få anmäla sitt namn?!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

En tanke jag haft är att man skulle vilja se mer information när man använder bankID, vilken tjänst är det, varifrån kommer förfrågan, vad kommer autentiseringen ge tillgång till, om det är en transaktion man godkänner, vilket belopp och var skickas pengarna mm. mm.

Det är är väl alltid med? Loggar jag in på banken står det att jag identifierar mig mot Handelsbanken. Gör jag en överföring står summa och mottagar.

Är du säker på att du läser vad som står?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Detta. Det här är ju bara en PR-byros tafatta "trick" att få bort än mer kontanter från samhället. Kontater kostar pengar, några bittar i etern är billigt. Folket borde slå vakt om kontakthanteringen och bevara den, för när (inte om) det smäller och hela infrastrukturen brakar ihop står folk där i ett bytessamhälle, utan möjlighet att köpa mjölk. Då kommer existerande kontanter väl till pass i en övergång till mer accepterat / gångbart medel.

Om det händer då kan du stå där med dina kontanter och försöka köpa mjölk för jag tror inte det kommer att gå. Dina pengar kommer vara lika värdelösa som mitt ludd som jag har i fickorna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Om det händer då kan du stå där med dina kontanter och försöka köpa mjölk för jag tror inte det kommer att gå. Dina pengar kommer vara lika värdelösa som mitt ludd som jag har i fickorna...

Misstolkar du med vilje, eller?

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Tycker man bör in föra att standard inställningen för mobilt bank id att förfrågan måste komma från samma enhet som mobilt bank id ligger på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

ÅÅ, Hatar tävlingar där man måste motivera eller skapa något. Varför kan man inte bara få anmäla sitt namn?!?

För då är det inte en tävling längre, då är det ett lotteri

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Just i vår familj så är där inte mycket problem, dom släktingar vi har med funktionsnedsättningar klarar det ändå eller i ett fall finns där en "god man" som har hand om den ekonomiska biten.

Frågan jag ställer mig är om det ska vara enklare? Vi ser redan en trend hos mindre schyssta aktörer som drar nytta av att folk inte riktigt förstår tekniken.

På vilket sätt är det dom tänker sig att det ska förenklas på?

Om man tänker sig en 100% analog motsträvig gubbe på 70år.
Sen ska han börja Swisha.

Det är ändå en hel del steg som ska uppfyllas.

* Skaffa och lära sig någolunda en smart mobil
* Skaffa konton till mobilen google/appple-konton
* Skaffa appar för bank id och swish
* Skaffa internetbank och skapa sitt mobila bank id
* Aktivera det på mobilen och förstå vad det innebär( phising risken)
* Göra samma resa med swish-appen
* Lära sig nya koder/lösenord
Och inte minst.
*Lära sig konsekvenser av att göra på fel vis.
Dvs någon tömmer hela bankkontot genom en phising attack.

För oss som gjort det 100 ggr och kanske lever i ett komplicerat förhållande ( ) med mobilen är det givetvis busenkelt.
Men det är en ordentlig resa för den som börjar från noll.

stavning struktur
Permalänk
Medlem

Gamfolket på både min och frugans sida klarar knappt av att skicka sms , få dom att göra saker via appar kommer aldrig att hända.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Om man tänker sig en 100% analog motsträvig gubbe på 70år.
Sen ska han börja Swisha.

Det är ändå en hel del steg som ska uppfyllas.

* Skaffa och lära sig någolunda en smart mobil
* Skaffa konton till mobilen google/appple-konton
* Skaffa appar för bank id och swish
* Skaffa internetbank och skapa sitt mobila bank id
* Aktivera det på mobilen och förstå vad det innebär( phising risken)
* Göra samma resa med swish-appen
* Lära sig nya koder/lösenord
Och inte minst.
*Lära sig konsekvenser av att göra på fel vis.
Dvs någon tömmer hela bankkontot genom en phising attack.

För oss som gjort det 100 ggr och kanske lever i ett komplicerat förhållande ( ) med mobilen är det givetvis busenkelt.
Men det är en ordentlig resa för den som börjar från noll.

