Mozilla backar Apples integritetsfunktioner i IOS 14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Kan ge tips om Brave browser till telefonen, provade den i början av året och hade lite issues på olika sidor men de mesta verkar vara löst idag av det jag kunde se.

Hur lång tid tar det innan browsern dyker upp när man klickar på ikonen?
Genom åren har FF kommit och gått ur min maskin, men aldrig stannat pga: Varje uppstart av webbläsaren ändrade utseende.(nya updates)
Och de värsta: Den tar längre tid än IEXPLORE.exe att öppna upp sig. Hinner klicka upp Chrome, IE & Edge(gamla) innan FF visat sig?

Chrome går ju inte ens att starta längre.
Kan ta 20-60 minuter innan jag lyckas få igång chrome på min jobb dator, och då måste jag starta om datorn för den kommer förr eller senare krascha då det är för många chrome instanser igång utan att chrome är igång..

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Chrome går ju inte ens att starta längre.
Kan ta 20-60 minuter innan jag lyckas få igång chrome på min jobb dator, och då måste jag starta om datorn för den kommer förr eller senare krascha då det är för många chrome instanser igång utan att chrome är igång..

Dags att se över datorn och dess installation? 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Dags att se över datorn och dess installation? 🤔

Samma bekymmer med förra datorn + datorn jag har hemma

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan.ka:

Så du tror inte att Apple använder din data när de ger dig låtförslag i Apple music som exempel?

Jag har inte Apple Music, men en snabbgoogling visar att den baserar sina rekommendationer på vad to trycker Gilla på i den appen, samt vad du spelar. Det sista går att stänga av, och då rekommenderar den bara baserat på vad du gillar.

Detta har jag inget problem med, för det är ingen konkurrensfördel för Apple. De betalar för all musik, och vad jag vet är det i princip samma pengar för allt. Vad som inte hade varit OK hade varit om de spårade vad du tittade på på Netflix och gjorde reklam för AppleTV+ baserat på det (typ - vi ser att du gillar Scrubs, har du provat Ted Lasso av samma skapare och samma team? Bara på AppleTV+!).

Exemplet är inte alldeles taget ur luften - en del TV-märken (Vizio är de som är öppna med att de gör det) spårar vad deras kunder tittar på på TV och säljer den informationen till folk som vill veta vad folk tittar på, typ Nielsen. Steget är inte långt att använda informationen för direktreklam. Säg att Amazon vill sälja mer Prime. De ber Vizio om en lista med IP-nummer där folk tittar mycket på Game of Thrones. När det är dags för deras Tolkien-serie att göra premiär, kollar de av de IP-numren mot sina kundlistor, och för alla där det matchar skickar de ett mail till den kunden med ett special-erbjudande om Prime där de pushar Tolkien-serien. Det hade stört mig något enormt om de hade gjort mot mig.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Det är roligt att se hur Apple är så "måna" om sina användares integritet och säkerhet samtidigt som man försöker urvattna en proposition om att företag ska sluta använda tvångsarbete i Kina. Att folk kan stödja sådant företag är helt sjukt.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Apple bra företag!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Jag har inte Apple Music, men en snabbgoogling visar att den baserar sina rekommendationer på vad to trycker Gilla på i den appen, samt vad du spelar. Det sista går att stänga av, och då rekommenderar den bara baserat på vad du gillar.

Detta har jag inget problem med, för det är ingen konkurrensfördel för Apple. De betalar för all musik, och vad jag vet är det i princip samma pengar för allt. Vad som inte hade varit OK hade varit om de spårade vad du tittade på på Netflix och gjorde reklam för AppleTV+ baserat på det (typ - vi ser att du gillar Scrubs, har du provat Ted Lasso av samma skapare och samma team? Bara på AppleTV+!).

Exemplet är inte alldeles taget ur luften - en del TV-märken (Vizio är de som är öppna med att de gör det) spårar vad deras kunder tittar på på TV och säljer den informationen till folk som vill veta vad folk tittar på, typ Nielsen. Steget är inte långt att använda informationen för direktreklam. Säg att Amazon vill sälja mer Prime. De ber Vizio om en lista med IP-nummer där folk tittar mycket på Game of Thrones. När det är dags för deras Tolkien-serie att göra premiär, kollar de av de IP-numren mot sina kundlistor, och för alla där det matchar skickar de ett mail till den kunden med ett special-erbjudande om Prime där de pushar Tolkien-serien. Det hade stört mig något enormt om de hade gjort mot mig.

Nu så sa du ju från början att Apple anonymiserar all data vilket inte verkar stämma. Sen att du nu tycker att det är okej i just det här fallet är väl ganska irrelevant i det stora hela? Finns ju en hel del människor som tycker att det är helt ok att t.ex facebook spårar allt möjligt och säljer vidare, men bara för att en del tycker så betyder ju inte att alla tycker att det är okej. Så klart är det en konkurransfördel att få del av information från användarna som inte konkurrenterna kan få tag på. Sen så kan Apple genom att vara ägaren av platfromen subventionera vissa appar genom intäckter från andra avdelningar och konkurrera på det sättet t.ex Apple music vs Spotify.

Sen att tro att Apple inte använder viss information från användarna när de utvecklar nästa version av sina produkterna är ganska naivt. Man kan ju så klart tycka att det är helt okej så längde de inte delar med sig till andra parter. Sen är Apples ekosystem stängt vilket gör det svårt att få insyn i hur de hanterar all data och i vilket utsträckning de använder sig av den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan.ka:

Nu så sa du ju från början att Apple anonymiserar all data vilket inte verkar stämma. Sen att du nu tycker att det är okej i just det här fallet är väl ganska irrelevant i det stora hela? Finns ju en hel del människor som tycker att det är helt ok att t.ex facebook spårar allt möjligt och säljer vidare, men bara för att en del tycker så betyder ju inte att alla tycker att det är okej. Så klart är det en konkurransfördel att få del av information från användarna som inte konkurrenterna kan få tag på. Sen så kan Apple genom att vara ägaren av platfromen subventionera vissa appar genom intäckter från andra avdelningar och konkurrera på det sättet t.ex Apple music vs Spotify.

Sen att tro att Apple inte använder viss information från användarna när de utvecklar nästa version av sina produkterna är ganska naivt. Man kan ju så klart tycka att det är helt okej så längde de inte delar med sig till andra parter. Sen är Apples ekosystem stängt vilket gör det svårt att få insyn i hur de hanterar all data och i vilket utsträckning de använder sig av den.

Jag tycker det verkar komma en del lösryckta argument från din sida som inte riktigt verkar stämma med det som jag har fått för mig om världen.

Apple använder inte alls data på ens i närheten samma sätt som google eller facebook. Hela kärnan i båda dessa jättars affärsmodell är att sälja information om dig som användare.

Dina intressen, vart du är just nu, vilka butiker du varit i, vad du skriver i dina mail, etc...

Allting spåras och kategoriseras för att säljas till så högt pris som möjligt. I USA har det varit mycket riktade inlägg och reklam till anhängare av olika partier till och med...

Denna typ av aktivitet håller inte Apple på med. Apple har inte som affärsmodell att sälja information och annonsplatser, Apple tjänar pengar på Appstore och att sälja hårdvara. Den datan de sparar och använder är inte alls lika omfattande eller inkräktande. Framförallt tjänar de inte pengar på att veta vart du är eller vart du varit. De får inte mer betalt för att de kategoriserat denna information.

Ganska enkelt att kolla faktiskt. Stäng av din enhet och kolla med ’find my iphone’ tjänsten. Den har ingen aning alls om vart enheten är

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tycker det verkar komma en del lösryckta argument från din sida som inte riktigt verkar stämma med det som jag har fått för mig om världen.

Apple använder inte alls data på ens i närheten samma sätt som google eller facebook. Hela kärnan i båda dessa jättars affärsmodell är att sälja information om dig som användare.

Dina intressen, vart du är just nu, vilka butiker du varit i, vad du skriver i dina mail, etc...

Allting spåras och kategoriseras för att säljas till så högt pris som möjligt. I USA har det varit mycket riktade inlägg och reklam till anhängare av olika partier till och med...

Denna typ av aktivitet håller inte Apple på med. Apple har inte som affärsmodell att sälja information och annonsplatser, Apple tjänar pengar på Appstore och att sälja hårdvara. Den datan de sparar och använder är inte alls lika omfattande eller inkräktande. Framförallt tjänar de inte pengar på att veta vart du är eller vart du varit. De får inte mer betalt för att de kategoriserat denna information.

Ganska enkelt att kolla faktiskt. Stäng av din enhet och kolla med ’find my iphone’ tjänsten. Den har ingen aning alls om vart enheten är

Jag har aldrig påstått att Apple, Google och Facebook har samma affärsmodell. Tvärtom har jag skrivit att de har väldigt olika sätt att tjäna pengar, du får gärna citera där jag gjort det påstående. Det jag ställer mig mot är de som påstår att Apple inte använder nån data från deras användare och använder den till att få fördelar för deras egna produkter.

Edit: Vill bara nämna att Apple får miljarder från Google för att vara defult sökmotor på Iphones. Om de nu har användarnas integritet som pro nr 1 så kan man tycka att de borde rimligtvist ha t.ex duckduckgo eller nått annat alternativ.

Typo
Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan.ka:

Nu så sa du ju från början att Apple anonymiserar all data vilket inte verkar stämma.

Varför tror du det? Om telefonen samlar in all den informationen utan att skicka den till Apple, så kan den ju ge rekommendationer utan att Apple vet om någonting.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Varför tror du det? Om telefonen samlar in all den informationen utan att skicka den till Apple, så kan den ju ge rekommendationer utan att Apple vet om någonting.

Skrivet av mpat:

Jag har inte Apple Music, men en snabbgoogling visar att den baserar sina rekommendationer på vad to trycker Gilla på i den appen, samt vad du spelar. Det sista går att stänga av, och då rekommenderar den bara baserat på vad du gillar.

Jag baserade påståendet på det du skrev, jag har inte tjänsten så jag kan inte kolla. Om du nu menade att du enbart skulle få rekommendationerna på mobilen och inte om du loggade in från någon annanstans så vet jag inte om det är så det fungerar. Men det låter lite underligt om det skulle vara så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan.ka:

Jag baserade påståendet på det du skrev, jag har inte tjänsten så jag kan inte kolla. Om du nu menade att du enbart skulle få rekommendationerna på mobilen och inte om du loggade in från någon annanstans så vet jag inte om det är så det fungerar. Men det låter lite underligt om det skulle vara så.

Har inte heller tjänsten, men hälsoappen fungerar så. Det går inte att se någon information alls om sin hälsostatus förutom på telefonen.

Alternativt kan den välja att lagra datan om vad du spelat krypterat på iCloud och synka till alla enheter som du är inloggad på och göra rekommendationen lokalt på varje enhet. Apple vet ju inget om det ändå, förutom den anonymiserade datan om vilka låtar som spelats (så att de kan betala rätt till artisterna).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av mpat:

Har inte heller tjänsten, men hälsoappen fungerar så. Det går inte att se någon information alls om sin hälsostatus förutom på telefonen.

Alternativt kan den välja att lagra datan om vad du spelat krypterat på iCloud och synka till alla enheter som du är inloggad på och göra rekommendationen lokalt på varje enhet. Apple vet ju inget om det ändå, förutom den anonymiserade datan om vilka låtar som spelats (så att de kan betala rätt till artisterna).

Då är det en väldigt basic hälsoapp. Min lösning är en badrumsvåg av ett visst märke som har all viktinformation och annat. Denna data vill jag skicka till min hälsoapp, tyvärr fanns det inget stöd för detta så jag använder en tredje partstjänst som plockar data från min badrumsvågstillverkare och lägger denna data hos min hälsoapplikations server.
Hälsoappen får även data från min smartklocka, i framtiden kommer hälsoappen få information från min motionscykel, cykeldator och annat. Alla dessa prylar kan självklart vara av helt olika tillverkare, även om de ej har stöd för att kommunicera med varandra så har de ibland öppna API så man själv kan slänga ihop eller köpa tjänster som delar datan.

Vad är då Apples lösning på detta? Jo precis vad enda pryl man köper ska vara tillverkad av dem. När precis "all teknik" man äger är tillverkad av Apple, så kan de göra lösningar som innebär att de inte alls behöver dela datan mer än onödigt. Problemet med såna stora företag blir exakt samma som med Amazon, de konkurrerar ut andra och i långa loppet kan det bli skit.
*edit*
Kommer t.ex. Apple öppna ett API emot deras tjänster som hälsoappen så man enkelt kan plocka ut information i denna och använda där man vill? Eller är det ett företag som prioriterar Vender-lock-in och vill stänga ute all konkurrens? Förutom det så stängs man ute från att göra vad man vill med sin egen hårdvara, man kan prata om integritet. Men kan man t.ex. enkelt utveckla en app till sin mobil och sprida den till ens polare utan att blanda in Apple? Om inte så är det integritetskränkande till den förbannelse att Apple ska in och snoka i vad man utvecklar för Appar.

Min egna nuvarande lösning så uppdateras min smartklocka med min aktuella vikt 2 gånger per dag, tack vare att det ej är inlåst. När kan man göra likadant på en Apple klocka? Jo troligen först när Apple har lanserat deras egna badrumsvåg.

Permalänk
Medlem

Problemet är att min Asus andriod mobil loggar vad jag pratar om i hemmet utan att jag ens gjort en sökning. Sonen och jag testade att talade om blöjor (han är 8 så det var länge sen blöjor var aktuella) på skoj intensivt i tio femton minuter och upprepade just ordet blöja. Efter ett par veckor började det märkligt nog dyka upp reklam för ett känt märke i flera flöden där jag surfar som absolut inte rimligen borde ha blöjtillverkare som sponsrande grupp (dejtingsite). Även familjetidskrifter riktad mot småbarnsfamiljer mm började poppa upp.
Jag ser att det Mozilla förespråkar som ädelt, men det räcker inte...det behövs mer!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zippeer:

Chrome går ju inte ens att starta längre.
Kan ta 20-60 minuter innan jag lyckas få igång chrome på min jobb dator, och då måste jag starta om datorn för den kommer förr eller senare krascha då det är för många chrome instanser igång utan att chrome är igång..

Skrivet av Sysop:

Dags att se över datorn och dess installation? 🤔

Chrome äter minne när man har många flikar öppna, Edge är lika illa och det blir nästan tvärstopp redan vid ett par hundra öppna flikar, jag vågar inte tänka på hur illa det hade varit om man bara haft 16 Gbyte ram.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ingen annan som reagerat på att telefoner verkar snappa upp ljud för reklamföring?
Har pratat om detta med flera kollegor. Jag personligen kör iPhone. Nämner någon "flugfiske i Norge" under fikat så visst dyker det upp fiskeutrustning inom ett tag i mitt flöde på t ex Instagram fast jag aldrig fiskar eller googlar på något sådant
Var bara ett exempel med just fiskebiten, men dom mest udda saker som jag aldrig googlar på brukar dyka upp som man kanske pratat om med någon i förbifarten

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Chrome äter minne när man har många flikar öppna, Edge är lika illa och det blir nästan tvärstopp redan vid ett par hundra öppna flikar, jag vågar inte tänka på hur illa det hade varit om man bara haft 16 Gbyte ram.
https://i.imgur.com/UjoJrhy.png

Bara undrar, varför har man typ 100 flikar öppna? Typ 20 eller så kan jag relatera till men fler än så, då känns det som att den information man söker är ganska irrelevant och man kan hämta den när man behöver den igen?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Giuffria:

Bara undrar, varför har man typ 100 flikar öppna? Typ 20 eller så kan jag relatera till men fler än så, då känns det som att den information man söker är ganska irrelevant och man kan hämta den när man behöver den igen?

Använder flikar för att slippa bokmärken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Då är det en väldigt basic hälsoapp. Min lösning är en badrumsvåg av ett visst märke som har all viktinformation och annat. Denna data vill jag skicka till min hälsoapp, tyvärr fanns det inget stöd för detta så jag använder en tredje partstjänst som plockar data från min badrumsvågstillverkare och lägger denna data hos min hälsoapplikations server.
Hälsoappen får även data från min smartklocka, i framtiden kommer hälsoappen få information från min motionscykel, cykeldator och annat. Alla dessa prylar kan självklart vara av helt olika tillverkare, även om de ej har stöd för att kommunicera med varandra så har de ibland öppna API så man själv kan slänga ihop eller köpa tjänster som delar datan.

Vad är då Apples lösning på detta? Jo precis vad enda pryl man köper ska vara tillverkad av dem. När precis "all teknik" man äger är tillverkad av Apple, så kan de göra lösningar som innebär att de inte alls behöver dela datan mer än onödigt. Problemet med såna stora företag blir exakt samma som med Amazon, de konkurrerar ut andra och i långa loppet kan det bli skit.
*edit*
Kommer t.ex. Apple öppna ett API emot deras tjänster som hälsoappen så man enkelt kan plocka ut information i denna och använda där man vill? Eller är det ett företag som prioriterar Vender-lock-in och vill stänga ute all konkurrens? Förutom det så stängs man ute från att göra vad man vill med sin egen hårdvara, man kan prata om integritet. Men kan man t.ex. enkelt utveckla en app till sin mobil och sprida den till ens polare utan att blanda in Apple? Om inte så är det integritetskränkande till den förbannelse att Apple ska in och snoka i vad man utvecklar för Appar.

Min egna nuvarande lösning så uppdateras min smartklocka med min aktuella vikt 2 gånger per dag, tack vare att det ej är inlåst. När kan man göra likadant på en Apple klocka? Jo troligen först när Apple har lanserat deras egna badrumsvåg.

Nu lämnar vi ämnet lite, men det finns gott om prylar som kan skicka data till hälsoappen. Apple säljer ett helt gäng av dem, och det finns stöd för prylar på gymmet, osv. Du kan läsa dokumentationen till APIn, om du vill:

https://developer.apple.com/documentation/healthkit

Det går också att exportera datan i systemet manuellt - i appen, tryck på profilen och välj Exportera. Den skickas bara inte automatiskt till en plats där någon annan kan se den. Andra appar som man installerar kan också läsa datan, om man ger dem tillåtelse.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Chrome äter minne när man har många flikar öppna, Edge är lika illa och det blir nästan tvärstopp redan vid ett par hundra öppna flikar, jag vågar inte tänka på hur illa det hade varit om man bara haft 16 Gbyte ram.
https://i.imgur.com/UjoJrhy.png

Jag har ju dock inga flikar uppe eftersom chrome aldrig startar
Kör bara chrome på jobb datorn för att kunna casta till chrome casten

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vad är då Apples lösning på detta? Jo precis vad enda pryl man köper ska vara tillverkad av dem. När precis "all teknik" man äger är tillverkad av Apple, så kan de göra lösningar som innebär att de inte alls behöver dela datan mer än onödigt. Problemet med såna stora företag blir exakt samma som med Amazon, de konkurrerar ut andra och i långa loppet kan det bli skit.
*edit*
Kommer t.ex. Apple öppna ett API emot deras tjänster som hälsoappen så man enkelt kan plocka ut information i denna och använda där man vill? Eller är det ett företag som prioriterar Vender-lock-in och vill stänga ute all konkurrens? Förutom det så stängs man ute från att göra vad man vill med sin egen hårdvara, man kan prata om integritet. Men kan man t.ex. enkelt utveckla en app till sin mobil och sprida den till ens polare utan att blanda in Apple? Om inte så är det integritetskränkande till den förbannelse att Apple ska in och snoka i vad man utvecklar för Appar.

Min egna nuvarande lösning så uppdateras min smartklocka med min aktuella vikt 2 gånger per dag, tack vare att det ej är inlåst. När kan man göra likadant på en Apple klocka? Jo troligen först när Apple har lanserat deras egna badrumsvåg.

Peka på dockan var Apple gjorde dig illa.
Nu drar du väldigt många växlar som inte stämmer, det finns mängder av produkter och tjänster som kan kommunicera med (den mycket avancerade) hälsoappen. Min withingsvåg har tex inga problem att kommunicera med varken hälsoappen eller min Apple Watch.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Skrivet av kirkunit:

Peka på dockan var Apple gjorde dig illa.
Nu drar du väldigt många växlar som inte stämmer, det finns mängder av produkter och tjänster som kan kommunicera med (den mycket avancerade) hälsoappen. Min withingsvåg har tex inga problem att kommunicera med varken hälsoappen eller min Apple Watch.

Skrivet av mpat:

Nu lämnar vi ämnet lite, men det finns gott om prylar som kan skicka data till hälsoappen. Apple säljer ett helt gäng av dem, och det finns stöd för prylar på gymmet, osv. Du kan läsa dokumentationen till APIn, om du vill:

https://developer.apple.com/documentation/healthkit

Det går också att exportera datan i systemet manuellt - i appen, tryck på profilen och välj Exportera. Den skickas bara inte automatiskt till en plats där någon annan kan se den. Andra appar som man installerar kan också läsa datan, om man ger dem tillåtelse.

Ok, jag hade fel om Apple om hälsoappen. Trodde de låste in den mer.

Men då får ni samma problem som mig att en mängd olika företag har tillgång till datan. Där jag själv tycker, visst är det inte roligt att datan kommer på vilovägar, men det finns inget rimligt alternativet.
Den mest integritetskränkande funktion som jag har aktivt är Googles Timeline, där jag sedan hur många år tillbaka kan se exakt var jag har varit precis när. Detta är superintegritetskränkande och polisen kan använda för att säga kl 14:23 till 17:26 onsdagen den 8 juni 2014 var du i ett område, vad gjorde du där? Men jag gör nu inget speciellt så jag ser mer fördelarna i det hela att själv kunna kolla detta i efterhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirkunit:

Peka på dockan var Apple gjorde dig illa.

*pekar på dockans plånbok*

😀

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Chrome äter minne när man har många flikar öppna, Edge är lika illa och det blir nästan tvärstopp redan vid ett par hundra öppna flikar, jag vågar inte tänka på hur illa det hade varit om man bara haft 16 Gbyte ram.
https://i.imgur.com/UjoJrhy.png

Hur många flikar bör man kunna ha öppna?

Permalänk
Skrivet av mpat:

*pekar på dockans plånbok*

😀

Nu vet jag ej om du syftar på min eller Apples plånbok. Men i hög grad blir det svindyrt om man ska ha schyssta Apple prylar rakt igenom. Priset för mig hade priset säkerligen blivit det dubbla. Såvisst kan man håna mig för det, men då bör man själv ha hårdvara som är bättre. Man kan börja med införskatta en Apple laptop motsvarande min med 128GB ram och 2 st 4TB ssd nmve innan man hånar min laptop.

Apple är som sagt bra på många sätt, många olika företag är detta. Apple i deras affärsmodell har ingen vinning på att hålla på att dela datan. Det är lite som att bredbandsbolaget skulle ingå ett sammarbete med antipiratbyrån, vad skulle de tjäna på det?
Företag som Google och Faceboook lever till stor del på reklamintäkter. (kan diskuteras) I Vilket fall så har de otroligt mycket på att tjäna på att dela datan. Är då allt frid och fröjd med Apple, nej det är som Amazon och tar över marknaden och motverkar konkurrens.
Där Apple som många företag som Microsoft tar lite betalt för de som använder deras produkter väldigt lite, gör det mest enklaste. Sedan skenar priserna iväg totalt. Som en basic iPhone med runt 6,7" skärm som idag sess som en standardstorlek, vad kostar en sådan? Samma med laptop på runt 15,6" skärm.

Så min invändning emot Apple är att de likt många andra företag säljer saker som kan anses vara prisvärdiga om man köper det enklaste, sedan skenar bara priserna iväg. Det är då inte bra att något sådant företag får för stor andel, vare sig detta företag heter Apple, AMD eller Intel. Just på processorsidan var vi för 10år sedan i ett läge att skulle man köpa budget var AMD ett alternativ, sedan stod man där med Intel.

*edit*
Listan på vad allt som är bra med Apple går göra megastor, då med integritet, säkerhetstänk etc. Där det mesta handlar om att kör man allt inom samma ekosystem så är det betydligt enklare att få saker att fungera bra tillsammans. Exakt samma tänk går att användas precis överallt, industrier kör med samma fabrikat av hårdvara till deras datorutrustning ibland. Allt frid och fröjd tills de höjer priserna. Där det för såna som mig som ändå har schyst hårdvara blir svindyrt att köra Apple rakt igenom. Sedan kommer folk som kanske har hårdvara för en tiondel av min budget och skrattar åt mig för att de ej har råd. (syftar ej på någon i tråden)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nu vet jag ej om du syftar på min eller Apples plånbok.

Jag menade min plånbok. Det är väl det stället där de har skadat mig, för det är förbannat dyrt.

Det var ett skämt, därav smileyn.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sysop:

Hur många flikar bör man kunna ha öppna?

Oändligt, men jag tror inte jag varit över 1200 i Firefox heller men Chrome/Edge blir helt instabila kraschar och tappar bort flikar redan vid ett par hundra så de går inte att lita på det minsta så det är inte lönt att försöka använda många flikar i dem när de fungerar så dåligt dessutom är layouten hemsk så¨man tappar översikten rätt snabbt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Oändligt, men jag tror inte jag varit över 1200 i Firefox heller men Chrome/Edge blir helt instabila kraschar och tappar bort flikar redan vid ett par hundra så de går inte att lita på det minsta så det är inte lönt att försöka använda många flikar i dem när de fungerar så dåligt dessutom är layouten hemsk så¨man tappar översikten rätt snabbt.

Ungefär så här du arbetar?

Permalänk
Rekordmedlem

Nej, jag har ingen telefon på skrivbordet för den får inte plats där

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Oändligt, men jag tror inte jag varit över 1200 i Firefox heller men Chrome/Edge blir helt instabila kraschar och tappar bort flikar redan vid ett par hundra så de går inte att lita på det minsta så det är inte lönt att försöka använda många flikar i dem när de fungerar så dåligt dessutom är layouten hemsk så¨man tappar översikten rätt snabbt.

Fear of missing out. Om jag stänger en flik så är jag rädd att jag inte hittar sidan igen och går miste om informationen på sidan. Känner du så inför att stänga en flik?