Köpa ny burk för MS Flightsim 2020

Permalänk
Medlem

Köpa ny burk för MS Flightsim 2020

Ska börja med pilotutbildning till våren men vill öva lite hemma nu under vintern. Idag har jag bara testat FLightgear på min gamla sunkburk från 2013 så är inte speciellt kräsen men vad jag förstår är MSFS 2020 krävande i största allmänhet. Behöver inte köra någon värre upplösning på min 1920x1200 skärm men det får gärna flyta på bra. Hellre att det flyter fint än att jag kan se myror på startbanan. Vad ska man tänka på vid val av hårdvara tycker ni? Jag kan bygga själv av lösa delar. Tips på prisvärda grejer mottages tacksamt. Ska beställa under mellandagarna tänkte jag. Bugdet är ganska öppen. Vad behövs för att köra det hyffsat smidigt utan krav på att omgivningen behöver vara snygg. Det är först o främst det praktiska jag är ute efter.

Permalänk
Medlem

Är det utbildning så brukar xplane/p3d rekommenderas istället. MSFS2020 är snyggt, men mest där vi är i dagsläget (kommer förstås bli bättre när studie-nivå plan kommer o.s.v.), navigering kanske man kan öva lite på i MSFS2020 idag.

Hur som... sidospår!

CPU: 5600x säger jag idag, MSFS2020 använder upp till sex kärnor och IPC/Singeltrådprestanda är vad du vill åt!
Ram: 32GB 3600MHz
Moderkort: Något B550
SSD: Snabbast möjliga m2 du har råd med på 1 TB, mycket som ska laddas men 1 TB räcker idag
GPU: Lägg resten av din budget här, ju dyrare desto bättre!
Yoke: Honeycomb Alpha
Joystick: Ingen aning...
Roderpedaler: Absolut!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Snälla, skriv en budget så folk vet vad man ska hålla sig inom

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 36 TB HDD | GPU: Intel A310 | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stromming90:

Snälla, skriv en budget så folk vet vad man ska hålla sig inom

Säg 10 då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gredd:

Säg 10 då.

Har inte väldigt bra koll själv, men som jag uppfattat av tidigare trådar att det är väldigt krävande och kan bli svårt på 10k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Är det utbildning så brukar xplane/p3d rekommenderas istället. MSFS2020 är snyggt, men mest där vi är i dagsläget (kommer förstås bli bättre när studie-nivå plan kommer o.s.v.), navigering kanske man kan öva lite på i MSFS2020 idag.

Hur som... sidospår!

CPU: 5600x säger jag idag, MSFS2020 använder upp till sex kärnor och IPC/Singeltrådprestanda är vad du vill åt!
Ram: 32GB 3600MHz
Moderkort: Något B550
SSD: Snabbast möjliga m2 du har råd med på 1 TB, mycket som ska laddas men 1 TB räcker idag
GPU: Lägg resten av din budget här, ju dyrare desto bättre!
Yoke: Honeycomb Alpha
Joystick: Ingen aning...
Roderpedaler: Absolut!

Ok ska kolla på XPlane då istället. P3D har jag inte hört talas om men ser intressant ut. Ska väl omformulera kraven till att det viktigaste är hur realistiskt det är och inte hur det ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gredd:

Säg 10 då.

Du får nog upp:a det lite, säg 12 så får du det jag listade plus en ok GPU.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Du får nog upp:a det lite, säg 12 så får du det jag listade plus en ok GPU.

Jag vill gärna ha en Intel. Är det dumt tänkt? Jo 12k är ok. Vad är en ok GPU i sammanhanget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gredd:

Ok ska kolla på XPlane då istället. P3D har jag inte hört talas om men ser intressant ut. Ska väl omformulera kraven till att det viktigaste är hur realistiskt det är och inte hur det ser ut.

Prepar3d är Lockheed Martin som köpte loss den kommersiella koden som byggde på Microsoft Flightsimulator X men som såldes för kommersiella syften (hette ESP på Microsoft-tiden). Lockheed Martin har gjort underverk med den gamla åsnan och stödet från 3rd party är enormt, finns ordentligt med study-level flygplan o.s.v. att köpa till.

Körde det själv tidigare, men jag är mer av "nöjesflygare" så har personligen övergått till MSFS2020 men saknar idag bl.a. A2A Simulations propellerplan som är riktigt trevliga att flyga runt i! (men det kommer... men som sagt finns inte där idag!)

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gredd:

Jag vill gärna ha en Intel. Är det dumt tänkt? Jo 12k är ok. Vad är en ok GPU i sammanhanget?

Ja, alla flygsimulatorer idag älskar IPC/Singeltrådsprestanda, så snabbast sådan kommer ge bäst upplevelse. Flygsimulatorer är CPU tunga, kombinera det med att de alla är dåliga (idag) på att använda multipla-kärnor.

3080/3090... Det blir bättre ju snabbare GPU man har, men självklart har de flesta av oss en ekonomisk verklighet att förhålla oss till. Skulle tro att du får ok 1080p/1440p runt 3k, men har lite dålig koll där.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ja, alla flygsimulatorer idag älskar IPC/Singeltrådsprestanda, så snabbast sådan kommer ge bäst upplevelse. Flygsimulatorer är CPU tunga, kombinera det med att de alla är dåliga (idag) på att använda multipla-kärnor.

3080/3090... Det blir bättre ju snabbare GPU man har, men självklart har de flesta av oss en ekonomisk verklighet att förhålla oss till. Skulle tro att du får ok 1080p/1440p runt 3k, men har lite dålig koll där.

Som sagt, jag kommer från stenåldern nu så jag behöver knappast en 30xx. Skulle en 1650 vara oduglig? 2060 super som minimumkrav?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gredd:

Tänk på att du bör ha en joysticks samt pedaler med om du nu ska flyga seriöst. Dessa saker ökar på kostnaden med allt ifrån kanske en tusenlapp upp till mååånga tusenlappar.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Tänk på att du bör ha en joysticks samt pedaler med om du nu ska flyga seriöst. Dessa saker ökar på kostnaden med allt ifrån kanske en tusenlapp upp till mååånga tusenlappar.

Har en Logitech extreme 3d pro i min setup idag men saknar pedaler som jag måste skaffa. En yoke hade ju varit trevlig också men jag ska skola på ett plan med spak så joystick funkar nog tills vidare. Det är dock lite besvärligt och dumt att lära sig styra rodret genom att vrida spaken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gredd:

Har en Logitech extreme 3d pro i min setup idag men saknar pedaler som jag måste skaffa. En yoke hade ju varit trevlig också men jag ska skola på ett plan med spak så joystick funkar nog tills vidare. Det är dock lite besvärligt och dumt att lära sig styra rodret genom att vrida spaken.

Vad jag förstår på det jag läst mig till (flyger inte i verkligheten själv tyvärr) så är det flera flyginstruktörer som anser att det snarare är nackdel att träna själva flygningen/spakandet på hemmasimulator, så det ska du nog inte lägga så mycket fokus på. Det man kan träna på hemmavid är saker som instrumentering, navigering o.s.v.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Vad jag förstår på det jag läst mig till (flyger inte i verkligheten själv tyvärr) så är det flera flyginstruktörer som anser att det snarare är nackdel att träna själva flygningen/spakandet på hemmasimulator, så det ska du nog inte lägga så mycket fokus på. Det man kan träna på hemmavid är saker som instrumentering, navigering o.s.v.

Det där är nog högst individuellt men anledningen till att många instruktörer säger så är väl att dom vill att man ska flyga som DE vill och inte ha en massa ovanor. Såg nyss ett klipp från en flyglektion där de pratade om just detta. Instruktören hade +20.000 timmar och flugit Phantom F4 i Vietnam, några år som trafikflygare och sedan 36 år som instruktör. Han sa att "ungarna" som har kört simulator kan redan flyga på första lektionen. Han tyckte det bara var positivt.

Edit - Kolla från 20:50 https://www.youtube.com/watch?v=Bst5bFSqXkA&t=751s

Permalänk
Medlem
Skrivet av T0MT0M:

Har inte väldigt bra koll själv, men som jag uppfattat av tidigare trådar att det är väldigt krävande och kan bli svårt på 10k

Beror på vilken grafikinställning, Radeon 5600XT/RTX2060 + Ryzen 3600/10400F borde fixa 1080p high.

Exempel på delar för ca 8K, allt finns i lager.

Dold text
Permalänk
Medlem

Är pilot irl. Jag hade väldigt många timmar på P3D innan jag började flyga på riktigt. Det du kan öva mest på och som ger något inom verkliga flygningen är att köra online via Vatsim och då lära dig standard procedurer och prata via radion. Jag byggde en dator för nån månad sedan, och kände mig tvungen att testa på MSFS. Detta har jag upptäckt lite svårt i MSFS då planen inte är riktigt lika välgjorda som de man kan köpa till P3D, men finns addons man kan ladda ner som gör MSFS bättre.

Det sitter en i5 10400f processor och nvidia 1070 grafikkort i. Detta funkar bra på 1080 upplösning. Kör med alla inställningar på HIGH och får ca 60 fps vilket är tillräckligt i en flygsimulator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gredd:

Ett tips är att strunta i att köpa dyra yokes/joystick och pedaler till datorn då du vänjer dig vid det riktiga planet sekunden du sätter dig i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av paron1:

Är pilot irl. Jag hade väldigt många timmar på P3D innan jag började flyga på riktigt. Det du kan öva mest på och som ger något inom verkliga flygningen är att köra online via Vatsim och då lära dig standard procedurer och prata via radion. Jag byggde en dator för nån månad sedan, och kände mig tvungen att testa på MSFS. Detta har jag upptäckt lite svårt i MSFS då planen inte är riktigt lika välgjorda som de man kan köpa till P3D, men finns addons man kan ladda ner som gör MSFS bättre.

Det sitter en i5 10400f processor och nvidia 1070 grafikkort i. Detta funkar bra på 1080 upplösning. Kör med alla inställningar på HIGH och får ca 60 fps vilket är tillräckligt i en flygsimulator.

Tack för bra info. Har du testat X Plane också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gredd:

Tack för bra info. Har du testat X Plane också?

Nej har aldrig gjort det.
Delar gärna med mig av mer om du behöver tips!

Permalänk
Medlem

Min "andradator" körde innan jag avvecklade den X-plane utan större problem på en dator med Ryzen 1700X och ett RX 570 med 8 GB VRAM i 1920x1200. Att ha gott om VRAM är viktigt för X-Plane, tydligen, speciellt om du lägger på mer grafikfiler för att få det "verkligare" (fotobaserad mark). Och som andra sade, det sprider sig inte så bra över kärnor, bättre med färre men snabbare kärnor.

Självklart kan man dra på inställningar och addons så att även den kraftigaste dator bågnar ned. Det tror jag du kan på alla simulatorer.

Om du överväger X-plane, tag gärna en titt på den här Youtube-kanalen där skaparen till X-plane är med ibland för att berätta hur saker egentligen funkar under skalet:

https://www.youtube.com/user/col2mab/videos

Även X-planes forum är gott om folk som ger bra råd.

Nu har jag en lite heppare dator med 3600 och ett 3070 och denna kör både FS2020 och X-Plane utan problem såklart. Jag delar uppfattningen att åtminstone med de medskickade planen så är FS2020 snyggare men känns lite mer som ett spel. X-Plane är lite enklare grafik i grunden men det känns som en mer realistisk flygmodell. Men det finns ju drösvis med addons till båda.

Eftersom grundprogrammen kostar under tusenlappen för båda simulatorerna köpte jag båda - det är ju en liten kostnad jämfört med hårdvaran och tiden.

Permalänk
Medlem

Det var lite ont om GPUs i lager. Har försökt plocka ihop lite grejer själv här av saker som finns (snart) på Komplett. Ser ni några dumheter? Kingston SSD t ex? Är det skräp?

https://komponentkoll.se/bygg/mTKTA

Permalänk
Medlem

Här borde andra än jag svara, jag är amatör på hårdvaruval. Men jag har inte hört något illa om Kingston men det är ju ett lite billigare märke. Just den modellen har jag inte koll på.

Om budgeten tillåter tror jag att en 5600X-processor springer märkbart snabbare än en 3600 idag. Men även där är ju lagersaldona lite ansträngda.

Minnet du valt är på 2666 MHz, om du kan hitta några 3200 MHz eller snabbare för liknande pengar är det nog ingen nackdel för prestandan.

Men alla tips jag ger driver ju upp priset vilket självklart har en baksida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gredd:

Det var lite ont om GPUs i lager. Har försökt plocka ihop lite grejer själv här av saker som finns (snart) på Komplett. Ser ni några dumheter? Kingston SSD t ex? Är det skräp?

https://komponentkoll.se/bygg/mTKTA

Kör hellre dessa minnen i så fall:
https://www.komplett.se/product/1133603/datorutrustning/dator...
AMD gillar 3600 MHz

5600x är en tusenlapp till, men det är nästa generation och rätt stor skillnad, ska du ändå köpa och har råd, rekommenderar jag den istället. Ska börja komma in leveranser i januari.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Kan man hoppas på att 3060 kort blir billigare på mellandagsrean? 5000 spänn är ganska mycket för ett kort som har ett listpris på $399.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gredd:

Kan man hoppas på att 3060 kort blir billigare på mellandagsrean? 5000 spänn är ganska mycket för ett kort som har ett listpris på $399.

Nä, man får vara glad om man får tag i ett överhuvudtaget. Var inte en enda GPU på rea under black friday och ingen kommer rea ut en bristvara.

Men du kommer långt med 2060super/2070 också om du vill få ner priset.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gredd:

Ska du endast spela på 1080p high-end preset så borde som föregående skribent ett RTX2060S/2070/2080 fungera utmärkt, kolla om du kan hitta något av dom begagnat till rimligt pris.