Absolut är de det, det jag menar är att om det blir enklare så ökar riskerna att fler blir drabbade, det är redan rett enkelt att sätta sig in i det om man vill, min farmor hade inga problem med det, hon är dock relativt tekniskt intresserad( för 70+)

Är man lite mer ignorant och teknofob så är man ju i yttersta riskgruppen för att bli lurad, och det skulle bli värre om det blir enklare då det redan finns grupper av personer som riktar sig mot tekniskt okunniga.

I och med att det kan uppfattas som "krångligt" redan nu gör att en del blir räddade av det är jobbigt så dom bara skiter i det. Kanske inte ofta men jag vet av att det hänt

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXim:

Tycker man bör in föra att standard inställningen för mobilt bank id att förfrågan måste komma från samma enhet som mobilt bank id ligger på.

Hur tänkte du där? Då kan man ju bara använda en och samma enhet eller

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Om man tänker sig en 100% analog motsträvig gubbe på 70år.
Sen ska han börja Swisha.

Det är ändå en hel del steg som ska uppfyllas.

* Skaffa och lära sig någolunda en smart mobil
* Skaffa konton till mobilen google/appple-konton
* Skaffa appar för bank id och swish
* Skaffa internetbank och skapa sitt mobila bank id
* Aktivera det på mobilen och förstå vad det innebär( phising risken)
* Göra samma resa med swish-appen
* Lära sig nya koder/lösenord
Och inte minst.
*Lära sig konsekvenser av att göra på fel vis.
Dvs någon tömmer hela bankkontot genom en phising attack.

För oss som gjort det 100 ggr och kanske lever i ett komplicerat förhållande ( ) med mobilen är det givetvis busenkelt.
Men det är en ordentlig resa för den som börjar från noll.

Jag har lyckats få min far att använda internetbank och mobilt bankID för att betala räkningar. Gjordes tidigare med handskrivna lappar. Den resan tog ca 3 år från början till slut. Tror fortfarande han betalar hyran manuellt dock..

Han vill aldrig använda Swish även om hans vänner använder det och säger att det är lätt så vi(han) har inte skaffat det.
Han kan ringa mig under arbetstid med frågan "det dök upp att datorn vill uppdatera, vad ska jag göra? Trycka ok eller stänga av?"... Finns nog dem som är värre än så.
Jag har iaf installerat Teamviewer på både dator och mobil så jag kan hjälpa till.

Kontanter bör dö ut men kort bör finnas kvar iaf i en generation till..

Jag bytte själv nyligen från kort till Google Pay.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Det är är väl alltid med? Loggar jag in på banken står det att jag identifierar mig mot Handelsbanken. Gör jag en överföring står summa och mottagar.

Är du säker på att du läser vad som står?

EDIT:
Jo, det står lite mer saker där, men tror ändå det skulle gå att förtydliga mer så man är säker på vad som händer.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

EDIT:
Jo, det står lite mer saker där, men tror ändå det skulle gå att förtydliga mer så man är säker på vad som händer.

Vet inte hur man blir tydligare när allt finns med.

Typ av signering: check
Mottagare: check
Summa: check
Meddelande: check

Vad är otydligt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KroesusSork:

Detta. Det här är ju bara en PR-byros tafatta "trick" att få bort än mer kontanter från samhället.

Den här artikeln handlar alltså om Post- och telestyrelsen (vilket är en statlig myndighet, inte en PR-byrå) som anordnar en tävling.

Skrivet av KroesusSork:

Kontater kostar pengar, några bittar i etern är billigt. Folket borde slå vakt om kontakthanteringen och bevara den, för när (inte om) det smäller och hela infrastrukturen brakar ihop står folk där i ett bytessamhälle, utan möjlighet att köpa mjölk. Då kommer existerande kontanter väl till pass i en övergång till mer accepterat / gångbart medel.

Vad får dig att tro att "hela infrastrukturen" kommer "braka ihop" till den grad att vi kommer behöva gå över till helt andra betalmetoder? Eventuella problem som uppstår kommer vara tidsbegränsade och övergående, och är det så att man inte kan köpa varor under en sådan begränsad period så går det under den vanliga krisberedskapen för hemmen.

Kontanthanteringen bygger till syvende och sist på exakt samma system som resten av bankväsendet. Om bankerna ligger nere så funkar inte bankomaterna heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Vet inte hur man blir tydligare när allt finns med.

