Delbetalning eller lån för köp ~33k?

Permalänk
Avstängd

Delbetalning eller lån för köp ~33k?

Hej. Jag vill köpa en dator på ca 33k inkl skärm.
Vad är smartast? (Måste ha den nu)

1. Köpa på delbetalning via qliro när jag köper datorn?

2. Ta lån på 33k via lendo?

Månadsinkomst 16-17k netto varierande

Rubrik ändrad från "Delbetalning eller lån för köp ~40k?"
Permalänk
Medlem

Att spara ihop det och inte ta lån.

Permalänk
Medlem

3. Spara och köp sen.

Permalänk
Medlem

Månadsinkomsten är ju obetydlig när vi inte vet vad du har för utgifter...

Och varför måste du ha en dator för 40k direkt nu?

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

Hej. Jag vill köpa en dator på ca 40k inkl skärm.
Vad är smartast? (Måste ha den nu)

1. Köpa på delbetalning via qliro när jag köper datorn?

2. Ta lån på 40k via lendo?

Månadsinkomst 16-17k varierande

Vill du eller måste du ha den? Vilja och måste är inte samma sak.
Varför behöver du just en för 40k?

Mitt svar är:
3. Köp något billigare.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

3. Köp en billigare där du inte behöver låna.

Permalänk
Medlem

Vill och måste i samma mening. Har du behov av en dator för 40k? Är det helt omöjligt att vänta tills mellandags rea och spara lite pengar?

Tror att avbetalning är smartast om du MÅSTE ha en dator för 40k NU (beror på vad det är för ränta och om du kommer kunna betala av varje månad)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

Hej. Jag vill köpa en dator på ca 40k inkl skärm.
Vad är smartast? (Måste ha den nu)

1. Köpa på delbetalning via qliro när jag köper datorn?

2. Ta lån på 40k via lendo?

Månadsinkomst 16-17k varierande

Jag utgår från att du redan tänkt igenom konsekvenserna av att ta på dig ett lån så jag säger att båda de där alternativen leder fram till i stort sett samma resultat för dom är enbart låneförmedlare som lägger upp lånet hos ett finansinstitut bakom kulisserna.

Du måste själv ta ställning till ränta och eventuella månadsavgifter men allt över 10% ränta idag är rena ockerräntor. Vissa av dessa lånegivare tar dessutom en aviavgift på 25-50:-/ månad, se till att du kan få bort den genom att teckna autogiro, vissa tar bort den vid autogiro, andra håller kvar vide det som en slags "extraränta".

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Inget av dina alternativ, helt ärligt.
Det är lätt att tänka, "äsch, jag tar det på avbetalning, det är bara xxx-summa i månaden."
Men tänk på att du betalar av detta under ett par år.
Under dessa år vet du inte om du får andra oförutsedda kostnader, vilket i sin tur sätter dig rejält i knipa.
Bara för att du har råd att betala xxx-summa just nu, så kan mycket hända fram tills att lånet är betalt.

Visa signatur

* 🖥️ i9 9900K - ASUS PRIME Z370-A II - 16GB - RTX 2070 - 32" Samsung G7
* ⌨️ Ducky One 2 Mini 60% | 🖱️ Corsair Scimitar | 🎧 HyperX Cloud II
* 📱 iPhone 12 Mini | ⌚ Apple Watch SE 44mm

Permalänk
Rekordmedlem

Inget av alternativen är särskilt smart utan ganska dumma och om du tvunget måste göra nått så extremt dumt som att låna för nöjeskonsumtion så är nog en vanlig bank det minst riskabla alternativet.
Finansbolagen hoppas att du inte ska kunna betala för då börjar de tjäna pengar på dig på allvar så de brukar hjälpa till att se till att du fastnar i en skuldfälla så gott de kan.
Lendo är förresten bara en lånemäklare, de agerar bara mellanhand för att öka kostnaden ännu mer för dig. Och Qliro har "bara" ungefär 2-4 ggr så hög ränta som banklån.
Spara i stället ihop pengarna eller köp den del för del för klarar du inte det har du verkligen inte råd att skaffa en så dyr dator.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Köp billigare, de tappar mindre värde också = bättre investering i längden.

