Får inte ut någon bild på nybyggd dator, blir helt tokig...

Permalänk

Får inte ut någon bild på nybyggd dator, blir helt tokig...

Hej, Det är såhär att jag har byggt en helt ny dator, nya grejer, allt nytt.

Men jag har ett problem, får inte ut någon bild när jag startar den. Jag har dubbelkollat allt, sladdar, ram minnen osv. Allting snurrar och lyser, så allt har ström.

Någonting som lyser är DRAM lampan på moderkortet, har testat i princip allt som jag kan komma på, men jag är inte direkt kunnig på datorer, någon som har lust att hjälpa mig?

Mina komponenter är:

Ryzen 5600x
Asus rog strix 550-e Gaming
G.skill trident Z CL16 3600 mhz
Corsair Froce MP600 1TB M2. Crosair Force MP510B 960GB
RM750 750W Corsair nät agg
MSI 3060 TI Trio grafik kort

Det är väll alla komponenter ni behöver veta antar jag

(Ber om ursäkt för mitt andra inlägg idag men vill verkligen på igång datorn så fort som möjligt..)

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5600x CPU-Kylare: Noctua NH-D15
M.2: Corsair Force MP510 M.2: Corsair Force Series MP600
Moderkort: Asus Rog Strix B550-E Gaming Grafikkort: MSI Geforce 3060 TI Gaming X Trio
Nät agg: Corsair RM750 750W
Ram minnen: G.skill trident Z CL16 3600 mhz 8gb x4

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat bios? Det behövs för att det ska funka med den processorn. Du kan göra det med usb-minne skulle jag tro, kolla manual

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Jag fick ingen bild förrut när några stift vid CPu-sockeln var böjda.. Värt att kolla kanske!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MercilessFate:

Hej, Det är såhär att jag har byggt en helt ny dator, nya grejer, allt nytt.

Men jag har ett problem, får inte ut någon bild när jag startar den. Jag har dubbelkollat allt, sladdar, ram minnen osv. Allting snurrar och lyser, så allt har ström.

Någonting som lyser är DRAM lampan på moderkortet, har testat i princip allt som jag kan komma på, men jag är inte direkt kunnig på datorer, någon som har lust att hjälpa mig?

Mina komponenter är:

Ryzen 5600x
Asus rog strix 550-e Gaming
G.skill trident Z CL16 3600 mhz
Corsair Froce MP600 1TB M2. Crosair Force MP510B 960GB
RM750 750W Corsair nät agg
MSI 3060 TI Trio grafik kort

Det är väll alla komponenter ni behöver veta antar jag

(Ber om ursäkt för mitt andra inlägg idag men vill verkligen på igång datorn så fort som möjligt..)

Har du kollat så du inte kopplat skärmen till moderkortet istället för grafikkortet?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Skrivet av Larsp777:

Har du kollat så du inte kopplat skärmen till moderkortet istället för grafikkortet?

Jag har kopplat det både till grafik och moderkort, testat med 3 olika skärmar, HDMI och Display port, ingenting funkar :/

Visa signatur

Moderkort: Asus Rog Strix B550-E Gaming Grafikkort: MSI Geforce 3060 TI Gaming X Trio

Permalänk
Skrivet av myra:

Jag fick ingen bild förrut när några stift vid CPu-sockeln var böjda.. Värt att kolla kanske!

Det svider att ta bort allt men kanske behöver göra det tillslut, men de bör inte vara det då jag var extremt försiktig när jag satte i den

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av glemmy:

Har du uppdaterat bios? Det behövs för att det ska funka med den processorn. Du kan göra det med usb-minne skulle jag tro, kolla manual

Grejen är att jag har försökt, använde en usb sticka med rätt fil, höll in knappen, men den vägrar att funka av någon anledning, den ska ju blinka grönt, men de gör den inte.

Fast det är ju DRAM lampan som lyser, men kanske har något med processorn att göra?

Det var en annan person här inne som köpte en B550-F och samma processor som mig, och hans funkade direkt. Så jag antar att min borde funka direkt också, men eftersom BIOS flash inte funkar, så måste det vara något med moderkortet, men jag vet inte...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har kopplat det både till grafik och moderkort, testat med 3 olika skärmar, HDMI och Display port, ingenting funkar :/

Får du ljud är datorn startar som om Windows går igång?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Skrivet av Larsp777:

Får du ljud är datorn startar som om Windows går igång?

Ingenting alls då jag inte har installerat Windows än eller något, den är precis nystartad, har inte hunnit gjort någonting med den

Jag har hört att det kan ha något med CPUn att göra, men det låter märkligt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det svider att ta bort allt men kanske behöver göra det tillslut, men de bör inte vara det då jag var extremt försiktig när jag satte i den

Japp det gör det, men snabbt kollat ändå. Då har du uteslutit det också sen

Permalänk
Skrivet av myra:

Japp det gör det, men snabbt kollat ändå. Då har du uteslutit det också sen

Helt rätt, jag får väll helt enkelt göra det, eller om jag lämnar in den till en dator butik som kan felsöka den, då får jag väll ta den smällen pengamässigt. Fan, de är surt när den är sprillans ny och bara vill köra igång den, och så strular det

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För det första, kolla att minnena sitter i ”rätt” plats. Har du fyra platser och två minnen skall de sitta rätt för att det skall fungera. Står i manualen.

Har du rätt par, prova att vända på de två minnena.

Annars kan det ju vara kass minne. Jag hade det med min byggnation, och fick reklamera det första paret och få ett nytt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Kommer du in i BIOS och har bild där?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du testat en annan sticka för att flasha bios?

Permalänk
Medlem

Helt rätt, jag får väll helt enkelt göra det, eller om jag lämnar in den till en dator butik som kan felsöka den, då får jag väll ta den smällen pengamässigt. Fan, de är surt när den är sprillans ny och bara vill köra igång den, och så strular det

Nej förfan, fortsätt felsök och fixa det själv!

Inget är så upplyftande som när man lyckas lösa nånting sånthär med egna händer.

Permalänk
Medlem

Allting snurrar och lyser, så allt har ström.

Har du även kopplat in 8-pin ström bredvid processorn? Utan den kommer datorn ändå oftast "starta" men uppföra sig som du beskriver.

Permalänk

Pröva att ta bort ena ramstickan och kör bara med en. Då kom jag in i bios och kunde uppdatera bios den vägen.

Mvh
Mikael

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3800X MB: ASUS ROG Strix X570-E Gaming GPU: MSI GeForce GTX 1080 TI 11GB Gaming X RAM: G.Skill 64GB DDR4 CL16 Trident Z Neo SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe 2TB PSU: Corsair HX1000i

Permalänk

Kolla om dina ram minnen är med på moderkort tillverkarens QVL lista. Jag byggde nytt nyligen och efter att jag aktiverade XMP profilen i BIOS fick jag ingen bild och fellampan för DRAM lös på moderkortet. Fattar att du kanske inte kommit dit med XMP men kan vara värt att kolla, det kan vara kinkigt ibland och efter jag bytte ram minne till en modell som fanns med på QVL listan så funkade allt fin fint!

EDIT: även om ram minnets tillverkare, storlek och hastighet finns på QVL listan så titta så serienumret stämmer för det är olika nummer på minnen med likadan spec från en och samma tillverkare enligt min erfarenhet.

När du testade att flasha BIOS, hade du kopplat in rätt ström till moderkortet? Både den stora 24 (?) kontakten och 6/8 (kommer ej ihåg hur många stift det är) pinnen?

Visa signatur

* AMD Ryzen 5600X * ASUS RTX 3070 Dual OC * Gigabyte B550 Aorus Pro AX * Corsair RM650x V2 * Corsair 32GB 3200Mhz Vengeance LPX * Corsair MP510 960GB M.2 * Seagate 2TB * Fractal Design Meshify C * Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edition. Byggd december 2020
Skärm MSI MAG342CQRV 34" 3440x1440

Permalänk
Medlem

Piper den något? Eller saknar du intern PC-speaker?

Det kan annars vara en bra indikator på vad som stoppar startupsekvensen.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av myra:

Nej förfan, fortsätt felsök och fixa det själv!

Inget är så upplyftande som när man lyckas lösa nånting sånthär med egna händer.

Sant sant, är rätt frustrerad på att jag ej får igång den när jag sätt fram emot de i 3 år😋

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av perost:

Har du även kopplat in 8-pin ström bredvid processorn? Utan den kommer datorn ändå oftast "starta" men uppföra sig som du beskriver.

Jag är 99% säker att jag satt in alla kablar som behövs, men jag sks dubbelchecka det igen, tack för tipset 😊

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Larsp777:

Kommer du in i BIOS och har bild där?

Nopes, har ingen bild alls, "ingen signal":/

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av miffoweiron:

Pröva att ta bort ena ramstickan och kör bara med en. Då kom jag in i bios och kunde uppdatera bios den vägen.

Mvh
Mikael

Jag testade det tidigare idag, 1 ram, 2 ram och 4 ram. I rätt platser, kollade manualen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag är nära på helt säker att det är BIOS som behöver uppdateras utifrån vad jag läser. Kanske är USB-stickan formaterad i fel format så du får prova en annan, alternativt prova en annan USB-port. USB2 istället för en USB3 t.ex.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av walp:

Piper den något? Eller saknar du intern PC-speaker?

Det kan annars vara en bra indikator på vad som stoppar startupsekvensen.

De l0ter som en normal dator när den startar 😊

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Fortsätt försöka flasha. Mitt Asus-kort gav inte heller bild utan BIOS-uppdatering, och att moderkortet visar DRAM som error verkar vanligt när man har för gammalt BIOS för 5000-serien.

Vanligaste lösningen till att Flashback inte funkar är att testa flera olika USB-minnen. Dubbelkolla även att du har rätt BIOS, inkl ev. varianter (som med/utan Wi-Fi). Ett flertal på forumet har haft problem med det (edit: flashback alltså), inkl jag. För mig funkade det med 4:e eller 5:e minnet jag testade.
Se även till att du formaterar som FAT32.

Håller med ovanstående att det nästan garanterat är detta som är felet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Hej, jag köpte nyligen också ett Asus moderkort (X570-F Gaming) och en Ryzen 5600x. Min fastnade också på Dram.

Det du behöver göra är att ladda ner senaste Bios för ditt moderkort. Köra rename command filen som ligger med i bios mappen, och sen lägga den omdöpta Bios filen på ett USB 2.0 minne, bara filen på usb minnet inga mappar eller nått annat. Sen sätter du minnet i den USB plats som har en knapp bredvid sig. Och med datorn avstängd, men ström påslaget på nätaggregatet. Trycker du på den lilla knappen bredvid USB uttaget på moderkortet. En lampa kommer blinka några minutet. När den slutat blinka helt. Kan du starta datorn igen och den borde boota upp med bild.

Edit: såg han i inlägget över mig hade samma fel och lösning.

Permalänk
Skrivet av TheSuperSweden:

Kolla om dina ram minnen är med på moderkort tillverkarens QVL lista. Jag byggde nytt nyligen och efter att jag aktiverade XMP profilen i BIOS fick jag ingen bild och fellampan för DRAM lös på moderkortet. Fattar att du kanske inte kommit dit med XMP men kan vara värt att kolla, det kan vara kinkigt ibland och efter jag bytte ram minne till en modell som fanns med på QVL listan så funkade allt fin fint!

EDIT: även om ram minnets tillverkare, storlek och hastighet finns på QVL listan så titta så serienumret stämmer för det är olika nummer på minnen med likadan spec från en och samma tillverkare enligt min erfarenhet.

När du testade att flasha BIOS, hade du kopplat in rätt ström till moderkortet? Både den stora 24 (?) kontakten och 6/8 (kommer ej ihåg hur många stift det är) pinnen?

Ska titta upp det, för de har jag inte kollat.

Jag ska dubbelkolla det men är rätt säker på att jag har det. Men de kan vara så att jag missat det. Men jag lär ha kopplat in alla sladdar som var tillgängliga. Har nog aldrig varit så hör försiktig och noggrann i hela mitt liv hehe. Tog ett tag att bygga ihop monstret.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Ronaldo:

Hej, jag köpte nyligen också ett Asus moderkort (X570-F Gaming) och en Ryzen 5600x. Min fastnade också på Dram.

Det du behöver göra är att ladda ner senaste Bios för ditt moderkort. Köra rename command filen som ligger med i bios mappen, och sen lägga den omdöpta Bios filen på ett USB 2.0 minne, bara filen på usb minnet inga mappar eller nått annat. Sen sätter du minnet i den USB plats som har en knapp bredvid sig. Och med datorn avstängd, men ström påslaget på nätaggregatet. Trycker du på den lilla knappen bredvid USB uttaget på moderkortet. En lampa kommer blinka några minutet. När den slutat blinka helt. Kan du starta datorn igen och den borde boota upp med bild.

Edit: såg han i inlägget över mig hade samma fel och lösning.

Okej, har testat det förut några gånger, fast med ett 3.0 minne, kanske kan vara problemet att det inte funkade för mig? Kanske behöver ha ett 2.0 minne, får åka o köpa ett sånt imorn och testa det 😊

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Fortsätt försöka flasha. Mitt Asus-kort gav inte heller bild utan BIOS-uppdatering, och att moderkortet visar DRAM som error verkar vanligt när man har för gammalt BIOS för 5000-serien.

Vanligaste lösningen till att Flashback inte funkar är att testa flera olika USB-minnen. Dubbelkolla även att du har rätt BIOS, inkl ev. varianter (som med/utan Wi-Fi). Ett flertal på forumet har haft problem med det (edit: flashback alltså), inkl jag. För mig funkade det med 4:e eller 5:e minnet jag testade.
Se även till att du formaterar som FAT32.

Håller med ovanstående att det nästan garanterat är detta som är felet.

Tack!! Ska testa det 😊

Visa signatur