UniFi UDM Pro WAN finns men delas inte ut på LAN. *Löst*

Permalänk
Medlem

UniFi UDM Pro WAN finns men delas inte ut på LAN. *Löst*

Hej på er!
Har försökt googla runt men jag är besegrad. Behöver hjälp från proffsen!

Som rubriken lyder så har jag en UDM Pro, den är kopplad från Mediaomvandlaren till en Telia router med brygga och sedan till UDM, RJ45
.
Av Telia routern har den fått en ip från DHCP. 192.168.1.178, 255.255.255.0 (Gateway 192.168.1.1)
Den har även gjort sitt internet test och visar rätt hastighet. Har även uppdaterat till nyaste mjukvaran. (1.8.3)
Så här långt ser allt lovande ut. Men den ger inte vidare internet till de enheter jag ansluter.
Lan1 från UDM Pro är default och visar 192.168.0.1, 255.255.255.0

Även testat att ha mediaomvandlaren direkt till UDM Pro. samma sak.
Har Resetat 3 gånger till Factory.
Då måste det vara någon inställning i UDM som gör att det felar. Lan 1 borde vara plugg and play ? har jag fel ?

Mvh !

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Deluce:

Hej på er!
Har försökt googla runt men jag är besegrad. Behöver hjälp från proffsen!

Som rubriken lyder så har jag en UDM Pro, den är kopplad från Mediaomvandlaren till en Telia router med brygga och sedan till UDM, RJ45
.
Av Telia routern har den fått en ip från DHCP. 192.168.1.178, 255.255.255.0 (Gateway 192.168.1.1)
Den har även gjort sitt internet test och visar rätt hastighet. Har även uppdaterat till nyaste mjukvaran. (1.8.3)
Så här långt ser allt lovande ut. Men den ger inte vidare internet till de enheter jag ansluter.
Lan1 från UDM Pro är default och visar 192.168.0.1, 255.255.255.0

Även testat att ha mediaomvandlaren direkt med lan 1 till UDM Pro. samma sak.
Har Resetat 3 gånger till Factory.
Då måste det vara någon inställning i UDM som gör att det felar. Lan 1 borde vara plugg and play ? har jag fel ?

Mvh !

Du har en uppenbar konstighet och det är att du har 2 routrar.
Jag förstår inte vad du menar med "Teliarouter med en brygga" Teliaroutern är i vart fall inte bryggkopplad om det är det du försökt göra för då skulle du inte fått ett privat ip på UDM wanporten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deluce:

Av Telia routern har den fått en ip från DHCP. 192.168.1.178, 255.255.255.0 (Gateway 192.168.1.1)

Detta är en "intern IP-adress" vilket gör att du får en sk dubbel-NAT

Skrivet av Deluce:

Lan1 från UDM Pro är default och visar 192.168.0.1, 255.255.255.0

Får anslutna enheter några IP-adresser?
Når du admin-sidan för UDMP?

Skrivet av Deluce:

Även testat att ha mediaomvandlaren direkt med lan 1 till UDM Pro. samma sak.

Väntade du där x-min så UDMP fick en publik IP på WAN-sidan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasse_74:

Detta är en "intern IP-adress" vilket gör att du får en sk dubbel-NAT

Får anslutna enheter några IP-adresser?
Når du admin-sidan för UDMP?

Väntade du där x-min så UDMP fick en publik IP på WAN-sidan?

Telia Routern har en inställning som kallas brygga, där port 3 och 4 ingår. vad det nu exakt menas vet jag inte.

Anslutna enheter får ip från Lan1 eller det Vlan jag ordnar.
Yes når UDMP och är där inne och kikar runt för att lista ut vad som är galet.

Yes UDMP fick min publika adress men samma problem kvarstod att de anslutna enheterna saknar internet.

Permalänk
Medlem

Varför vill du ha routern från Telia inkopplad?
Du skriver att du kopplat från mediaomvandlaren till LAN1 på udmp. Du borde istället koppla in mediaomvandlaren i WAN porten till höger på dream machinen.
Vänta 15-30min och öppna därefter webbläsaren så borde installationsguiden starta.

http://dl-origin.ubnt.com/qsg/UDM-Pro/UDM-Pro_EN.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av six_dice:

Varför vill du ha routern från Telia inkopplad?
Du skriver att du kopplat från mediaomvandlaren till LAN1 på udmp. Du borde istället koppla in mediaomvandlaren i WAN porten till höger på dream machinen.
Vänta 15-30min och öppna därefter webbläsaren så borde installationsguiden starta.

http://dl-origin.ubnt.com/qsg/UDM-Pro/UDM-Pro_EN.html

Det är mer att jag har testat 2 olika alternativ och jag saknar fortfarande internet på LAN.
Just nu har jag Telia routern i så huset får internet. Men när jag hade UDMP i port 9 RJ45 och direkt till Mediaomvandlaren, under natten även med restarter på mediaomvandlaren samt UDMP så känns det inte som att det är där problemet ligger.
ISP levererar adress till båda alternativen.
3 omstarter från factory resets och samma sak. inget internet på Lan.

Permalänk
Medlem

När du enbart hade din udmp inkopplad, kom du åt installationsguiden?
Har du kontaktat din leverantörer för att se om de har en maclåsning till Telia routerns Macadress? Kan de få kontakt med din udmp?

Känns som om du eventuellt krånglar till det i längden att ha teliaroutern inkopplade före istället för att lösa problemet ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av six_dice:

När du enbart hade din udmp inkopplad, kom du åt installationsguiden?
Har du kontaktat din leverantörer för att se om de har en maclåsning till Telia routerns Macadress? Kan de få kontakt med din udmp?

Känns som om du eventuellt krånglar till det i längden att ha teliaroutern inkopplade före istället för att lösa problemet ordentligt.

Tack Six_dice uppskattar din hjälp!
Men om vi bortser från teliaroutern. Det var mer att visa att problemet var på 2 olika håll.
Rätt installation kommer vara Mediaomvandlare - UDMP i Wan Port 9.
Men det är där problemet är. Får ett IP av ISP och UDMP har internet. Den uppdaterar och kan köra snabbtester.
Men på något vis blir den låst så de enheter som kopplas in får inget internet. De får Ip adresser av UDMP men inget internet.

Försökte nu också gå in med SSH root@192.168.0.1
Får "connection refused" men ssh är påslaget när man går in i browsern. med root /ubnt

Börjar mer och mer se ut som en defekt maskin ??

Permalänk
Medlem

Vad är det du kopplar in i udmp? Inga konstiga inställningar på nätverkskortet ienheten du kopplar in?

Permalänk
Medlem

Hej!

I vilken port på Telia-routern är din UDM kopplad till? På min telia-router så är det endast port nummer 4 som bryggas och således också endast där som jag får en publik ip till min andra router.

Permalänk
Medlem

Det är inte DNS-problem? Har du testat pinga 8.8.8.8?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Det är inte DNS-problem? Har du testat pinga 8.8.8.8?

Både dator och Unifi switch 48 Pro Poe har samma problem med internet. samt allt 40+ saker som är anslutna till switchen.

Just nu ligger den i port 3 på Routern. men som sagt så är det samma status som om den är i mediaomvandlaren. Kan prova med port 4a bara för att. Men i inställningar så står det att port 3 och 4a är bryggade.

Ping 8.8.8.8 fungerar. 2ms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deluce:

Både dator och Unifi switch 48 Pro Poe har samma problem med internet. samt allt 40+ saker som är anslutna till switchen.

Just nu ligger den i port 3 på Routern. men som sagt så är det samma status som om den är i mediaomvandlaren. Kan prova med port 4a bara för att. Men i inställningar så står det att port 3 och 4a är bryggade.

Ping 8.8.8.8 fungerar. 2ms.

Telias guider nämner endast port nummer 4:

https://www.telia.se/privat/support/info/brygga-router

Permalänk
Medlem

Såvida inte Telias router är absolut nödvändig så skippa den för att minska antalet möjliga felkällor.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Bort med Telias om det inte är absolut nödvändigt, UDM kan också konfas för andra VLAN typ TV.
Internet in i WAN på UDM och resten in i LAN. Sätt gärna statisk IP först om instruktioner ber dig göra så.

Permalänk
Medlem

Telia routern är ute i bilden bara ett sett att se om problemet är detsamma med den.

Blåst om UDM Pro åter igen.
Stängt av mediaomvandlaren.
UDM avslagen.
Startat Mediaomvandlaren.
Startat UDM Pro. med kabel från port 9 "WAN" till LAN1 på mediaomvandlare.
Installation med Android. inga fel än så länge.
IP Från leverantör fastslagen XX.XXX.XXX.XXX "Fullduplex 1000"
Lan 192.168.0.1. 255.255.255.0
IP till Dator som går direkt till UDMP 192.168.0.20 Static.
Ip till USWPRO 48 POE 192.168.205 DHCP.

Väntat i 1h 20min.
Fortfarande inget internet på varken dator eller någon annan av 30 produkter på USWPRO.
Går att pinga mellan alla produkter och Router.
Går inte att köra SSH. "ssh root@192.168.0.1"
Går att fastslå hastighet. hur många gånger som helst.

Någon som har en UDM Pro som vet om någon inställning man behöver utföra ?
Provade någon datum bugg som jag hittade på nätet men fungerar inte. "Delning av internet ofc från mobil ^^ "

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

ping 8.8.8.8? vad säger "Status för nätverk" på windowsdator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

ping 8.8.8.8? vad säger "Status för nätverk" på windowsdator?

8.8.8.8 samt 1.1.1.1
Ger 4/4 1 till 2 ms.

Updatering av Accesspoints unifis går också att göra. den laddar alltså ner uppdateringar och installerar dessa.
Måste vara någon bugg som håller på. men hur ska man komma runt detta ?
1 dator direkt på USDPro fungerar inte internet på men pinga m.m fungerar.
1 dator på USWpro fungerar inte internet på men pinga m.m fungerar.

Börjar bli några timmar på detta nu ! Jävligt bra router.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Då har du internetanslutning iaf. sätt allt på datorerna för DHCP och inte statiskt. Pröva återställ nätverksinställningar på båda datorer.
USW Pro är enbart switch väl?
Finns diagnostikfunktion i UDM?
Är det verkligen LAN1 i omvandlaren som är rätt?

Medieomvandlare > UDM Pro >Datorer; Rätt?

Permalänk
Medlem

Jag tog bort Static ip på ena datorn som var kopplad direkt till UDMPro, satte den på DHCP. sen hoppade allt igång.
Antingen en bugg förhoppningsvis ! blir tråkigt om man inte kan sätta static ip...

Får googla vidare på detta.
Men tack för all hjälp alla som försökt !
UniFi med UDMPro trodde man hade löst det mesta efter snart 1år. men icke...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deluce:

Jag tog bort Static ip på ena datorn som var kopplad direkt till UDMPro, satte den på DHCP. sen hoppade allt igång.
Antingen en bugg förhoppningsvis ! blir tråkigt om man inte kan sätta static ip...

Får googla vidare på detta.
Men tack för all hjälp alla som försökt !
UniFi med UDMPro trodde man hade löst det mesta efter snart 1år. men icke...

Vad hade datorn för IP? Låter mer som en IP-konflikt eller att något var fel (DNS, GW etc). Naturligtvis kan man ha statiska IPs med UDMP.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Deluce:

Jag tog bort Static ip på ena datorn som var kopplad direkt till UDMPro, satte den på DHCP. sen hoppade allt igång.
Antingen en bugg förhoppningsvis ! blir tråkigt om man inte kan sätta static ip...

Får googla vidare på detta.
Men tack för all hjälp alla som försökt !
UniFi med UDMPro trodde man hade löst det mesta efter snart 1år. men icke...

Naturligtvis kan du använda statiska ip.
Naturligtvis ska du INTE göra det inom dhcpserverns arbetsområde.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Vad hade datorn för IP? Låter mer som en IP-konflikt eller att något var fel (DNS, GW etc). Naturligtvis kan man ha statiska IPs med UDMP.

Datorn hade 192.168.0.20
Det närmsta låg på 192.168.0.39

Var länge sedan jag hade ccna så jag har ingen aning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deluce:

Både dator och Unifi switch 48 Pro Poe har samma problem med internet. samt allt 40+ saker som är anslutna till switchen.

Just nu ligger den i port 3 på Routern. men som sagt så är det samma status som om den är i mediaomvandlaren. Kan prova med port 4a bara för att. Men i inställningar så står det att port 3 och 4a är bryggade.

Ping 8.8.8.8 fungerar. 2ms.

Då hade jag provat att manuellt sätta en DNS på datorn typ 8.8.8.8. Känns som DNS-problem. Verifiera hur det är inställt.

Men dock lite ovanligt låg svarstid om du inte har google på din bakgård.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Men dock lite ovanligt låg svarstid om du inte har google på din bakgård.

Det är möjligt att han har låg svarstid, men jag ligger på typ samma och jag har inte google på min bakgård

Dator med kabel har jag 3m till 8.8.8.8 och med en bärbar via WiFi har jag 5ms