Permalänk
Medlem

Återkommande blåskärmar i Ryzen-bygge

Hej!

Har byggt flera datorer genom åren, både med nya delar och med begagnade delar och inte haft några större problem men nu känner jag att jag går bet.
Satte ihop en dator i somras men drabbas fortsatt av återkommande blåskärmar. En del av delarna är kvar från förra bygget från 2013.
Det kan hända spontant när datorn är i idle och jag inte är vid den, och det kan hända vid surfande eller spelande. Rätt ofta kraschar endast webbläsaren (Firefox) och ibland bara en enstaka flik.
Kan egentligen inte spela något vidare då det orsakar blåskärm, ibland ganska fort och ibland efter 10-15 minuter.
Ibland kraschar inte hela datorn utan bara själva spelet.
De spel jag försöker driva är t.ex. AoE2 DE, Metal Gear Solid Ground Zeroes/The Phantom Pain, Mount&Blade 2 Bannerlord.
Undantaget är Heroes of Might and Magic 3 som ligger på min äldre WD Blue-disk, det verkar jag kunna spela utan att datorn kraschar.

Jag har kört CHKDSK. Jag har testat att installera Win10 på 2 olika SSDer och en mekanisk hårddisk. Jag har testat att köra bara en RAM-sticka istället, samt använda olika slots.
Jag har laddat optimized defaults i UEFI.
Jag har testat att använda en kollegas RAM-sticka istället, dock exakt samma modell som jag har. Har kollat att RAM-modellen återfinns i listan över kompatibla modeller för CPU/mobo.
Har testat att använda mitt gamla GTX670 istället. Jag har testat att installera Win7 istället. Jag har ominstallerat Win10 flera gånger. Jag har lagt ny kylpasta mellan CPU:n och kylaren.
Jag har tittat på CPU-pinsen men ser inga böjda pins. Var lite orolig när den levererades för den låg inte i kartong utan bara invirad i väldigt mycket papper, plats och bubbelplast.
Jag har kopplat ur DVD-läsaren.
Jag har testat att plugga ur allt onödigt som skrivare, webbkamera etc. Jag har låtit Windows update köra alla uppdateringar den vill. Jag har uppdaterat alla drivrutiner jag kan komma på, nätverk, ljud, mus, chipset etc.
Hårdvarumässigt har jag inte kunnat utesluta mobo, cpu och psu.
Får olika errormeddelanden nästan varje gång. Ibland pekar det mot minne, ibland mot disk, men oftast bara mot ospecificerad drivrutin.
Läste i någon tråd för Windows-support att ibland kan problem orsakade av hårdvara ge uttryck som flera olika errormeddelanden relaterade till drivare.
Jag har kört Driver Verifier Manager för att försöka tvinga fram vilken drivare som bråkar men inte fått något konklusivt svar.

Använder programmet WhoCrashed för att tolka de error-meddelanden som genereras men har inte fått några konklusiva resultat. Se exempel:
On Sat 2020-11-28 17:27:08 your computer crashed or a problem was reported
crash dump file: C:\Windows\Minidump\112820-4796-01.dmp
This was probably caused by the following module: win32kbase.sys (0xFFFFAB5452861BB6)
Bugcheck code: 0xBE (0xFFFFAB5452861BB6, 0x100000100ADF021, 0xFFFFA90BB29F06D0, 0xB)
Error: ATTEMPTED_WRITE_TO_READONLY_MEMORY
file path: C:\WINDOWS\system32\win32kbase.sys
product: Operativsystemet Microsoft® Windows®
company: Microsoft Corporation
description: Base Win32k-kerneldrivrutin
Bug check description: This is issued if a driver attempts to write to a read-only memory segment.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in a Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system that cannot be identified at this time.

On Fri 2020-11-27 10:10:33 your computer crashed or a problem was reported
crash dump file: C:\Windows\Minidump\112720-7578-01.dmp
This was probably caused by the following module: fltmgr.sys (0xFFFFF8026F1455B7)
Bugcheck code: 0x1000007E (0xFFFFFFFFC0000005, 0xFFFFF8026F1455B7, 0xFFFFF68E6CB4F058, 0xFFFFF68E6CB4E890)
Error: SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED_M
file path: C:\WINDOWS\system32\drivers\fltmgr.sys
product: Operativsystemet Microsoft® Windows®
description: Filterhanteraren för Microsofts filsystem
Bug check description: This indicates that a system thread generated an exception which the error handler did not catch.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in a file system driver. Since there is no other responsible driver detected, this could be pointing to a malfunctioning drive or corrupted disk. It's suggested that you run CHKDSK.

Kan det vara mobo, cpu eller psu på något sätt som felar tror ni? Har ju garanti på moderkortet men vill inte starta ett ärende om jag inte är säker på var felet ligger.
Jag har säkert testat fler saker som jag inte kommer ihåg då det felat över så lång tid.

Spec:
Operativsystem: Microsoft Windows 10, version 2004 och kört de uppdateringar i Windows Update den vill ha
Processor: AMD Ryzen 5 3600X (Swec marknad)
Processorkylare: BeQuiet Pure Rock 2 (Inet)
Moderkort: Gigabyte B450M-DS3H (Inet)
Minne: 2x 8 GB Corsair Dominator 3200MHz CL16 Vengeance (Inet)
Grafikkort: Sapphire RX 580 8GB (Swec marknad)
Hårddisk: Samsung 850 Evo (Blocket)
Hårddisk: WD Blue 1TB (behållt från förra datorn)
Nätaggregat: FD Integra 650 W (behållt från förra datorn)
Övrig kylning: 1x120mm insug och 2x120mm utblås i lådan
Övriga komponenter: DVD-brännare
Temperaturer: 64C processor vid spel, kring 37C i idle

Tacksam för hjälp och tankar

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini R2 | AMD Ryzen 5 3600| Sapphire RX 580 8GB | 16 GB | Samsung 850 256GB + Intel 520 240GB | 1TB + 3TB

Permalänk
Medlem

https://www.hcidesign.com/memtest/download.html

Prova kör memtest i några timmar och använd så mycket ram som möjligt med programmet. Du kan starta flera instanser så det går snabbare men då limitera hur mycket minne varje instans ska använda tex 2GB.

Detta för att utesluta det inte är minnena som får felskrivningar.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk

Vilken disk har du os på? Iallafall så kan diskar krångla efter ett tag och inte så enkelt testa sig fram till det.

Visa signatur

[5900x][MSI-B550-Tomahawk][RTX-3700][32GBRam3200CL14]

Permalänk
Medlem

Är nätagget från 2013? Om så är fallet är det ju inte otänkbart att det är dax för ett byte av det.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 7 5700X3D - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - Asus Radeon RX7800 XT DUAL OC 16 GB - OS Debian Sid

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

https://www.hcidesign.com/memtest/download.html

Prova kör memtest i några timmar och använd så mycket ram som möjligt med programmet. Du kan starta flera instanser så det går snabbare men då limitera hur mycket minne varje instans ska använda tex 2GB.

Detta för att utesluta det inte är minnena som får felskrivningar.

Tack för tipset, har startat 8 instanser på 2GB.
EDIT: Fick blåskärm efter testet kört i ca 5 minuter. Får samma intetsägande rapport i WhoCrashed.

Skrivet av SirMauser:

Vilken disk har du os på? Iallafall så kan diskar krångla efter ett tag och inte så enkelt testa sig fram till det.

Samsung 850 SSD, men har som sagt testat att installera på en annan SSD och en mekanisk HDD med samma resultat.

Skrivet av Eazy:

Är nätagget från 2013? Om så är fallet är det ju inte otänkbart att det är dax för ett byte av det.

Ja jag funderar på det också, är det rimligt att det skulle ge problem på detta sättet?

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini R2 | AMD Ryzen 5 3600| Sapphire RX 580 8GB | 16 GB | Samsung 850 256GB + Intel 520 240GB | 1TB + 3TB

Permalänk
Medlem

Då du har 16GB RAM så kan du inte startat 8 st x 2GB då kraschar datorn 😂 ta bort 2 GB så du använder max 14GB. Hinner du få några felmeddelanden?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Då du har 16GB RAM så kan du inte startat 8 st x 2GB då kraschar datorn 😂 ta bort 2 GB så du använder max 14GB. Hinner du få några felmeddelanden?

Haha 😂 Ger det en chans på 14GB nu istället och låter det stå över natten om det går. Har jag tid imorgon så tänkte jag testa ett annat nätagg.

När den kraschade fick jag detta

On Sun 2020-12-13 20:17:04 your computer crashed or a problem was reported
crash dump file: C:\Windows\Minidump\121320-5156-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x3F5780)
Bugcheck code: 0x50 (0xFFFFDB83BA19AB93, 0x0, 0xFFFFF807326E77A4, 0x2)
Error: PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
file path: C:\WINDOWS\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
description: NT Kernel & System
Bug check description: This indicates that invalid system memory has been referenced.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

On Sun 2020-12-13 20:17:04 your computer crashed or a problem was reported
crash dump file: C:\Windows\MEMORY.DMP
This was probably caused by the following module: ntkrnlmp.exe (nt!memset+0x15F3B)
Bugcheck code: 0x50 (0xFFFFDB83BA19AB93, 0x0, 0xFFFFF807326E77A4, 0x2)
Error: PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
Bug check description: This indicates that invalid system memory has been referenced.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har en kompis som köpte en dator av Inet (dom byggde ihop den åt honom) med Ryzen 3600, B450M DS3H och 2x8gb Corsair Vengeance 3200 Mhz CL16 vilket är typ identiska specs till vad du har nu. Den blåskärmade hela tiden oftast inom ~5 minuter efter start men ibland längre. Efter att ha skickat tillbaks datorn 2 gånger så bytte Inet ut processorn till en 3600XT och då löstes problemen. Med tanke på liknande specs så känns det inte omöjligt att det är något liknande som har skett för dig, även fast det är mycket ovanligt att processorer går sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzeww:

Jag har en kompis som köpte en dator av Inet (dom byggde ihop den åt honom) med Ryzen 3600, B450M DS3H och 2x8gb Corsair Vengeance 3200 Mhz CL16 vilket är typ identiska specs till vad du har nu. Den blåskärmade hela tiden oftast inom ~5 minuter efter start men ibland längre. Efter att ha skickat tillbaks datorn 2 gånger så bytte Inet ut processorn till en 3600XT och då löstes problemen. Med tanke på liknande specs så känns det inte omöjligt att det är något liknande som har skett för dig, även fast det är mycket ovanligt att processorer går sönder.

Intressant, tack för infon. Jag kan tyvärr inte reklamera den då jag köpte den begagnad, men då jag får överväga att felsöka med någon annans cpu om jag inte hittar några andra orsaker till felet. Cpu är ju inte det vanligaste som du säger. Kan det vara nån kompatibilitetsgrej med det Gigabyte-moderkortet tro?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpaa:

Intressant, tack för infon. Jag kan tyvärr inte reklamera den då jag köpte den begagnad, men då jag får överväga att felsöka med någon annans cpu om jag inte hittar några andra orsaker till felet. Cpu är ju inte det vanligaste som du säger. Kan det vara nån kompatibilitetsgrej med det Gigabyte-moderkortet tro?

Jag vet inte, men det verkar ju som ett skumt sammanträffande. Minnena kan ju vara vara en annan förklaring, eller en kombination av både moderkort, RAM och CPU. Vet inte om du sagt/provat det men prova kör minnena utan XMP och se om det går bättre, då kan vi ju iaf utesluta dom.

Permalänk

Kan löna sig köra en bios-update om du inte gjort det redan.

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk

Hur är det med grafikkortets statistik [gpu-z]
Kör lite Furmark eller Superposition benchmarks och övervaka tempen.

Stresstesta komponenterna lite och se om nåt ger med sig.
BIOS-update eller i alla fall kontrollera om stabilitets-problem har setts över.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Nu kört 7 x 2GB över natten. 1000-1200% coverage och 0 errors.

Skrivet av izzeww:

Jag vet inte, men det verkar ju som ett skumt sammanträffande. Minnena kan ju vara vara en annan förklaring, eller en kombination av både moderkort, RAM och CPU. Vet inte om du sagt/provat det men prova kör minnena utan XMP och se om det går bättre, då kan vi ju iaf utesluta dom.

Har testat XMP på och av, båda lägena kraschar.

Skrivet av liquisole:

Kan löna sig köra en bios-update om du inte gjort det redan.

Tror inte jag testat bios, bara uppdaterat chipset. Jag förbrukar inte garantin på moderkortet om jag gör det eller?

Skrivet av coolerfreak:

Hur är det med grafikkortets statistik [gpu-z]
Kör lite Furmark eller Superposition benchmarks och övervaka tempen.

Stresstesta komponenterna lite och se om nåt ger med sig.
BIOS-update eller i alla fall kontrollera om stabilitets-problem har setts över.

Har inte tittat så noga på grafikkort eftersom det beter sig likadant med mitt RX580 som med GTX670.

Som sagt så testar jag ett annat nätagg om jag hinner efter jobbet idag, därefter går jag på resten av era förslag. Tack allihop!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Simpaa:

Nu kört 7 x 2GB över natten. 1000-1200% coverage och 0 errors.

Har testat XMP på och av, båda lägena kraschar.

Tror inte jag testat bios, bara uppdaterat chipset. Jag förbrukar inte garantin på moderkortet om jag gör det eller?

Har inte tittat så noga på grafikkort eftersom det beter sig likadant med mitt RX580 som med GTX670.

Som sagt så testar jag ett annat nätagg om jag hinner efter jobbet idag, därefter går jag på resten av era förslag. Tack allihop!

Det finns tecken på minnes-problem redan i första posten dock inte alltid förenligt med errorcodes som ofta hoppar mellan olika states. Mhm, samma på GTXn också.

Kolla upp dina spänningar också [HWiNFO64]. Det räcker med att moderkortet per automatik anger väldigt skeva värden och det kan resultera i instabilitet. En felaktig eventuell flashning av BIOS och du inte lyckas boota ja då undrar ju Inet vad som gjorts.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Det finns tecken på minnes-problem redan i första posten dock inte alltid förenligt med errorcodes som ofta hoppar mellan olika states. Mhm, samma på GTXn också.

Kolla upp dina spänningar också [HWiNFO64]. Det räcker med att moderkortet per automatik anger väldigt skeva värden och det kan resultera i instabilitet. En felaktig eventuell flashning av BIOS och du inte lyckas boota ja då undrar ju Inet vad som gjorts.

Okej har laddat ner programmet. Vad ska jag hålla ögonen på? Är det den relevanta spänningen som syns i bilden här under rubriken Gigabyte B450M?

https://imgur.com/a/cZH37iP

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Nej, du förbrukar inte garantin genom att uppdatera Bios. Börja med det och sedan uppdatera resterande drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Frågan är hur gamla minnena är. Ryzen kör inte stabilt med Corsair minnen tidigare än 2017 eller så. Du kan säkerligen köra minnena 100% felfritt i ett intel bygge.

Att uppdatera BIOS när man har minnesfel... har moderkortet en BIOS flashback funktion så kör på.

Btw du har väl tryckt i minnena ordentligt? Om moderkortet är nytt är slottarna extremt styva. Man måste pressa med en hand och ge mot-tryck med den andra på baksidan av moderkortsplåt/moderkort. Låshakarna snappar i innan minnena är helt ned i sina slottar.

Permalänk

@Simpaa Kanske inte är lätt med all info från HWinfo64 men under stresstest är den praktisk.
Utöver detta vill man köra [cinebench] eller [prime95] Här kan man testa att stressa minneskontroller och ram eller allt i ett.

I annat fall får du fundera på om PSUn är godtycklig för bruk fortfarande alternativt så är de ju BIOS-uppdatering som *eventuellt* kanske löser dina fel. Det räcker med att spänning under belastning och bios-inställningar inte gifter sig rätt så blir de fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Frågan är hur gamla minnena är. Ryzen kör inte stabilt med Corsair minnen tidigare än 2017 eller så. Du kan säkerligen köra minnena 100% felfritt i ett intel bygge.

Att uppdatera BIOS när man har minnesfel... har moderkortet en BIOS flashback funktion så kör på.

Btw du har väl tryckt i minnena ordentligt? Om moderkortet är nytt är slottarna extremt styva. Man måste pressa med en hand och ge mot-tryck med den andra på baksidan av moderkortsplåt/moderkort. Låshakarna snappar i innan minnena är helt ned i sina slottar.

Ja det vill jag ändå påstå. Det är trögt att få i dem som du säger, jag har testat att sätta om dem nu och tryckt extra efter att de snappat fast. Jag kollade på kartongen för ramen, det står faktiskt 2015 på dem. Köpte dem på Inet i somras så det var en överraskning. Se bild här https://imgur.com/a/kTnCNXF. Ska se om jag kan testa annan RAM-modell.

Skrivet av coolerfreak:

@Simpaa Kanske inte är lätt med all info från HWinfo64 men under stresstest är den praktisk.
Utöver detta vill man köra [cinebench] eller [prime95] Här kan man testa att stressa minneskontroller och ram eller allt i ett.

I annat fall får du fundera på om PSUn är godtycklig för bruk fortfarande alternativt så är de ju BIOS-uppdatering som *eventuellt* kanske löser dina fel. Det räcker med att spänning under belastning och bios-inställningar inte gifter sig rätt så blir de fel.

Bytte till ett nyare nätagg igår, ett 500W 80+ Cooler master. Verkade ju faktiskt som att det löste problemet först, men till slut kraschade datorn ändå. Jag kunde spela AoE2 DE i 30 min, sen stängde jag av frivilligt. Normalt kraschar det inom 15 min. Drog sedan igång Mount&Blade Bannerlord som alltid kraschar inom 5 min. Där kunde jag köra 2 custom battles vilket tog kanske 20 min, sen kraschade datorn under den tredje.

Fick följande kraschrapport
On Mon 2020-12-14 22:06:49 your computer crashed or a problem was reported
crash dump file: C:\Windows\Minidump\121420-3828-01.dmp
Bugcheck code: 0x1E (0xFFFFFFFFC0000005, 0xFFFFF807722452E4, 0x0, 0xFFFFFFFFFFFFFFFF)
Error: KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED
Bug check description: This indicates that a kernel-mode program generated an exception which the error handler did not catch.
This might be a case of memory corruption. This may be because of a hardware issue such as faulty RAM, overheating (thermal issue) or because of a buggy driver.

Och under dagen kraschade den vid vanligt surfande, med samma felrapport. Tydligen har bara själva webbläsaren (Firefox) kraschat några gånger också.
On Tue 2020-12-15 12:19:46 your computer crashed or a problem was reported
crash dump file: C:\Windows\MEMORY.DMP
This was probably caused by the following module: ntkrnlmp.exe (nt!memset+0x8890D)
Bugcheck code: 0x1E (0xFFFFFFFFC0000005, 0x0, 0x8, 0x0)
Error: KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED
Bug check description: This indicates that a kernel-mode program generated an exception which the error handler did not catch.
This might be a case of memory corruption. This may be because of a hardware issue such as faulty RAM, overheating (thermal issue) or because of a buggy driver.

Tydligen kraschade den utan att jag märkte när jag stängde av den för en stund sedan, ser denna nya rapporten
On Tue 2020-12-15 17:03:56 your computer crashed or a problem was reported
crash dump file: C:\Windows\Minidump\121520-3906-01.dmp
Bugcheck code: 0xA0 (0x107, 0xA, 0xFFFFC286B7D5C4F0, 0x0)
Error: INTERNAL_POWER_ERROR
Bug check description: This bug check indicates that the power policy manager experienced a fatal error.
This is likely to be caused by a hardware problem. This problem might also be caused because of overheating (thermal issue).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Uppdaterade BIOS f50 till f51. Drog igång Bannerlord. Kunde spela rätt länge, 20 min+. Sen krasch med denna felkod
On Tue 2020-12-15 20:22:31 your computer crashed or a problem was reported
crash dump file: C:\Windows\Minidump\121520-3968-01.dmp
Bugcheck code: 0x1 (0x7FFB3504C034, 0x0, 0xFFFF, 0xFFFF820121F2CB80)
Error: APC_INDEX_MISMATCH
Bug check description: This indicates that there has been a mismatch in the APC state index.

Uppdaterade BIOS igen till f60e istället. Bannerlord igen, kunde nu köra kanske 10 min sen krasch med denna felkod
On Tue 2020-12-15 20:36:37 your computer crashed or a problem was reported
crash dump file: C:\Windows\Minidump\121520-4078-01.dmp
Bugcheck code: 0x1A (0x61941, 0x7FFB96CEC034, 0x1D, 0xFFFFE58B28FF7B00)
Error: MEMORY_MANAGEMENT
Bug check description: This indicates that a severe memory management error occurred.
This might be a case of memory corruption. This may be because of a hardware issue such as faulty RAM, overheating (thermal issue) or because of a buggy driver. This problem might also be caused because of overheating (thermal issue).

Visa signatur

Permalänk

Gör så här i bios:

Aktivera XMP
Sätt DRAM voltage på 1.35 volt
Ställ memory frequency på 1500MHz[DDR 3000]
Ställ in TCAS på 16
Ställ in TRCD på 18
Ställ in TRP på 18
Ställ in TRAS på 36
Ställ in TRC på 54
Ställ in TRFC på 559

Resten kan du lämna på AUTO

Kan du spela i 1h så börjar du nog närma dig. I bästa fall kan du ändra från 1500MHZ till 1600MHZ.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du går in i BIOS - M.I.T - Voltage. Vad säger inställningarna/sensorerna där? CPU,Chipset,RAM.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Gör så här i bios:

Aktivera XMP
Ställ in TCAS på 16
Ställ in TRCD på 18
Ställ in TRP på 18
Ställ in TRAS på 36
Ställ in TRC på 54
Ställ in TRFC på 559

Kan du spela i 1h så börjar du nog närma dig. I bästa fall kan du ändra från 1500MHZ till 1600MHZ.

Kunde inte ändra memory frequency, och vad jag än valde i system memory muliplier så blev 13.33. https://imgur.com/a/QdWY8hC

I övrigt blev det väl som du sade? Jag har inte ändrat några inställningar på minnen tidigare så jag är inte så hemma i menyerna.

Skrivet av MeSaber:

Om du går in i BIOS - M.I.T - Voltage. Vad säger inställningarna/sensorerna där? CPU,Chipset,RAM.

Det var inte så mycket att hämta inne i den menyn.
https://imgur.com/a/WC6xeFN

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja va bra.

Sätt DRAM på 1.35V där. Sen provar du om det kraschar.

Kraschar det så lägger du även till VCORE SoC på 1.1V.

Kraschar det även då så är det VCORE högst upp till 1.3V.

Kraschar det vid samtliga dessa så bör du nog byta moderkort. Jag har hittat många som har samma problem på nätet och antagligen har de inte provat att bumpa Volten en aning, men om du provar nu så ser vi ju svart på vitt om det gör nån skillnad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Btw skulle skaffat andra minnen nu om jag var du, satt i liknande sits med corsair minnen, köpte oöppnade hyperx 3200mhz cl16 minnen av en sweclockare och kört utan fel sedan dess. Felen du nämner är inkompatibla minnen eller defekta minnen. I värsta fall defekt minneskontroller i CPUn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Gör så här i bios:

Aktivera XMP
Ställ in TCAS på 16
Ställ in TRCD på 18
Ställ in TRP på 18
Ställ in TRAS på 36
Ställ in TRC på 54
Ställ in TRFC på 559

Jag måste ha gjort något fel, datorn kunde inte boota. Fick rensa CMOS för att kunna starta igen.

Skrivet av MeSaber:

Ja va bra.

Kraschar det vid samtliga dessa så bör du nog byta moderkort. Jag har hittat många som har samma problem på nätet och antagligen har de inte provat att bumpa Volten en aning, men om du provar nu så ser vi ju svart på vitt om det gör nån skillnad.

Ska testa detta efter jobbet.

Btw skulle skaffat andra minnen nu om jag var du, satt i liknande sits med corsair minnen, köpte oöppnade hyperx 3200mhz cl16 minnen av en sweclockare och kört utan fel sedan dess. Felen du nämner är inkompatibla minnen eller defekta minnen. I värsta fall defekt minneskontroller i CPUn.

Känns ju trist om en av de vanligaste minnesvarienterna är inkompatibel. Men ja jag har tittat runt på vad jag skulle kunna köpa för annat ram sedan ditt förra inlägg, om det inte hjälper att höja volten enligt tips ovan så är nog nästa steg att testa andra ram eller annat mobo.

Visa signatur

Permalänk

@Simpaa; Har exakt samma kit och Kört minnena i DDR3600 med tweakade timings, dock med andra moderkort!
Kan mycket väl vara så att endera måste du ställa alla settings manuellt men de kan likaväl vara att du behöver öka Soc-voltage. SoC-voltage kan mycket väl vara där det skiter sig just nu. 1,100-1,11v där bör de om något vara stabilt och som @MeSaber så justerar inte alla spänningen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Simpaa ursäkta för lite dum fråga kanske
Kikade på QVL listan och minnena du köpt är certifierade att de inte! fungerar i 4 slots, dvs man kan enbart köra paret i en minneskanal, inte delat över två.

Minnes-slottar ligger i omlott, så i ordning från vänster ser det ut som
CPU | Kanal A1 | Kanal B1 | Kanal A2 | Kanal B2

Båda stickorna måste sitta i samma kanal, dvs A1 och A2 eller B1 och B2, oftast färgkodade med, Gigabyte är rätt notoriska på att ha sämst minnes-support och stabilitet på allt som inte är dyra Premium brädor, inte ett märke man rekommenderar till folk som vill ha en stabil upplevelse.

Men om det kraschar med enbart en sticka som du säger, du behöver testa med andra komponenter och köra uteslutningsmetoden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Ja va bra.

Skrivet av coolerfreak:

@Simpaa; Har exakt samma kit och Kört minnena i DDR3600 med tweakade timings, dock med andra moderkort!
Kan mycket väl vara så att endera måste du ställa alla settings manuellt men de kan likaväl vara att du behöver öka Soc-voltage. SoC-voltage kan mycket väl vara där det skiter sig just nu. 1,100-1,11v där bör de om något vara stabilt och som @MeSaber så justerar inte alla spänningen.

Har hittills gjort den första ändringen, DRAM på 1.35V. Har inte fått några blåskärmar, men alla spel jag testat hittills kraschar efter en stund. Har testat Bannerlord, DayZ och Skyrim. Ska testa nästa steg i listan.

@Simpaa ursäkta för lite dum fråga kanske
Kikade på QVL listan och minnena du köpt är certifierade att de inte! fungerar i 4 slots, dvs man kan enbart köra paret i en minneskanal, inte delat över två.

Minnes-slottar ligger i omlott, så i ordning från vänster ser det ut som
CPU | Kanal A1 | Kanal B1 | Kanal A2 | Kanal B2

Båda stickorna måste sitta i samma kanal, dvs A1 och A2 eller B1 och B2, oftast färgkodade med, Gigabyte är rätt notoriska på att ha sämst minnes-support och stabilitet på allt som inte är dyra Premium brädor, inte ett märke man rekommenderar till folk som vill ha en stabil upplevelse.

Men om det kraschar med enbart en sticka som du säger, du behöver testa med andra komponenter och köra uteslutningsmetoden.

Minnena sitter i B1 och B2 enligt din beskrivning. Tittade igen i manualen från Gigabytes hemsida (https://www.gigabyte.com/se/Motherboard/B450M-DS3H-rev-10/sup...) och de rekommenderar att RAM installeras i slot 1 och 2 och det är där de sitter idag. Men då blir det dual channel och det säger du ju att de inte är certifierade för. Jag ska testa att sätta dem i slot 1 och 3 istället så det blir single channel.

Lustigt att du säger så om Gigabyte, jag har av ingen rationell anledning en bias emot DS3H-moderkort från Gigabyte, men när jag satt och skulle välja moderkort så tänkte jag att "äsch, jag ska inte välja bort dem bara för att jag har en dålig magkänsla om dem, jag vet ju inte ens varför jag känner så", och så landade jag i den modellen till slut. Jag minns inte ens varför jag valde den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpaa:

Har hittills gjort den första ändringen, DRAM på 1.35V. Har inte fått några blåskärmar, men alla spel jag testat hittills kraschar efter en stund. Har testat Bannerlord, DayZ och Skyrim. Ska testa nästa steg i listan.

Minnena sitter i B1 och B2 enligt din beskrivning. Tittade igen i manualen från Gigabytes hemsida (https://www.gigabyte.com/se/Motherboard/B450M-DS3H-rev-10/sup...) och de rekommenderar att RAM installeras i slot 1 och 2 och det är där de sitter idag. Men då blir det dual channel och det säger du ju att de inte är certifierade för. Jag ska testa att sätta dem i slot 1 och 3 istället så det blir single channel.

Lustigt att du säger så om Gigabyte, jag har av ingen rationell anledning en bias emot DS3H-moderkort från Gigabyte, men när jag satt och skulle välja moderkort så tänkte jag att "äsch, jag ska inte välja bort dem bara för att jag har en dålig magkänsla om dem, jag vet ju inte ens varför jag känner så", och så landade jag i den modellen till slut. Jag minns inte ens varför jag valde den.

För en stabil grundkonfiguration skall du ha ett minne i DDR4_1 och ett i DDR4_2.
Det kommer då vara en Dual channel konfiguration vilket brukar vara att föredra.
En del minnen har problem med två stickor i en kanal (delad minneskontroller)

Av min Ryzen erfarenhet så var det bästa sätter att slippa problem på Ryzen 1 att köra på G-skill Flare X (som körde Samsung B-die)

Jag har haft många problem att minnena inte går att köra i sina timings, trots "AMD Ready" eller vad det står på boxen.

De minnena jag har nu är också från G-skill men inte B-die. Funkar dock utmärkt med Zen 3 men testade dem på en Ryzen 1700 och kunde inte köra i mer än 3333MHz då.

Så även om det kostar på skulle jag nog köpa nya minnen om jag vore dig och slippa all huvudvärk. (nu är jag inte 100% på att det här är ett minnesproblem men 95% säker)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies