Allt om Cyberpunk 2077 – nästa storspel från CD Projekt Red

Permalänk

Jag är faktiskt besviken på AI:n i spelet. Skjuter man något spawnar det poliser bakom en oavsett om det finns vittnen, och åker du bil ett kvarter därifrån är du inte längre efterlyst då polisen inte kan åka bil efter dig. Det verkar helt saknas AI för bilarna i spelet, och alla biljakter och liknande är del av skriptade story-uppdrag.

Permalänk
Skrivet av BlockNoir:

Jag är faktiskt besviken på AI:n i spelet. Skjuter man något spawnar det poliser bakom en oavsett om det finns vittnen, och åker du bil ett kvarter därifrån är du inte längre efterlyst då polisen inte kan åka bil efter dig. Det verkar helt saknas AI för bilarna i spelet, och alla biljakter och liknande är del av skriptade story-uppdrag.

Nu har jag bara lirat en timme men den strid jag kört har varit riktigt ”meh” med tanke på kassa AIn som bara står still i princip..

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Avstängd

Någon som kommer 2 min in i spelet som "Street kid" för att sedan inte kunna interagera med Kirk on the second floor?

Visa signatur

Jag kom, jag såg, jag fick panik och sprang.

Permalänk
Medlem

Har lirat 6 timmar nu typ, knappt börjat känns det som. Vilken jäkla atmosfär det är i spelet när man är inne i byggnader och när mörkret lagt sig.

Dagtid hör inte riktigt till cyberpunk och känslan är mer GTA då. Saknar dynamiken som skogen ger i Witcher3 med vinden som viner i träden etc. Buzzet från staden är inte lika skönt.

Men jävlar alltså, 6 timmar in och bara njuter av scenerna.

När man sätter sig ner i stolen för att lära sig BD första gången, vilken setting det är alltså där. Både lizzys bar och arbetsrumme hos Evelyn. Känns som cyberpunk med neon, datorer, nattklubb, dunka dunka och sprit.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av BlockNoir:

Du behöver inte åka ett kvarter bort ens. Jag fick polisen på mig, så jag gick in i ett rum/butik framför mig. Då "tappade" polisen bort mig.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[AOC CU34G2X 144hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Spelat 6-7h och är hittills mycket nöjd. Flyter på riktigt bra med datorn i sign och inte stött på en enda bugg hittills och inte nå kraschar heller. Atmosfären i spelet är ju helt underbar! Längtar redan tills barnen och frugan lagt sig så man kan fortsätta

Permalänk

Angående settingen så kände jag igen geografin lite IRL tack vare träden och vindkraftverk etc då jag kört en del där IRL och man kan känna att det finns en viss verklighetsförankring. Jag kan uppskatta att vara utanför staden också.

Läste den lilla foldern man fick till fysiska utgåvan och lärde mig om bakgrunden som jag missade innan. Rekommenderas. Kanske finns som PDF för alla med download.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wescan:

Spelat 6-7h och är hittills mycket nöjd. Flyter på riktigt bra med datorn i sign och inte stött på en enda bugg hittills och inte nå kraschar heller. Atmosfären i spelet är ju helt underbar! Längtar redan tills barnen och frugan lagt sig så man kan fortsätta

Har du överklockat nått i ditt system eller kör du helt stock?
Vilken drivrutin kör du med? Och har du uppdaterat till nya hotfix 1.04?

Visa signatur

9900k @ 5.0ghz | MSI 3090 Suprim X | G-Skill 32GB @ 4133mhz C16 | Gigabyte Z390 Aorus Master | Seasonic 1000W 80+ Titanium | Samsung 970 Evo 500GB | Phanteks Evolv X | Asus Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Canson:

Har du överklockat nått i ditt system eller kör du helt stock?
Vilken drivrutin kör du med? Och har du uppdaterat till nya hotfix 1.04?

Både GPU och CPU är överklockade. Senaste drivrutinen från Nvidia samt även nya hotfixen 1.04 installerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wescan:

Både GPU och CPU är överklockade. Senaste drivrutinen från Nvidia samt även nya hotfixen 1.04 installerat.

wtf , jag fattar ingenting min vän

vi har nästan liknande setup och här hos mig jävlas bara den här spelet. alla andra spel funkar utan problem.

Visa signatur

9900k @ 5.0ghz | MSI 3090 Suprim X | G-Skill 32GB @ 4133mhz C16 | Gigabyte Z390 Aorus Master | Seasonic 1000W 80+ Titanium | Samsung 970 Evo 500GB | Phanteks Evolv X | Asus Swift PG279Q

Permalänk
Medlem

Tänkte jag skulle börja om från början, nu med optimerade inställningar och lite bättre hum om hur jag vill spela och lägga poäng. Samt att spelet fått två uppdateringar som fixar en hel del problem, tänkte börja med fräsch sparfil. Så valde street kid och när jag gjort klart karaktären fastnade jag i en bugg och kunde inte komma vidare direkt i spelets början "find and talk to Kirk". Gick inte att komma vidare. Fin bugg!

Permalänk
Avstängd

Bara jag som har problem med att ljudet klipper ständigt? Sänkt master volume till 75% och det buggar fortfarande.

Fixat: 24/192 ljud i windows skapar problemet, ändrade i ljudkortets menuer till max 24/96.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Tänkte jag skulle börja om från början, nu med optimerade inställningar och lite bättre hum om hur jag vill spela och lägga poäng. Samt att spelet fått två uppdateringar som fixar en hel del problem, tänkte börja med fräsch sparfil. Så valde street kid och när jag gjort klart karaktären fastnade jag i en bugg och kunde inte komma vidare direkt i spelets början "find and talk to Kirk". Gick inte att komma vidare. Fin bugg!

Spara och ladda om så börjar det funka igen. Hade samma bug.

Permalänk
Medlem

Absolut, jag håller med at A.I'n knapt finns i det här spelet.

Men - herregud vilket ENORMT spel det här är, det finns HUR många missions och sidemissioner som helst, det kommer ju ta en evighet att spela färdig. Jag och en kompis har spelat 14 timmar redan, och vi kan inte berätta samma sak eller samma historie, vi har olika berättelser även om vi är på samma level/nivå. Det är ju nåt nytt, och spännande.

Negativt:
- Samma "A.I" Som dom flesta GTA spel, dialogen med folk är "hi there, wanna play with me, f*** off, how ya doing?" etc. Man kan inte ha en dialog med nån.
- Buggigt, NPCS faller genom gölvet/grunden, det gör spelare med, jag har fallt genom gölvet flera gångar i en evig loop, men det är lätt att starta om tack vara autosave, det är ju alltids nåt.
- Många upplever att spelen crashar, att vissa funktioner som att "jack-in" eller trycka på knappar slutar att fungera.
- Finns buggar på väpen som 0 recoil, 0 bullets per sec i stats etc.
- Långsamt på vissa ganska nya och välfungerande datorer.

Positivt:
- Gigantisk spel med ofattbart detaljerat grafik.
- Extremt många sidomissioner och saker man kan hitta på.
- Din historie (din spelupplevelse) lär inte bli exakt den samma som din kompis.
- God välfylld city atmosfär.
- God demostration/utnyttjande av DLSS och hur bra den kan vara för spel.
- Lite censur i förhållande till många andra spel, ett vågat spel skulle jag nog säga, lite kul att dom vågar detta.
- Genomtänkta och verkligen goda historier finns i detta spel, ofattbart många!

Till trods för alla buggar, lär detta spel lätt bli ett av dom bästa spelen vi har haft på 10 år. Personligen kommer jag inte ihåg senaste gången jag var så "hooked" och fast vid ett spel vart det ända man tänker på nästa dag när man vaknar upp, är att spela vidare på ett spel. Bra jobbat tycker jag, när det finns så många "mediokra" spel till 599.- SEK så är detta spel lätt värd varje krona.

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att gilla spelet. Det är något som stör mig hela tiden och jag får ont i huvudet. Det är liten text fast jag har 75” tv, grfiken känns gammal och tillsammans med både combat och spelupplevelse får det mig att tänka på Anarchy Online från 2001.

Jag har nått level 8, så är inte superlångt in i spelet, men även om dialogen i huvudstoryn upptar mycket tid känns den inte engagerande eller intressant.

Jag kör på Xbox, möjligt att det skulle varit annorlunda på PC. Jag kommer ge det mer tid, men just nu är det mest förvirrande och enormt frustrerande dåligt gränssnitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Bara jag som har problem med att ljudet klipper ständigt? Sänkt master volume till 75% och det buggar fortfarande.

Jo, jag höjde bitrate i ljudinställningarna så försvann det.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Det känns som att de har tagit alla aspekter av Witcher 3 och tryckt in det i en cyberpunk-setting. Det fungerade för Witcher för att den medeltida världen inte behövde det för att skapa inlevelse. Men med det här spelet och dess värld blir det alldeles för tunt med content. Säg vad man vill om GTA V, men det hade behövt en dos av golf, dart, frisörsalonger, tatuerare, etc. Spelet är ett tekniskt under (på high-end PC) och storyn är kanonvass, men jag ser det mer som ett linjärt storydrivet spel där man kan utforska mellan uppdragen.

Sen ska vi inte ens snacka om den ickeexisterande AIn och mängderna av buggar. Graden av polering är extremt låg och jag vågar inte ens gissa på hur det såg ut innan första planerade releasen. Inte en chans i Norden att de har jobbat effektivt på det här sedan 2016 när Blood and Wine släpptes.

Med det sagt. Om man kan förbise buggar, AIn och gå in med förväntningarna att det är ett linjärt storydrivet shooterspel så kan man absolut gilla det. Jag gillar det verkligen, trots att inlägget kanske antyder annat. Men det finns så mycket potential att det är lite jobbigt att det är som det är.

Visa signatur

Team Plopp

Permalänk
Medlem

Stöder spelet 16:10 utan stretching och black bars?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Fixat: 24/192 ljud i windows skapar problemet, ändrade i ljudkortets menuer till max 24/96.

det där e rätt skumt , om jag kör högtalare så sprakar ljudet ibland när jag kör, men om jag använder hörlurar har jag inga problem alls.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Är det bara jag som inte fattar ray tracing? Jag har svårt att se någont direkt skillnad mellan den på och avstängd, förutom att FPSen typ halveras..

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JoOngle:

Negativt:
- Samma "A.I" Som dom flesta GTA spel, dialogen med folk är "hi there, wanna play with me, f*** off, how ya doing?" etc. Man kan inte ha en dialog med nån.

Förväntar sig folk verkligen att man ska kunna ha en dialog med vilken NPC som helst? Finns det i något spel överhuvudtaget?

RDR2 var väl bäst hittills, men det var ändå bara korta svar/gensvar och man kunde välja mellan typ schysst och elak.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingJ:

Spara och ladda om så börjar det funka igen. Hade samma bug.

Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Har stött på flertalet buggar hittills som blockerat progress. Den lösningen som fungerat i alla förutom ett fall är att spara och ladda om den sparfilen, verkar som att problem med saker som fastnar/inte visas löses då, dock så verkar det inte lösa problem med NPC som fallit genom världen, där var jag tvungen att gå tillbaka till tidigare autosave för att lösa det.

Vet inte varför men det känns som att spelet presterar sämre och sämre ju längre jag spelar, verkar vara något speciellt med fordon också som absolut tankar FPS bara jag är i/på dem men om jag bara står bredvid så är det bättre... Tror jag kommer börja använda fordon exklusivt för att köra till närmaste fast travel.

Permalänk
Medlem

Konstigt nog, så har jag knappt stött på några buggar. Har väl kanske inte spelat lika mycket som andra. tror jag är lvl 10 och street lvl 14 kanske. Har just tagit mig genom epilogen antar jag. Gjorde endel sidogrejer innan jag gick vidare. Men när jag satt i helikoptern och skulle rensa taket, så buggade det ur lite och jag kom inte vidare. Men efter kanske 5 minuter av cirkulerande så löste det sig. Inte en enda krasch har skett.

Mitt flyter på bra. Kör i princip maxade inställningar, dlss på quality och rt off.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[AOC CU34G2X 144hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Vet inte om denna postats i tråden.
Men här är fixen för alla oss som kör AMD och har kass FPS.
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/kbp0np/cyberpunk_2077_s...

Jag gick från ~50 fps till +100 FPS.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Kraschar konsekvent efter 1-2 minuter i inventory för mig. Datorn i sign. Någon annan med samma problem?

Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)

Permalänk

Är väldigt imponerad på bilfysiken hittils. Tyngden känns rätt i bilarna och ljuden är bra. Har förvisso inte testat några sportbilar än, men det återstår att se.
En grym detalj jag upptäckte va hur bilarna accelererar när man släpper gasen i nedförsbackar och inte stannar tvärt.
Krockfysiken skulle väl behövts polerats en del dock.

Visa signatur

GPU: Asus Strix 3090 OC
CPU: Intel i9-10850k
RAM: G.Skill Trident Z Royal 3600MHz CL16
MOBO: MSI Z490 MEG Unify

Permalänk
Medlem
Skrivet av FeeSpray:

Kraschar konsekvent efter 1-2 minuter i inventory för mig. Datorn i sign. Någon annan med samma problem?

Hade också lite kraschar och det berodde på lite för hög klock på grafikkortet.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av FeeSpray:

Har spelat 23.8h enligt Steam, inte en enda krasch. Har du kollat så klocken är stabil, med CPU och GPU lastad?

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av FeeSpray:

Mitt crashar i character creator och loading screens ibland, verkar som att kortet boostar för högt vid den lägre belastningen(?) antar att det kanske är samma i inventory? Blev bättre när jag satte FPS limit via Riva Tuner iallafall.

Edit: Kör ingen clock offset men volt och power limit maxade

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad