Ny skärm; mörka kanter på vit bakgrund

Permalänk
Medlem

Ny skärm; mörka kanter på vit bakgrund

Hej!

Jag köpte nyligen en ASUS TUF VG27AQL1A, och när jag packat upp och startat den inser jag ganska omgående att skärmen är betydligt mörkare längst kanterna än i mitten när den visar ljusa färger. Detta gäller särskilt överkanten, och då i synnerhet hörnen. Det är alltså som inverterad backlight bleed, som går mot blå-grått.

Jag har försökt ta en bild av skärmen mot vit bakgrund:

Fenomenet är dock mycket påtagligare i verkligheten och syns inte lika tydligt på bilden, men den ger iaf ett hum om vad jag menar.

Nu till mina frågor, kan jag göra någonting åt detta? Är det något som kommer försvinna med tiden, eller om man kalibrerar skärmen?

Den lider tyvärr av ganska kraftig backlight-bleed också men det är någonting jag hade kunnat leva med, men att den har så tydligt mörka kanter är svårare att acceptera då det påverkar bilden vid i stort sett allt "normalt" användande. Jag hade gärna sluppit skicka tillbaka den men är detta ingenting som går att åtgärda får det nog tyvärr bli så.

MVH
Andreas

Permalänk
Medlem

Jag måste vara gammal, ser det inte

Permalänk
Medlem

Lite variation i ljusstyrka över panelen är normalt, det ser inte så illa ut på bilden du visar. Om du drar ner ljusstyrkan så kommer det troligtvis bli betydligt mindre synligt, för skärmen är sannolikt inställd på alldeles för hög ljusstyrka direkt ur kartongen.

Enligt t.ex. denna recension så har den ett spann på mellan 80 och 400 cd/m², och i ett rum med dämpad till "normal" belysning brukar man sikta på runt 80-120 cd/m². D.v.s. du lär behöva dra ner ljusstyrkan i botten för att det ska bli vettigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Jag måste vara gammal, ser det inte

Skrivet av perost:

Lite variation i ljusstyrka över panelen är normalt, det ser inte så illa ut på bilden du visar. Om du drar ner ljusstyrkan så kommer det troligtvis bli betydligt mindre synligt, för skärmen är sannolikt inställd på alldeles för hög ljusstyrka direkt ur kartongen.

Enligt t.ex. denna recension så har den ett spann på mellan 80 och 400 cd/m², och i ett rum med dämpad till "normal" belysning brukar man sikta på runt 80-120 cd/m². D.v.s. du lär behöva dra ner ljusstyrkan i botten för att det ska bli vettigt.

Tack för svar!

Nej, jag bilden är inte lika tydlig som det är i verkligheten utan var mest till för att visa fenomenet. I verkligheten märker man det dock så fort man sätter sig vid skärmen, och inte bara vid enfärgade bakgrunder utan även vid vanligt användare. När jag nu sitter i Chrome är det som att det ligger en gradient ut mot kanterna, tydligast mot flikraden som är betydligt mörkare och mer blå-grå än den ska vara. Jag har använt många IPS-paneler men aldrig sett så här påtagliga färgskiftningar. Vid googling kan jag dock bara hitta information om BLB och IPS glow men då handlar det om mörka bakgrunder. Min fråga gäller alltså främst om ni tror att det är någonting som försvinner med tiden eller om man aktivt kan göra någonting för att minska effekten.

Ljusstyrkan var ett bra tips men bilden är tagen med ljusstyrkan på 15 av 100, annars blir skärmen för mörk. De mörka kanterna är dock synliga oavsett vilken ljusstyrka man har skärmen inställd på.

Jag laddar upp samma bild igen, men notera att jag här har ändrat kontrasten i efterhand för att belysa problemet ytterligare. Denna motsvarar dock mer vad jag upplever i verkligheten, även om det inte fortfarande inte är helt spot on:

MVH
Andreas

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Ah, där har vi det nog! Tack så mycket!

Det verkar inte som att det är någonting som går att åtgärda så det blir nog en retur av skärmen trots allt.

MVH
Andreas