Typ av signering: check
Mottagare: check
Summa: check
Meddelande: check

Vad är otydligt?

Jag kan hålla med, men på något sätt måste det ju vara otydligt för vissa eftersom det fortfarande är folk som blir lurade, och det tror jag är ett hinder för vissa att skaffa digitala betaltjänster.
Vid överföring till ett annat konto (som inte är ditt eget) står väl också bara kontonummer, inte person? Förstår att det finns lite personuppgiftsskydd att tänka på men Swish har delvis löst den biten.
Exakt hur det ska bli tydligare vet jag inte, då kanske jag skulle bli 3 miljoner rikare

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Misstolkar du med vilje, eller?

Jag tror han har rätt. Om infrastrukturen crashar så hårt så har vi troligen ingen el heller. Då kommer kontanter inte spela någon roll. Byteshandel o plundring i det läget.

Eller ska sedelpressarna skötas mekaniskt och manuellt? Smältverken kör med brasa? Bankomaterna slutar fungera. Etc etc

Är domedagen här så är det kört helt enkelt

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Själva swishandet är relativt lätt även för de teknikrädda, problemet är snarare hur otroligt komplext det är för dom att komma igång, så där lär det behövas göras betydligt mer, betydligt tydligare och mindre bös.

Fasar varje gång jag behöver hjälpa någon med det, speciellt i år då det oftast inte går att hjälpa över telefon, senaste jag hjälpte någon med swish ( ändra max belopp ) tog par timmar över telefon.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SwedenVirre:

Just i vår familj så är där inte mycket problem, dom släktingar vi har med funktionsnedsättningar klarar det ändå eller i ett fall finns där en "god man" som har hand om den ekonomiska biten.

Frågan jag ställer mig är om det ska vara enklare? Vi ser redan en trend hos mindre schyssta aktörer som drar nytta av att folk inte riktigt förstår tekniken.

På vilket sätt är det dom tänker sig att det ska förenklas på?

Jag tror att vi kommer komma närmare bankid och personlig kontroll helt enkelt. Det säkraste sättet att hantera saker på idag är just det. Att identifiera sig personligen. Ingen foliehattstänk utan bara konstaterande. Personligen gillar jag att man använder bankid för betalningar etc. Fler borde ha detta.

Det jag inte fattar är hur vissa personer lyckas luras på Blocket etc. med Swish. Det är väl också bankid-bundet? Kan man inte bara spåra vem man swishat till så anhåller man mottagaren (om eventueltl brott skett alltså)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Misstolkar du med vilje, eller?

Nej, missade att du skrev efter en tid.
Håller med att om det händer då blir det jobbigt sen tror jag inte på dina domedagstankar med det är en annan femma

Permalänk
Avstängd
Skrivet av talonmas:

Jag tror han har rätt. Om infrastrukturen crashar så hårt så har vi troligen ingen el heller. Då kommer kontanter inte spela någon roll. Byteshandel o plundring i det läget.

Eller ska sedelpressarna skötas mekaniskt och manuellt? Smältverken kör med brasa? Bankomaterna slutar fungera. Etc etc

Är domedagen här så är det kört helt enkelt

Bara att installera lite vevar...

Nej jag håller med om att det är lite löjligt att ha kontanter för att samhället kanske går under. Vem bryr sig om kontanter då liksom.

Jag är väldigt långt från en prepper men det är klart att man funderar lite. Som jag ser det är det viktigaste, om vi pratar zombieapokalyps eller liknande, att försöka behålla tillgång till kunskap som man idag liksom tar för givet att det finns online på olika sätt. Typ skaffa fysiska böcker om grundläggande mekanik, odling, hur man renar vatten, vilka växter, svampar och djur man kan äta och liknande. Inte för att jag har gjort det, men om jag var paranoid (eller såg att något katastrofalt var på gång) så hade jag börjat där.

Skrivet av Tenerezza:

Själva swishandet är relativt lätt även för de teknikrädda, problemet är snarare hur otroligt komplext det är för dom att komma igång, så där lär det behövas göras betydligt mer, betydligt tydligare och mindre bös.

Fasar varje gång jag behöver hjälpa någon med det, speciellt i år då det oftast inte går att hjälpa över telefon, senaste jag hjälpte någon med swish ( ändra max belopp ) tog par timmar över telefon.

Jo, lösningen kanske är att tvinga mobilförsäljare att hjälpa till med (bland annat) detta, till de som behöver. Sätt upp konton, fixa inloggningar på ett säkert sätt, kanske med en lapp med lösenord och sånt i ett förseglat kuvert som inte säljaren får se. installera de appar som behövs för bankärenden och framför allt förklara riskerna. Nu vet jag inte om säljare är de bästa att göra en sådan sak, det hade ju definitivt behövts en hel del utbildning där också, men annars blir ju logistiken rätt jobbig kan jag tänka mig.

Alternativt så skulle man kunna ha en app som startar automatiskt vid första igångsättningen som hjälper med allt detta och där det ingår att lösenorden skickas ut på ett säkert sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Väldigt intressant och bra initiativ! Håller delvis med @SwedenVirre att det i vissa avseenden är lite för enkelt idag, där skulle man ju vilja se funktioner som gör det svårare att bli lurad utan att ta bort enkelheten. Att man godkänner med bankID i Swish är väldigt smidigt, å andra sidan så använder man ju även det för att logga in i internetbanken vilket är en möjlig väg för bedragare att lura folk att godkänna banktransaktioner.
En tanke jag haft är att man skulle vilja se mer information när man använder bankID, vilken tjänst är det, varifrån kommer förfrågan, vad kommer autentiseringen ge tillgång till, om det är en transaktion man godkänner, vilket belopp och var skickas pengarna mm. mm.

Får man inte den infon när man använder bank-ID?
Vid swish får iallafall jag upp namn summa telefonnummer/mottagare. Vid banköverföring får jag upp summa och mottagare.
Vid inloggning med bank-id kommer det upp t.ex. "Jag identifierar mig hos XXXX". Vilken mer info är det du vill ha?

Nu ska det sägas att jag har swedbanks Bank-id utan "utökat bank-id" så jag kan t.ex. inte lägga till ett konto för överföring på banken, utan jag måste logga in med bankdosa för att kunna överföra pengar till ett konto jag inte har eller ändra något på banken. Detta är en lösning som fler banken borde ha, Tycker det är för lätt att lägga till nya konton med Bank-ID annars.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Vet inte hur man blir tydligare när allt finns med.

Typ av signering: check
Mottagare: check
Summa: check
Meddelande: check

Vad är otydligt?

Jag har för mig att jag läst att en typ av bedrägeri folk råkat ut för är att luras att godkänna telefonbedragarens dators inlogg på offrets banksida. Då kan det hjälpa om bank-id-appen visar vilken enhet autentiseringen gäller. Grönt ljus om det är på samma mobil som appen. Varningstext om det är på en annan dator/mobil. Eller helt blockera autentisering på andra enheter om dom inte i förväg lags till på en lista i ett separat steg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omipoen:

Jag har för mig att jag läst att en typ av bedrägeri folk råkat ut för är att luras att godkänna telefonbedragarens dators inlogg på offrets banksida. Då kan det hjälpa om bank-id-appen visar vilken enhet autentiseringen gäller. Grönt ljus om det är på samma mobil som appen. Varningstext om det är på en annan dator/mobil. Eller helt blockera autentisering på andra enheter om dom inte i förväg lags till på en lista i ett separat steg.

Tror alla banker idag använder QR-kod idag vid inloggning och signering. Just på grund utav detta.

Vi börjar driftar in på säkerhet och inte användarvänlighet nu däremot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Jag kan hålla med, men på något sätt måste det ju vara otydligt för vissa eftersom det fortfarande är folk som blir lurade, och det tror jag är ett hinder för vissa att skaffa digitala betaltjänster.
Vid överföring till ett annat konto (som inte är ditt eget) står väl också bara kontonummer, inte person? Förstår att det finns lite personuppgiftsskydd att tänka på men Swish har delvis löst den biten.
Exakt hur det ska bli tydligare vet jag inte, då kanske jag skulle bli 3 miljoner rikare

Folk är korkade och väldigt lätta att övertala, speciellt om de är stressade etc. Spelar ingen roll vad det står om killen i telefonen som hotar med polis/böter/påstår sig vara din svåger säger att "det brukar stå så".