Microsoft Flight Simulator 2020-tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiwJon:

Okej vad bra! Vet du om de funkar till drönare?

Quest2: an funkar ej till drönare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Quest2: an funkar ej till drönare

Okej. Vet du om DJI:s VR-googles funkar till FS2020?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiwJon:

Är mina datorprestanda tillräckliga för VR-flygning med FS2020?

Moderkort: ROG STRIX X570-E gaming.

Grafikkort: AMD RADEON RX 5700 XT (ASUS TUF gaming card), minne GDDR6 8 GB.

Processor: AMD Ryzen 9 3900X, 12 core, 24 thread processor, 3.8 GHz base, 4.6 GHz max boost.

Kraftaggregat: Fractal design, 10N+860P, 860 watt fully modular power supply.

RAM-minne: Hyperx Predator, DDR4 3200MHz, 2 X 8 GB.

Kanske, men räkna med att ställa ner grafiken rejält. FS2020 ställer krav som få redan i 2D. Inte ens 3090 och den fetaste processorn idag lär få FS i närheten av high settings i VR. Krav på omänsklig hårdvara är en fin gammal tradition i Microsofts flightsimvärld.

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiwJon:

Okej. Vet du om DJI:s VR-googles funkar till FS2020?

Dji har inga vr goggles, dvs opendxr goggles. Så nej det kommer inte funka

Permalänk
Medlem

FS2020 hittar inte min Quest2. Har inte köpt via Steam så jag har Microsofts standalone installation. Verkar vara något med OpenXR som strular? Hur aktiverar man Q2 i Fs2020?

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

FS2020 hittar inte min Quest2. Har inte köpt via Steam så jag har Microsofts standalone installation. Verkar vara något med OpenXR som strular? Hur aktiverar man Q2 i Fs2020?

Du måste in i settings i flight simulator, klicka på vr fliken och aktivera "vr läget"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Du måste in i settings i flight simulator, klicka på vr fliken och aktivera "vr läget"

Det löste sig, visade sig att jag behövde göra lite justeringar i regedit

1. Right-click on your Start menu and select Run.
2. Type in “regedit” (without quotations) and hit Enter. This will launch the Registry Editor.
3. Locate the following key: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Khronos\OpenXR\1
4. For ActiveRuntime change its value to the one that matches your platform (note: for Oculus headsets, the default path is shown below):
C:\Program Files\Oculus\Support\oculus-runtime\oculus_openxr_64.json
5. Close the Registry Editor. You are now ready to enter VR with your Oculus headset.

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk

VR glasögon

Hur fungera HP reverb g2 med msfs2020 går det att ställa om till "extern view" såg att det fanns på komplett.se 100+ igår kväll idag 72 st verkar vara de bästa (kanske)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flightmanone:

Hur fungera HP reverb g2 med msfs2020 såg att det fanns på komplett.se 100+ igår kväll idag 72 st verkar vara de bästa (kanske)?

Vet du/någon om dessa även funkar till drönare?

Permalänk
Skrivet av SiwJon:

Vet du/någon om dessa även funkar till drönare?

Vet ej. Ville kolla om dom är låsta bara i "cockpit view"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Dji har inga vr goggles, dvs opendxr goggles. Så nej det kommer inte funka

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Det löste sig, visade sig att jag behövde göra lite justeringar i regedit

1. Right-click on your Start menu and select Run.
2. Type in “regedit” (without quotations) and hit Enter. This will launch the Registry Editor.
3. Locate the following key: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Khronos\OpenXR\1
4. For ActiveRuntime change its value to the one that matches your platform (note: for Oculus headsets, the default path is shown below):
C:\Program Files\Oculus\Support\oculus-runtime\oculus_openxr_64.json
5. Close the Registry Editor. You are now ready to enter VR with your Oculus headset.

Såg på Reddit att du inte ska göra sådär om du vill kunna använda Virtual Desktop:

Citat:

Quick heads-up for anyone using VD: don't edit the registry. You want the OpenXR active runtime to be SteamVR, not Oculus. If you've already changed it, this is what it should be:

C:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common\SteamVR\steamxr_win64.json

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flightmanone:

Hur fungera HP reverb g2 med msfs2020 går det att ställa om till "extern view" såg att det fanns på komplett.se 100+ igår kväll idag 72 st verkar vara de bästa (kanske)?

Vad har du för dator?

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Såg på Reddit att du inte ska göra sådär om du vill kunna använda Virtual Desktop:

Tack, kör dock trådat

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem

Verkar som att spelet är väldigt CPU-bundet och skulle må bra av DX12-stöd. Är det sagt något om när/om det kommer?

Permalänk
Skrivet av flightsim18:

Vad har du för dator?

I9-10 gen. Geforce rtx2080ti 32 gig.intern + 1Tb Nvme m.2 hårddisk + 1 st 1 tb ssd disk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flightmanone:

I9-10 gen. Geforce rtx2080ti 32 gig.intern + 1Tb Nvme m.2 hårddisk + 1 st 1 tb ssd disk

Skall funka men räkna med sunkig prestanda tills all optimering är på plats. Släppet igår lämnar en del att önska. Men potentialen finns där

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Halldin:

Verkar som att spelet är väldigt CPU-bundet och skulle må bra av DX12-stöd. Är det sagt något om när/om det kommer?

Samtidigt som det släpps till XSX låter det som, vilket är nån gång i sommar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av flightsim18:

Skall funka men räkna med sunkig prestanda tills all optimering är på plats. Släppet igår lämnar en del att önska. Men potentialen finns där

Tack gör svaret. Kommrr att vänta ett tag med inköp av vr glasögon tills alla uppdateringar/optimeringar är på plats

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Kanske, men räkna med att ställa ner grafiken rejält. FS2020 ställer krav som få redan i 2D. Inte ens 3090 och den fetaste processorn idag lär få FS i närheten av high settings i VR. Krav på omänsklig hårdvara är en fin gammal tradition i Microsofts flightsimvärld.

Okej. Tack!

Permalänk
Medlem

Hur ändrar jag på mina key bindnings under VR? Jag vill gärna ha chansen att ändra tillbaka till VR och göra mina inställningar utan att behöva ctr alt del avsluta?!

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har varit sugen på att ge mig på det här spelet, har inte kört mfs sedan mfsx och tycker att det här ser sjukt bra ut! Noterade dock att det är rätt stor prisskillnad mellan de olika utgåvorna. Är det värt att köpa deluxe edition eller premium deluxe edition, eller ska man bara köpa billigaste, och sedan köpa lösa plan/uppgradera utgåva i efterhand? Och är det ens möjligt? Kollar jag på steam så verkar det bara finnas de tre olika utgåvorna, men inte dlc's

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Jag har varit sugen på att ge mig på det här spelet, har inte kört mfs sedan mfsx och tycker att det här ser sjukt bra ut! Noterade dock att det är rätt stor prisskillnad mellan de olika utgåvorna. Är det värt att köpa deluxe edition eller premium deluxe edition, eller ska man bara köpa billigaste, och sedan köpa lösa plan/uppgradera utgåva i efterhand? Och är det ens möjligt? Kollar jag på steam så verkar det bara finnas de tre olika utgåvorna, men inte dlc's

Du klarar dig bra och gott nog med standard edition!

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Du klarar dig bra och gott nog med standard edition!

Tackar för svaret! Då kör jag på det isåfall Går det att uppdatera utgåva/köpa nya plan mm sen i efterhand om jag skulle vara sugen på att uppgradera?

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Har personligen inte hittat något som jag tycker känns bra med glasögon än, men det går tydligen att köpa slipade insatser till:
https://www.oculus.com/accessories/virtuclear-lens-inserts/

...kan man ha vanliga linser så är nog det billigaste/bästa lösningen!

Jag använder glasögon och har inga direkta problem. Tror det beror på storleken på glasögonen.

https://www.youtube.com/watch?v=BjO5uj-MEvk

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ostbullen:

Tackar för svaret! Då kör jag på det isåfall Går det att uppdatera utgåva/köpa nya plan mm sen i efterhand om jag skulle vara sugen på att uppgradera?

Det går att uppgradera, men det är billigare att köpa allt direkt. Värt att kolla igenom vilka plan du kan tänka dig vara intresserad av!

Edit: Kanske bör nämna att jag kör standard och nog rekommenderar det också. Inlägget blev rätt missvisande som det var.
Steam gauge-172 saknar jag dock!

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Tackar för svaret! Då kör jag på det isåfall Går det att uppdatera utgåva/köpa nya plan mm sen i efterhand om jag skulle vara sugen på att uppgradera?

Ja, finns att köpa på in-game marketplace plus massa andra add-ons.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Jag använder glasögon och har inga direkta problem. Tror det beror på storleken på glasögonen.

https://www.youtube.com/watch?v=BjO5uj-MEvk

Har inte testat Quest, får göra det när covid lugnar ner sig... För grovt synfel för linser och därmed blir ju inserts rätt kostsamma också, så det har hållit mig borta från VR.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ostbullen:

Jag har varit sugen på att ge mig på det här spelet, har inte kört mfs sedan mfsx och tycker att det här ser sjukt bra ut! Noterade dock att det är rätt stor prisskillnad mellan de olika utgåvorna. Är det värt att köpa deluxe edition eller premium deluxe edition, eller ska man bara köpa billigaste, och sedan köpa lösa plan/uppgradera utgåva i efterhand? Och är det ens möjligt? Kollar jag på steam så verkar det bara finnas de tre olika utgåvorna, men inte dlc's

Om du skaffar gamepass i Windows store kan du testa standardutgåvan extremt billigt, värt att titta på!

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

De jag talat med som köpt DeLuxe har ångrat att dom inte tog standard edition. Mycket pengar för en 787 (som ändå inte funkar som den skall) och lite annat tingel-tangel.

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz