Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk

Min nya dator surrar när jag spelar.

Hej!

Jag fick precis min nya dator, den fungerar hur bra som helst men när jag spelar så surrar den ganska mycket.

Tex, När jag har på low resultion på world of warcraft så låter de knappt men om jag drar på ultra och 4k resolution hör man det tydligt! Och om jag tabar ut ur spelet försvinner det direkt.

Jag vill bara försäkra mig att det ej är något fel på datorn..

Min dator: https://www.komplett.se/product/1171769/dator-surfplatta/komp...

Mvh Silverballs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silverballs:

Hej!

Jag fick precis min nya dator, den fungerar hur bra som helst men när jag spelar så surrar den ganska mycket.

Tex, När jag har på low resultion på world of warcraft så låter de knappt men om jag drar på ultra och 4k resolution hör man det tydligt! Och om jag tabar ut ur spelet försvinner det direkt.

Jag vill bara försäkra mig att det ej är något fel på datorn..

Min dator: https://www.komplett.se/product/1171769/dator-surfplatta/komp...

Mvh Silverballs

Är det ett högfrekvent surrande? Kan vara coilwhine.

Permalänk
Skrivet av ZiNikor:

Är det ett högfrekvent surrande? Kan vara coilwhine.

Det tycker jag det är. Man hör surrandet över fläktljudet helt klart, väldigt irriterande.

Vet du om man måste skicka tillbaka hela datorn för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silverballs:

Det tycker jag det är. Man hör surrandet över fläktljudet helt klart, väldigt irriterande.

Vet du om man måste skicka tillbaka hela datorn för det?

Om det är coilwhine så behöver du antagligen nog göra det, om inte annars så på grund av att du har köpt datorn som paket. Troligtvis är det grafikkortet som låter, och resten är okej. Det är inget som ska orsaka några funktionella fel, men ljudet kan vara rätt irriterande.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Skrivet av Sando:

Om det är coilwhine så behöver du antagligen nog göra det, om inte annars så på grund av att du har köpt datorn som paket. Troligtvis är det grafikkortet som låter, och resten är okej. Det är inget som ska orsaka några funktionella fel, men ljudet kan vara rätt irriterande.

Okej, tack för snabbt svar! Ska se om det stör mig om några dagar, annars skickar jag nog tillbaka den. Ska testa och ställa datorn på golvet. Nu är datorn på skrivbordet 15cm ifrån mig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silverballs:

Okej, tack för snabbt svar! Ska se om det stör mig om några dagar, annars skickar jag nog tillbaka den. Ska testa och ställa datorn på golvet. Nu är datorn på skrivbordet 15cm ifrån mig..

Kolla så att inga kablar ligger imot någon grafikkortsfläkt eller så, svågern hade problem med att sin dator lät mycket vid spelande och det var att när grafikkortet varvade upp sina fläktar så lät det från en SATA kabel som låg imot. Låter långsökt och tror nog att det med är coilwhine, men alltid värt att kolla!

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Troligen "Coilwhine" vilket i dag inte klassas som ett garantifel om jag inte är helt ute och cyklar. Många grafikkort i dag har mer eller mindre coilwhine och det man kan prova att göra är att belasta grafikkortet kraftigt under en tid vilket då kan göra att allt stabiliserar sig. Detta hände med mitt första RTX 2080 Ti och det blev tvärtyst efter att jag kört Furmark under några timmar.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silverballs:

I vanliga fall skulle jag rekommendera att du skulle returnera datorn och bygga ihop ett paket med skräddarsydda delar, men vissa butiker har ju leverans på 3070 först i februari eller mars, så det är väl rätt uteslutet tyvärr :/ Men du kan ju också välja att inte returnera utan reklamera, och kräva en utan coil whine. Om de går med på det får du kanske en ny likadan som kanske inte har det problemet, men vem vet när du i så fall får din maskin...

Edit: Kollade precis att kortet i din dator förväntas komma in i lager 2.2.2021, så du får väl vänta i ungefär 1,5 månad skulle jag tro.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Antingen coilwhine eller bara rent av att komponenterna blir pressade så fläktar behöver gå upp i varv. vilket medför ljud.
Coilwhine är bara ett lotteri, även om du skickar tillbaka kan du få saker med exakt lika mycket eller värre. givetvis finns chans att få mindre också men inget garanti.

Att fläktar går upp i varv när du presser dina saker är fullt normalt. det krävs mer av datorn när du kör 4k upplösning än t.ex. 720p.
Jag skulle säga det du skriver är fullt normalt och behöver ej vara orolig. njut av den nya datorn! spela in ljudet och ladda upp om du vill ha ett mer accurate svar vad det är.

Permalänk
Avstängd

Öppna upp och kolla så inget ligger mot, se om du kan lokalisera vart ljudet kommer från, om det är en CPU-fläkt eller GPU-fläkt som låter.
Du kan testa ändra lite på fläktkurvan och få surret lite kraftigare men kortare stunder om det är ett alternativ. Vissa coilwhine kan också vara varvtalsstyrda så blir bättre i högre hastigheter.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Har du kollat så det inte ligger någon fläktkurva på pumpen till AIOn i BIOS?
Kan vara pumpen som spinner upp och ner och skapar högfrekventa ljud också.

Coilwhine låter ju mer statiskt så borde vara ganska lätt att urskilja.

Permalänk
Medlem

När jag var bilmek på 80 talet var det en gammal mek som skämtsamt brukade fråga "Har du provat höja volymen på radion?" när någon kund klagade på ett oljud de hört från bilen
Det skulle kunna översättas till "Har du höjt volymen i gaminglurarna?"
Skämt åsido, det finns tre orsaker det kan vara. 1. Kabel (eller något) som ligger emot fläktarna till GPUn, 2. Coilwhine från grafikortet. 3. Pumpen till kylningen på CPUn varvar upp, men å andra sidan borde den inte göra det på grund av upplösningen så detta tror jag inte på.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av obbeluff:

Antingen coilwhine eller bara rent av att komponenterna blir pressade så fläktar behöver gå upp i varv. vilket medför ljud.
Coilwhine är bara ett lotteri, även om du skickar tillbaka kan du få saker med exakt lika mycket eller värre. givetvis finns chans att få mindre också men inget garanti.

Att fläktar går upp i varv när du presser dina saker är fullt normalt. det krävs mer av datorn när du kör 4k upplösning än t.ex. 720p.
Jag skulle säga det du skriver är fullt normalt och behöver ej vara orolig. njut av den nya datorn! spela in ljudet och ladda upp om du vill ha ett mer accurate svar vad det är.

Sitter på jobbet nu, kan spela in det när jag kommer hem så ska ni få höra👍

Permalänk

Finns säkert lättare sätt att att ladda upp en video.. men här är den! Ni kanske får höja lite för att höra surret

Coilwhine det är youtube länk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silverballs:

Finns säkert lättare sätt att att ladda upp en video.. men här är den! Ni kanske får höja lite för att höra surret

Coilwhine det är youtube länk

Japp det är coilwhine.
Mitt förslag är att höja volymen lite i lurarna och köra vidare

På mitt GTX1080Ti hade jag riktigt mycket coilwhine i början men det lugnade ner sig sedan när kortet är inkört.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Skrivet av isbjoern:

Japp det är coilwhine.
Mitt förslag är att höja volymen lite i lurarna och köra vidare

På mitt GTX1080Ti hade jag riktigt mycket coilwhine i början men det lugnade ner sig sedan när kortet är inkört.

Okej! Då vet jag att det inte är skadligt iaf. Flyttade ner datorn också så nu stör jag mig ännu mindre

Tack för snabbt svar! God jul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silverballs:

Okej! Då vet jag att det inte är skadligt iaf. Flyttade ner datorn också så nu stör jag mig ännu mindre

Tack för snabbt svar! God jul

Det är det bästa att flytta på besten lite så man slipper höra det, sen vänjer man sig och det blir tystare också förmodligen när kortet satt sig lite.

Detsamma!

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem

Väcker liv i tråden!

Har en ny dator funkar klockrent förutom ett surrande ljud från den.
Det kommer tex när man scrollar på hemsidor, starta program. Men låter konstant när man ska spela.
Alltså typ när disken ska läsa in grejer

Jag har bytt psu ingen skillnad
Jag har bytt gpu ingen skillnad

Vad är det som kan ge ifrån sig ljud då ?
Moderkortet?

Mvh eas

Visa signatur

Stationär: Mob: ASUS PRIME Z690-P D4 > CPU: i7 12700K 3.6 GHz > Minne: Corsair 32GB DDR4 3600Mhz > GPU: Asus GTX 3060 TI STRIX OC > PSU: Corsair RM1000x > HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Skrivet av e@s:

Väcker liv i tråden!

Det kommer tex när man scrollar på hemsidor, starta program. Men låter konstant när man ska spela.

Moderkortet?

Mvh eas

Är bog till inte stor hjälp, men jag tror jag hade/har liknande. Det lät som du säger när man scrollade hemsidor, även i photoshop när man zooma och lite annat. så lät det. Jag kom fram till att det är något i ssdn, stängde av alla andra fläktar, så kan inte tänka mig annat.
Det var lite ljud som man kan tänka sig att en camera lins med zoom gör om den zoomade in och ut när man scrollar,.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av e@s:

Väcker liv i tråden!

Moderkortet?

Mvh eas

Vad är det för komponenter i datorn? Kan du likt TS lägga upp en film där man hör ljudet?

Visa signatur

Följ Teknikstrul på Youtube
Har jag vunnit en budgivning? Skicka swishförfrågan, nedan finns min adress:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

Är bog till inte stor hjälp, men jag tror jag hade/har liknande. Det lät som du säger när man scrollade hemsidor, även i photoshop när man zooma och lite annat. så lät det. Jag kom fram till att det är något i ssdn, stängde av alla andra fläktar, så kan inte tänka mig annat.
Det var lite ljud som man kan tänka sig att en camera lins med zoom gör om den zoomade in och ut när man scrollar,.

Vad jag fick från inets support va att dom aldrig har hör talas om att en M.2 disk ger ifrån sig ljud. Men som du säger så låter det precis som disken läser.
Jobba kompis till mig sa att det kanske är cpu.n som låter o han sa prova uppdatera bios, han hade läst på nån sida som hade liknade problem som försvann me de.

Visa signatur

Stationär: Mob: ASUS PRIME Z690-P D4 > CPU: i7 12700K 3.6 GHz > Minne: Corsair 32GB DDR4 3600Mhz > GPU: Asus GTX 3060 TI STRIX OC > PSU: Corsair RM1000x > HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Vad är det för komponenter i datorn? Kan du likt TS lägga upp en film där man hör ljudet?

Har de som är i min sign. Ska försöka fixa en film

Visa signatur