Ghost S1 MK3, EVGA GeForce RTX 3090 och tillhörande vattenblock

Permalänk

Ghost S1 MK3, EVGA GeForce RTX 3090 och tillhörande vattenblock

Hej Forumet!

Jag har köpt ett Louqe MK3 och funderar på vilket grafikkort man skulle sätta i lådan. Just nu går tankarna i RTX 3090 + ett vattenblock. Jag är helt ny när det kommer till både ITX och vattenkylning men samtidigt tror jag att det blir ett roligt projekt att genomföra och jag kommer lära mig mycket.

Min guide i projektet är Optimum Techs Ghost S1 video och jag har köpt alla andra delar redan, inklusive Koolance low profile 90 graders fittings. Har även skippat quickfittings då de enligt en senare video var överflödiga.

Mina frågor till forumet är följande:

1. Passar EVGA XC3 BLACK med Vattenblock EK Quantum Vector XC3?

2. Passar ovan kombo i Louqe Ghost S1 MK3

3. Behöver man en backplate?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

1. ja
2. ja det borde det
3. tekniskt sett nej, men i synnerhet på 3090 är det nog vettigt då det sitter minnen på baksidan som annars blir helt utan kylning.

sedan skulle jag nog fundera på ett något större chassi. du nämnde optimum tech men han körde "bara" ett 2080 ti i det bygget, titta på de här videorna också.

https://www.youtube.com/watch?v=9xFaCVOFST0
https://www.youtube.com/watch?v=HZS0ljxYxWw

Permalänk
Skrivet av versions:

1. ja
2. ja det borde det
3. tekniskt sett nej, men i synnerhet på 3090 är det nog vettigt då det sitter minnen på baksidan som annars blir helt utan kylning.

sedan skulle jag nog fundera på ett något större chassi. du nämnde optimum tech men han körde "bara" ett 2080 ti i det bygget, titta på de här videorna också.

https://www.youtube.com/watch?v=9xFaCVOFST0
https://www.youtube.com/watch?v=HZS0ljxYxWw

Tack för dina svar och kommentarer. Jag har tänkt på det och jag tror att Optimum Tech är lite mer ljudkänslig än vad jag är. Om tempsen går åt pipsvängen så tänker jag att en till radiator under kan göra susen. Har sett andra med Ghost ha två radiatorer på det sättet. Avtrycket på skrivbordet blir ändå mindre än vad ett annat chassi med två radiatorer skulle ha.

Jag hoppas att jag lyckas!

Permalänk
Inaktiv

Tjena! Jag har gått i samma tankar, men ändrat mig då temperaturerna helt enkelt inte kommer gå att hålla under kontroll. Det går inte beställa just nu, men jag flyttade över fokus till FormD T. Där kan du istället köra 3090 på luft och CPUn på vatten. Minst avtryck på skrivbordet tillsammans med "OK" temperaturer. Fick även den idén från Optimum.

Jag har ett Louqe nu och har testat med ett 2080ti och en 9900K på samma loop. Pillade inte runt så mycket men temperaturerna var ren katastrof, fick bättre resultat med en Alpenföhn Black Ridge på CPUn. Dock körde jag endast en 240-rad. Om du kör fler så kommer du ju få bra mycket bättre resultat, men då blir datorn å andra sidan ganska stor.

Gällande backplate så skulle jag säga ja. I mitt Dan Case finns en plastskiva som ska göra att kortet inte ska få kontakt med plåten för att kortslutas. Om du har en backplate så behövs inget sådant.

Permalänk
Medlem

Jag byggde ett 5800x + 6800xt och det gick inte att ha tillsammans med bara en 240mm rad i ett Ghost.

Visa signatur

Mac mini M2
PS5 Pro

Permalänk
Skrivet av anon193054:

Tjena! Jag har gått i samma tankar, men ändrat mig då temperaturerna helt enkelt inte kommer gå att hålla under kontroll. Det går inte beställa just nu, men jag flyttade över fokus till FormD T. Där kan du istället köra 3090 på luft och CPUn på vatten. Minst avtryck på skrivbordet tillsammans med "OK" temperaturer. Fick även den idén från Optimum.

Jag har ett Louqe nu och har testat med ett 2080ti och en 9900K på samma loop. Pillade inte runt så mycket men temperaturerna var ren katastrof, fick bättre resultat med en Alpenföhn Black Ridge på CPUn. Dock körde jag endast en 240-rad. Om du kör fler så kommer du ju få bra mycket bättre resultat, men då blir datorn å andra sidan ganska stor.

Gällande backplate så skulle jag säga ja. I mitt Dan Case finns en plastskiva som ska göra att kortet inte ska få kontakt med plåten för att kortslutas. Om du har en backplate så behövs inget sådant.

Skrivet av murzoo:

Jag byggde ett 5800x + 6800xt och det gick inte att ha tillsammans med bara en 240mm rad i ett Ghost.

Hmm okej, flera som talar emot. Jag kommer bestämt att behöva 2 radiatorer då.

Min tanke är att ha chassit under skrivbordet. Kanske låter helt galet att köpa ett 'dyrt' och snyggt chassi och sen gömma det men min tank är helt enkelt att ha ett litet avtryck i rummet med god prestanda. Väldigt enkel hyllplanslösning i stil med denna.

Tack för att ni delar med er av era erfarenheter. Guld värt!