Sista frågor om datorbygge (Z73+Meshify S2)

Permalänk
Avstängd

Sista frågor om datorbygge (Z73+Meshify S2)

VARNING: Massor av potentiellt skrattretande bilder med katastrofal kabeldragning inkommandes! Hjälp efterfrågas dock.
Tjo! Tog mig ca 5-6 timmar att få färdigt burken och då har jag ändå nätagget kvar att stoppa och dra lite kablar. Men bör inte bli några större problem då det är nästan omöjligt att koppla dem kablarna fel. Däremot undrar jag över om jag kopplat rätt för övrigt med kablar med Z73 processorkylning och sedan hur PINS från chassi skall in på moderkort.

Fetmarkerad text är frågan till respektive bild nedanför den fetmarkerade texten!

Sitter fläktarna för NZXT Z73 korrekt? Dvs., med varumärket nedåt så det syns. Kommer det blåsa utåt då? Kollade noga på fläktarna och finns ingen pil som visar åt vilket håll de blåser åt. (Det är toppmonterat) Och verkar vattenkabeln gå en bra bana ned eller bör jag justera kylblocket medsols 45 grader för att få vattenkablarna pekandes nedåt här på bilden?

Detta är Fan Header som ingår i chassit. Bör jag koppla in alla tre fläktar från Z73 in i den och sedan Fan Headerns SATA-kabel och dess fläktkabel in i CPU_FAN eller CPU_AIO?

Detta är SATA-kabeln från Z73 kylblocket. Den skall bara in en valfri kompatibel SATA-strömkabel från nätagget?

Här är de tre fläktarna in i Z73 radiatorn via en splitterfläktkabel. Bör jag köra med den och var kopplar jag 4-pins-fläktkabeln som har tre fläktar inkopplade till sig då? Eller förlorar jag något på att köra dem in kopplade med splitterfläktkabel? Bör jag koppla in dem i Fan headern som är där bak på chassit?

Här är de fläktarnas splitterfläktkabel jag prata om. Kan den alltså då kopplas in i valfri 4-pin CHA_FanX på moderkortet? Någon väsentlig skillnad att göra så än att koppla in respektive kabel i respektive CHA_FanX på moderkortet?

Domedagskruxet. Nummer 13. System panel connectors avser de hemska pins som går från chassi och in i moderkort så ström och resetknappen fungerar på chassit och så?

Här är är det alltså nummer 13 som avser PINs att koppla in för att få igång burken sedan? Verkar inte finnas någon inbyggd startknapp på själva moderkortet så.

Sett framifrån, vilken (vänster eller höger) PINs för respektive RESET SW och POWER SW är + och vilken är -? Samma fråga för HDD LED -+ vilket verkar ha svarat på frågan?: - är vänster pin och + är höger pin sett framifrån? Gäller det även för de förstnämnda? Nedersta bilden här är POWER LED- och POWERED LED+ vilket säger sig själva antar jag. Den som blänker är HDD LED -+

Jag verkar ha lokaliserat dessa pins på moderkortet nu. Jag har dock inte alla pins som anges. Men jag behöver bara koppla in de som jag har och i rätt pin? De har alla + och - vad jag sett.

Denna gjorde mig lite smått tokig men fick till det delvis. Jag berättar vad jag gjort med kablarna från vänster till höger.Första ser ut att vara vanlig fläktkabel så den koppla jag in i CPU_FAN1 Eller bör den sitta i CPU_AIO? Jag vet att man kan behöva stänga av CPU_FAN-varning om man inte har fläkt inkopplad alls där. Andra kabeln ser ut att vara SATA-kabel som skall strömförsörja hela kalaset för kylblocket å pumpen? Den är där bak som skall kopplas in senare "idag" när jag pular in nätagget och slutför bygget. Tredje kabeln vad jag läst i manualen skall vara RGB? Usch så den kopplar jag ej in. Den fjärde kabeln som är USB in i kylblocket verkar vara en INTERN USB-kabel. Så den kopplade jag in i sådan i moderkortet. Vad har jag nu gjort korrekt och vad bör jag göra härnäst med dessa kablar?

Tack för att du orkat med alla bilder och all text! Beklagar återigen om den potentiellt katastrofala kabeldragningen!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Chassit:

Ser på bilden att du har kvar åtminstone den bakre luckan i taket på chassit, du bör nog plocka bort alla tre luckorna för att få fritt luftflöde.

Om det ryms hade jag hellre placerat radiatorn i fronten av lådan för bättre inflöde av luft i hela chassit. Jag har själv monterat min radiator i fronten i mitt Fractal Define S och flyttade chassits fläkt från fronten till den bakre platsen i taket för utblås. Den andra chassifläkten är som vanligt placerad baktill.

Dina fläktar på radiatorn ser ut att vara vända för luftintag, om du kollar runt sidorna på fläktarna så hittar du nog en liten symbol med två små pilar som bekräftar riktning samt vilket håll de roterar. Om du vill att de ska blåsa utåt/uppåt med din nuvarande placering så bör du nog vända på fläktarna.

Processorkylare:

Så här kopplar du din processorkylare:
1. Du har en ensam kontakt från kylarhuvudet som du kopplar till CPU_FAN på moderkortet.
2. Den andra kontakten från kylarhuvudet kopplar du till de alla tre fläktarna som sitter på radiatorn, detta är viktigt eftersom fläktarnas rotationshastighet och kylningen av radiatorn måste kunna styras efter processorns temperatur.
3. Koppla SATA-kabeln till SATA-power från strömaggregatet.
4. Koppla den lilla USB-kontakten från från kylarhuvudet till en USB 2-ingång på moderkortet. Det blir snyggast kabeldragning om du använder det kabelhålet i chassit ovanför moderkortet (använd det kabelhålet för samtliga kablar från kylarhuvudet för kortaste och snyggaste kabeldragning) och drar denna kabel på baksidan och ut nedanför moderkortet till en av USB 2-ingångarna på moderkortet.

OBS! Blanda inte ihop chassikylning och processorkylning!
Koppla endast vanliga chassifläktar till CHA_FAN-ingångarna på moderkortet, de har ingenting att göra med din processorkylning. Se det som två enskilda system, ett enskilt kylsystem för processorn och ett annat kylsystem för chassit och dessa måste kunna styras individuellt av BIOS/datorsystemet.

Jag tycker inte du ska vrida på kylarhuvudet, låt det vara i den position den redan är. Om du tar lös den igen bör du nog isåfall rengöra den från kylpastan och lägga på ny så att det inte uppstår några luftbubblor.

Koppla "System panel connectors":

1. Koppla HD Audio-kabeln till moderkortets ingång som jag tror heter AAFP på ditt moderkort.
2. Koppla HDD LED från chassit till de nedre två vänstra pinnarna (HDD_LED+ och HDD_LED-) med texten på kontakten nedåt, + till +, - till -.
3. Koppla POWER LED till de övre två vänstra pinnarna (PLED+ och PLED-) med texten på kontakten uppåt, + till +, - till -.
4. Koppla POWER SW till de två pinnarna (till höger om kopplingen i punkt 3) POWER till PWRBTN# med texten på kontakten uppåt.
5. Koppla RESET till RESET med texten på kontakten nedåt (till höger om kopplingen i punkt 2).
6. Koppla USB 3-kabeln till USB 3-ingången på moderkortet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av goat:

Chassit:

Ser på bilden att du har kvar åtminstone den bakre luckan i taket på chassit, du bör nog plocka bort alla tre luckorna för att få fritt luftflöde.

Om det ryms hade jag hellre placerat radiatorn i fronten av lådan för bättre inflöde av luft i hela chassit. Jag har själv monterat min radiator i fronten i mitt Fractal Define S och flyttade chassits fläkt från fronten till den bakre platsen i taket för utblås. Den andra chassifläkten är som vanligt placerad baktill.

Dina fläktar på radiatorn ser ut att vara vända för luftintag, om du kollar runt sidorna på fläktarna så hittar du nog en liten symbol med två små pilar som bekräftar riktning samt vilket håll de roterar. Om du vill att de ska blåsa utåt/uppåt med din nuvarande placering så bör du nog vända på fläktarna.

Processorkylare:

Så här kopplar du din processorkylare:
1. Du har en ensam kontakt från kylarhuvudet som du kopplar till CPU_FAN på moderkortet.
2. Den andra kontakten från kylarhuvudet kopplar du till de alla tre fläktarna som sitter på radiatorn, detta är viktigt eftersom fläktarnas rotationshastighet och kylningen av radiatorn måste kunna styras efter processorns temperatur.
3. Koppla SATA-kabeln till SATA-power från strömaggregatet.
4. Koppla den lilla USB-kontakten från från kylarhuvudet till en USB 2-ingång på moderkortet. Det blir snyggast kabeldragning om du använder det kabelhålet i chassit ovanför moderkortet (använd det kabelhålet för samtliga kablar från kylarhuvudet för kortaste och snyggaste kabeldragning) och drar denna kabel på baksidan och ut nedanför moderkortet till en av USB 2-ingångarna på moderkortet.

OBS! Blanda inte ihop chassikylning och processorkylning!
Koppla endast vanliga chassifläktar till CHA_FAN-ingångarna på moderkortet, de har ingenting att göra med din processorkylning. Se det som två enskilda system, ett enskilt kylsystem för processorn och ett annat kylsystem för chassit och dessa måste kunna styras individuellt av BIOS/datorsystemet.

Jag tycker inte du ska vrida på kylarhuvudet, låt det vara i den position den redan är. Om du tar lös den igen bör du nog isåfall rengöra den från kylpastan och lägga på ny så att det inte uppstår några luftbubblor.

Koppla "System panel connectors":

1. Koppla HD Audio-kabeln till moderkortets ingång som jag tror heter AAFP på ditt moderkort.
2. Koppla HDD LED från chassit till de nedre två vänstra pinnarna (HDD_LED+ och HDD_LED-) med texten på kontakten nedåt, + till +, - till -.
3. Koppla POWER LED till de övre två vänstra pinnarna (PLED+ och PLED-) med texten på kontakten uppåt, + till +, - till -.
4. Koppla POWER SW till de två pinnarna (till höger om kopplingen i punkt 3) POWER till PWRBTN# med texten på kontakten uppåt.
5. Koppla RESET till RESET med texten på kontakten nedåt (till höger om kopplingen i punkt 2).
6. Koppla USB 3-kabeln till USB 3-ingången på moderkortet.

Tack för det mustiga svaret, goat!

Jag måste motfråga: jag placerade radiatorn topp för det skall tydligen vara bäst för långvarig kylblockhälsa? (enligt video från Gamers Nexus) I andra videoklipp jag sett så verkar folk installerat NZXT-fläktarna med varumärket nedåt så man ser den och då är det toppmontering så det hela bör väl vara UTBLÅS då? Jag är oxå osäker på om det går att få av plattorna från moderkortet utan att även monteringshål försvinner i samma veva? Ska kika i manualen för chassit. Jag kollade förgäves efter indikationer på NZXT-fläktarna efter blåsriktningsmarkeringar men det saknades. Designmiss imho!

Andra kruxet med Z73 Kraken är att dess fyra kablar (om jag minns rätt nu, blev så länge igår så måste kolla igen) består av en valfri kabel för RGB vilket jag skippar. Jag har för mig, måste kolla idag igen (glömt bort), att Y-fläktkabeln som kopplar samman de tre fläktarna är en självstående kabel vilket förvirrat mig över vart jag installerar den då. CPU_AIO eller CPU_FAN? Vad jag förstått måste kylblocket självfallet ha någon "fläktkabel" införd i antingen CPU_FAN eller CPU_AIO då det är just processorkylningen.

Kan man anta att PINsen som bara har orden ändå har + och - på samma ställe?

Fan, jag har sabbat det lite med kylpastan då jag lyfte upp kylblocket några gånger för först kände jag inget klick vid installation så jag trodde den inte fick någon kontakt och då var det massa kylpasta på processorn och så skruva jag tillbaka den. Jag saknar alkoholrengöringsmedel för att rengöra och inte tusan vill jag hålla på och peta och ha med processorn att göra. Var nog det läskigaste att installera, utöver de kommande så PINsen från chassit. Oof...

Sen i slutändan finns det en risk att jag ändå måste införskaffa gammal Ryzen-processor då jag inte vet vilket BIOS denna https://www.webhallen.com/se/product/303168-ASUS-TUF-Gaming-X... har. Gammal version kräver BIOS-uppdatering med äldre processor. Moderkortet släpptes 2019-07-07 så kanske senaste leveransen till Webhallen var med nyare BIOS må tro?

Datorbygge är kul samtidigt jag upplever flera designmissar utifrån ett UX-perspektiv (konsekventa markeringar för + och - på små PINS från chassi, viktiga klickljud för att indikera att man kopplat så långt in som det bör som t.ex. på processorn som jag troligen nu orsakat luftbubblor i vilket bör synas på olika temperaturer i de olika kärnorna i aktivitetshanteraren?).

P.S. Mer kunniga än jag får gärna flika in och peka ut när jag snackar skit om nått för jag vill veta hur det ligger till, inte hur jag tror att det ligger till.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tack för det mustiga svaret, goat!

Jag måste motfråga: jag placerade radiatorn topp för det skall tydligen vara bäst för långvarig kylblockhälsa? (enligt video från Gamers Nexus) I andra videoklipp jag sett så verkar folk installerat NZXT-fläktarna med varumärket nedåt så man ser den och då är det toppmontering så det hela bör väl vara UTBLÅS då? Jag är oxå osäker på om det går att få av plattorna från moderkortet utan att även monteringshål försvinner i samma veva? Ska kika i manualen för chassit. Jag kollade förgäves efter indikationer på NZXT-fläktarna efter blåsriktningsmarkeringar men det saknades. Designmiss imho!

Andra kruxet med Z73 Kraken är att dess fyra kablar (om jag minns rätt nu, blev så länge igår så måste kolla igen) består av en valfri kabel för RGB vilket jag skippar. Jag har för mig, måste kolla idag igen (glömt bort), att Y-fläktkabeln som kopplar samman de tre fläktarna är en självstående kabel vilket förvirrat mig över vart jag installerar den då. CPU_AIO eller CPU_FAN? Vad jag förstått måste kylblocket självfallet ha någon "fläktkabel" införd i antingen CPU_FAN eller CPU_AIO då det är just processorkylningen.

Kan man anta att PINsen som bara har orden ändå har + och - på samma ställe?

Fan, jag har sabbat det lite med kylpastan då jag lyfte upp kylblocket några gånger för först kände jag inget klick vid installation så jag trodde den inte fick någon kontakt och då var det massa kylpasta på processorn och så skruva jag tillbaka den. Jag saknar alkoholrengöringsmedel för att rengöra och inte tusan vill jag hålla på och peta och ha med processorn att göra. Var nog det läskigaste att installera, utöver de kommande så PINsen från chassit. Oof...

Sen i slutändan finns det en risk att jag ändå måste införskaffa gammal Ryzen-processor då jag inte vet vilket BIOS denna https://www.webhallen.com/se/product/303168-ASUS-TUF-Gaming-X... har. Gammal version kräver BIOS-uppdatering med äldre processor. Moderkortet släpptes 2019-07-07 så kanske senaste leveransen till Webhallen var med nyare BIOS må tro?

Datorbygge är kul samtidigt jag upplever flera designmissar utifrån ett UX-perspektiv (konsekventa markeringar för + och - på små PINS från chassi, viktiga klickljud för att indikera att man kopplat så långt in som det bör som t.ex. på processorn som jag troligen nu orsakat luftbubblor i vilket bör synas på olika temperaturer i de olika kärnorna i aktivitetshanteraren?).

P.S. Mer kunniga än jag får gärna flika in och peka ut när jag snackar skit om nått för jag vill veta hur det ligger till, inte hur jag tror att det ligger till.

Jag snurrade tyvärr till det i mitt förra inlägg och fick av någon orsak för mig att du hade för avsikt att ta IN luften i toppen genom radiatorn. För utblås genom radiatorn och UT från chassit så har du monterat fläktarna helt korrekt. Förlåt för det feltrampet.

1. Om jag var dig hade jag helt skippat "Fan Header som ingår i chassit" för processor-kylningen, du har ju redan splitter kabeln kopplad till de tre fläktarna.
2. Denna "självstående" splitterkabels andra ände kopplar du sedan ihop med sladden som går ut från kylhuvudet (finns bara en som passar).
3. Utöver kopplingarna i ovanstående punkter så har du en liten "3-pin connector" från kylhuvudet som du kopplar till CPU_FAN på moderkortet, och du har en SATA-power som du kopplar till en SATA-strömkabel från nätagget. Och slutligen kopplar du USB-kabeln till en USB-ingång på moderkortet.

Det där med kylpastan kanske inte är ett problem så låt det bara vara. Men om kylningen efter lite användande av datorn verkar kass så kan det ju potentiellt vara orsakat av luftbubblor. Såg att du skappade en enskild tråd om det, du kan nog följa de råd som står i den.

Du behöva nog tyvärr en äldre processor för uppdatering av BIOS då moderkortet verkar sakna Flashback-funktion.