Det som är bäst nu är mediokert om 1-2 år, bortkastade pengar för 10 extra fps.

Avbetalning är det inget fel på om man vet att man kommer kunna betala, några hundringar hit eller dit i ränta spelar mindre roll i längden.

Permalänk
Avstängd

Inga inlägg på över ett år så kommer denna Känns lite väl underligt.

Diskussionerna om avbetalning/ej avbetalning är ingen idé att ta här, finns inget konsensus. Men till och med jag som är pro-avbetalning om man har koll på vad man gör ser inte att man köper en dator för 40K på avbetalning när du tjänar 17-19K (brutto, netto??). Låter brutalt korkat.

Ingen "måste" ha en dator för 40K.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd

Tack för svaren!
Jag förstod att det 3:e alternativet skulle vara ett populärt tips men jag har inte tid att spara. Det skulle ta ett halvår.

Jag trodde det var poppis att låna och att
man kommer undan rätt bra ändå nuförtiden?

Skrivet av Jerkanftw:

Månadsinkomsten är ju obetydlig när vi inte vet vad du har för utgifter...

Och varför måste du ha en dator för 40k direkt nu?

För att jag måste ha något att göra på fritiden.

Skrivet av Dahle86:

Vill du eller måste du ha den? Vilja och måste är inte samma sak.
Varför behöver du just en för 40k?

Mitt svar är:
3. Köp något billigare.

Vill ha det bästa man kan få för ca 35-40k. Bara för att kunna ha möjligheten att spela på höga inställningar utan att behöva bry mig. Kostnaden är inkluderat skärm och nytt tangentbord.

Skrivet av Lagerlöf:

Inga inlägg på över ett år så kommer denna Känns lite väl underligt.

Diskussionerna om avbetalning/ej avbetalning är ingen idé att ta här, finns inget konsensus. Men till och med jag som är pro-avbetalning om man har koll på vad man gör ser inte att man köper en dator för 40K på avbetalning när du tjänar 17-19K (brutto, netto??). Låter brutalt korkat.

Ingen "måste" ha en dator för 40K.

Varför är det konstigt?
Ja? Jag gör ingenting annat för pengarna? Jag kan lägga resterande del av min lön på nöje utöver mat och allt det väsentliga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jerkanftw:

Månadsinkomsten är ju obetydlig när vi inte vet vad du har för utgifter...

Och varför måste du ha en dator för 40k direkt nu?

Utgifter
Hyra och el: 5500
Mat: ca 3500
Övrigt 1000kr

Permalänk
Medlem

Om det bara finns de två alternativen så ska du förstås välja det som kostar minst.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Om du måste låna så kolla först med din bank.
För många år sen så testade jag Lendo, deras bästa ränta var (nästan) dubbelt så hög som vad min bank kunde erbjuda.
Så lita aldrig på att Lendo eller liknande bolag kommer ge dig ett bra erbjudande.

Permalänk
Avstängd

40000 är ju sjuka pengar för en dator, oavsett inkomst, och du har ju inte jättemycket pengar att leka med liksom. Samtidigt förstår jag ju hur tråkigt allt är nu och så. Men ändå, du kanske kan uppdatera den du har eller lägga dig på en mer normal nivå?

Permalänk
Medlem

Hinner du spara ihop det på 60 dagar? För sidor som Netonnet har 60 dagar faktura.
Och behöver du verkligen 40k för det? 20k borde räcka gott för en dator.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

40000 är ju sjuka pengar för en dator, oavsett inkomst, och du har ju inte jättemycket pengar att leka med liksom. Samtidigt förstår jag ju hur tråkigt allt är nu och så. Men ändå, du kanske kan uppdatera den du har eller lägga dig på en mer normal nivå?

Återigen, det är inkluderat skärm och tangentbord. Bara tangentbordet kostar 1690:-

Jag har ingen dator. Ingen konsol.

Skrivet av lambdan:

Hinner du spara ihop det på 60 dagar? För sidor som Netonnet har 60 dagar faktura.
Och behöver du verkligen 40k för det? 20k borde räcka gott för en dator.

Inet har Qliro delbetalning 12 månader 0% ränta.

Skrivet av mwi:

Om du måste låna så kolla först med din bank.
För många år sen så testade jag Lendo, deras bästa ränta var (nästan) dubbelt så hög som vad min bank kunde erbjuda.
Så lita aldrig på att Lendo eller liknande bolag kommer ge dig ett bra erbjudande.

Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Hinner du spara ihop det på 60 dagar? För sidor som Netonnet har 60 dagar faktura.
Och behöver du verkligen 40k för det? 20k borde räcka gott för en dator.

Hen hinner nog inte spara ihop 40K på 60dagar med en månadsinkomst på 16K.

Permalänk
Medlem

Ska man nu köpa nu betala sen så är ju en räntefri avbetalning det bästa alternativet. Går oftast bara att få på 12 månader max med klarna t.ex. Då kan man ofta betala av snabbare om man vill med, det är krångligare med banklån.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Genererar datorn någon form av inkomst?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Om du kan få 0% ränta i 12 månader samt att kunna lösa lånet i förtid om du skulle vilja så tycker jag inte att det är några konstigheter att låna pengar. Någonstans handlar det även om livskvalitet och om det innebär att köpa en megadator för 40k så tycker jag det är helt ok. Istället för att vara ute och festa och dra på sig Corona virus eller bara festa upp pengarna, bra investering? absolut inte!

Men var riktigt noga att det inte döljer sig några smygkostnader i det 0% lånet som ex. avikostnad eller straffkostnad om man löser lånet tidigare etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr_Lazy:

Genererar datorn någon form av inkomst?

Dessvärre inte, bara tidsfördriv/ nöje.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

Återigen, det är inkluderat skärm och tangentbord. Bara tangentbordet kostar 1690:-

Jag har ingen dator. Ingen konsol.

Inet har Qliro delbetalning 12 månader 0% ränta.

Tack.

Att inte ha några pengar och sen köpa ett tangetbord för 1700kr, när det finns helt OK för några hundralappar känns onödigt.
Du behöver inte en dator för 40k, du VILL HA en dator för 40k.
Ta och minska allt du kan, till vad du rimligen behöver, dvs inte ett tangetbord för 1700kr osv, värsta skärmen osv, då är du nere på en lite rimligare summa.
Kolla med din bank om du inte kan få bättre låneupplägg än de andra alternativen, de kan dessutom ge dig ett bättre svar än någon annan här på forumet om din ekonomi "klarar" ett sådant lån.

Kreditköp är inte alltid fel om man har ekonomi för det ...

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

Hej. Jag vill köpa en dator på ca 40k inkl skärm.
Vad är smartast? (Måste ha den nu)

1. Köpa på delbetalning via qliro när jag köper datorn?

2. Ta lån på 40k via lendo?

Månadsinkomst 16-17k varierande

Om man nu måste tar man det billigaste alternativet. Vilket sådär på rak arm jag känner att Lendo definitivt inte är.

Qliro har hos Inet en avbetalning upp till 12 månader med 0% ränta, det är då uppenbarligen billigast då inget är billigare än 0%

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Testa Google stadia och liknande streaming tjänster? Kanske erbjuder nöjet du är ute efter till en billigare peng. Eller kör de i ett halvår samtidigt som du sparar pengar?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Du har en inkomst på 17k i månaden och vill köpa en dator för 40k? det var det dummaste jag hört på länge. Förlåt. Spara och köp som sagt. Kanske inte för 40k heller.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bort:

Återigen, det är inkluderat skärm och tangentbord. Bara tangentbordet kostar 1690:-

Det är lite absurt att överväga att ta avbetalning på dessa summor när du lätt kan komma ned 10-20k.

Köpa tangentbord för 1700 kr och låna till det? Skärp dig.

Permalänk
Medlem

Som många redan sagt, ta inte ett lån eller onödig delbetalning för ett "vill ha"... Jag vill också ha en dator för 40K, men inser att om jag inte kan köpa det direkt (eventuellt dela upp köp på två månader), så ska jag helt enkelt inte köpa det.

Du kan ju skapa en tråd här på Sweclockers om att få en rekommendation på en setup baserat på vad du ska göra, och antagligen få något mer prisvärt och inom din budget.

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |