Telia: "5G-nätet ska täcka 99 procent av befolkningen"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Är denna strålning skadlig?

Finns inga belägg för att icke joniserad strålning skulle vara skadlig för levande organismer.

Skrivet av scara:

Svaret i denna teknikforum är ett rungande nej men inte fan tänker jag lita på något globalisterna så ömt vurmar för.

Akta dig. Kan ligga globalister i den nya busken de planterade på grannens gård.

Skrivet av Daemon85:

99% av befolkningen, typ 70% av Sverige då...

Om ens det. Sverige är ett väldigt glesbefolkat land. Bara för att göra en jämförelse. Sverige är ungefär 30% större än Tyskland till area men har 1/8 av dess befolkning till antal. Bara i Berlin bor det ungefär 1/3 av den befolkning som bor i Sverige.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Man kan ju alltid hoppas det blir lidingö eller nåt nära stockholm som blir utan &inte inlandet i norrland som vanligt

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Jag tillhör nog den sista procenten, här funkar knappt 2G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Klagomålet är väl snarare på de absurda "surfmängderna" som vi har i Sverige? I vissa länder är det inga konstigheter med obegränsad surf, medan andra kan ha 100+ GB för samma pris vi får 5 för här.

Som exempel så har Tre (eller "Three") har obegränsad data för 16 GBP/mån.
https://www.4g.co.uk/news/unlimited-data/

Fast det går ju att få rätt billigt i Sverige också, vi har 4st abonnemang med frisurf i familjen och betalar totalt 800kr, eller 200kr/abonnemang. Också med tre och deras familjeabonnemang. Skulle kunna lägga till ytterligare två abonnemang och få ner snittpriset till 167kr, inga krav på att man är familj på riktigt eller bor på samma adress.

Permalänk

Hej.
Är det värt att skaffa en mobil som stödjer 4G endast ? tänkte på den Samsung a20e som comviq ger bort nu, eller kommer 4G försvinna snart och ersättas helt av 5G så man inte fixar mobilen i onödan ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Hej.
Är det värt att skaffa en mobil som stödjer 4G endast ? tänkte på den Samsung a20e som comviq ger bort nu, eller kommer 4G försvinna snart och ersättas helt av 5G så man inte fixar mobilen i onödan ?

4g kommer att finnas kvar i många år till, förmodligen minst till 6G kommer. 4G är ju i de flesta fall mer än vad man behöver i dagens telefoner så kör på, gratis är gott.
Jag skulle säga att 5G är viktigare för andra saker än mobiltelefoner, i varje fall sett ur dagens användarmönster och hårdvara.

Ska kanske säga att jag själv skaffade en 5g telefon tidigare i år men det är för att vi saknar fiber och jag backar upp vår fasta router med nätdelning från mobiltelefonen och tänkte att kommer 5g hit så är det nice-to-have. Dessutom räknar jag med att telefonen ska leva länge, när jag haft den några år kommer min son få ärva den för fortsatt användande ytterligare några år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Klagomålet är väl snarare på de absurda "surfmängderna" som vi har i Sverige? I vissa länder är det inga konstigheter med obegränsad surf, medan andra kan ha 100+ GB för samma pris vi får 5 för här.

Som exempel så har Tre (eller "Three") har obegränsad data för 16 GBP/mån.
https://www.4g.co.uk/news/unlimited-data/

Har oändlig med surf och betalar ca 230kr/månad som blir ca 20GBP/mån i sverige med Telia. Menar du att 4GBP/44kr är absurt mycket och det är där problemet ligger? jag hade förstått dig om det handlade om trippla priset men svårt att starta ett argument på ynka 44kr när vi får andra saker för våra skattepengar som inte engelskmännen får.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Loyd:

Har oändlig med surf och betalar ca 230kr/månad som blir ca 20GBP/mån i sverige med Telia. Menar du att 4GBP/44kr är absurt mycket och det är där problemet ligger? jag hade förstått dig om det handlade om trippla priset men svårt att starta ett argument på ynka 44kr när vi får andra saker för våra skattepengar som inte engelskmännen får.

Det var inte så illa. Jag kör Telia kontant och betalar 99 kr för 1 GB, och kan som mest få 10 GB för 329 kr.
Telenor har (på abbonnemang) obegränsat för 569 kr/mån eller i liknande prisklass som telia 15 GB för 359 kr.
Kontant har de 1 GB för 100 kr och 10 GB för 250 kr; sen kan man köpa till 30 GB för 299 kr.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Väck mig när Telia täckt 90% av ytan i Arjeplogs kommun. Hade varit skönt att slippa walkie talkies som backup på skoterturerna.

Dock ett effektivt sätt att slippa mobilsäljarna, då nära nog ingen kan garantera täckning i Delliknäs

Väck mig när 90% av Kiruna kommun har täckning. Gärna när vi har lite täckning i stugan.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av anon134512:

När har du inte 4G menar du? Senast jag inte hade 4G så var det på Kebnekaise för 2 år sen. Hela resan upp från södra Sverige var det inga problem. Kollar man täckningskartor så finns 4G i princip överallt där 3G finns.

Du får det att låta som att 4G inte är väl utbyggt, vilket inte stämmer alls.

5G kan ha både bättre och sämre täckning än 4G beroende på vilka frekvenser man använder.

Vilken väg tog du upp genom landet? Om du åkte tåg skulle jag syna påståendet

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av monotux:

Väck mig när 90% av Kiruna kommun har täckning. Gärna när vi har lite täckning i stugan.

@walkir:

Skaffa starlink

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av medbor:

@walkir:

Skaffa starlink

Det fungerar inte så långt norrut. Än, i alla fall.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det var inte så illa. Jag kör Telia kontant och betalar 99 kr för 1 GB, och kan som mest få 10 GB för 329 kr.
Telenor har (på abbonnemang) obegränsat för 569 kr/mån eller i liknande prisklass som telia 15 GB för 359 kr.
Kontant har de 1 GB för 100 kr och 10 GB för 250 kr; sen kan man köpa till 30 GB för 299 kr.

Kolla på Familjeabonnemang på telia sen går du ihop med familj/vänner så får du ner priset rejält. iof har jag bredband + under 28 år så får ner priset extra. men det gäller ju såklart att alla sköter ekonomin och betalar till den som äger abonnemanget varje månad, annars går det alltid att avsluta den användaren som inte sköter sig om man skulle vara orolig att man måste betala i 24månader för den personen.

Edit: ett problem är dock att alla måste köpa lös sina telefoner om man nu måste ha en ny vartannat år, men dom personerna kan ju ta avbetalning på andra butiker om man nu prompt ska ha avbetalning på allt. istället kan man vara självdisciplinerad och spara på sidan om tycker jag men men.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det fungerar inte så långt norrut. Än, i alla fall.

Tvärt om så fungerar det väl bättre ju längre norrut man är trodde jag? Eller är det så att Sverige är för långt norrut för omloppsbanorna?

Edit: hittade en länk, du hade rätt:
https://sebsebmc.github.io/starlink-coverage/index.html

Det gör ju Starlink helt klart mindre intressant så här långt i alla fall...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det är bra men täcker inte överallt och är beroende på operatör. hemma hos damens föräldrar mellan uppsala och sala så hade jag när jag hade operatören tre endas edge vilket var extremt dåligt. hemma hos bror min ett par mil utanför bålsta får han och jag nöja mig med 3g men han har nu skaffat fiber och har bra wifi istället.
så det beror på både operatör och var man är. utefter stora väga så är det oftast bra täckning, mindre bebodda områden kan det vara lite si och så.

Måste varit väldigt länge sedan, då Tre aldrig byggt ett 2G nät. Däremot hyrde de in sig på Telenors 2G nät fram tills 2010. Efter 2010 avslutades det och Tres kunder kan inte komma åt något 2G i Sverige

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Behövs inte, det löser vi med avfolkning.

Landet blir inte mindre bara för att det blir mindre befolkning. Du kanske bara läste rubriken?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Samsung:

Vilken väg tog du upp genom landet? Om du åkte tåg skulle jag syna påståendet

Bil! Längs kusten.

Kollade kartan nu där tågen går, ja jisses. Inte täckningens högfäste direkt.

Permalänk
Medlem

De hittar nog en lösning snart där alla enheter fungerar som en mast och kan länkas ihop för att bredda på täckningen. Ungefär hur ring sprider sitt nätverk i grannskap med wifi signaler mellan husen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

De hittar nog en lösning snart där alla enheter fungerar som en mast och kan länkas ihop för att bredda på täckningen. Ungefär hur ring sprider sitt nätverk i grannskap med wifi signaler mellan husen.

Problemet är att det drar extremt mycket batteri att sända vidare en signal. Fungerar med fasts installationer som wifi, med vissa nackdelar som latenser, men har svårt att se det med mobilnätet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

De hittar nog en lösning snart där alla enheter fungerar som en mast och kan länkas ihop för att bredda på täckningen. Ungefär hur ring sprider sitt nätverk i grannskap med wifi signaler mellan husen.

Meshnät via wifi har testats förr, exempelvis i OLPC-projektet.

Här är lite gamla (2007) nyheter om det hela: https://www.zdnet.com/article/why-olpc-mesh-wireless-networki...

TL;DR Nä, det blir inget med det.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Blir intressant ifall de håller det löftet, har knappt signal uppe i sommarstugan, dock inte varit upp där på ca 2 år när farsan åkt upp dit.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

99% av befolkningen, typ 70% av Sverige då...

Ja alltså, bor man ute i obygden flera mil från närmaste granne kanske man inte alltid kan räkna med att ha samma närhet till samhällets funktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Måste varit väldigt länge sedan, då Tre aldrig byggt ett 2G nät. Däremot hyrde de in sig på Telenors 2G nät fram tills 2010. Efter 2010 avslutades det och Tres kunder kan inte komma åt något 2G i Sverige

var nog innan 2010 så det kan nog stämma. har inte haft 3 på många år nu och anledningen till att jag avlutade det var att jag saknade täckning på jobbet i kungens kurva i stockholm. flera som bytt PGA det. vanlig lagerbyggnad och alla andra operatörer har täckning där.
Hos damens föräldrar nu får jag 3g endast om jag går högst upp och håller telefonen högt mot ena väggen, 4g är bara glömma

Så det finns säkert täckning överallt men styrkan är en annan femma.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Chrisj:

Ja alltså, bor man ute i obygden flera mil från närmaste granne kanske man inte alltid kan räkna med att ha samma närhet till samhällets funktioner.

Nu finns det inte så många platser i detta land där man bor flera mil från närmaste granne, men visst. Det är en utmaning att erbjuda snabbt internet i glesbygd. Men utan glesbygd skulle det bli mörkt, kallt och väldigt fattigt även i Stockholm

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Xinpei:

Finns inga belägg för att icke joniserad strålning skulle vara skadlig för levande organismer.

Icke-joniserande strålning täcker en väldigt stor del av elektromagnetiska spektrumet så det beror på våglängd, var gärna specifik om du tänker på någon specifik våglängd. Har råkat bränna alger under laboration med laser på 633 nm.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

700 MHz, ja, men då är det ju ingen skillnad mot dagens nät. Bandbredden kommer i bästa fall att vara ungefär samma. Så bara nytt namn på gammal sak.

Det egentliga 5G, som är den extrema högkapacitetsvarianten, där är det nåt hundratal meter som gäller, vilket innebär miljarder basstationer/master för att få täckning.

Att bara byta namn för att få nåt att verka nyare är rätt oärligt.

Enligt mina estimationer krävs 451 miljarder 5g master ifall det ska täcka hela landet med det "riktiga/snabba" 5g. Tror dock endast de största städerna i respektive län får det.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

När har du inte 4G menar du? Senast jag inte hade 4G så var det på Kebnekaise för 2 år sen. Hela resan upp från södra Sverige var det inga problem. Kollar man täckningskartor så finns 4G i princip överallt där 3G finns.

Du får det att låta som att 4G inte är väl utbyggt, vilket inte stämmer alls.

5G kan ha både bättre och sämre täckning än 4G beroende på vilka frekvenser man använder.

Dagligen på jobbet inne i Nyköping (går rätt ofta ner på 2G till och med), och då har vi ändå egen Tele2-antenn inne i fabriken.
Har försökt få dom (Tele2, som äger den) att kolla upp antennen/enheten dock då den ser ut att larma, men dom säger att det ska vara så >_>

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Icke-joniserande strålning täcker en väldigt stor del av elektromagnetiska spektrumet så det beror på våglängd, var gärna specifik om du tänker på någon specifik våglängd. Har råkat bränna alger under laboration med laser på 633 nm.

Effekt och synkronisering gör ganska stor skillnad när det kommer till strålning. En mikrovågsugn är långt från joniserande men farlig ändå

Permalänk

jag räknar med att vara bland dom 1%
alla operatörer har urusel täckning precis vid mitt hus, vanligtvis så får jag SMS att någon har försökt ringa mig

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

@walkir:

Skaffa starlink

Ptja, vi har ju redan en rymdbas här i krokarna

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode