Permalänk

Ny dator för studier + gaming

Tjena! Tänkte slå till på en ny dator nu för såväl studier som gaming. Tänkt lira spel som Cyberpunk, CSGO, och allt annat Jag har redan köpt en RTX 2060 Gaming OC så grafikkortet är redan fixat. Behöver dock hjälp med övriga delar. Då jag är student är jag ute efter mest dator per krona och som gärna håller många år framöver. Har en 30" Samsung skärm, tangentbord och mus fixat också.

Gjorde en liten build på komponentkoll och tog det som verkade populärt just nu. Mina krav är:
- tyst
- klarar de flesta spel väldigt bra
- snabb laddning

Kritisera gärna denna build!

Permalänk
Medlem

Jag hade lagt lite mer på moderkort för att få bättre vrm. Nu kommer det funka fint men om du vill ha en fet ryzen 9 i framtiden kan du få problem (speciellt med oc), samtidigt kommer det gå svalare nu.

Psu hade jag valt ett 80+ gold. Det får ner ljud och värme lite till vs bronze.

I övrigt ser det bra ut

Du klarar dig med svagare processor och 16GB ram också skulle jag säga, om du vill spara lite pengar

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Skrivet av glemmy:

Jag hade lagt lite mer på moderkort för att få bättre vrm. Nu kommer det funka fint men om du vill ha en fet ryzen 9 i framtiden kan du få problem (speciellt med oc), samtidigt kommer det gå svalare nu.

Psu hade jag valt ett 80+ gold. Det får ner ljud och värme lite till vs bronze.

I övrigt ser det bra ut

Du klarar dig med svagare processor och 16GB ram också skulle jag säga, om du vill spara lite pengar

Tack för respons! Vilket moderkort skulle du rekommendera? Det är en ren djungel för mig. Tanken är att datorn ska fungera bra under många år, är det ändå värt med 16 GB ram och t.ex. Ryzen 3600? Vilket PSU rekommenderas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaCriticalOne:

Tack för respons! Vilket moderkort skulle du rekommendera? Det är en ren djungel för mig. Tanken är att datorn ska fungera bra under många år, är det ändå värt med 16 GB ram och t.ex. Ryzen 3600? Vilket PSU rekommenderas?

Är inte överdrivet insatt i alla moderkortsmodeller, men titta många recensioner sista månaderna.
Här rekommenderas några budgetkort:
https://youtu.be/wuPH9pCCK-E?t=1263

MSI B550M Pro-VDH Wi-Fi
MSI B550M Bazooka
Asrock B550M Pro4

Här några till:
https://youtu.be/ihg6XQiqW7A?t=1064

Med nuvarande grafikkort är vinsten att gå upp till 5600x liten, mot vad det kostar.
Men det blir ju lite mer framtidssäkert.

Nu ser jag att du valt ett nätagg med 80+ Gold redan, missade det! Det verkar vettigt vid första anblick (såg att folk skrivit att det dött efter en tids användande, vet inte hur utbrett det är, verkar mest vara USA).
650W är lagom i alla fall.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Har suttit nu en stund och gått igenom det jag tror är bra dator för pengarna. Kan någon bekräfta detta alternativt komma med input?