Permalänk
Medlem

Har bytt minnesmoduler från gskill 3600mhz rgb till 2x Crucial Ballistix MAX (No rgb) 32GB (16GBx2) DDR4-4000 CL18 1.35V då sweetspotten på Ryzen 5000 serien skall vara 4000mhz, gskill modulerna kanske hade klockat dit med lite tur men avskydde rgb plast looken så mycket och gillade denna stilrena design. Hade förövrigt stirrat mig blind på REV1.0 moderkortet av Aorus x570 xtreme men såg nu att det är rev 1.1 man får när man köper det idag och den har en annan qvl lista med massor av nyare minnesmoduler från i år.

Permalänk
Medlem

Ok, intressant. Ska du beställa allt direkt vid release?
Jag ska typ bygga som dig. Not största skillnaden är att jag drar en Noctua NH-U14S istället.

Men är 4000 Mhz grejen spikad för jag kommer nog vänta på vad testen säger innan jag beställer. Har inte fullt förtroende på någon screenshot.

Eller har jag missat något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av swire:

Ok, intressant. Ska du beställa allt direkt vid release?
Jag ska typ bygga som dig. Not största skillnaden är att jag drar en Noctua NH-U14S istället.

Men är 4000 Mhz grejen spikad för jag kommer nog vänta på vad testen säger innan jag beställer. Har inte fullt förtroende på någon screenshot.

Eller har jag missat något?

Nää du har inte missat något, jag skjuter lite i mörkret här för att slippa gskills fjortis rgb. Det jag hade missat vart att jag satt och läste qvl listan från rev 1.0, då fanns det inte så många alternativ för 3600+ 16gb stickor, utan det bästa timingsarna hade gskill, i rev1.1 qvl listan fanns det massor fler bättre alternativ, glad att jag såg detta i tid.

Jag har fått hem allt förutom cpu, moderkort, minne (nya stickorna, gskillsen kör jag öppet köp på i helgen).
Har frågat webhallen om hur det går med moderkortet och de har sagt att det skall komma in idag. Nyfiken som jag är har jag suttit och kollat lagerstatusen på moderkakan och jag såg att plötsligt dök det upp en i lager på medborgarplatsen, antar att någon som beställt före mig valde att avboka. Klassiskt webhallen system så försvann senare detta moderkortet då någon troligtvis åkt dit och köpt det och smitit före mig i kön. Men de har ju sagt att kortet ska komma idag och jag har rätt lång tid på mig att få det innan cpun släpps så jag är inte orolig ännu iaf.

Permalänk
Medlem

Suck @webhallen lyckats igen.

2020-10-10 jag beställer gigabyte x570 aorus extreme från webhallen, då står det att det är ett par på väg in i lager, därför jag valde webhallen då de redan hade en aktiv beställning så jag tänkte jag kunde spara några dagar.

2010-10-22 plötsligt dyker ett gigabyte aorus x570 extreme upp i lager på medborgarplatsen, jag tänker att jag kanske borde boka detta kort då jag vet att webhallens system är rätt värdelöst och han som bokat kortet före mig har troligtvis avbokat kortet och det resulterar i att webhallens system lägger upp kortet i den lokala butiken som kortet befinner sig på ISTÄLLET för att skicka tillbaka kortet till webblagret och sedan skicka det till mig som är nästa i kön. Tyvärr sket jag i detta då jag inte hade tid att åka in till medborgarplatsen och hoppades istället på att fler kort skulle plippas in då jag inte trodde de endast fått in 1 enstaka kort.

2010-10-23 kortet är nu försvunnet från medborgarplatsen, jag ringer deras kundtjänst och kollar vad som hänt (även fast jag vet vad som hänt, men jag vill också se om de har någon leveranstid när fler kort kommer in) då får jag veta att nästa leverans skall vara på fredag nästa vecka, alltså 2010-10-29.

2010-10-28 (idag) jag ringer webhallen och kollar status om det fortfarande är fredag som gäller, och nu plötsligt har de inget leveransdatum alls, alltså det kan dröja måndader?

Jag hade såklart förhoppningen att webhallen skulle kunna skaka fram detta moderkort till mitt amd bygge som jag hoppas kunna påbörja i november, men vi får se hur läget är nu. Jag kan ju inte klaga på dem för att leveranstiderna är långa men jag kan fan klaga på dem att de alltid låter deras skit usla system komma ivägen, folk bokar varor, grejerna kommer till butikerna, sen väljer de att avboka och då skiter webhallen fullkomligt i de kunder som ligger i kö utan väljer istället att lägga upp produkten för försäljning till först till kvarn.

Värdelöst. Nu har jag inte ens börjat ge mig ann att få processorn, att köpa dator 2020 är fan frustrerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Vad ska du köra för skärmar?

Bara en skärm är tänkt, antingen https://www.inet.se/produkt/2216318/acer-32-predator-x32-4k-1... eller om det kommer någon bättre mini led skärm i liknande storlek

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Har svept ihop en ny dator, här är komponenterna:

MEM: 4x8GB Trident Z 4266mhz F4-4266C17Q-32GTZR Trident Z RGB DDR4-4266MHz CL17-18-18-38 1.45V
CPU: 5950x 16 Core
COOLER: Noctua NH-D15 Chromax.Black
MOBO: Gigabyte X570 AORUS XTREME
SSD: 3x Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 SSD 2TB
PSU: Seasonic 850w Titanium
GPU: 3090TI - ASUS GeForce RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING
CASE: Fractal Design Meshify S2 Blackout
SOUND: Creative Sound Blaster AE-5 (Har denna över om ljudkortet som ingår på moderkortet är skit, oftast är de tyvärr det)

Frågor:
1. Kan inte hitta minnesmoduler som är 4x16gb, rated över 4ghz med låga timings, typ 17-18. Vill inte gärna endast ha 32gb ram.
2. Kan det bli problem med höjden på ramet och utrymmet för Noctua NH-D15 kylaren?

Ursäkta att jag väcker en gammal tråd men jag undrar om du fick tag i grafikkortet?
Jag beställde samma grafikkort i slutet av oktober från både Inet och Webhallen och ingen av dem har kunnat leverera det än (estimat nu: Februari). Inet har informerat att det kommer dröja och rekommenderade att man bytte till OC-version eller ett annat grafikkort.

Visa signatur

7 tycker jag.